Jos Brech

Zaken en gebeurtenissen die specifiek gelden voor Nederland.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Jos Brech

Post by EVA »

ach nee hoor Roel! er zij dagen bij dat ik iemand wel tientallen keren kan dood maken.....
maar dan wel alleen in mijn hoofd dan.
ik ben namelijk principieel absoluut tegen de doodstraf.
eigenlijk heeft niemand het recht om een ander van het leven te beroven...
en komen ze er dan te gemakkelijk vanaf.

ik wou hem met de auto hooguit een beetje vliegles geven ;-)
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Jos Brech

Post by Roel »

:lol: metertje of...?
apacalipto
Posts: 14
Joined: Wed Oct 17, 2018 6:06 pm

Re: Jos Brech

Post by apacalipto »

Ik ben meerdere keren gevraagd wat ik nou van de Jos Brech situatie vindt. Alsof ik hier een "speciale Mening" over moet hebben als prepper.
Zelf vindt ik bushcraften wel interessant maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit echt gedaan. Zou nog wel een keer een weekend willen om de basis onder de knie te krijgen (als dit lukt in een weekend). Maar ik zou niet voor mijn lol het bos in gaan. Ik prep juist mede om mijn "comfort" te waarborgen.

Een prepper is dus in mijn ogen ook absoluut geen bushcrafter per definitie.
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Jos Brech

Post by Candyman »

Maar is een bushcrafter wel een prepper?
Lijkt mij van wel, op bepaalde gebieden.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Jos Brech

Post by Jobs »

Laat ik het zo zeggen: er zou enige overlap kunnen zijn.
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
apacalipto
Posts: 14
Joined: Wed Oct 17, 2018 6:06 pm

Re: Jos Brech

Post by apacalipto »

Bushcraft skils zouden zeker van pas kunnen komen in menig prepper scenario. Dat is in mijn ogen de overlap. Maar er zijn denk ik genoeg bushcrafters die nog nooit stil hebben gestaan bij "preppen" of preppers. Persoonlijk ben ik iets meer op een bug-in gericht. Wel een Bug out Bag in mijn auto maar misschien ook maar eens wat meer aandacht besteden aan mijn survival skils.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Jos Brech

Post by EVA »

ik zie mijn 'bushcraft skills' als een onderdeel van mijn prepper kennis.

water zuiveren met basic natuurlijke middelen is een eigenlijk een bushcraft.
eetbare planten determineren en vinden is eigenlijk een bushcraft.
vallen zetten, jagen en vissen is eigenlijk een bushcraft.
en zo'n beetje alles wat je nodig hebt als de sh#t langer duurt en je reserves op raken heeft wel te maken met bushcraft.
denk bijvoorbeeld aan touw maken van brandnetels, koken op open vuur, brood bakken in een klei oven, manden vlechten, netten maken van natuurlijke vezels....ik noem maar wat.
mijn beste skills liggen op het natuurlijke vlak. zoals moestuinieren, wildplukken, kruiden als geneesmiddelen etc....en dat kun je allemaal eigenlijk allemaal als een onderdeel van bushcraften zien.

omdat we hoe dan ook steden en dorpen houden denk ik ook veel aan urban survival.
een onbruikbare oude auto is zó om te bouwen als solarcoocker of droogoven voor vlees, vis of kruiden en fruit...

blikvoer en wc papier bewaren en opslaan kunnen we allemaal, daar heb je (grotendeels) geen speciale kennis voor te hebben.
daarnaast is het handig om dat soort skills te hebben.

wat wel erg grappig is dat mensen toch ergens denken dat preppers alleen maar hun kelders(of zolders) volstouwen met voer etc en in het weekend met een mes en een tarp door het bos zwalken....en dat we jos dan vast persoonlijk kennen!
ach, laat ze maar denken wat ze willen :-)
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Jos Brech

Post by EVA »

in de lente (mits ik dan volledig hersteld ben) houd ik weer wildplukwandelingen.
duurt maar een middag, kost maar weinig.
ik kan op verzoek overal op locatie komen, kost dan wel wat reisgeld naast mijn gewone tarief.
eind maart is een mooi begin van het seizoen en dan meld ik het hier wel op het forum.
wie vragen heeft kan me altijd een pb sturen...
Post Reply