Problemen in Nederland/België, hoe gaan we er mee om.

Zaken en gebeurtenissen die specifiek gelden voor Nederland.
Post Reply
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Problemen in Nederland/België, hoe gaan we er mee om.

Post by SurfEasy »

'Droogte is verontrustend'
Drinkwaterbedrijven luiden de noodklok: 'Tekort dreigt in Maas'
11 september 2019 03:24


De Maas, drinkwaterbron voor vier miljoen Nederlanders, wordt door de droogte steeds kwetsbaarder als drinkwatervoorziening. "Het is wachten op een moment dat er onvoldoende water uit de kraan komt."

Dat melden waterbedrijven rond de Maas, die verenigd zijn in RIWA-Maas. In het vandaag verschenen jaarrapport luiden ze de noodklok.
Lees ook:
Waterbedrijf luidt noodklok: kraanwater in toekomst niet vanzelfsprekend
Vier miljoen Nederlandse mensen, boeren en bedrijven in Zuid-Holland en Zeeland gebruiken drinkwater uit de Maas. Daarnaast zijn er drie miljoen Belgen bij wie het Maaswater uit de kraan komt.
'Droogte is verontrustend'
"De droogte is verontrustend", vertelt RIWA-Maas directeur Maarten van der Ploeg aan Trouw.
"Niet alleen mensen maar ook de industrie en boeren schreeuwen in de zomer om water. Op dat moment begint ons systeem al te kraken. Is er dan een incident, zoals een onbekende verontreiniging, dan komen drinkwaterbedrijven in de problemen."
Weet jij hoeveel water je verbruikt?


De vraag is wat er voor ons overblijft'
De droogteproblemen vallen extra op, omdat Frankrijk oude sluizen vervangt door nieuwe en de Duitse zijrivier de Roer voor minder wateraanvoer zorgt.
"De vraag is wat er voor ons overblijft als iedereen een beetje sleutelt aan de Maas", vertelt RIWA-Maas voorzitter Wim Drossaert. "Het is wachten op een moment dat er onvoldoende water uit de kraan komt."
De drinkwaterbedrijven in de regio zijn allemaal aangewezen op de Maas als bron voor drinkwater. Alternatieve drinkwaterwinning, zoals via ontzilting of hergebruik, is op grote schaal niet haalbaar.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-zeeland
https://www.riwa-maas.org/wp-content/up ... t-2018.pdf

Hoe gaan we met dit probleem om, wat kunnen we als preppers doen om dit te compenseren. [/size]

Zie ook Topic: Drinkwater.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Problemen in Nederland/België, hoe gaan we er mee om.

Post by Peerke »

Het probleem met water, lees drinkwater, is dat het voor van alles en nog wat gebruikt wordt. Van de tuin te sproeien, de auto te wassen en het toilet door te spoelen. Hier kan ook gewoon regenwater voor gebruikt worden ! Vermits je de mogelijkheid hebt tot de opslag ervan, en je leidingsysteem erop aan te passen.

Beide mogelijkheden heb ik door mijn woonvorm helaas niet.

Zelf verbruik ik circa 25 a 30 m3 per jaar aan water. Het meeste wordt verbruikt door de wasmachine en de douche. In de zomermaanden heb ik een zwemabonnement en douche me op het zwembad. Het maakt maar weinig uit in de eindafrekening die wordt bepaald door de netbeheerder, transportkosten, btw en belastingen.

Dat wil dus zeggen dat ik na het zwemseizoen gerust eens lekker lang in de douche op de vloer zit, niets denkend, behalve dat ik in een tropisch regenwoud in een warme bui zit. Gewoon omdat het kan.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply