[How To] Aanbrengen tourniquet

Eerste Hulp Bij Ongevallen
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: [How To] Aanbrengen tourniquet

Post by Lewieke »

Misschien kan jij wel een basiskit aanbevelen die polyvalent is. Het is de bedoeling dat we in noodsituaties de dringendste en meest bedreigende problemen kunnen aanpakken. We zouden je dankbaar zijn voor enkele links. Vanzelfsprekend is ook het budget van tel. @kevin25

L.
Kevin25
Posts: 23
Joined: Mon Jan 09, 2017 2:52 pm
Location: Gent, Oost-Vlaanderen

Re: [How To] Aanbrengen tourniquet

Post by Kevin25 »

Met veel plezier zelf!
Een basiskit kan je al vormen met volgende zaken:
- een CAT Tourniquet (kies voor oranje deze zijn zichtbaarder
hulpverleners zullen je dankbaar zijn! PRIJS: 38,95€
- 1 Rip-shear (NAR 7.25" schaar + ripper) PRIJS: ]gemiddeld tussen 26-35€
- 1 isolatiedeken (bloed stolt idealiter op lichaamstemperatuur) PRIJS: 2,50€
- 2 x bear cloves (sterkere handschoenen dan enkel latex) PRIJS:2,50€ (1,25€/paar)
- 1 x Faceshieldmask (mond-op-mondbeademing bij reanimatie) PRIJS: 2,50€
- compressed gauze[ (bloedingen stoppen die voor een TQ niet bereikbaar zijn) prijs: 5,50€

Voor een goede 85€ heb je dus al een basiskit!
Je kan ervoor kiezen een tas aan te kopen ook deze kost gemiddeld 30€, misschien wel handig. Daarnaast is een oefen TQ (blauw) ook niet oninteressant!
Ook wel niet oninteressant lijkt me bij aankoop van meerdere TQ's om één daarvan in je auto te bewaren, je zal maar getuige/betrokkene zijn bij een zwaar ongeval met ernstige bloedingen!

Ikzelf heb een uitgebreidere kit, bastaand uit een beentas (vooral interessant voor bewakingsagenten, politie,militairen, jagers) en een rescuepouch met reservemateriaal.


de beentas A.K.A. IFAK (Individual First Aid Kit) bestaat uit:

De standaard inhoud van de IFAK:

1 Quikclot Gauze (z-folded)
1 CAT tourniquet (bij mij 2)
1 Isodeken
1 Hyfin Vent Twin Pack Chest Seal (behandelen klaplong)
1 Rip-shear (NAR 7.25" schaar + ripper)
2 NAR Compressed Gauze (niet met TQ bereikbare bloedingen)
2 NAR Emergency Bandage 4" (Hemostatisch gaas)
2 Bear Claw Gloves
1 Burntec dressing (brandwonden)


inhoud van mijn rescupouch:
- klein mes
- SWAT tourniquet (CAT is prefereerbaar)
- Puls oximeter
- druivensuiker
- 2 steriele spuiten 5ML
- ontsmettingswater
- scheermesjes
- DAX alcoholgel
- chestseal


NOTE:


Toch wel evenherhalen, aan de mensen die GEEN ervaring hebben met het aanleggen van een TQ: VOLG EEN OPLEIDING, deze worden ook in België georganiseerd en zijn zeer betrouwbaar.
De opleiding is een meerwaarde omdat je leert:
- Hoe CORRECT (Hoe? Wanneer wel/niet) een tourniquet aan te leggen, de werkelijke risico's kennen van een TQ en wat je vooral NIET moet doen met een TQ
- Het aanleggen van een hemostatisch gaas op en in een wonde
- Het aanbrengen van een Chestseal
-Het tactisch inschatten van situaties met aandacht voor zaken zoals tunnelvisie, verdwaalde kogels,Triage,...

OPLEIDING(en):
http://www.lifesavingsolutions.nl/home (bleeding control en tacical medic) (Hier heb ik zelf mijn opleiding gevolgd. De instructeur(s) is een voormalig militair met medisch, tactische ervaring en geef ook les aan speciale eenheden enzomeer.

http://www.emtshop.be/nl/trainingen/ - WORKSHOP BASIS LEVENSREDDEND HANDELEN IN EXTREME OMSTANDIGHEDEN Gegeven door Tim van De Cavey , Iemand met zeer ruime ervaring in de paramedische wereld. Dit is wel slechts een workshop, de andere opleiding bevat acht uur per opleiding, is ook wel duurder.
Op beide sites kan je ook terecht voor materiaal
Last edited by Kevin25 on Wed Jan 17, 2018 9:22 am, edited 1 time in total.
"Een beetje integer kan niet" - Catherina Isabella (Ien) Dales
Kevin25
Posts: 23
Joined: Mon Jan 09, 2017 2:52 pm
Location: Gent, Oost-Vlaanderen

Re: [How To] Aanbrengen tourniquet

Post by Kevin25 »

Kevin25 wrote:Toch even reageren:
Ik heb zelf een aantal opleidingen genoten waaronder de opleiding tot Tactical Medic en ik zou toch even iets willen ophelderen over tourniquets.
De tourniquets van Ali express zijn onbetrouwbaar. Je krijgt waarvoor je betaalt, en oefenen met de tourniquet die je zou gebruiken raad ik ten stelligste af want de regel is: "een gebruikte tourniquet gooi je weg" uit veiligheidsoverwegingen enz.
Weet ook dat in "the heat of the moment" je meer stress hebt en als je tourniquet van Ali het dan begeeft...
Ik zelf heb de Soft tourniquet van de officiële verdeler en die zijn duurder maar geven je ook wel zekerheid dat ze werken.
Ik heb zelf ook een uitgebreide traumakit maar aanschaf daarvan is zinloos tenzij je opleiding hebt gehad.
Als je tourniquets van kwaliteit wilt bestellen zijn er voldoende Belgische en Nederlandse bedrijven die deze verdelen.
Ik raad de oranje tourniquets aan omdat die het meest zichtbaar zijn (van Soft TQ)
De blauwe zijn de TQ'S waar je mee kan oefenen.
Dat moet dus de CAT TQ zijn en niet de soft (My mistake, sorry!)
"Een beetje integer kan niet" - Catherina Isabella (Ien) Dales
jim90
Posts: 46
Joined: Thu Oct 15, 2015 11:08 pm
Location: Noord-braboland

Re: [How To] Aanbrengen tourniquet

Post by jim90 »

Deze cursus wordt gegeven vanuit het VuMC: https://www.stopdebloedingredeenleven.nl
Kevin25
Posts: 23
Joined: Mon Jan 09, 2017 2:52 pm
Location: Gent, Oost-Vlaanderen

Re: [How To] Aanbrengen tourniquet

Post by Kevin25 »

jim90 wrote:Deze cursus wordt gegeven vanuit het VuMC: https://www.stopdebloedingredeenleven.nl
Euh ja, maar da's niet zo een goede opleiding.
Mijn instructeur heeft die cursus "incognito" gevolgd en was niet te spreken over de kwaliteit.
De arts kent zijn vak wel, maar je leert alles onder klinische omstandigheden toepassen en de realiteit is wel wat anders.
Begrijp me niet verkeerd, alle initiatief is goed maar het stoort me wat de cursus Stopdebloeding wordt gegeven in kader van terreurdreiging en niet EHBO.
Sommigen zouden dan van zichzelf kunnen denken dat ze kunnen handelen in terreursituaties terwijl ze net zelf slachtoffer worden.
"Een beetje integer kan niet" - Catherina Isabella (Ien) Dales
Post Reply