zelf tandpasta maken.

EVA'S homemade Eden
Post Reply
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

zelf tandpasta maken.

Post by EVA »

Er is een heel simpel recept voor tandpasta gebaseerd op kokosolie en zuiveringszout. (meer is het niet)
op zich werkt in principe uitstekend maar ik kan gewoon niet zo goed wennen aan de zoute smaak.
het schuimt ook niet en je krijgt er ook niet een schoon en fris gevoel van in je mond.
Hoe dan ook werkt het uitstekend en is het het meest goedkope alternatief voor tandpasta.

maar sinds ik dit recept gevonden heb ben ik helemaal blij.
het smaakt goed, voelt goed en werkt goed. wat wil een mens nog meer...


Dit is een eenvoudig recept maar je hebt er enkele bijzondere ingrediënten voor nodig
maar daar kan je dan ook lang mee doen.
de ingrediënten kun je gemakkelijk bestellen op het internet bijvoorbeeld bij
(https://www.de-kruiderie.com/) of (https://www.hekserij.nl/)
en bij de supermarkt halen.


Ingrediënten:

Het natuurlijke tandpasta recept :
35 gram plantaardige biologische glycerine
20 gram xylitol
40 gram krijtpoeder (calciumcarbonaat)
1 theelepel kiezelaarde
1/2 theelepel xanthaan gum
10 druppels etherische olie naar keuze (voor kinderen max. 5 druppels)
20 gram aloe vera gel purum



Werkwijze:

Doe alle ingrediënten in een glazen kom.
heel goed doorroeren. Net zolang roeren totdat je een romige pasta hebt gekregen.
dit kun je ook met een staafmixer doen.
Als het mengsel een crèmige consistentie heeft doe het mengsel dan in een schoon glazen potje.


Gebruik:

Om de tandpasta te gebruiken kun je het beste met een lepeltje of spateltje wat uit de pot halen.
Hierdoor voorkom je dat onnodig bacteriën in de tandpasta komen en deze minder snel bederft.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: zelf tandpasta maken.

Post by Peerke »

Dat een tandpasta niet schuimt is voor mij geen bezwaar. Als het maar zijn werk doet. Binnenkort misschien toch maar eens maken @EVA

Overigens ben ik nu wel overtuigd van de geneeskrachtige werking van Aloe Vera.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: zelf tandpasta maken.

Post by SurfEasy »

Als je er toe bent gekomen @Peerke om de tandpasta te maken en het uit proberen zie ik graag het resultaat, hoe lang zou het houdbaar zijn vraag ik me af, is het ook te preppen zijn in een grotere hoeveelheid.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: zelf tandpasta maken.

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:Als je er toe bent gekomen @Peerke om de tandpasta te maken en het uit proberen zie ik graag het resultaat, hoe lang zou het houdbaar zijn vraag ik me af, is het ook te preppen zijn in een grotere hoeveelheid.
Ik vraag me af of ik ook pure Aloe vera gel kan gebruiken als tandpasta. Ik denk dat ik tandpasta genoeg heb voor de rest van mijn leven. Dus een paar keer met aloe gel zou ik wel eens willen proberen.
Lies live on, and the truth is the victim.
Lazarus
Posts: 50
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:52 pm

Re: zelf tandpasta maken.

Post by Lazarus »

Volgens mijn tandarts is tandpasta overbodig als het om het schoonmaken (vooral tandplak verwijderen) van je gebit gaat.
Maar mensen willen graag tijdens/na het poetsen een frisse smaak in de mond.
Vond het wel grappig dat een tandarts dat zegt, Die tandartsen in reclames op tv zweren bij dure tandpasta's :D
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: zelf tandpasta maken.

Post by Lewieke »

Zelf heb ik interesse in besparen (economie) en ecologie. Inderdaad per liter uitgerekend is tandpasta vrij duur. Anderzijds is de grootste fout die wordt gemaakt het overvloedig gebruik. Er is maar een druppeltje (erwtje) nodig per poetsbeurt. De grootste besparing zit volgens mij in het reduceren van de gebruikte hoeveelheid tot het noodzakelijke minimum. Dit belet niet dat ik het receptje binnenkort eens wil proberen. Uit nieuwsgierigheid. En om de lange dagen zonder kinderen te vullen.

L.
Post Reply