WORST SHTF EVER

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: WORST SHTF EVER

Post by Lewieke »

Ik rij lpg en ik heb 2 gasdamptanks van 20l waarmee ik lpg tank ipv propaan te gebruiken... .

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: WORST SHTF EVER : praktische overwegingen wassen en strijken

Post by Lewieke »

En daar sta je dan, niet dat het onverwachts was maar ik had nooit interesse om kledij te wassen of te strijken. Die breng ik wel naar een strijkatelier als het nodig is denk je op dat moment. Tot het zo ver is dus. Dat strijkatelier werkt ook niet gratis én je moet je kleren enkele dagen missen. De prijs van het atelier viel me ook nogal tegen. 6 hemden per uur, in ruil voor 1 dienstencheque, nou ja.

Probleem 1 : de droogtrommel en wasmachine zijn verhuisd.
Hoewel ik toch wel bijzonder veel hemden heb, blijkt de voorraad in mijn kleerkast toch wel eindig te zijn. Dus vroeg of laat moet je gaan wassen. Enfin, de machine laten wassen dan. Een beetje moeilijk zonder wasmachine en droogtrommel. Dus een nieuwe kopen en niet gierig zijn, dit zijn spullen die een end moeten meegaan én zuinig moeten omgaan met water en energie. Uiteindelijks is het weer AEG geworden. Ik betaalde een ietsepietsje te veel aan een kleine handelaar hier een dorp verder. Een beetje tegen mijn principes maar die man herstelt machines nog zelf en kan al eens wat fixen met leveranciers. Die dingen worden ook niet meer gemaakt voor de eeuwigheid, dus je moet wel rekening houden met herstellingen na een jaar of zeven.

De levering liep al vertraging op. De eerste tegenvaller. Uiteindelijk is het toch goed gekomen, het materiaal werd geleverd, en blijkt niet zo heel erg ingewikkeld de zijn om te bedienen. Goed. Dan heb je de hardware dus.

Probleem 2 : Alle wasmiddelen zijn mee verhuisd. En wat moet je in vredesnaam gebruiken. Poeder? Vloeibaar? Andere toevoegingen?
Uiteindelijk koos ik voor de wasproducten, vloeibaar, van Lidl, van met merk Formil. Gelijk een fles gekocht voor wit, gekleurd en zwart en daarnaast nog 'pods' voor wit en gekleurd. Er was toevallig een promo. Het spul is behoorlijk geconcentreerd en doet wat het moet doen.
Daarnaast voeg ik wat wasverzachter toe, merk Lenor. Misschien is het niet helemaal nodig maar het zorgt wel dat de was lekker ruikt en de handdoeken zacht zijn. Dat mag ook wel vind ik.

Uiteindelijk heb ik mijn dochter en moeder om uitleg gevraagd en tot nader order heb ik nog geen echt grote fouten gemaakt. Mijn shirts zijn nog wit, mijn hemden niet naar de filistijnen. Ok, er is welgeteld één stofdoek die niet zou misstaan in het huisje van de zeven dwergen maar al bij al is dat het grootste schadegeval dat ik had.

Ik probeer de droogtrommel te gebruiken, dat is gemakkelijk, de kledij slijt er wel wat sneller van maar dan heb ik tenminste geen gehannes met ophangen en zo. Hier moet ik mijn weg nog een beetje in vinden. Komt wel goed. Uiteindelijk. In Action kocht ik 2 superhandige droogrekjes die heel handig in elkaar klappen en maar een paar euro kosten. Tegenwoordig moet ik ook de kleintjes tellen. Komt goed dus.

Al bij al ben ik van mijn aankopen tevreden. Het wasmiddel is goed, de machines zijn goed, de rekjes, ... .

Probleem 3 : strijken.

Je raadt het al, ook de stoomgenerator kreeg een nieuwe thuis. Shit zeg. En dat is nu wel een duur ding. Uiteindelijk kocht ik een budgetstoomgenerator van het merk Quigg in Aldi. Het ding werkt maar daar is ook alles mee gezegd. Ik heb de indruk dat de temperatuur 'wankelt' waardoor de strijkprestaties niet constant zijn. Of het moet aan het wijntje liggen dat ik onder het strijken drink. Vocht is bij strijken erg belangrijk liet ik mij vertellen en dat advies neem ik echt wel ter harte. Dus een wijntje er bij.

Ik ben begonnen met de stoffen zakdoeken (waar vind je die dingen tegenwoordig overigens, ik moet er weer wat aanschaffen). Daarna de handdoeken, t-shirts en tenslotte de hemden. Zakdoeken strijken is een eitje, maar eerlijk is eerlijk, het is niet even goed gedaan als voordien. Ik neem genoegen met een minder perfecte afwerking in de wetenschap dat ik het milieu en de restafvalzak spaar. T-shirts zijn net erg moeilijk maar je moet de tekeningen wel binnenste buiten draaien en het vouwen van de ondingen is wat moeilijker. Na een keer of 20 is het met uiteindelijk een beetje gelukt. Helemaal gelijk krijg ik ze nog niet maar goed, een mens moet niet alles willen.
Hemden zijn wat moeilijker. Om dat op te lossen hang ik ze tegenwoordig op kapstokken nadat ze uit de droger komen, misschien moet ik dat maar mijden, de dingen slijten er erg van. Strijkdroog zou misschien al genoeg zijn. Sommige hemden hoeven bijna niet meer gestreken te worden, andere zijn wat vervelender. Komt uiteindelijk ook wel goed, maar het is een aandachtspuntje. Ik kies standaard voor hemden uit katoen, dus dat zit wel goed.
Met broeken moet ik nog wat oefenen, maar daarmee kan ik nog enkele weken verder ...


Conclusie : Als de domste vrouwen er in slagen om te strijken, krijgt een gemiddeld begaafde man dat ook wel voor elkaar. Het is een kwestie van oefening, een beetje uitleg en een paar fiasco's om het te leren.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: WORST SHTF EVER

Post by Peerke »

Strijken is een kwestie van langzaam met het apparaat over de kledij heen te gaan.

Ik strijk niks. Ik vouw alles heel strak.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: WORST SHTF EVER

Post by SurfEasy »

Haha mannen,
Ik heb ook nog nooit een wasje gedraaid.
Strijken zou nog wel gaan, maar mijn vrouw strijkt ook nooit, scheelt nog al wat stroom, ze hangt de was druipvrij op trekt de lichte kreukels nog even glad en dan als de was droog is vouwt ze de was netjes en dan de kast in, we lopen er altijd netjes bij.
Ook hebben we nog nooit een was droger gehad, dat zijn echte stroom vreters en zoals je schrijft slijt de kleding er snel door.
Ook wast ze aardig was even op de hand, vies word de kleding niet echt, dus dat is geen probleem, heeft ze altijd wel een lossen centrifuge dus heel even draaien tot de was niet meer lekt dan vochtig ophangen, en dat ziet er dan weer perfect uit, net als de overhemden.
Wij zijn best wel heel precies, lopen er altijd heel netjes bij.
Als er kleding moet worden gekocht, kan proberen we altijd even in de winkel uit of de kleding snel kreukt, een stukje van de kleding in de hand frommelen een korte tijd stevig in elkaar knijpen kreukt het van amper dat word het gekocht.
De kleding word meestal in de opruiming gekocht dat scheelt nog al wat geld.

Heel soms word er een kledingstuk gekocht die heel mooi is ja dan betaal je de volle pond maar dat is zelden, zelfbeheersing is een schone zaak, en bespaar aardig wat.

Ik vind het best goed van je dat je dingen van je zelf uit de doeken doet, zo kan er met je mee gedacht worden, en dat schept bovendien een band.

Dus een dikke compliment Lewieke je hersteld je goed voor zo'n ingrijpend iets, alle respect voor je.
Je bent een voorbeeld voor velen die mee maken wat jij door maakt, een groot voordeel je hebt hier vrienden die je er graag door heel slepen, mooi man, maar als nog je doet het geweldig.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: WORST SHTF EVER

Post by FincaInSpanje »

Nou @Lewieke, dit valt mij allemaal erg rauw op mijn dak. Laat staan wat het jouw gedaan heeft en nog doet. Sterkte kerel en soms moet je een stapje terug doen om weer vooruit te komen.

Ook ik ben inmiddels 20+ jaar getrouwd dus ik weet wat het huwelijk inhoudt. Veel mensen die gaan scheiden die toch wat bezit hebben opgebouwd zetten de scheiding niet door zodra ze weten wat het allemaal kost. Dan gaan ze spontaan weer van elkaar houden. :roll:

Bedankt toch dat je ook dit met ons durft en wil delen. Bedankt voor de goede tips ook. De beste tip ontbreekt echter en dat is om de buit vooraf te verdelen, ofwel trouw altijd op huwelijkse voorwaarden.

Tegenwoordig zijn scheidingen orde van de dag om welke reden dan ook. Het lijkt soms wel een modetrend en niemand wil kennelijk meer vechten voor elkaar, dan wel elkaars minpunten respecteren.

Mijn ouders zijn in mei 50 jaar getrouwd en mijn schoonouders volgend jaar ook. Wij hopen dat vooralsnog ook te bereiken, maar je weet nooit wtshtf.

Nogmaals sterkte.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: WORST SHTF EVER

Post by SurfEasy »

Ik ben ook twintig jaar getrouwd geweest ze koos voor een losbol met geld, en ze hebben een smerig spelletje met me gespeeld, pas veel later ben ik het gaan beseffen.
Nu ben ik twintig+ getrouwd, en doen ons best er wat van te maken, ja je moet veel van elkaar kunnen hebben.
Ja Lewieke en FincaInSpanje er zijn heel wat relatie slachtoffers.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Post Reply