Explosie vroege Teken.

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Wees goed voorbereid als je de natuur in gaat.
Vooral in België en een deel Duistland is het extreem hoog volgens de kaart.

https://www.tekenradar.nl/nieuws/actuee ... warme-weer
tekenverwachtingfeb2019.jpg
Plaats hier ook de beste teken verwijder attributen.
Er komen steeds weer nieuw hulpmiddelen, daarom is het goed dat we bij blijven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

Inderdaad. Wees alert op teken. Dit in verband met hersenvlies ontsteking door TBE.

https://www.bndestem.nl/binnenland/rivm ... ~a13b5715/
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Peerke wrote:Inderdaad. Wees alert op teken. Dit in verband met hersenvlies ontsteking door TBE.

https://www.bndestem.nl/binnenland/rivm ... ~a13b5715/
Zo dat is niet best, ik krijg mijn vrouw niet meer mee het bos in, best jammer juist nu ik wat meer over kruiden leer.
En over Bushcraft.
Ik heb ook ergens tekensleutel gezien die lijkt mij het beste om teken te verwijderen.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:Zo dat is niet best, ik krijg mijn vrouw niet meer mee het bos in, best jammer juist nu ik wat meer over kruiden leer.
En over Bushcraft.
Ik heb ook ergens tekensleutel gezien die lijkt mij het beste om teken te verwijderen.
Er is veel wat je zelf kunt doen om teken en een tekenbeet te vermijden. Op lichte kleding zie je ze gemakkelijk. Stop je broekspijpen in je sokken. Vermijd hoog gras. Impregneer je kleding met DEET, permethrin of tea tree olie. Controleer jezelf en je partner na ieder bezoek aan de natuur en daarbij in het bijzonder de warme en vochtige plekjes .... :P

https://www.dumpert.nl/mediabase/662723 ... eken_.html
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Dat warme vochtige plekje daar kom ik niet meer bij. :?
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

Oke. 1 jaar verder.

Vorige week was ik op een mooie plek wezen vissen. Het stoeltje stond te schuin naar voren en ben in het gras gaan liggen om ook uit de wind te zijn.

De volgende dag op het toilet, met de broek omlaag, jawel, een rode ring op mijn onderbeen.
Ik heb het vrijdag aangekeken. Het zat er nog steeds. In het weekend werd het niet kleiner.

Dus gister naar de huisarts die bevestigde wat ik al vermoedde. Een tekenbeet.
Of deze besmet was weet ik (nog) niet.

Uit voorzorg heb ik dus een sterke antibiotica kuur meegekregen. Door de antibiotica kuur moet ik felle zon vermijden, of lange kleding dragen of mezelf insmeren met zonnebrand creme om verbranding te voorkomen. Ik ben graag en veel buiten, en zeker met dit lekkere weer.

Nogmaals mijn waarschuwing. Controleer jezelf goed als je in de natuur bent geweest !
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Peerke wrote:Oke. 1 jaar verder.

De volgende dag op het toilet, met de broek omlaag, jawel, een rode ring op mijn onderbeen.
Ik heb het vrijdag aangekeken. Het zat er nog steeds. In het weekend werd het niet kleiner.

Dus gister naar de huisarts die bevestigde wat ik al vermoedde. Een tekenbeet.
Of deze besmet was weet ik (nog) niet.

Uit voorzorg heb ik dus een sterke antibiotica kuur meegekregen.
Nogmaals mijn waarschuwing. Controleer jezelf goed als je in de natuur bent geweest !
En @Peerke hoe is het nu met je, weet je al of je besmet bent???
Heb je al kunnen achterhalen hoe het mogelijk was dat de teek je toch te grazen heeft genomen.
Wat heb je eventueel over het hooft gezien?
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:En @Peerke hoe is het nu met je, weet je al of je besmet bent???
Heb je al kunnen achterhalen hoe het mogelijk was dat de teek je toch te grazen heeft genomen.
Wat heb je eventueel over het hooft gezien?
De rode ring is weg. AB heeft zijn werk gedaan en als het goed is ben ik niet besmet.

Het was tijdens het vissen dat het stoeltje niet lekker zat en ik in het gras ben gaan liggen.
Ik heb die smerige kruiper niet gevoeld.
Voortaan gaan de pijpen in de sokken. En ze worden besproeid met tea tree olie/ alcohol 1:10. Deet kan ook, maar vind ik nogal kankerverwekkend.
Lies live on, and the truth is the victim.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Roel »

Het is hier in noord-Nederland, tenminste in ons eigen bos, opvallend hoeveel minder teken we hebben dan afgelopen jaar.
Af en toe komen de poezen er eentje brengen, maar mijn vrouw, die de beessies oppikt als een hond vlooien, heeft er nog geen eentje gehad. Waar ik ze anders wel makkelijk aan de uiteinden van graspluimen vind moet ik nu echt moeite doen. Houwe zo... ;)
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Zou heb helpen, en wat zijn de bijverschijnselen.
-----------
Antibiotische profylaxe na een tekenbeet.
Aanbeveling
Bespreek met een patiënt die komt met een vraag over antibiotische profylaxe na een tekenbeet de voor- en nadelen van de mogelijkheden:
Antibiotische profylaxe vermindert het risico op lymeziekte wanneer, voor zover bekend, de profylaxe binnen 72 uur na het verwijderen van de teek wordt gegeven.
Wanneer de kans op lymeziekte klein is zoals wanneer de teek korter dan 24 uur op de huid heeft gezeten, wegen de nadelen (bijwerkingen) niet op tegen de voordelen.
Het alternatief om af te wachten en goed op te letten op ziekteverschijnselen en te behandelen als die zich voordoen is een verantwoord alternatief.
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... iekte.html

Zou jij het hebben genomen @Peerke?
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:Zou heb helpen, en wat zijn de bijverschijnselen.
-----------
Antibiotische profylaxe na een tekenbeet.
Aanbeveling
Bespreek met een patiënt die komt met een vraag over antibiotische profylaxe na een tekenbeet de voor- en nadelen van de mogelijkheden:
Antibiotische profylaxe vermindert het risico op lymeziekte wanneer, voor zover bekend, de profylaxe binnen 72 uur na het verwijderen van de teek wordt gegeven.
Wanneer de kans op lymeziekte klein is zoals wanneer de teek korter dan 24 uur op de huid heeft gezeten, wegen de nadelen (bijwerkingen) niet op tegen de voordelen.
Het alternatief om af te wachten en goed op te letten op ziekteverschijnselen en te behandelen als die zich voordoen is een verantwoord alternatief.
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... iekte.html

Zou jij het hebben genomen @Peerke?
Geen idee. Antibiotica zou genoeg moeten zijn. Ik heb me zieker gevoeld van cojones en ben nu sterker dan ooit. Lyme kan zich pas na vele jaren gaan manifesteren.
Lies live on, and the truth is the victim.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Roel »

Toen ik twee jaar geleden Lyme had zei de neuroloog dat gezien de uitslag van de ruggeprik, de besmetting wel tien à vijftien jaar geleden kon zijn. Tja dan sta je redelijk met de rug tegen de muur, daar heb ik echt geen herinnering meer aan....
Gelukkig speel ik nu weer met kettingzaag en boomstammen, lucky me.... ;)
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by Peerke »

Roel wrote:Toen ik twee jaar geleden Lyme had zei de neuroloog dat gezien de uitslag van de ruggeprik, de besmetting wel tien à vijftien jaar geleden kon zijn. Tja dan sta je redelijk met de rug tegen de muur, daar heb ik echt geen herinnering meer aan....
Gelukkig speel ik nu weer met kettingzaag en boomstammen, lucky me.... ;)
Corona en Lyme kunnen mijn kont kussen ! Over 100 jaar zijn we allemaal dood !
Dus ik haal er nu nog het beste uit. Uitgaande dat ik nog 30 jaar, misschien 40 voor me heb.
Nieuwe fietsen, nieuwe schoenen, nieuwe gordijnen, nieuwe auto, nieuwe computer met monitor, nieuwe airco. Alles nieuw.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Explosie vroege Teken.

Post by SurfEasy »

Roel wrote:Toen ik twee jaar geleden Lyme had zei de neuroloog dat gezien de uitslag van de ruggeprik, de besmetting wel tien à vijftien jaar geleden kon zijn. Tja dan sta je redelijk met de rug tegen de muur, daar heb ik echt geen herinnering meer aan....
Gelukkig speel ik nu weer met kettingzaag en boomstammen, lucky me.... ;)
Mooi dat je redelijk kunt fungeren.
Heel ander zoals ik heb begrepen dan @Janvanloon, wat ik heel erg vind, ik heb best veel respect voor hem.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Post Reply