Duurzaam leven: Apparaten

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Duurzaam leven: Apparaten

Post by Lewieke »

Duurzaam leven: Apparaten
Dit is een moeilijke om te vatten omdat het net zo een omvangrijk domein is. Toch wil ik wel een paar hacks aanreiken waarmee je beter koopt.

Heel veel van onze taken kunnen worden overgenomen door (vaak onzinnige) apparaten. Die allemaal elektrisch werken. Daarmee hebben we gelijk een paar criteria waarmee we het apparaat kunnen gaan beoordelen : verbruik, levensduur, kostprijs, gebruikte materialen en productiemethode en hoe vind ik de beste deal. Misschien zijn er nog wel meer maar dit is ook geen wetenschappelijke studie.

Image

De eerste vraag die je je stelt als je een aparaat wil kopen moet onvermijdelijk zijn : Heb ik het nodig ?

Als dat niet het geval is koop je het niet. Zo eenvoudig is het. Misschien heb je een ander apparaat dat kan dienen, is er een eenvoudiger alternatief of gebruik je het apparaat te weinig en kan je het beter lenen, huren, ... .

De volgende vraag die je je stelt is : Hoeveel verbruikt dit ding ?

Image

Hier kan het energielabel een uitkomst bieden. Het geeft aan hoe energie(on)zuinig je toestel is. Persoonlijk let ik er ook op dat het toestel volledig uitgeschakeld kan worden. Is dat niet het geval, dan voorzie ik een radiogestuurd stopcontact.

Er zijn ook nog andere labels die aangeven hoe milieuvriendelijk het toestel is of het recycleerbaar is en wat nog allemaal meer. Meestal zijn dit verkoopsargumenten om de kopers over de streep te trekken en stelt he weinig meer voor. Behalve met de recycleerbaarheid, hou ik me daar niet mee bezig.

Het principe dat doorgaans wordt aangegeven is : Hoe kleiner het toestel, hoe minder het verbruikt. Een stelling die ik niet ondersteun. We kopen liever grotere toestellen. Bijvoorbeeld een wasmachine met een grotere trommel. Als de trommel 8 kg aankan ipv 5 kg, dan kan je meer zelf wassen (lakens, gordijnen), heb je minder wasbeurten nodig (minder energieverbruik per gewassen stuk, minder waspoeder, minder waterverbruik per gewassen stuk, ...) en omdat je toestel minder intensief belast wordt gaat het ook langer mee.

Daarna vragen we ons af : Waarvoor willen we het apparaat gebruiken, hoe vaak, en wat is redelijkerwijs de verwachte levensduur ?

Apparaten met een lage gebruiksintensiteit kopen we vandaag niet meer nieuw. We kiezen voor gebruikte, bijna nieuwe apparaten op zoekertjessites zoals 2dehands.be, marktplaats.nl, kapaza.be, koopjeskrant.be Ook voor deze aankopen geldt dat we onderzoeken wat de duurzaamheid, prijs, levensduur van het apparaat is. Daarover straks meer. We kopen niet zomaar het eerst apparaat dat we vinden. Liefst kopen we het ding in eigen streek zodat we het kunnen afhalen en controleren ter plekke. Als het niet anders kan laten we het opsturen.

Is het een goed apparaat of een prul ? Is het repareerbaar in geval van defekt ? Is er een servicemogelijkheid ? Hoeveel garantie krijg je ?

Dit zijn belangrijke vragen die me er toe aanzetten om te kiezen voor A-merken. We betalen vaak iets meer dan voor standaardmateriaal maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door de langere levensduur. Gemiddeld gaan onze apparaten 15j mee. Wat gezien de manier waarop veel dingen vandaag ontworpen worden best redelijk is.

Hoe werd het ding gemaakt ?
De hele goedkope merken kopen we niet : Princess, Domo, Severin, ... . Ook enkele andere merken waarmee we in het verleden slechte ervaringen hadden komen er niet meer in : strijkijzers en spaarlampen van Philips, laptops HP, printers Lexmark, ... komen onze woning niet meer binnen. Een of meerdere toestellen van die merken voldeden niet aan de verwachtingen, vertoonden defekten, waren gewoon slecht ontworpen of haalden niet de beloofde levensduur.

De hele dure merken die vooral op prestige richten, ook daar passen we voor : Bang & Olufsen, BMW, Mercedes, ... .

Blijven de merken uit massaproductie gemaakt met goede componenten.

Gaat het toestel stuk, dan kan je er zelf met wat handigheid, wat zoekwerk, wat knutselen een oplossing voor bedenken om het te herstellen. Het energieverbruik van vriezers en koelkasten wordt regelmatig gecontroleerd met een energiemeter en ijsvorming wordt zo veel mogelijk vermeden.

Vertoont een apparaat een stijgend energieverbruik dan overwegen we de aanschaf van een nieuw en doen we het oude apparaat voor een prikje van de hand. Het toestel nadert het einde van zijn levensduur en door de verkoopprijs die we krijgen wordt het nieuwe toestel wat goedkoper. Een toestel laten herstellen kost dikwijls veel in verhouding tot de aanschafprijs als je rekening moet houden met voorrijkosten, werkuren en wisselstukprijzen.

Prijs

Ondanks het feit dat de prijs belangrijk is, bekijken we het 'concept' prijs anders dan veel mensen. Voor ons is de prijs per jaar, per wasbeurt, ... van belang. De aankoopprijs veel minder. Het resultaat is vaak dat we de duurdere toestellen kiezen maar over de hele levensduur van een toestel gewoon goedkoper uitkomen omdat het toestel langer meegaat, minder verbruikt, minder kost in onderhoud en herstellingen, ... . Vanzelfsprekend kopen we liefst bij handelaars die ook zelf de toestellen kunnen/willen herstellen.

De beste deal ?

Hoe weet je nu of je als consument de beste deal krijgt ?

Daar zit 'm nu de clue van de zaak. Als je alles zelf moet uitvogelen ben je daar dagen mee bezig en hoe weet je dat je de juist criteria hanteert. Elke aankoop blijft toch een beetje een gok. Achteraf lees je dan dingen op het net, reviews waardoor je denkt : 'Gut het ik nu weer het verkeerde toestel gekocht ?' Om je te beschermen tegen dat soort euvels kan je terecht bij consumentenorganisaties die vaak ... betalend zijn. Denk daarbij aan testaankoop.be De consumentenorganisatie gebruikt zelf misleidende marketingtechnieken, maakt rapportjes en test apparaten maar doet dat op relatief kleine schaal. Zelf maak ik gebruik van Duitse consumentenorganisaties. Heel vaak kan je de informatie helemaal gratis raadplegen. Door de kernwoorden te googlen kan je de belangrijkste criteria terugvinden. In het slechtste geval betaal je een paar euro voor een volledig rapport. Bij een grote aankoop zeker te overwegen :

http://www.test.de
http://www.testberichte.de

Met een beetje zoekwerk vind je zelf de informatie die je nodig hebt. Zo kies je beter, zekerder, met technische informatie meegenomen, alles wordt netjes voor jou op een rijtje gezet.

Daarna ga je aan de slag en zoek je op het net en ga je na waar het toestel aan tegen de beste voorwaarden wordt aangeboden. Zelf slaag ik er meestal in om een stuk beneden de adviesprijs aan te kopen.
Post Reply