Gelijkenissen tussen de problemen in Vlaanderen en Nederland.

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Gelijkenissen tussen de problemen in Vlaanderen en Nederland.

Post by Lewieke »

Kijk, en dat is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als Vlaming op een Nederlands forum ben je altijd een beetje de lul. De Nederlander vindt de politieke toestanden in het Belgenland altijd een beetje vermakelijk en begrijpt eigenlijk niet zo goed waar het om gaat. Niet dat ik jullie onderschat hoor, maar echt doordringen doet het niet.

Als je als Vlaming ook nog eens een apart bestuur wil, los van onze Waalse tegenhangers én durft te beweren dat je een nationalist bent, dan zijn vergelijkingen met de jaren dertig nooit uit ver uit de lucht. Op dit forum -wat ik overigens koester en op prijs weet te stellen- werd ik door en paar onverlaten zelfs een paar keer keihard op de tenen getrapt door mensen die duidelijk bewezen dat ze niets -maar dan ook geen jota- van Vlaanderen en de Vlaamse volksaard begrijpen. Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, alleen zou het wel fijn zijn om die ook een beetje te kunnen staven met argumenten.

Nu mag je -wat mij betreft- denken wat je wil. Ondanks het feit dat ik een vorig voorstander ben van zelfstandig bestuur voor Vlaanderen zonder inmening van onze anderstalige buren en zonder onze ingevoerde koning - een overblijfsel uit het ancien régime, kreeg ik dat eigenlijk nog nooit fatsoenlijk uitgelegd aan een Nederlander. Ten eerste omdat ik meestal de kans niet krijg om een genuanceerd beeld te scheppen en verder omdat een Nederlander niet weet wat er leeft in Vlaanderen en maar niet schijnt te begrijpen dat nationalisme niet per sé een vies woord hoeft te zijn.

Nu vond ik toch wel in de krant een fantastisch stukje, geschreven door een NEDERLANDER die misschien niet alle nuances begrijpt maar die minstens een poging doet om te begrijpen wat nu precies het probleem is tussen Vlaanderen en Walloni¨¨e. Die Nederlander is ook nog niet eens de eerste de beste maar de politiek redacteur van de Volkskrant. Iemand waarvan je toch verwacht dat hij een beetje nuanceert.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... aten.dhtml

Nu zegt Martin Sommer toch wel een paar dingen die de Vlaming raken tot in zijn ziel. Hij schrijft het zo mooi dat ik het toch even wil aanhalen en je zal merken dat onze problemen net dezelfde zijn als wat jullie nu meemaken met Europa, met dat verschil dat wij die problemen met Europa er ook nog eens bovenop krijgen en bijgevolg dubbel benadeeld worden :

- Geldoverdrachten van noord naar zuid ja, mits we er ook nog wat over te vertellen mogen hebben. De overal bewonderde Angela Merkel vindt precies hetzelfde. Solidariteit in ruil voor soliditeit, heet dat.

- 'Wat is een natie'. Iedereen mag meedoen, maar wederkerigheid hoort erbij.

- Onze Nederlandse klachten over Europa zijn vergelijkbaar met die in Vlaanderen over het Belgische federalisme, dat niemand begrijpt maar dat in de kern de status quo altijd in stand houdt. Ondoorzichtig bestuur, gebrek aan steun onder de bevolking, geen gezamenlijke publieke opinie, een meerderheid die zich niet gehoord weet.

- Wat ik wel weet is dat leiderschap verantwoord vormgeven aan de volkswil is.

Kijk, als je als buitenlander (zo omschrijf ik deze Nederlander voor de gelegenheid) zo haarscherp de problemen in Vlaanderen kan analyseren, dan moet je gewoon een eredoctoraat aan een van onze universiteiten krijgen. De essentie van Vlaanderen heeft die vent zo eventjes in één artikel neergepend. Mocht ik 'm ooit ontmoeten, dan krijgt hij van mij een pint. Een echte Vlaamse, geen koeienzeik van Heineken.
Post Reply