[info] comunicatie shtf.

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

[info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

communicatie tijdens SHTF voor beginners
Dit stuk is geschreven op basis van nederlandse wetgeving.
In dit stuk ga ik nog niet diep in op alle termen maar vooral op de basiskennis omtrent communicatie en belangrijke frequentielijst die ik adviseer je eigen te maken of uit te printen en bij je communicatie apparatuur te bewaren.

Een aantal vormen van comunicatie tijdens een SHTF zoals radio en tv aanzetten is wel bekend bij mensen maar op welke frequentie moet je je radio hebben en wat zijn de andere opties nu eigenlijk?

De verschillende opties wat betreft comunicatie zijn:
  • tv, internet en (mobiele) telefonie zolang beschikbaar.
  • HF, VHF en UHF radio spraak en morse.
  • Digitale signalen over hf, vhf en uhf.
  • Licht signalen op de korte afstand.
tv, internet en (mobiele) telefonie

Zolang het nog werkt is het prima voor nieuwsgaring en (versleutelde) comunicatie maar besef wel dat je vrij eenvoudig uit te peilen bent door overheidsinstanties en hackers waardoor je er niet echt op kan vertrouwen.
Houdt bij een "gewone" noodsituatie zoals een chemisch lek in de buurt de lokale nieuws sites, social media en overheids sites vooral in de gaten voor informatie.
Niet alles wat er te vinden is aan informatie is betrouwbaar en je moet voor jezelf een afweging maken wat je wel en niet geloofd.

HF, VH en UHF radio spraak en morse
Als je wilt investeren in comunicatiemiddelen kun je dat het beste doen met een 27mc setje.
Deze kun je vanaf een paar tientjes tot honderd euro kopen zowel nieuw als 2dehands.
27mc is vrij te gebruiken op 40 kanalen met 4 watt fm, 1 watt am en 4 watt ssb (gedoogd word 4 watt fm/am 12 watt pep ssb) en is in de basis geschikt tot een kilometer of 5.
De reden dat ik 27mc adviseer is omdat er overal en nergens "bakkie's" rondzwerven en gebruikt gaan worden.
Tevens adviseer ik een scanner die van 0 mhz tot ergens in de 500mhz kan ontvangen zodat je vrijwel alle banden kan beluisteren.
Voor mobiel gebruik onderling heeft een setje LPD of PMR portofoons (walkietalkie) de voorkeur.
Mijn persoonlijke voorkeur zijn de lpd portofoons puur uit opsec belang.
Er zwerven zeer veel walkietalkies rond en dit zijn over het algemeen pmr portofoons en zelden lpd portofoons waardoor de kans dat iemand je hoort op pmr band enkele tientallen keren groter is dan op de lpd band.
Pmr heeft een legaal vermogen van 500milliwatt en lpd heeft 10milliwatt waardoor pmr een theoretisch groter bereik heeft

De overige banden hebben in Nederland een licentieplicht voor het gebruik maar je mag ze vrij kopen en bezitten zolang ze niet voor direct gebruik beschikbaar zijn. (in Belgie is dit verboden!)
De baofeng uv5r en andere goedkopere vhf/uhf portofoons zijn zeer geschikt voor de prepper.
Je kan met zo'n porto fm radio luisteren en de lpd, pmr vhf en uhf banden beluisteren en er met 1watt of 4-8 watt op zenden afhankelijk van het model.
Voor morse gebruikt men vaak het onderste deel van de betreffende band en op de 10 meter (28.000-28.999mhz) zul je tussen de 28.000 en 28.150mhz moeten zijn en uiteraard morse te kunnen ontcijferen.
Wil je verder met dit soort communicatiemiddelen adviseer ik de cursus zendamateur te volgen en je licentie te behalen zodat je ook kunt expirimenteren met dit soort apparatuur.

Ook kun je diverse digitale signalen en zelfs digitale morse versturen en ontvangen op een groot deel van de banden en zelfs het ISS als herhaal station of forum gebruiken als die over je heen zweeft :lol:
Dit is wat meer gevorderde kennis aangezien er weinig plug and play op de markt is.
Wil je morse leren kan ik de software hier aanbevelen: http://www.justlearnmorsecode.com/


lichtsignalen op korte afstand

Ben je in een groep kun je voor de kortere afstand ook prima met licht signalen comuniceren.
een aantal belangrijke tips hiervoor zijn:
  • Maak een koker over je zaklamp zodat deze minder zichtbaar word vanaf de zijkant.
  • Tape een deel van de lens af zodat er maar een klein spleetje van een halve cm over blijft.
  • Leer morse of ontwikkel onderling je eigen morse alfabet.
Overige comunicatie
In groepen kunnen handsignalen een zeer simpel en efficient communicatiemiddel zijn.
Je kan zelf een systeem gebruiken of bijvoorbeeld de navo signalen aanleren om universeler te kunnen communiceren of een tegenstander zijn communicatie te begrijpen.
Als je echt in nood bent is een noodfluitje een zeer belangrijk, simpel en slim middel om aandacht te trekken en kan je leven redden maar kan ook ongewilde aandacht trekken maar dat is een afweging die je zelf moet maken.


Frequenties van DARES (Dutch Amateur radio emergency service)
Bron: http://r06.dares.nl/frequenties.htm
PhoneFrequenties.jpg
Band Frequentie
80m Nationaal 3.670 kHz.
80m Internationaal 3.760 kHz.
40m Internationaal 7.110 kHz.
20m Internationaal 14.300 kHz.
2m Nationaal 145.500 kHz.
70cm Nationaal 433.500.kHz.


noodfrequentie 27mc: kanaal 4 27,005 MHz en kanaal 9 27.065 Mhz


Morse alfabet
450px-International_Morse_Code.svg.png
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

Aanschaf tips

Wat moet je nu aanschaffen en waar op te letten? Ik kan je niet zeggen wat je precies aan moet schaffen puur omdat ik niet weet hoe dik je beurs is en hoeveel je uit wil geven.
Belangrijkste vraag die je je moet stellen is wat voor afstanden wil je kunnen bereiken en wil je basis of mobiel apparatuur.
Zodra je dat weet gaan we over op de mogelijkheden.

HF (Hoog frequent)

HF is het gebied van 0mhz tot en met 50mhz en daar vallen een hele hoop banden onder maar alleen de 27mhz band is zonder licentie te gebruiken.
wil je al deze banden gebruiken ben je het beste af met een allbander zoals de kenwood TS440 die van 0-30mhz te gebruiken is alleen mag je deze officieel niet gebruiken op de 27mc omdat het vermogen te hoog is en daarnaast mag je hem alleen gebruiken als zend amateur.
ts440bksmall.jpg
Wil je vooral op de 27mc en eventueel 28mc is een president lincoln misschien een leuke optie, deze kan origineel alleen maar van 28 tot 29mhz maar met een modificatie is deze vanaf 26mhz tot 29mhz te gebruiken. (veel aangeboden lincolns zijn al omgebouwd).
Indien je een lincoln wil kopen probeer dan een vlinder transistor versie te vinden, deze kan iets meer vermogen leveren dan de standaard transistor en eventueel met een sd1440 transistor verder opgepept worden welke tevens koeler is.
Ik kan de president lincoln perfect afstellen modificeren en repareren dus lijkt deze radio je wat neem contact op.
Zelf draai ik een afstand van 75+ km op SSB en 50km op fm met een basis antenne.
met goede condities behaal ik afstanden van 7000km maar dat is geen dagelijks werk en vergt geduld en luisteren.
recent is er een nieuwe president lincoln uitgebracht en deze heeft nog wat kinderziektes en raad ik af.
Ook voor de lincoln geldt dat je deze officieel niet mag gebruiken op de 27mc en een licentie moet hebben.

laptop met president lincoln en packetmodem.
20140906_131155.jpg
Wat betreft legale bakken kan ik op de 40 kanalen FM eigenlijk maar 1 bak aanraden en dat is de danita 640.
simpel en energiezuinig schema maar wil in de modulatie nog wel eens zacht staan.
ook voor deze bak geldt dat ik deze redelijk goed ken en dus ook kan afstellen en repareren.
1286889485.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

VHF en UHF

VHF staat voor Very High Frequecy en loopt officieel van 50 mhz tot 299 mhz. (155 is vaak de max)
de meest gebruikte vhf band is de 2 meter die van 144 mhz tot 148mhz loopt en is veelal geschikt voor afstanden van rond 100 kilometer.

UHF staat voor Ultra High Frequency en loopt van 300 mhz tot 3000 mhz.
de meest gebruikte uhf band is de 70 centimeter die loopt 420 mhz tot 450 mhz.
binnen de 2 meterband zitten ook de LPD en PMR kanalen welke vrij te gebruiken zijn

De meeste radios die werken in deze regio's zijn dualband wat betekend dat ze zowel op de 2 meter als 70 cm kunnen werken.
merken zoals baofeng zijn op zich prima maar wil je serieuzer bezig zijn ben je beter af met bijvoorbeeld een icom.

(later meer info over verschillende radio's)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

Portofoons

Portofoons zijn perfect voor mobiel gebruik, ik raad ook aan om tenminste een pmr of lpd portofoon in je BOB te stoppen.
voor de 27mc moet ik portofoons afraden, heb er verschillende geprobeerd en met een goede antenne er op kom je nog amper de straat uit.
Pas zodra ik mijn basis antenne er aan knoop die op ongeveer 10 meter hoog staat kom ik een kilometer of 7 a 8.

portofoons op de 70cm en 2 meter zoals zoals de baofeng zijn relatief goed tot een kilometer of 5 mits je de antennes vervangt.
De standaard antennes hebben een zeer slechte swr en uiteindelijk word de porto zeer warm tot het scherm weg valt en pas terug komt zodra je hem laat afkoelen.

(meer info en fotos volgen)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

Antennes

Antennes zijn het belangrijkste onderdeel van je installatie en bespaar hier niet op.
dit is mijn imax 2000 voor de 26-29 mhz.
20140712_154759.jpg
inmiddels heb ik de antenne 4 meter hoger en dus boven het dak uit.
dit was een wereld van verschil wat in tientallen kilometers uit te drukken is.
20140910_170623.jpg
voor mobiel gebruik op de auto is de wilson 1000 zo'n beetje de beste antenne op de voet gevolgt door de DV-27 van sirio.
Het zijn geen korte sprietjes en met een hoge auto kun je problemen krijgen in parkeergarages en je auto lijkt gelijk op een bostauto.
plaats je antenne altijd op je midden op het dak en niet op de kofferbak of op een hoek van je auto.
als je een antenne op de achterkant zet dan zul je vooral zenden naar voren maar ook vooral ontvangen van voren (vossenjacht gebruiken ze juist dit effect om richting te bepalen)
Let bij aanschaf ook of je antenne het vermogen van je bak wel aan kan, heb zelf een magneetvoet antenne die tot 100 watt kan maar langdurig op SSB met 30 watt zorgt al voor een warme tot hete spoel.
voor vhf en uhf adviseer ik zowel mobiel als basis dymond antennes.
wil-1000tmk_m.jpg

Er zijn ook diverse richt antennes en de bekendste is de yagi.
De yagi bestaat uit een reflector, dipool en 1 of meerdere directors.
De antenne versterkt zwakke signalen omdat ze heen en weer stuiteren tussen de directors en zo worden ze versterkt voor ze bij de dipool aankomen
Andersom werkt het met zenden hetzelfde om een relatief smal zendpatroon te creeëen en de zo dus de straal te richten.
Een yagi is voor de 27mc heel groot (gewone dipool is bijna 5 meter en de totale lengte al snel 8 meter of langer) maar voor vhf en uhf zeer bruikbaar om over langere afstanden gericht te kunnen communiceren.
Yagi-principe.png
A. gevouwen dipool.
B. Reflector.
C. meerdere directors.
D. Balun (op verzoek wil ik hier wel over schrijven maar dit is indien iemand er zelf een wil maken)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

Antenne afstellen en overige aparatuur.

De meeste antennes staan af fabriek relatief goed afgesteld maar dit moet je altijd verifieren doormiddel van een swr meter.
(v)SWR staat voor (voltage) Standing Wave Ratio ofwel staande golf ratio. de V is niets anders dan een andere methode om de meeting te verichten.
Eerst een mythe ontkrachten: Een SWR meter beschermt je zendbak niet en langdurig werken met een slechte swr via een swr meter sloopt je eindtrap in je zender net zo snel als zonder de meter er tussen.
binnen in een swr meter loopt de ingang gewoon door maar de uitgang!

Bij een SWR meter is het belangrijk om op te letten voor of deze voor HF, VHF, UHF of SHF of een combinatie van deze is.
Met een HF swr meter kun je geen VHF antenne afstellen omdat deze niet precies genoeg gebouwd is.

Op sommige meters kun je kiezen tussen PEP meting of normale meting, de PEP (Peak Envelope Power) stand gebruik je om je SSB en AM vermogen correct te kunnen meten omdat deze modulatie soorten pas bij geluid hun volle vermogen gaan geven.
Je kan met een oscilloscoop en een pieptoon van een bepaalde frequentie ook een correcte meting simuleren maar de voorkeur gaat uit naar een BIRD meter welke correct kan meten.

Bij een kruisnaald meter kun je zowel het uitgezonden vermogen als het terug gekomen vermogen tegelijk aflezen en hoef je alleen maar het vermogen in te stellen. (>1, >10, >100 watt etc)
kruisnaald.jpg
Bij en gewone swr meter ga je als volgt te werk:
  • Sluit alles aan zoals in de handleiding beschreven is.
  • Stel je zender af op kanaal 20 van de 27mc band.
  • Zet je de power/swr schakelaar op SWR en de REF/SWR op ref.
  • Knijp de mic in en met de draai of schuif knop zet je de naald van meter op ref (rechts op de schaalverdeling).
  • Houdt de mic ingedrukt en zet de REF/SWR schakelaar nu op REF dan moet de naald van de meter helemaal naar links vallen.
Eigenlijk is alles wat minder is dan 1.5 is in principe veilig maar hoe lager hoe beter.
pwrswrfs.jpg
Hoe stel je je antenne af?
  • Je hebt bepaald dat op kanaal 20 de swr 1.5 is
  • Kijk nu op kanaal 1 en kanaal 40 wat daar de waarde is.
  • Is de waarde op kanaal 1 hoger moet je je antenne uitschuiven. (niet gaan knippen aan de antenne als dat gebeurt.)
  • Is de waarde op kanaal 40 hoger moet je je antenne inschuiven of afknippen. (doe dit met 2 mm per keer)
  • Ga zo door met afstellen en knippen tot kanaal 1 en kanaal 40 gelijk zijn.
Eenmaal afgesteld kun je de swr meter en tussenkabel netjes in de doos stoppen tot je veranderingen aan gaat brengen.
Laat hem er niet tussen zitten want dit zorgt voor verliezen en storingen.

Krijg je de swr niet goed? meet je coax kabel door op kortsluiting en op weerstand.
Controleer of je antenne niet naast andere objecten staat en goed geaard is.
Controleer of je zender met de massa verbonden is.


De matcher

De matcher is niets anders dan een metalen doos met 2 zware draai lucht condensatoren.
Deze gebruik je om een antenne die een hele smalle SWR "dip" heeft toch met een slechtere swr te gebruiken door een deel van de RF energie af te voeren van de mantel zodat deze niet terug stroomt je zender in.
Met de ene knop stel je grof af en de andere stel je fijn af.
Het grootste nadeel van een matcher is dat je een deel van je effectief vermogen verliest.

Coax

De meest gebruikte coax is de simpele 8mm RG-58 50ohm kabel welke voor de meeste antennes prima geschikt is.
Wat betere coax is de RX-213 kabel van 9mm welke minder verlies heeft op de langere afstanden.
De connectors met HF zijn PL pluggen en met vhf en hoger N of (RP-)SMA connectors welke zuiverder 50 ohm zijn.
Connectors solderen is heel makkelijk en er zijn diverse tutorials en methodes over te vinden op youtube.


De linear versterker AKA kachel

Alvorens ik er uitleg over ga geven geef ik een goed advies: De beste linear is een goede antenne!
een linear versterkt je vermogen inderdaad maar het is veelal alles versterken ook storing en harmonischen welke op andere banden storen. (ik ga er niet dieper op in.)
Een goede antenne op hoogte heb je veel meer aan en daarnaast wat heb je er aan dat het tegenstation jou wel hoort met 20 watt maar jij het tegen station met 4 watt niet? ;)
Let er op dat je een linear niet meer instuurt met meer vermogen uit je zender dan deze aan kan en raadpleeg de handleiding of sticker.

Er bestaan 2 soorten linear's namelijk de Transistor linear en de lampen linear.
De transistor linear is veelal de meest gebruikte en is op basis van hoe kan het ook anders transistors of steeds vaker MOSFET's.
Veelal werken deze op 12 of 24 volt en ze zijn zeer geschikt om in een auto te bouwen.
Vermogen is is wel relatief beperkt aangezien het zeer goedkoop gebouwde electronica is.

De lampen linear is meestal 230 volt en heeft 1 of meer ouderwetse radio buizen wat eigenlijk een voorloper van de transistor is.
Buizen linears werken met hogere voltages tot soms 100.000 volt gelijk of wisselspanning en als je niet weet wat je doet kun je jezelf eenvoudig electrocuteren als je er aan sleutelt zelfs al is de stekker er al een dag uit blijf er af als je geen kennis van electronica hebt.
Het word steeds moeilijker om aan goede buizen te komen en de prijzen zijn alleen het afgelopen jaar al met bijma de helft gestegen, rusland heeft nog een aantal fabrieken waar deze geproduceert worden maar ze worden schaarser.

Nog een laatste noot:
Let er op dat je zodra je meerdere dingen gaat koppelen aan je antenne je deze volgorde aan houdt.
Zender-linear-swr meter-matcher-antenne.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Roel »

Wij denken dat als je na een SHTF- situatie nog een verbindingsapparaat nodig hebt, je iets uit het oog verliest. Namelijk dat je blijkbaar niet je naaste buren hebt te weten overtuigen van de noodzaak tot preppen...
Dat zou je eerste prioriteit moeten zijn. De mensen die het meest dicht in je buurt wonen overtuigen van de noodzaak tot preppen..
Daarna zou de communicatie niet meer een probleem moeten zijn....
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

een vorm van communicatie is in mijn ogen wel praktisch, niet alleen om te coördineren met lokale preppers maar daarnaast om op middellange tot lange afstanden de situatie daar in te schatten.
een ieder moet voor zichzelf afvragen of het praktisch is ja of nee.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
phaelin
Posts: 45
Joined: Fri Nov 13, 2015 11:53 pm
Contact:

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by phaelin »

Goede info. Ik ben nog lang niet zo ver om te kunnen zenden. Ik heb wel am/fm radio's, eentje oplaadbaar met een dynamo, eentje met zonnecellen en eentje op batterijen. En natuurlijk hangt de noodfrequentie voor mijn regio op het prikbord.
Ik weet niet of ik aan verdere (2-weg) communicatie ga werken. Ik heb twee goedkope walkies aangeschaft waarmee ik net m'n dichtstbijzijnste mede-prepper kan bereiken. Hij woon't zo'n 5 minuutjes lopen verderop. Dus ligt er eentje netjes met de batterijen erbij (niet erin vanwege lekgevaar) voor in geval. Zijn voorraad is nog een stuk kleiner dus als het nodig is kunnen we zijn spullen in twee of drie keer overbrengen naar hier en dan zien wat er gaande is.

Wellicht in de toekomst iets om me in te verdiepen, nu helaas niet de tijd en financiele middelen voor.
“Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.”
― Sun Tzu, The Art of War
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Plaag »

Heb zo een wereld radio van grundig, weet niet of het wat is denk het niet.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Donjon
Posts: 289
Joined: Tue Oct 20, 2015 9:48 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Donjon »

phaelin wrote:Goede info. Ik ben nog lang niet zo ver om te kunnen zenden. Ik heb wel am/fm radio's, eentje oplaadbaar met een dynamo, eentje met zonnecellen en eentje op batterijen. En natuurlijk hangt de noodfrequentie voor mijn regio op het prikbord.
Ik weet niet of ik aan verdere (2-weg) communicatie ga werken. Ik heb twee goedkope walkies aangeschaft waarmee ik net m'n dichtstbijzijnste mede-prepper kan bereiken. Hij woon't zo'n 5 minuutjes lopen verderop. Dus ligt er eentje netjes met de batterijen erbij (niet erin vanwege lekgevaar) voor in geval. Zijn voorraad is nog een stuk kleiner dus als het nodig is kunnen we zijn spullen in twee of drie keer overbrengen naar hier en dan zien wat er gaande is.

Wellicht in de toekomst iets om me in te verdiepen, nu helaas niet de tijd en financiele middelen voor.
ik heb ook zo'n setje (motorola TLKR T4) een zit in de tas van m'n vrouw en de ander in de mijne. Aleen voor het onderling contact aangeschaft.
Maar misschien kan ik andere daar ook mee vangen er zitten toch wellicht 8 kanalen op !
ik besef natuurlijk wel dat ze geen 10 km ver kunnen zendenmaar een km of 2 zal toch wel lukken!
homo homini lupus
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

Donjon wrote:maar een km of 2 zal toch wel lukken!
in open veld misschien.
reken op max 500 meter, met 5 watt heb ik soms al moeite met een kilometer.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Kans »

ghostwhiper wrote:
Wil je vooral op de 27mc en eventueel 28mc is een president lincoln misschien een leuke optie, deze kan origineel alleen maar van 28 tot 29mhz maar met een modificatie is deze vanaf 26mhz tot 29mhz te gebruiken. (veel aangeboden lincolns zijn al omgebouwd).
Indien je een lincoln wil kopen probeer dan een vlinder transistor versie te vinden, deze kan iets meer vermogen leveren dan de standaard transistor en eventueel met een sd1440 transistor verder opgepept worden welke tevens koeler is.
Ik kan de president lincoln perfect afstellen modificeren en repareren dus lijkt deze radio je wat neem contact op.
Zelf draai ik een afstand van 75+ km op SSB en 50km op fm met een basis antenne.
met goede condities behaal ik afstanden van 7000km maar dat is geen dagelijks werk en vergt geduld en luisteren.
recent is er een nieuwe president lincoln uitgebracht en deze heeft nog wat kinderziektes en raad ik af.
Ook voor de lincoln geldt dat je deze officieel niet mag gebruiken op de 27mc en een licentie moet hebben.
De Lincoln is een super bak, als je een goede kunt vinden zou ik zelfs nu nog steeds aanraden deze te kopen.
Ik heb ondertussen ook twee Linoln-2 bakken, met name om de vele moderne en handige features.
Echter het goed leren bedienen kost wat meer tijd, de knoppen zijn minder handig en de kwaliteit is helaas ook minder.
Ik heb een eindtrap al om zeep weten te helpen maar de eerlijkheid is dat dit aan een antenne issue lag, de wilson-1000 had op de een of andere manier een hele slechte swr gekregen tijdens een mobiel uitje (dan gaat de bak met wilson en een accupack in de rugzak mee...).
Ik had geen swr meter bij omdat de lincoln-2 een swr beveiling heeft maar dan moet je die dus wel goed hebben ingesteld, en omdat al mijn antennes zo strak mogelijk op nul reflectie zijn afgesteld had ik de instelling nooit goed getest, todat het te laat was :cry:
Toch is de L-2 een goede bak, de kinderziektes vallen wel mee, al vind ik de verspringende frequentie rond kanaal 23, daar zitten wat gaten in de toegelaten frequenties en dan is een stap van de 'kanaal' kiezer geen opeenvolgende frequentie stap maar een rare 'paardesprong', wel irritant...

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Kans »

Roel wrote:Wij denken dat als je na een SHTF- situatie nog een verbindingsapparaat nodig hebt, je iets uit het oog verliest. Namelijk dat je blijkbaar niet je naaste buren hebt te weten overtuigen van de noodzaak tot preppen...
Dat zou je eerste prioriteit moeten zijn. De mensen die het meest dicht in je buurt wonen overtuigen van de noodzaak tot preppen..
Daarna zou de communicatie niet meer een probleem moeten zijn....
Al is het een heel goed streven, ik denk moelilijk haalbaar, zeker voor de meeste preppers....
Ik zie een absolute noodzaak voor communicatie, juist na een shtf.
De voorbeelden zijn legio:
Als je medische hulp, of bv antibiotica snel nodig hebt.
Een algemene oproep voor een specifiek onderdeel of kennis of kundigheid van iemand.
Voor het snel vinden van de juiste ruilhandel.

Stel je groep/dorp heeft een goede aardappeloogst en je wilt de helft ruilen.
Dan kun je met rugzakken/kruiwagens vol op de gok naar rondomliggende dorpen... of als je communicatie hebt de zaken op voorhand aftasten en bv uitonderhandelen.

Na een shtf heb je al tijd te kort, als je dan ook nog grotere afstanden moet gaan overbruggen met zware goederen en potentieel een kans op geen succes, dan gaat je dat heel snel zwaar tegenvallen, en dan heb ik het nog niet over de potentiele gevaren van dat soort rondzwervingen.

Het is een redelijk kleine investering en zou wel eens heel waardevol voor groep/gemeenschap of dorp kunnen worden.
Natuurlijk zijn er ook nadelen en risico's maar goed dat mag duidelijk zijn?

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by ghostwhiper »

ben niet zo van de lincoln v2, kun je niet echt wat aan repareren mocht deze kapot gaan omdat het smd is.
Vind de modulatie ook niet zo top met mijn stem, moet er al snel een tafelmic bij zetten om mijn stem een beetje vol te laten klinken.
de lincoln 1 daarintegen echt een top ding, soms heb ik hem op de kanalen staan maar meestal op de 10khz stand, op ssb diverse malen de wereld rond gebabbeld met de vs, rusland, australie, thailand heel vaak spanje en ga zo maar door.
Ook op AM wel eens met een trucker in alaska zitten babbelen met goede condities.
Jammer genoeg veel PLC storing door die idiote netwerk over stroom netwerk heen dus valt weinig DX te draaien of ik moet in de polder gaan staan.

wat shtf betreft vind ik het ook belangrijk om goede communicatie te hebben en heb daarom ook diverse antennes en bakken liggen.
hier in de buurt barst het van de antennes en vele hebben nog wel een bak op zolder rondslingeren.
is het niet om zelf te roepen is het wel uitluisteren of er anderen dingen van plan zijn.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by JJenA »

Een mooi stuk, goed omschrijving en foto's een waardevol stuk, ghostwhiper.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by vleermuis »

Hoi mensen ik Ben toch maar overstag gegaan en 5 baofeng 5 series besteld. Voor mijn gezin.

Afwachten is geen hobby van me....

Wordt vervolgd.


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
bahco
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2021 6:37 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by bahco »

Goed stuk er is inmiddels toch wat tijd over heengegaan en ben nu toch wel serieus aan het overwegen om n complete set te kopen, maar ben ondanks vroegere ervaring met n president washington er nu toch wel uit en heb totaal geen kennis van wat ik nu wel niet nodig heb.
Kan iemand daarin aub wat adviseren.
Het hoeft niet perse binnen de honderd euro maar n nul extra is ook niet mn streven
Mobiele versie heeft voorkeur gezien de afmetingen en ik woon redelijk in het achterland dus kan de antenne hoog zetten zonder prolbeem van de buren
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Peerke »

bahco wrote: Sat Jul 10, 2021 8:42 pm Goed stuk er is inmiddels toch wat tijd over heengegaan en ben nu toch wel serieus aan het overwegen om n complete set te kopen, maar ben ondanks vroegere ervaring met n president washington er nu toch wel uit en heb totaal geen kennis van wat ik nu wel niet nodig heb.
Kan iemand daarin aub wat adviseren.
Het hoeft niet perse binnen de honderd euro maar n nul extra is ook niet mn streven
Mobiele versie heeft voorkeur gezien de afmetingen en ik woon redelijk in het achterland dus kan de antenne hoog zetten zonder prolbeem van de buren
Hoi bahco,

Ik heb vorig jaar bij aliexpress een Baofeng porto gekocht voor nog geen 20 euro. Hij staat alleen nog bij mijn ouders om geprogrammeerd te worden. Ik kan dus geen ervaringen delen.

Hieronder de link met zoekopdracht van Baofeng bij alie.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... xt=baofeng
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by wodan »

Als eerste een CB, 27MHz als vertrekpunt, daarna een 70cm/2m porto. https://www.bamiporto.nl/
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
bahco
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2021 6:37 pm

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by bahco »

Ok 27 mc daar snap ik nog wel iets van en daar moet wel uit te komen zijn , maar wtf is 70cm/2m porto ...
Is dat legaal ?
Ik heb wat gezocht, maar kan er niet echt chocola van maken
Kan iemand in jip en janneke taal dit uitleggen en wat het wel niet toevoegd aan 11 mtr
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Jobs »

Legaal is tegen die tijd minder belangrijk.
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Peerke »

bahco wrote: Mon Jul 12, 2021 12:58 pm Ok 27 mc daar snap ik nog wel iets van en daar moet wel uit te komen zijn , maar wtf is 70cm/2m porto ...
Is dat legaal ?
Ik heb wat gezocht, maar kan er niet echt chocola van maken
Kan iemand in jip en janneke taal dit uitleggen en wat het wel niet toevoegd aan 11 mtr
70 cm en 2 meter banden zijn frequenties die door gelicenseerde zendamateurs worden gebruikt. Wat jobs als zegt, is dat illegaal tegen die tijd wl. niet belangrijk meer is. En als je niet vanuit huis zend, en je de gedragsregels en amateurafkortingen gebruikt, zul je niet snel gepakt worden.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by SurfEasy »

Peerke wrote: Mon Jul 12, 2021 2:48 pm En als je niet vanuit huis zend, en je de gedragsregels en amateurafkortingen gebruikt, zul je niet snel gepakt worden.
En hoe zou het gaan als je aangehouden word, en ze zien een antenne of het zendtoestel.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: [info] comunicatie shtf.

Post by Peerke »

SurfEasy wrote: Fri Jul 16, 2021 12:23 pm En hoe zou het gaan als je aangehouden word, en ze zien een antenne of het zendtoestel.
Bij een aanhouding zullen er geen problemen zijn als je er niet daadwerkelijk mee zend. De enige die bevoegd is om je te controleren is Agentschap Telecom (in Nederland).

En je mag een porto ( 2 meter / 70 cm) gewoon bezitten om te luisteren op de amateurbanden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radioamateur

Dus al zou je OPSEC in een park met een porto zenden en je aan de regels houden, dan val je niet eens op.
Mijn ouders zijn al heel lang zendamateur en ik ken het jargon. Ik heb een zelfgemaakt callsign die niet bestaat. Helaas heb ik deze nog niet kunnen gebruiken, aangezien de porto nog niet is geprogrammeerd.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply