[Info] beginnen met preppen

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Locked
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

[Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Beginnen met preppen

goed je hebt het licht gezien en hebt je hier aangemeld maar nu?
onder het mom van alle begin is moeilijk hierbij iets duidelijkheid.

wat is preppen nu eigenlijk en wat houd dit in?
die vraag lijkt simpel maar is bedriegelijk lastig. de defenitie van preppen is niets anders dan voorbereid proberen te zijn op een onverwachte situatie maar wat voor situaties jij denkt een reeële bedreiging vind vormen is iets wat je dus voor jezelf zal moeten bepalen en uitzoeken.
als je denkt goh dat lijkt me een hele leuke hobby dan kun je misschien beter een hengel kopen en gaan vissen want preppen is meer een levensstijl dan een hobby.
preppen is in mijn ogen meer bewustwording, vaardigheden trainen en kennis van zaken hebben dan allerlei leuke dure dingetjes in een rugzak stoppen en uiteindelijk blijkt dat je niet weet met 75% van die spullen om te gaan of erger je bent na 100 meter lopen kapot omdat je rugzak 30 kilo weegt en je hem nooit op je rug gehad hebt
betekend dat dan dat ik geen BOB (bug out bag) heb staan? ja ik heb een BOB maar ik heb tevens de kennis en de ervaring om met de inhoud om te gaan en heb zeker niet te veel mee zodat ik er ook nog 20 kilometer mee kan lopen.

ga je voor een bug in of bug out? dat ligt aan diverse factoren. in de polder is een bug in niet bepaald praktisch want als de gemalen uitvallen krijg je vanzelf natte voeten dus een bug out geniet dan de voorkeur maar waarheen? dat is weer iets wat je voor jezelf moet bepalen.
in dunner bevolkte gebieden kan een bug in een slimme keuze zijn maar het kan altijd zo zijn dat je onverhoopt je huis moet verlaten en een poosje weg moet blijven dus zal plan B in werking treden maar ook daarbij is er kans op hinder waardoor plan C in werking treedt.
als je onder het mom van 1 is geen 2 is een denkt ben je een heel eind op weg want plannen kunnen onmogelijk uit te voeren blijken en materiaal kan kapot gaan dus een of meerdere backups is zeker aan te raden.

kort samengevat zijn de mogelijkheden rondom deze stijl van leven eindeloos maar in het beginsel is het eigenlijk heel simpel.
aantal naar mijn mening essentiele dingen die je je eigen zou moeten maken zijn EHBO en basiskennis survival en van daaruit je kennis verder uitbreiden.

stel hier rustig al je beginnersvragen en happy prepping.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

De BOB.

wat is een BOB?
BOB staat voor Bug Out Bag en is bedoeld om naar je BOL te reizen of tijdelijk je BIL te ontvluchten en voorziet in de basis voldoende materiaal en voeding om 72 uur te overleven vandaar dat het soms ook 72 hour pack of 3 day pack genoemd word.
waar die 3 dagen vandaan komen is mij niet helemaal duidelijk maar het is sowieso een goed begin wat je later kunt aanpassen aan je eigen plannen en doelen.

de BOB is tevens heel persoonlijk en de perfecte BOB aankooplijst om mee te beginnen bestaat niet maar dit word vaak als basis BOB gezien met voorbeelden en aanvullingen:
  • Een goede rugzak die lekker zit met gewicht er in, ga hiervoor naar een goede outdoorzaak om te testen! (kopen kan online)
  • een mes, (bijvoorbeeld een Mora)
  • Vuursetje (lucifers, aansteker, firesteel, tondel, waxinelichtje)
  • Waterfilter en tabletten (saywer mini, lifestraw)
  • EHBO kitje (aangevuld met paracetamol, ibuprofen of aleve (naproxen), imodium, norrit, tekentang, eigen medicatie,
  • Vasaline)
  • Lichtbron (zaklampje(s), waxinelichtje, noodkaars)
  • Onderkomen (tarp, hangmat, bivakzak of lichtgewicht tent; slaapzak, touw)
  • Navigatie (kompas, kaarten van de omgeving of richting BOL)
  • Voedsel en water voor 72 uur (Spork, MRE's, notenrepen, rijst of pasta, gedroogd vlees, blikje vis (in tomatensaus),
  • Koffie of thee, bouilon, chocolade(reep))
overige kleine dingen:
  • Esbit met blokjes (ook met kleine takjes prima te gebruiken)
  • Ducttape
  • Secondenlijm
  • Pannetje/mess tins
  • Metalen mok
  • Extra set kleding plus 2 paar sokken (3 paar sokken totaal)
  • Regenpak of poncho
  • Microvezel handdoekje
  • Handschoenen
  • Naaisetje
  • Zaag en/of bijl
  • Schep
  • Condoom('s)
  • Fluitje
  • Toiletpapier, tisseu, inlegkruisjes, maandverband
  • Tampons (ook voor de mannen is het ideaal om als tondel te gebruiken)
  • Radio
  • Batterijen
  • Zeep, tandenborstel
  • Kopieën van id bewijzen, rijbewijs en andere belangrijke documenten.
  • Geld en optioneel PM
Belangrijk is om je BOB te gebruiken en te kijken wat werkt wel en wat werkt niet en misschien mis je wel iets.
zelf wijkt mijn bob af van het bovenstaande en dat is op ervaringen gebaseerd en omdat ik geen luxe paardje ben maar toch essentiele dingen nodig heb.

Waarschuwing omtrent medicatie: Met dank aan @nurse
in de EHBO set heb ik zowel aleve (naproxen) als ibuprofen staan, dit beide zijn NSAID's (non steroidal anti inflamatory drugs) kortweg ontstekingsremmende pijnstillers.
NSAID's mag je nooit combineren omdat deze zeer heftige wisselwerking op elkaar hebben en geadviseerd word 3 dagen tussen het stoppen met de ene en starten met de ander aan te houden
dosering bij gezond persoon rond de 80kg mag maximaal 3x daags 500mg naproxen OF Ibuprofen en eventueel gecombineerd met 3x daags 2 paracetamol 500mg bedragen.
Bij gebruik van Nsaid's wordt het geadviseerd om bij (langdurig) gebruik een maagbeschermer te gebruiken.
Deze medicatie is NIET geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.

Handige links
s'nachts buiten warm blijven geschreven door @korras
Communicate shtf geschreven door @ghostwhiper
Last edited by ghostwhiper on Fri Nov 27, 2015 11:47 am, edited 9 times in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

De GHB

de Get Home Bag is een tas met als doel je van bijvoorbeeld je werk weer thuis te brengen en is anders gepakt dan de BOB omdat de GHB niet bedoeld is om langere tijd mee te overleven.
De gemiddelde reistijd voor woon werk verkeer is in nederland ongeveer 1 uur met een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur wat op een totale afstand van 60 kilometer uit komt.
als je deze afstand te voet zou gaan afleggen zou je met een gemiddelde van 5 kilometer per uur op 12 uur lopen uitkomen en word je door zombies achtervolgt loop je sneller dus word de tijd onderweg een stuk minder :mrgreen:
Nu we die berekening gemaakt hebben gaan we nadenken over wat we daadwerkelijk nodig kunnen hebben om van je werk naar huis te komen als de auto en het OV niet mogelijk is.

Hierbij de basislijst voor een get home bag:
  • Rugzak
  • Goede wandelschoenen indien je deze tijdens je werk niet gebruikt
  • Jas
  • Petje of boonie ter bescherming van je hoofd tegen regen of sneeuw.
  • Handschoenen
  • Mes (moet eigenlijk al in je EDC zitten)
  • Multitool (moet ook al in je EDC zitten)
  • Lamp met extra batterijen
  • Mondkapje en/of Zakdoek
  • Water en eventueel een filter (hoeveelheid hangt af van de afstand en of er filterbaar water langs de route ligt)
  • Pleisters (kleine wondjes en blaren. splinters komen later thuis wel)
  • Enkele noten en chocolade repen
  • Aansteker of firesteel (ook al zit er een in je EDC)
  • Ducttape
  • 10 meter paracord
  • {mylar) nooddeken
  • Cyanoacrylaat lijm (secondelijm)
In tegenstelling tot de BOB zitten er in de GHB weinig EHBO spullen en de reden is simpel, als je zo snel mogelijk naar huis wil heb je geen tijd om ergens een verbandje aan te gaan leggen.
de pleisters zijn voor blaren en kleine wondjes en heb je een wat grotere snee werkt een druppeltje secondelijm perfect om deze te dichten.
Naast de minimale EHBO spullen zit er ook een minimum aan eten in maar wel eten met veel snelle energie zodat deze snel beschikbaar is.
De GHB is ook iets persoonlijks, de een werkt 5 minuten lopen van huis en anderen vele tientallen of enkele honderden kilometers dus hierbij je afweging maken of je een GHB, BOB of alleen je EDC meeneemt.

Dit is de GHB die ik meeneem naast mijn EDC op een wandeling die de hele dag duurt en minimaal 20km bedraagd:
20140925_153955.jpg
Bestaande uit:
  • KL poncho/tarp
  • Esbit met blokjes
  • Firesteel met compas
  • Rol toiletpapier in ziploc zak
  • Saywer mini waterfilter
  • Mess tins
  • 1,5 liter petfles water
  • 0,5 liter petfles water voor de hond
  • Veldfles water met mok
  • Oploskoffie
  • Pasta met blikje tonijn
  • 4 repen Mars/Snickers/Twix
  • Paracord armband (Leer deze knopen het is een waardevolle skill)
  • Handdoek voor de hond*
  • Klein EHBO setje.
In totaal neem ik dus 2.5 liter water mee en met de warmere dagen komt daar nog een halve liter water bij.
daarnaast neem ik altijd een vast mes mee ivm wilde dieren.
Hier de sidekick die ik altijd mee heb en de keuze tussen de cold steel secret edge of de mora.
20140925_155110.jpg
*Het gebeurt soms dat er kans is op een regenbui en in dat geval heb ik al een paar keer de tarp als lean-to opgezet om de bui uit te zitten, het is verstandig om de hond dan even af te drogen zodat deze tegen je aan kan komen liggen om je warm te houden ;)
Tevens zalt het misschien op dat ik geen eten voor de hond bij me heb zelfs geen snack en de reden daarvoor is simpel.
Onze hond eet alleen maar rauw vlees zoals de natuur het eigenlijk bedoeld heeft en dat kan ik uiteraard niet meenemen zonder koeling en daarnaast moet ze ook zonder snackje kunnen luisteren.
Grote voordeel van een hond die op 100% vleesvoeding zit is dat deze sowieso al minder eten maar ook rustig een dag of 2 kunnen vasten ook al zijn ze actief. (ander topic met meer informatie)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ghostwhiper on Fri Nov 27, 2015 12:18 am, edited 5 times in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

De EDC

De Every Day Carry zijn de spullen die je dagelijks bij je hebt en op de man draagt.
mocht je onverhoopt toch zonder GHB of BOB zitten heb je wel een klein beetje materiaal wat in principe genoeg is om te kunnen overleven en eventueel bij je GHB, BOB, BOL of thuis te komen maar het houdt niet over waardoor je op je kennis van de natuur en je skillset aangewezen bent.
als EDC voorbeeld gebruik ik mijn EDC.
  • Aansteker
  • Firesteel en flessenopener aan de sleutelbos
  • Shag
  • Ziplock met toiletpapier (in al mijn jassen)
  • Leatherman sidekick
  • Paracord als veters
In mijn beurs
  • 2 waterzuiveringstabletten
  • 2 condooms (om water in te zuiveren, zonder smaakje maar als je aardbei lekker vind go for it :mrgreen: )
  • ziplock met een pakje vloeitjes en 2 pleisters
Ga ik bijvoorbeeld voor een korte wandeling met de hond komt daar een mora bij als uitbreiding.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Vooraadbeheer

Een deel van het preppen kan bestaan uit voorraadbeheer van voedsel en drinken en het is belangerijk om hier een goed roulatiesysteem op te zetten zodat eten en drinken niet over de Tenmninste Houdbaar Tot datum gaat.
veel voeding is na de ten minste houdbaar tot datum nog prima te eten maar geadviseerd word om het bij twijfel het niet te eten en bij producten waar vlees in zit sowieso goed te verhitten vanwege Botulisme (met dank aan @flos)
Hoe beheer je je voorraad het makkelijkste? Zet ten eerste de producten die het langst houdbaar zijn achteraan en de minst lang houdbare vooraan zodat je die het eerste gebruikt.
Tevens is het een goed idee om op papier of eventueel via een computerspreadsheet de huidige voorraad met datums bij te houden en dit bijvoorbeeld 1x per maand te doen.
Hoe start je met een voorraad? Heel simpel, in plaats van 2 blikken buine bonen neem je een hele tree mee en de volgende keer neem je in plaats van 1 pot appelmoes een hele tree mee. (vraag rustig aan personeel of ze achter kunnen kijken voor een gesealde tree want vaak hebben ze die wel)
Ook de aanbiedingen in de gaten houden is verstandig helemaal met toilet papier, ik heb recent een hele kar met 15 pakken a 32 rollen afgerekend zonder rare blikken of vragen want ik zei gewoon bij de kassa dat het in totaal 3 gratis pakken waren aan korting en als zuinige Hollander kan je dat niet laten schieten :mrgreen:
Deze manier is geen enorme aanslag op je beurs en valt niet op.
Maar hoeveel vooraad moet ik hebben? Dit is moeilijk te beantwoorden en ligt aan diverse factoren zoals gezinssamenstelling en hoeveel ruimte kun je opofferen om het op te slaan maar je hebt ongeveer 6 maand nodig om zelfvoorzienend uit een moestuin te kunnen leven.
om er achter te komen wat je die periode nodig hebt is het verstandig om eens een maand precies bij te houden hoeveel voedsel je gebruikt, doe dat maal 6 en 5-10% er bij om eventueel bedorven voedsel op te vangen.
Zorg dat je naast voedsel tenminste 10% van je voorraad laat bestaan uit vloeistof zoals groente-kip-runderbouilon, kokosnootmelk, tomatensap en vooral annanassap heeft een lange houdbaarheid (4-5 jaar).

Basis voorraad:
  • Blik (of pot) groente, fruit, maaltijden, vlees (corned beef bv.)
  • Gevriesdroogde producten zoals oploskoffie e.d.
  • Staple foods zoals rijst, pasta, granen, bloem/meel, suiker, zout, kruiden, olie e.d.
  • Flessen (bron)water
  • Brandstoffen, kaarsen en batterijen.
  • Zaden
  • Toiletpapier, maandverband, tampons, zeep en andere producten voor persoonlijke hygiene.
leer tevens hoe je voedsel langer kan bewaren bijvoorbeeld door te wecken, drogen of inblikken.
Last edited by ghostwhiper on Fri Nov 27, 2015 11:45 am, edited 2 times in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
NURSE
Posts: 7
Joined: Thu Nov 26, 2015 11:52 am

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by NURSE »

Hallo Ghostwhiper
Ik was dit draadje met aandacht aan het lezen en wat mij opviel was onderstaande quote
weinig mis mee maar:
Maar Advil is altijd Ibropufen en nooit Naproxen
Wat het combineren betreft, dit gaat voornamelijk om het medegebruik zoals bv. paracetamol, en daar komt ook het probleem/verhaal vandaan natuurlijk is een gezamelijke inname van Napro en Ibro niet goed want dan ga je over bepaalde grenzen heen.
Maar je kunt zonder problemen om 09.00 u een Napro innemen en om 21.00 een Ibro.
Het grootste probleem bij deze medicatie is het NIET beschermen van maag en darmen en daarom is het verstandig om vanaf dag 1 al te beginnen met het slikken van bv. Pantoprazol (natuurlijk niet nodig wanneer het eenmalig is)
Tevens zijn boven genoemde pijnstillers ENORM schadelijk voor kinderen beneden de 14 jaar.
Ik heb het dus over de voorgeschreven medicijnen 500mg en de zetpillen die alleen via de arts voorgeschreven worden.
Ik hoop dat het duidelijk is en anders graag reacties
Lieve groet NURSE




Waarschuwing omtrent medicatie:
in de EHBO set heb ik zowel advil (naproxen) als ibuprofen staan, dit beide zijn NSAID's (non steroidal anti inflamatory drugs) kortweg ontstekingsremmende pijnstillers.
NSAID's mag je nooit combineren omdat deze zeer heftige wisselwerking op elkaar hebben en geadviseerd word 3 dagen tussen het stoppen met de ene en starten met de ander aan te houden
dosering bij gezond persoon rond de 80kg mag maximaal 3x daags 500mg naproxen OF Ibuprofen en eventueel gecombineerd met 3x daags 2 paracetamol 500mg bedragen.[/quote]
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

moest aleve zijn en niet advil, scherp opgemerkt @nurse ;)
heb het uit mijn hoofd geschreven en niet gecheckt.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by Flos »

Je moet vleeswaren die over datum zijn of bv. zelf geweckt verhitten om botulisme te voorkomen .
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

bedankt @flos botulisme kon ik niet opkomen. wilst dat het leek op het woord boulimia maar dat is wat anders :mrgreen:

wil overigens vriendelijk verzoeken opmerkingen en aanvullingen per PB toe te sturen zodat de posts in een lijn blijven staan om het overzicht voor de beginnende prepper makkelijker te maken zodat er geen tientallen pagina's doorgespit hoeven worden.
uiteraard komt er een vermelding bij de aanvullende of gecorrigeerde informatie te staan.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

zelfvoorzienende levensstijl

De droom van de meeste preppers is de zelfvoorziende levenstijl (offgrid, homestead) om zo veel mogelijk geld, overheid en nutsbedrijven buiten de deur te houden en indien er iets weg valt door SHTF word je daar niet (hard) door getroffen.
zelf voorzienend/off-grid leven betekend dat je onder andere:
  • Eigen electriciteit op wekt (off-grid instalatie geniet de voorkeur boven grid tie)
  • Eigen water op pompt uit een bron
  • Eigen groentes en fruit kweekt
  • Dieren fokt en/of jaagt (Indien je geen veganist of vegetariër bent uiteraard)
Eigen electriciteit op wekken kan op diverse manieren.
-Tijdelijk doormiddel van een brandstof aggregaat bij kort durende stroom uitval of om je off-grid instalatie bij te laden indien nodig zoals in de winter met minder daglicht en sneeuw op de zonnepanelen.
-Zonnepanelen met accubank en een off grid invertor*
-Windmolen met accubank en off grid invertor.

ik begin over windmolens, het lijkt heel mooi om een windmolen te gebruiken om electriciteit op te wekken maar dit is niet het geval.
windmolens zijn in de eerste plaats behoorlijk duur en daarnaast leveren ze niet voldoende op om in hun levensduur de aanschafprijs op te wekken.
daarnaast ben je afhankelijk van de wind en je zult ze horen als ze draaien.

Zonnepanelen zijn alleen afhankelijk van de zon en regelmatig een sopje zodat ze schoon blijven waardoor ze hun opbrengst behouden.
in aanschaf worden zonnepanelen steeds goedkoper en worden ze steeds efficienter en een gemiddeld zonnepaneel levert voldoende besparing op om je investering gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar terug te verdienen.
het is ook mogelijk om zelf je zonnecellen via bijvoorbeeld ebay te kopen en je eigen panelen te vervaardigen, om hierbij nog verder te besparen zou je gebroken zonnecellen kunnen aanschaffen en dan kun je een paneel maken voor minder dan 1 euro per watt uur opbrengst.

Een generator zal op brandstof draaien en daardoor niet de eerste keuze hebben voor langdurige systemen maar voor korte stroomstoringen zijn ze ideaal om bijvoorbeeld de CV en of koelkast te voorzien van stroom.
Ook kun je een generator prima gebruiken om je accubank van de offgrid instalatie weer op te laden als het bijvoorbeeld niet waait, de zon niet voldoende energie opwerkt of je meer stroom moet gebruiken als daar reden voor is.

Off grid of grid tie systeem.

een grid tie systeem houd in dat je syteem gekoppeld is aan het stroomnetwerk en je dus terug kan leveren aan de leverancier van electriciteit. pluspunt daarvan is dat je geld verdiend door het terugleveren wat je opwekt en niet gebruikt maar dat is ook gelijk een nadeel omdat je meestal 80% van de kwh prijs terug betaald krijgt en voor 100% moet afnemen.
het grootste nadeel van de grid tie systemen is dat deze systemen verbonden moeten zijn met het reguliere stroomnet om te functioneren of je een accubank hebt of niet.
een grid tie systeem bestaat uit zonnepanelen en/of een of meerdere windmolens en een invertor die de stroom omzet en optioneel in accus opslaat.

een off-grid instalatie betekend dat je geen verbinding met het reguliere netwerk hebt (kan veelal wel indien gewenst) maar een accubank waar je alle opgewekte energie in op slaat om later te gebruiken als het niet waait of de zon niet schijnt.
grote voordeel is dat je onafhankelijk bent van het reguliere netwerk en dat is het uiteindelijke doel er van.
nadeel is dat alle overtollige energie veelal verloren gaat.
je kan er met een offgrid instalatie ook voor kiezen om alleen maar 12 of 48 volt te gebruiken waardoor je
Een offgrid systeem betaat uit zonnepanelen en/of een of meerdere windmolens en een invertor die de stroom omzet en opslaat in accus.

Water bron

Op veel plaatsen is het mogelijk een bron te (laten) slaan tot een diepte waar het water zuiver genoeg is om te kunnen drinken.
Om de bron te gebruiken heb je alleen maar een handmatige of electrische pomp nodig en eventueel is er de mogelijkheid om dit op te pompen en binnen op te slaan in een buffervat of tank.
een van de mogelijkheden is het gebruik van een 12 of 24 volt pompje met zonnepaneel en accu welke geschakeld word door een vlotter in de buffertank waardoor je eigenlijk op de aanschaf na gratis water hebt.

Soms heb je de mazzel dat er een beekje of meer is met relatief schoon drinkwater wat met een pomp systeem te filteren is tot schoon veilig drinkwater.
voor de toilet hoef je in principe het water niet te filteren.

Eigen groentes en fruit uit de moestuin.

Er is weinig wat meer voldoening geeft dan groente en fruit eten wat op een biologische manier in eigen tuin gekweekt is.
je kan als je weinig ervaring hebt al beginnen met aardappels in een speciekuip en langzaam aan gaan verticaal tuinieren of een vierkante meter tuin aanleggen.
woon je op een flatje kun je doormiddel van verticaal tuinieren al best leuke resultaten behalen maar het mooiste is om een flinke moestuin aan te leggen eventueel een volkstuintje in het lokale volkstuinen complex.


Eigen dieren fokken en de jacht

het fokken van dieren ten behoeve van consumptie is relatief eenvoudig alleen is het doden en slachten niet voor iedereen weg gelegd.
sommige dieren zoals konijnen fokken zeer snel en met 6 vrouwtjes kun je voldoende vlees genereren om 1 persoon ongeveer 1a 2x per week een stukje vlees te laten eten. daarnaast kun je het bont gebruiken voor mutsen, handschoenen e.d. zodat er niets verloren gaat.
er zijn een ook aantal kleine boerderijdieren die naast vlees nog andere producten opleveren zoals schapen (wol), geiten (melk) en kippen (eieren) zodat je ook hier in voorzien bent.
naast de wel bekende dieren zijn bijen ook zeer handig om te houden omdat ze je moestuin bestuiven en tevens zorgen voor honing wat een goede zoetstof is om suiker te vervangen.

de jacht is een verhaal apart, hiervoor zul je in nederland en belgie een vergunning/jachtakte nodig hebben om dit te beoefenen.
in Nederland betekend dit kennis van de flora en fauna(wet), wet wapens en munitie, en het veilig handelen met een hagel en kogelgeweer gecombineerd met schietproeven.
Als je uiteindelijk je diploma hebt zul je je aan moeten sluiten bij een jachtcombinatie om zo aan jacht terrein te komen en je uiteindelijke jachtakte aan te vragen zodat je een jacht geweer kan aanschaffen.
voor meer info: http://www.knjv.com

Handige links
http://www.homesteadingtoday.com (Amerikaans forum met alles over homesteading en zelfvoorzienende levensstijl)
Werken aan onafhankelijkheid: Verwarming Geschreven door @lewieke
Werken aan onafhankelijkheid: Energie (Stroom en Gas) Geschreven door @lewieke
Water zuiveren Geschreven door @ghostwhiper
DIY zonnepanelen Geschreven door @ghostwhiper
Guerilla gardening prep-style Geschreven door @eva
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Vuurkit samenstellen en maken

Wat is een basis vuurkit tbv de BOB of GHB? dat is heel persoonlijk maar bestaat meestal uit de volgende items:
  • Aansteker.
  • Firesteel.
  • Droge tondel.
  • (Storm/strikeanywhere} lucifers.
  • Waterdichte verpakking.
  • (Esbit) brander en brandstof.
  • Aanmaakblokjes.
  • Waxinelichtje


de meeste items spreken wel voor zich maar wil er toch een aantal toelichten.
een esbit brander is te gebruiken met esbit blokjes maar ook zeer goed te gebruiken met kleine takjes tot een een centimeter dik.
de standaard esbit brander kan een extra schotje gebruiken om er voor te zorgen dat er minder warmte verloren gaat en dit schotje is heel eenvoudig van een blikje te maken
esbit blokjes bestaan uit hexamine en bij verbranding komen giftige stoffen vrij en geeft een onaangename geur. Daarom word ook geadviseerd voedsel in een gesloten pan te bereiden. (https://en.wikipedia.org/wiki/Hexamine_fuel_tablet) (met dank aan @peerke)
1 esbit blokje is in principe voldoende om 0,5 liter water aan de kook te brengen.

Een waxinelichtje kan gebruikt worden voor licht maar ook om lastig te ontbranden tondel aan te steken en/of te drogen.
Om te zorgen dat je het lont van het waxinelichtje droog houdt na een keer gebruik is het belangrijk om een laagje van de paraffine op het lont te doen zodat er geen water in kan trekken.

Droge tondel kan uit diverse materiaal bijvoorbeeld:
  • Droger pluis
  • tampons
  • Katoenen Watten (al dan niet voorzien van vaseline er in gemasseerd)
  • Maya stick (engelse info: https://en.wikipedia.org/wiki/Fatwood
  • Sisal touw. (dank aan @korras)
  • charcloth
al deze tondels zijn relatief makkelijk aan te krijgen met een firesteel maar mijn favoriet is toch echt de watten voorzien van vaseline, deze ontbranden zeer makkelijk, blijven relatief lang branden en stoten water af.
het maken van deze watten is zeer eenvoudig, stop een stuk of 20 wattenballetjes in een boterhamzakje en doe er 1 a 2 flinke theelepels vaseline bij in.
Knoop het zakje dicht met zo min mogelijk lucht er in en masseer met warme handen de vaseline in de watten.
Overigens kun je na het masseren de watten in een kleiner gripzakje doen zodat je ze afsluitbaar verpakt hebt
Bij gebruik een watje pakken, uitpluizen en hij brand met het kleinste vonkje van de firesteel al.

Maya sticks AKA fatwood kun je zowel kopen als maken, over dit onderwerp komt nog een speciaal topic.

Handige links:
Welke brander Geschreven door @peerke
Vuurmakers en tondel (tinder) Geschreven door @vheeswijk
koken op waxinelichtjes Geschreven door @korras
Last edited by ghostwhiper on Fri Nov 27, 2015 5:57 pm, edited 2 times in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by Plaag »

Leuke topic, zeker voor de nieuwelingen.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Navigatie


Navigatie mogelijkheden zoals GPS, EGNOS en WAAS zijn in een SHTF mogelijk niet beschikbaar of zelfs expres uitgeschakeld voor civiel gebruik waardoor je over zal moeten gaan op traditionele navigatie methodes.
Het is dus zeer verstandig om minimaal een kompas en kaart(en) van de omgeving en de route naar je bol toe.
Een ding wat je zeker niet moet doen is de lokatie van je BIL of BOL markeren op deze kaart(en) om te voorkomen dat je bezoek krijgt als je je kaart(en) toevallig verliest.
Kaarten die ik gebruik print ik zelf dubbelzijdig uit van bijvoorbeeld open cycle map en laat deze bij de kopieshop sealen.
de reden dat ik deze fietskaarten gebruik is omdat er kadastrale gegevens, vele bospaden en ook mogelijke waterbronnen op staan.
Tevens kan je sateliet fotos exact hetzelfde schalen en sealen zodat je aan de hand daarvan een beeld van je geplande route kan krijgen.
ook heb ik watervaste kaarten gekocht met de terrein hoogtes en schaalverdeling er op afgebeeld zodat ik daarmee goed de afstand en tijd mee kan inschatten.
Kaart lezen is een uitermate belangrijke skill om te leren helemaal in de tijd waarbij je met je rijlessen het niet meer leert om zonder GPS te rijden.

Naast je kaart heb je nog iets nodig om de richting te bepalen.
Om het noorden te vinden zijn diverse methodes te bedenken namelijk doormiddel van:
  • Een compas.
  • De sterren.
  • De zon.
  • Mos wat aan bomen groeit.
  • Een aantal punten die je op je kaart terug kan vinden zoals water.
-Een kompas komt in verschillende vormen en in bijvoorbeeld aanstekers of firesteels zit soms een klein druppel kompasje.
Mijn voorkeur gaat uit naar een goed kompas zoals defensie gebruikt omdat het met deze ook relatief eenvoudig is een richting op een kaart uit te lezen.
Een compas wijst altijd naar het magnetische noorden maar het echte noorden kan afhankelijk van de plaats op aarde tot wel 10 graden afwijken en aangezien een kaart uitgaat van het echte noorden zul je een correctie moeten uitvoeren.
Voor mijn locatie is dat bijvoorbeeld +1 graad oost, dit kun je uitzoeken op een magnatic declination site

Via de sterren kun je ook het noorden bepalen, Hierbij maak je gebruik van diverse sterrenbeelden en de poolster.
Voor meer info over het navigeren middels de sterren verwijs ik naar het topic van @peerke Sterrenkunde, astronomie en navigeren
doormiddel van de zon kun je ook de noord zuid lijn bepalen doormiddel van schaduw of een horloge.
Hierover treedt ik niet verder in detail omdat mij de kennis ontbreekt.

Mos groeit in nederland meestal aan de (zuid) west kant van een boom en in zonnige warmere regio's aan de zuidkant omdat die kant het minste zonlicht krijgt en dus vochtiger is.
door het gemiddelde van diverse bomen te bekijken kun je ongeveer de noord zuid lijn bepalen.

Herkenningspunten zoals klein meertje en een boomgrens samen zijn veelal ook voldoende om te bepalen welke kant het noorden is.
een andere manier om de omgeving op die manier te gebruiken is naar een oudere kerk te kijken.
Oudere kerken zijn vaak gebpuwd van oost naar west en de toren staat richting het westen.
dit is niet altijd het geval dus probeer dit op een andere manier te bevestigen.
In een stedelijke omgeving kun je ook naar bijvoorbeels tv-schotels kijken deze staan ongeveer op het zuiden gericht MAAR ook naar het oosten bij bepaalde bevolkingsgroepen.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Tarp opzetten

Een tarp is zeer veelzijdig en heeft daarom mijn voorkeur voor een tijdelijk onderkomen.
Opstelling die ik meestal gebruik is de envelope of Lean-to indien ik op de grond slaap of ik zet hem op als A frame icm een hangmat.
Om een tarp op te zetten kun je gebruik maken van bungee's en/of paracord en zelf maak ik haringen van wat takken zodat dit weer wat gewicht in de rugzak scheelt.
Wat ook gewicht scheelt is een poncho die je tevens als tarp kan gebruiken zoals de defensie poncho.
Een tarp leent zich ook goed voor het gebruik als grondzeil indien gewenst.


Voorbeeld van een A frame.
DSCN1758.jpg
Overzicht met diverse opstellingen.
NC2B2.jpg
(bron onbekend kan zich melden voor referentie)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Info] beginnen met preppen

Post by ghostwhiper »

Howto diy Rocketstove

Een rocketstove is een zeer eenvoudig te maken stove die op vrijwel alle vaste stoffen goed brand.
De werking van de rocketstove is vrij eenvoudig en tevens zeer zuinig met de brandstof.

Benodigheden:
  • 1 groot blik (500 gram met beide deksels) en 2 kleintjes (200 gram) en een extra blik van welke maat dan ook voor de tree
  • Steenwol of perliet.
  • blikschaar of iets anders waarmee je blik kan snijden/knippen
  • Blikopener.
  • Goede handschoenen aangezien blik zeer scherp kan zijn.
  • Klerenhanger of andere vorm van ijzerdraad
  • Marker
  • Hamer
Haal de deksel van een klein blik (af en gebruik deze om aan de zijkant van het grote blik het gat af te tekenen en knip of slijp deze vervolgens uit.
Pas na het maken van het gat of het kleine blikje in het gat past

(foto volgt nog)

Pak vervolgens het kleine blik met een open en een gesloten kant en zet deze in het grote blik zodat je op de juiste hoogte ook een gat kan aftekenen en uitknippen/slijpen.
zie foto voor details.

(foto volgt nog)

pak nu het kleine blik welke je nog niet gebruikt hebt en knip of slijp beide deksels er af en ongeveer 3 cm lange inkepingen om de 2-3 cm (verdelen rondom)

(foto volgt nog

pas daarna de 3 blikken in elkaar zoals op de foto en vouw de tabjes om zodat het op zijn plek blijft zitten

(foto volgt nog)

teken een gat met de maat van het kleine blik af op de grote losse deksel en knip of slijp deze uit.

(foto volgt nog)

Maak vervolgens weer een aantal 2 cm lange inkepingen in de bovenkant van het grote blik en vul de ruimte tussen het grote blik en de kleine blikken op met steenwol of perliet en vouw 4 tabs om zoals op de foto.
Let hierbij op de inkepingen voor de tabs, 2x 2 cm 1x 3 cm 2x2 cm etc, probeer dit goed te verdelen.

(foto volgt nog)

Leg vervolgens het grote deksel op de vier tabjes en vouw weer weer 4 tabs om en klop deze met een hamer vast maar pas op dat je niet te hard slaat en deuken maakt.

(foto volgt nog)

De rocketstove is nu klaar voor gebruik.

opties:
Maak van rest blik een tree waar op je kan stoken.
slijp hiervoor 2 sleuven in het kleine blikje wat uitsteekt waar je de tree in kan schuiven en vouw de tabs van de tree om.

(foto volgt nog)

(foto volgt nog)

Maak van een draad klerenhanger of een oude paraplu een hendel om de rocketstove aan op te pakken.

(foto volgt nog)

zie hier de methode die ik gebruikt heb.
word nog verder uitgewerkt, eigen fotos toevoegen met een kleine aanpassing ten opzichte van de link die ik vermeld heb.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Locked