Een basisinkomen voor iedereen

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

wodan wrote: Alsof er naast inkomsten belasting GEEN ANDERE belastingen zijn!!
Hou nou toch op met in circels lopen.
We krijgen geld en we betalen geld idem voor de overheid.
Tenzij we het buitenland gaan melken zoals Amerika dat doet stopt het daarmee.

Als jij 500 euro krijgt moet de oveheid 500 + euro ergens innen.
500 + want er is altijd overhead.

En als het niet bij jou gehaald kan worden dan is er dus iemand anders die het mag ophoesten, maar die is er niet want iedereen wil graag 500 euro krijgen en niks betalen....

(Vervang 500 euro door basisinkomen .....)

Dus wie gaat het dan wel betalen?
Met de zaak complex maken kun je veel mensen voor de gek houden en hoop geven, maar geen geld creeeren.
Nou ja geld creeeren kan wel dat Is precies wat we nu doen..., maar dat is geen welvaart creeeren en niet houdbaar, en de rekening zit eraan te komen :(

Is het zo simpel? Ja de basis is zo simpel, zo wordt het natuurlijk niet gebracht..
Waarom zou de overheid dit dan willen als het bewijsbaar toch niet werkt?
Nog simpeler:
De begroting wordt in een klap 2 keer zo groot dus de overheid kan als ze x procent overhead hebben ineens twee maal zoveel inomsten genereren.
En dat wij dat moeten betalen, tja dat is toch een kleine prijs voor een gratis inkomen en een tijdelijke droom?

Korte termijn, eigen belang, graaien wat je graaien kan, niks meer niks minder.

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen,,,, en gratis zorg.

Post by JJenA »

En gratis gezondheidszorg zou er ook mooi in passen,

als de ministerie van gezondheid en land en tuinbouw dan op de zorgkosten laag moeten houden, moeten ze zorgen dat mensen betere voeding krijgen, en de omstandigheden van het volk zo gunstig mogelijk zijn, dat is op zich kosten besparend, en komt ons ten goede, veel ziekten komen door slechte voeding, hormonen, landbouwgif, om nog maar niet te spreken over gemanipuleerd voedsel en fruit, en stoffen die slecht voor de mens is.

Kan zijn dat het stukje niet goed is op gesteld, kan me na de TIA me nog niet goed concentreren, als de bedoeling maar over komt.
Een verbetering is welkom.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by FincaInSpanje »

http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... gd-worden/

Nogmaals de rekenlink voor NL op bijstandsniveau.

De 6 andere rekenmodellen eerder genoemd zijn ook interessant. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Schatkist »

Lewieke wrote:Hopelijk komt er een basisinkomen voor iedereen. Dan stop ik met mijn huidige job.

L.
Precies wat ik dacht, heb een leuke job en mag niet klagen qua salaris maar ik zou dit zeker niet doen als ik ook een andere baan kan kiezen met minder verantwoording, minder uren enz. Daar staat tegenover dat ik wel meer aan jezelf verrijken zou doen door Bv een moestuin bij te houden en ruilhandel enz.

Ben benieuwd, mag het systeem volgende week meemaken op vakantie, op naar Cuba 8-)

Ps. Ik vind m'n baan wel leuk hoor :lol:
In Omnia Paratus
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

FincaInSpanje wrote:http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... gd-worden/

Nogmaals de rekenlink voor NL op bijstandsniveau.

De 6 andere rekenmodellen eerder genoemd zijn ook interessant. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Nou vooruit de volgende link die je aanhaald:

"De bijstandsnorm is wél voldoende, als meerdere ontvangers van een bijstandsuitkering in één huis wonen. Omdat samenwonen niet meer af wordt gestraft bij het basisinkomen, gaan we ervan uit dat vrienden en stelletjes massaal in één huis zullen gaan wonen."

Waarom kan dat nu niet, en waarom gaan mensen nu niet massaal in een huis wonen?
En vevolgens moeten ze het inkomen dat overblijft afstaan en daar kunnen we vervolgens anderen een uitkering van geven.
Alles opgelost...

Nee mensen willen niet massaal in een huis wonen, ze willen een basisinkomen dat voldoende hoog is om in de buurt van het huidige welvaarts niveau te blijven, en massaal in een huis gaan wonen is daar geen onderdeel van.
En ze zullen moord en brand schreeuwen als zij dan welvaart moeten inleveren, samen in een huis wonen, en vervolgens de welvaart die vrij gespeeld wordt, het geld dat overblijft, aan anderen moeten afstaan.
En toch is dat precies wat, op een omslachtige manier met als wortel een gratis inkomen, voor wordt gesteld.

En nogmaals zo kan ik alle 16 miljoen modelen, een voor elke Nederlander die iets kan verzinnen omdat hij ervan droomt dat een gratis bestaan op de huidige welvaartnorm mogelijk is en dat anderen dat voor hem gaan betalen, voor je ontbinden en de fouten eruithalen.
In elk model zit iets dat niet realistisch is een meestal staat het gewoon letterlijk in de text voor het oprapen.

Bij de eerste was het een te hoog basis inkomen, bij deze is het de onwerkelijke aanname dat iedereen massaal gaat samenwonen in een huis, enz.

Alle voorstanders zien ofwel een voordeel omdat ze hun huidige relatief lage welvaartsnorm kunnen handhaven met de uitkering die ze gaan krijgen, of er zelfs beter van worden.
De rest weet dat hij of zij de klos gaat zijn en maar een echte keus overhoudt en dat is naar hetzelfde lage welvaartsnorm afzakken en ook mee profiteren van gratis leven op dat niveau.
Het alternatief is kapot belast worden en op ongeveer hetzelfde lage welvaarts niveau uitkomen en wel hard werken.

En dus gaat het niet werken.


En nee ik ga niet ook de fouten voor je met rood markeren van de ander modellen, ik heb een paar regels met berekening op geschreven, zelf bedacht en beredeneerd waarom het niet kan werken, het is lagere school basis wiskunde reken zelf nou eens eraan en laat me dan weten waar mijn fout zit en waarom jij denkt hoe het wel zou moeten of kunnen werken ipv maar naar andermans werk te wijzen en mij te laten rekenen of de fouten te laten vinden?

Prep ze,
K a ns
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by ghostwhiper »

Kans wrote:Nou vooruit de volgende link die je aanhaald:

"De bijstandsnorm is wél voldoende, als meerdere ontvangers van een bijstandsuitkering in één huis wonen. Omdat samenwonen niet meer af wordt gestraft bij het basisinkomen, gaan we ervan uit dat vrienden en stelletjes massaal in één huis zullen gaan wonen."
dacht het even niet :evil:
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

ghostwhiper wrote:dacht het even niet :evil:
Stel je niet aan man, ga jij nou de vrede op aarde tegenhouden omdat je zo'n kleine opoffering niet kunt brengen?
Nou bedankt egoist, nu kan ik wel fluiten naar mijn basisinkomen en het lekker genieten de rest van mijn leven :twisted:

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by ghostwhiper »

quote ging niet helemaal goed @kans.
wat ik eigenlijk bedoelde is dat bijstand icm kostendelers niet voldoende is.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

ghostwhiper wrote:quote ging niet helemaal goed @kans.
wat ik eigenlijk bedoelde is dat bijstand icm kostendelers niet voldoende is.
Uhhm dus het is nog erger....
Niet jij persoonlijk, dat was mischien nog wel 'op te lossen', gaat het basisinkomen tegenhouden, het gaat meer fundamenteel mis :roll:

IK BEN GESCHOKT.....


:D

prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
sterredag
Posts: 26
Joined: Tue Dec 08, 2015 3:50 pm
Contact:

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by sterredag »

@Kans

Wat ik niet zo goed begrijp is dat jij tegen het idee bent, omdat het gebaseerd is op aannames en jij wilt bewijzen zien, om vervolgens het idee tegen te gaan spreken met aannames zonder bewijzen hiervoor.

Met een basisinkomen voor iedereen wordt ook bedoeld BASIS inkomen. Dat wil zeker niet zeggen dat iedereen op de huidige bijstandsnorm zou moeten leven, want je mag gewoon werken. En je kunt dus zelf blijven bijdragen aan je welvaart.

Ja belasting op loon zal hoog zijn. Is het nu ook, zeker als je meer verdiend. Dat is een schaal die gelijk getrokken kan worden (dus geen gedoe met belastingschalen meer.

Wat een belangrijk onderdeel is bij het basisinkomen is dat mensen die nu bijvoorbeeld gebruik maken van een WWB, WIA, ZW, WW, niet meer te maken hebben met een mensonterend en denigrerend systeem wat averechts werkt op de gezondheid van de mens in kwestie. Veel mensen WILLEN wel werken, maar krijgen de kans niet, of kunnen geen risico nemen het te proberen vanwege het huidige systeem. Dat is nog los van de denigrerende, pushende, dwingende gesprekken die je hebt met de instanties waar je mee te maken hebt.

Ik ben absoluut van mening dat met het wijzigen van het systeem naar een Basisinkomen systeem er wel meer dingen veranderd zouden moeten worden. Het zal daar niet bij blijven.

Je vroeg om "Zodra iemand mij een sluitende beredenatie uit de doeken kan doen hoe dit zou werken in een gemeenschap van 10, 100 of desnoods 1000 man "

Wat is voor jou dan een sluitende beredenatie vraag ik mij af. Want de proeven die er zijn geweest, zijn binnen dergelijke gemeenschappen gedaan.

Een economie waar mensen NIET bang hoeven te zijn of ze nog een dak boven hun hoofd hebben de volgende dag, of te eten hebben, stimuleert mensen om vooruit te kijken. Om innovatief te zijn, om dingen aan te willen pakken. In plaats van te leven in angst en te verzeilen in depressie.
Ja er zal een verschuiving komen in wie waar werkt. Mensen zullen kiezen voor dingen die ze leuk vinden om te doen. Dat stimuleert productiviteit en verlaagt ziekteuitval. Beter voor de werkgevers ook. Ook stimuleert het zelfstandig ondernemerschap.

In de berekeningen wordt geen rekening gehouden met het positieve effect op het welzijn van de mens, omdat daar geen bedrag aan te koppelen is, omdat dit altijd een enorm ruwe schatting zal blijven.

Ik kijk enorm uit naar dat Zwitsers referendum. Moge zij de grootste proef ooit worden in dit verhaal en de wereld laten zien dat dit WEL WERKT!
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by JJenA »

Dag sterredag,

Nog welkom op ons fijn forum,
De angsten die je beschrijft zijn voor mij heel herkenbaar, ik zit al heel wat jaren in een Wajonguitkering, weet drommels goed wat ik nog wel zou kunnen en wat niet, bang dat je verkeerd word beoordeeld, en nog meer kapot gemaakt word door de instanties het is niet dat ze jou willen helpen het gaat om het systeem waar ze voor opkomen, jij bent bent als persoon van geringe waarde, ga je er helemaal aan onderdoor hebben ze in ieder geval geprobeerd jou in het harde systeem te drukken, want jij als persoon lijkt van generlei waarde, en daar probeer je je tegen te beschermen.

Als men wat meer vrijheid zou hebben en je niet gepakt word op wat je nog kan en daar op vast geprikt word, zou je je kunnen ontplooien, en steeds meer kunnen merk je dat het nog niet gaat dat je je dan terug kan trekken tot het misschien over een paar jaar wel weer gaat maar zo werkt het niet, ze bijten zich in je vast om je niet meer los te laten, je moet dan maar de meest achterlijke dingen toch maar doen een gevangene lijkt meer mogelijkheden te hebben ze kunnen misschien werkjes doen maar zijn daar vrij in, wil je je terug trekken kan dat daar ben je "gevangen vrij in"

Ook iemand die werkeloos is moet de mogelijkheid hebben om iets te beginnen zonder dat je de nekklem van belastingen krijgt, het word je van alle kanten onmogelijk gemaakt, zelf ben ik aardig vindingrijk vanaf kindsbeen al maar je kan er niets mee, werkte het maar zo bij de UWV dat ze je helpen iets op te bouwen of in mijn geval de uitvindingen mee helpen aan de man te brengen, eenmaal geld kun je verder met de andere uitvindingen aan de man te brengen, dat patent gedoe dat het zoveel moet kosten is ook voor velen een belemmering.

Ons systeem zit aan alle kanten vast, help zich zelf om zeep, heeft geeft je geen ruimte.

ook op ons forum zitten leden met beperkingen, die zouden graag iets willen doen maar krijgen niet de mogelijkheden, jong al uitgeschakeld, in en in triest.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

sterredag wrote:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat jij tegen het idee bent,
Dat kan ik me goed voorstellen, eerste reactie van mij en daarin de eerste regel:
"Ik ben absoluut voor"
sterredag wrote: omdat het gebaseerd is op aannames en jij wilt bewijzen zien, om vervolgens het idee tegen te gaan spreken met aannames zonder bewijzen hiervoor.
Ik vraag in niet een post om bewijzen, ik wil graag een berekening zien maar die komt er niet omdat we dan negatief uitkomen. Als die er komt en de berekening zou positief zijn en ik kan geen fouten ontdekken dan stel ik voor om het te toetsen met een praktijk proef. Dat zou je dan bewijs kunnen noemen...


Mijn 'aannames' zijn echter wel rekenvoorbeelden.
De eerste berekening was gebaseerd op de eerste link aangeleverd als redenatie waarom het wel kan werken warbij het BI op 60% van modaal komt. Ik heb even het huishoudboekje van de overheid, officiele publicatie, erbij gepakt om de inkomsten van de overheid te kunnen bepalen. Mischien moet je in de politiek gaan en ze even duidelijk maken dat jij dat soort publicaties 'aannames' vind, ben benieuwd waar jou berekening dan op uitkomt?

De omvang van de volwassen bevolking heb ik uit de publicatie van het CPB gehaald, ok het zijn afgeronde cijfers maar gelukkig kan jij deze 'aanname' wel even met het exacte getal corrigeren, wel graag even datum en tijdstip van dit exacte getal vermelden anders blijven het maar aannames en dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Bij die berekening komen we nog niet in de buurt van een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven.
En dan stel ik het hele overheids budget beschikbaar voor de bekostiging van dat BI.

Ok OAW niveau: ik ga uit van een vlak tarief van netto 1000 pp, nee dit is niet de realitiet de AOW is redelijk complex opgebouwd dat vinden we leuk, dan is het namelijk nooit precies te maken. Gelukkig hou jij niet van aannames dus ik zie graag de exacte berkening tegemoet hier staat de AOW regeling:

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

13 miljoen * 1000 pp/pm is per jaar 156 miljard.
Dat is nog steeds meer dan het DUBBELE van de huidige uitgaven van 78,1 miljard aan de sociale zekerheid en arbeidsmarkt.

Dit was mijn reactie op je eerste regel in je post.
Hierin maak je vier beweringen:
-Dat ik tegen ben terwijl ik voor ben.
- dat ik ergens om bewijzen vraag, terwijl ik om rekenvoorbeelden vraag
- dat ik mijn uitspraken op aannames van mij doe terwijl ik officiele publicaties gebruik met getallen om te berekenen dat het niet te betalen is. De enige aannames die ik gebruik zijn de aannames van anderen uit links die worden aangedragen omdat die zouden moeten aantonen dat het wel zou kunnen werken.
- dat ik uitspraken doe zonder bewijzen te leveren, wiskundige onderbouwing wordt binnen de bestaande wetenschap als sluitend bewijs gezien tenzij je die wiskundige berekening onderuit kunt halen, ga je gang!

Vier uitspraken in je eerste zin, vier maal fout in mijn optiek met mijn onderbouwing, mooie score, ik zie je reactie graag tegemoet...

Hopen en dromen zijn mooie zaken, maar je moet er meestal niet aan gaan rekenen.
Het voordeel van zo'n droom over een BI is dat je er voor het grootste deel wel aan kunt rekenen en daar wil ik het graag bij houden.
Zaken als ergens gelukkiger van worden en dat dat niet in geld is uit te drukken zijn zonder meer waar.
Maar probeer maar eens in winkel binnen te lopen en dan de verkoper te overtuigen dat jij het voor minder geld dan de verkoopprijs mag meenemen omdat jij er gelukkiger van gaat worden..
En zo is het precies met het BI, fantastisch idee alleen we hebben er het geld er niet voor.
Dus al zou het er komen, ik sta niet snel meer ergens van te kijken, dan zal het niet lang blijven bestaan.

Prep ze,
K a n s
Last edited by Kans on Thu Feb 04, 2016 7:54 pm, edited 3 times in total.
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Een basis inkomen is het opgeven van onafhankelijkheid

Post by Kans »

Rekenvoorbeelden spreken niet zo tot de verbeelding.
En in deze tijd waarin geldcreatie tot kunst is verheven, schulden iets zijn dat je onbeperkt kunt aangaan en nooit echte consequenties zal hebben, zal ik het eens over een fundamenteel ander boeg gooien en proberen uit te leggen waarom het niet VERSTANDIG is.

Wij preppers hebben onafhankelijkheid hoog in het vaandel staan.
We beseffen dat de overheid niet voor ons kan zorgen, dat de overheid enkel ons geld te besteden heeft en dat elke euro die we aan de overheid afdragen voor minder dan een euro terug komt omdat die overheid zelf ook betaald moet worden.

Dus de coclusie is simpel hoe minder overheid hoe minder bemoeienissen des de beter voor de burger.
Een basisinkomen van de overheid is precies het tegenovergestelde van die onafhankelijkheid.
Laten we onszelf niet voor de gek houden: we gaan leven naar ons inkomen, en het merendeel zal zijn basis inkomen gebruiken om van te leven en daarnaast hoogui wat bij gaan verdienen voor extra luxe, de paar werkverslaafden daar gelaten.

Maar dat maakt ons wel voor het grootste gedeelte afhankelijk van die overheid, die zal eerst voorzichtig maar langzaam maar zeker steeds meer willen inbrengen wat verstandog voor ons is en dat gaan proberen af te dwingen.
Ik hoef hoop ik enkel naar de ontwikkelingen te wijzen van de afgelopen decenia om toch wel een punt te maken dat de overheid steeds meer afdwingt regelgeving oplegt enz enz.

Maar stel je voor dat iedereen voor hun basis inkomen afhankelijk is van die overheid, geloof je echt dat die overheid die macht niet zal gaan gebruiken om ons eerst te sturen en langzaam maar zeker steeds meer te dwingen om te doen wat zij vinden dat goed is?
En ze hebben nog een punt ook, zij geven ons hun geld dan mogen ze toch ook wel zeggenschap hebben over hoe we dat spenderen?


Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
sterredag
Posts: 26
Joined: Tue Dec 08, 2015 3:50 pm
Contact:

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by sterredag »

@Kans

Ik hoop dat je begrijpt dat als iets in 1 zin geschreven hoort, dit dan ook bij elkaar hoort.

Jij schreef:
Zodra iemand mij een sluitende beredenatie uit de doeken kan doen hoe dit zou werken in een gemeenschap van 10, 100 of desnoods 1000 man dan zou ik voorstellen om het in pratijk te gaan toetsen met zo'n groep zonder invloed van buiten af en langer dan een paar jaar, dat gaat het niet halen.
Je vroeg niet om een sluitende berekening.

Het ging mij dus niet erom om te zeggen dat jij tegen het voorstel ben, maar omdat jij tegen het voorstel bent omdat er gebruik gemaakt wordt van mooie aannames om deze vervolgens te bestrijden met andere minder mooie aannames. De enige reden waarom je schreef Ik ben voor, is omdat het gedoemd is te mislukken, zoals de zin en het vervolg van je verhaal doet geloven.

Nu stel je dat jij geen aannames maakt en allerlei berekeningen gemaakt hebt. Oke hier komen jouw aannames:
  • als het zo simpel was dan waren we allemaal gelukkig zouden we meer produceren dan consumeren en was iedereen rijk.
Aanname, het kan best zo simpel zijn en tegen gehouden worden door een bepaalde heersende machtstructuur.
  • Waarom zou iemand harder werken als er in de basis behoefte voorzien is dan nu?
Aanname, want je stelt dat iemand niet harder zal werken als er in de basis behoefte wordt voorzien, dan nu. Sterker nog deze stelling wordt al onderuit gehaald in de proeven die wel geweest zijn. MET uitleg.
  • De elite wil inderdaad een afhankelijk volk dat ze compleet kunnen uitzuigen,
  • Aanname, is dit wel zo? Hoewel ik ben van mening bent dat dit wel zo is, zijn daar echt sluitende bewijzen voor? Daarbij spreek je met deze aanname een eerder aanname tegen, namelijk deze: als het zo simpel was dan waren we allemaal gelukkig.
Aanname, we krijgen allemaal als basis een modaal inkomen, terwijl er meerdere rekenmodellen gemaakt zijn. Dat niet iedereen kan rekenen, wil niet zeggen dat niemand kan rekenen. *Ik ben enkel even door je eerste link link gegaan* - *Als we die een modaal inkomen gaan geven van 35500 euro ( bruto per jaar) dan gaat dat 455 miljard kosten*
  • En daarboven op worden de idioten die wel blijven werken extra, en nog zwaarder onevenredig belast
Aanname, idioten die wel blijven werken suggereert 1 dat alleen idioten blijven werken en daarbij dat ze dit er zo weinig zijn dat ze onevenredig belast worden, terwijl de uit de kleinschalige testgroepen blijft dat mensen NIET gaan luieren en juist WEL investeren in opleiding, beroep en werk. Dat heeft niks met het financiële plaatje te maken, maar alles met de mentaliteit van de gemiddelde mens ZODRA het menswaardig behandeld wordt.


- Bij een basisinkomen zijn er meerdere mogelijkheden qua uitwerking. Concentreer je dan niet op 1 links, op 1 berekening, maar kijk naar meer mogelijkheden zou ik zeggen.


http://tegenlicht.vpro.nl/bijlagen/2014 ... ellen.html

Model CPB

We gingen op zoek naar realistischer berekeningen. Gezaghebbend is het rekenvoorbeeld van het CPB (Centraal PlanBureau) uit maart 2006. In CPB Publicatie nr. 60 'De welvaartsstaat opnieuw uitgevonden' komt econoom Ruud de Mooij –inmiddels bij het IMF- tot de conclusie dat het basisinkomen uiteindelijk niet een goed idee is als een nationale economie op welvaartspeil wil blijven. Hij gaat uit van een basisinkomen (zie p. 66) van 550 euro per maand; '50% van het sociale bestaansminimum', vanaf 18 jaar. En een vlaktax van 53,5% aan inkomstenbelasting om alles te bekostigen: 8 procent hoger dan wat momenteel het hoogste van de 3 belastingtarieven is. Totale kosten voor de overheid: 550 euro per maand x 12 x 13,1 miljoen euro Nederlanders boven de 18 = ongeveer 87 miljard euro. Opbrengsten vanuit de nieuwe belastingregeling: 254,4 miljard euro (totaal belastbaar inkomen in 2006) x 53.5 % = 136,1 miljard euro.

Per saldo: 136,1 minus 87 = 49,1 miljard euro ten positieve? Maar dan zet je mensen dus op de helft van het bestaansminimum. Stel dat je een en ander verdubbelt naar 1100 euro per maand, dan kost het ruwweg (2 x 87 – 136 =) 38 miljard euro. Dat scheelt toch al zo’n 100 miljard euro met Bregman. Het CPB voerde alle gegevens in in hun MIMIC-model, dat de basis is van al hun doorrekeningen. Het model MIMIC wordt gebruikt voor langetermijnanalyse van beleid met betrekking tot belastingen, sociale zekerheid en arbeidsmarkt.


550 euro is te weinig, 1000 euro per maand per persoon teveel. Misschien een gulle tussenweg 800 euro per persoon, dan kom je als samenwonende ruim boven de huidige bijstandnorm voor samenwonende uit.

Daarbij regels aanpassen o.a. met betrekking tot de huurwoning markt, waardoor je als je in je eentje op een kamer woont GEEN 500 euro betaald voor een kamer, maar bijvoorbeeld 200 euro, wat evenredig veel beter zou kloppen zou zijn en het ook betaalbaar maakt voor mensen die alleen wonen. En zo zouden andere zaken ook herzien moeten worden.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

Aha leuk weer een model dat hoesten we zo graag op, ander mans werk makkelijker dan zelf nadenken.

Tja je hebt gelijk dit is echt een model dat absoluut gaat werken.
Iedereen krijgt 550 euro per maand en het effect daarvan is dat we ook nog meer geld gaan overhouden dan met het huidige systeem hoe het werkt weet ik niet maar het is postief dus wie wil er feiten horen.


Kuch
En er is helemaal niemand te vinden die niet blij is met die 550 euro.
Er zijn geen mensen die van hun huidige uitkering, die veel hoger is, niet kunnen rond komen.
Die kunnen allemaal een baan erbij nemen want er zijn geen gehandicapten geen zieken geen ouderen .

Er zit ook gedn enkele rare aanname in, iedereen blijft gewoon hetzelfde doen als nu ook al krijgen ze 550 euro permaand erbij, ook het feit dat iedereen ineens meer belasting moet betalen, de lagere inkomens wel erg veel meer, zal geen effect hebben.

Gelukkig ben je ook niet precies aan het doen wat ik al voorspelde " we gaan het BI verminderen tot iets wat op papier nog wel betaalbaar is"
Kuch

Volgens mij las ik dat die 550 euro zelfs verdubbeld kon worden?
Wow dit is echt geweldig, gewoon doen morgen beginnen.

K a ns
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by ghostwhiper »

@kans die 78 miljard is leuk maar dat is exclusief sociale rescherche en bezwaar en beroepsprocedures (enig idee wat een advocaat via het juridisch loket kost?
mijn procedures tegen de gemeente "kosten" 1500 tot 2500 euro per maand om maar een voorbeeldje te noemen, simpel te voorkomen als de ambtenaren hun werk zouden doen.
heb hier ook 4 weken lang 24 uur per dag 7 dagen per week 2 man voor de deur gehad om te kijken of er niet meer mensen woonde dan opgegeven en ook die kosten zitten niet in de sociale voorzieningen begroting maar onder handhaving van de gemeente.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by FincaInSpanje »

Als je het niet wilt zien, dan zie je het niet. Natuurlijk is een basisinkomen mogelijk in NL. Er zijn alleen verschillende manieren om dat te bewerkstelligen. Daarom zie je dan ook zoveel verschillende rekenmethoden, omdat iedereen het anders inricht. Mensen die het niet willen inzien die zien gaten in de begroting die er niet zijn. Ik heb al aangegeven dat een basisinkomen op bijstandsniveau of AOW niveau heel goed mogelijk is. Je moet alleen dingen anders organiseren. Uiteindelijk wordt het een veel eenvoudiger systeem en kun je 60% van de ambtenaren naar huis sturen.

Een voorbeeld wat ik gewoon even uit de mouw schud van een systeem wat zou kunnen werken. Ik pak even het bijstandsniveau van 2013 omdat ik daar toevallig cijfers van tegen ben gekomen, maar het is op een paar euro na niet veel veranderd.

Volwassen krijgen per maand 661€ (13,3 miljoen x € 661,77 x 12: €105,6 miljard)
Kinderen krijgen per maand 251€ (3,5 x € 251,47 x 12: € 10,6 miljard)
Totale kosten basisloon € 116,2 miljard

Haal hier voor het gemak de totale sociale zekerheid van af wat 73,4 miljard bedraagt. Het gat (wat niet bestaat maar sommigen niet inzien) is dus 43 miljard ongeveer.

We nemen voor werkenden een vlaktax van 48% en de eerste lagere schijven en aftrekposten verdwijnen dus.

Bruto inkomen in Nederland: € 34.600 x 7,785 miljoen werkende Nederlanders: € 269,3 miljard
Pensioenuitkeringen exclusief AOW: plm. € 30 miljard. Er komt dus 48% hiervan binnen, dat is 144 miljard :x . Huhhhh, welk gat? We houden ineens geld over. :idea:

Die vlaktax van 48% is bovendien niet meer dan mensen momenteel betalen. "Op dit moment wordt via directe belastingen (excl. € 12 miljard vennootschapsbelasting) binnengehaald: € 49,9 miljard. In Nederland zijn er ook verplichte zogenoemde volksverzekeringen (€ 44,7 mld) en werknemersverzekeringen(€ 55,6 mld). In feite zijn dit ook verkapte inkomstenbelastingen. In totaal ligt dit rond de € 100,3 miljard euro." Dit rechtvaardigt dus een vlaktax van 48%.

Daarnaast kunnen we een vast tarief voor de BTW vaststellen en kunnen we zelfs de basiszorgverzekering veel goedkoper regelen via de overheid die voor de burgers moet onderhandelen. Omdat met het vrijgeven van de zorg de kosten belachelijk zijn gestegen. Terug naar het ziekenfonds dus als basis. Verder zul je merken dat de huren van sociale huurwoningen zullen dalen naar het niveau van landen om ons heen. Omdat er momenteel in de huizenmarkt een systeem van aftrekposten, belastingen en andere luchtbellen zit die de prijzen op hebben gedreven. Belasting op vermogen moet ook een vast tarief worden, zodat iedereen eerlijk hetzelfde percentage afdraagt.

Tot slot wil ik nog even melden dat je 60% van de bijna 1 miljoen ambtenaren naar huis kunt sturen door de eenvoudigere regels. Laten we even uitgaan dat deze ambtenaren een modaal inkomen genieten van gemiddeld 34.600 zoals in eerdere berekening. En hoppa, je hebt weer 20,7 miljard minder aan kosten bij de overheid te pakken.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er verdwijnen allerlei onzinnige dingen in het huidige systeem en mensen kunnen straks zelf weer kiezen hoe hun centen te verdienen. De tegenstanders vergeten het terugverdienmodel en de vele besparingen in hun berekeningen. Weet je hoeveel mensen we aan het werk hebben om al deze onzinnige zaken te moeten regelen en in de gaten moeten houden in NL hebben? :FS

Dit is dus het bewijs dat een basisinkomen op bijstandsniveau makkelijk haalbaar is. Sterker nog ik denk dat een basisinkomen van 850-1000 euro mogelijk is in het huidige NL en dat verdienen we dubbel en dwars terug. Geef mensen hun vrijheid, respect, het recht op zelfontplooing en waardigheid terug.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by ghostwhiper »

FincaInSpanje wrote:en kunnen we zelfs de basiszorgverzekering veel goedkoper regelen via de overheid die voor de burgers moet onderhandelen. Omdat met het vrijgeven van de zorg de kosten belachelijk zijn gestegen.
alleen al de onzin dat je inkomensafhankelijke zorgtoeslag krijgt, ze kunnen de basispremie net zo goed weer 3 tientjes maken en de toeslag afschaffen :?
of gewoon weer zoals vroeger, wil je meer privaat verzekeren.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

Dank je wel @fincainspanje dat je de moeite neemt om zelf te rekenen.

Ik zal het bij cijfers houden :D

Inkomsten 302 miljard:

loonsbelasting 137 miljard
Vlaktax op inkomen ik neem jou genoemde 34.600 inkomen maal 8.3 milj werkende is 287 miljard 48% is 137 miljard
( geen idee hoe jij aan 144 komt dat is niet 48% van 269)

We mogen de huidige loonbelasting niet tellen dus die gaan van de huidige directe belastingen af.
70 miljard minus huidige loonb ( 50 miljard) is 30 miljard
Ik laat de indirecte belastingen op wat het nu is 78 miljard

Ik kan niet uit je post halen wat je met de volksverzekeringen wilt doen, een vlaktax klinkt dat er verder geen inhoudingen zijn?
Dus dan verdwijnen die 42 miljard inkomsten
Als de werknemers verz gewoon blijft bestaan komt er nog 57 miljard aan inkomsten bij

Totaal aan inkomsten 137 + 30 + 78 + 57 = 302 milj


Uitgave: 300 miljard
BI volw 106 milj
BI jeugd 10 milj
Zorg 74 milj
Onderwijs 34 milj
Gemeentes 23 milj
Buitelandse zaken 10 milj
Veiligheid 10 milj
Infra 8 milj
Rente 8 milj
Defensie 7 milj
Div 10 milj

Dus dit model kan met deze getallen.

Je mag niet aannemen dat 60% van de overheid weg valt, want ik mag bv ook niet aannemen dat minder mensen gaan werken, of hun bv even in buitenland inschrijven enz dat zijn allemaal aannames die te betwisten zijn.
( ja ik denk dat een deel van de overheid wegvalt maar al zou dat 60% zijn dus 600.000 mensen dan mag je niet aannemen dat die de dag erna werk hebben en modaal gaan verdiene enz enz)

De effecten zijn:
Voor modaal met nu 2700 bruto inkomen en netto 2100.
Die gaan dan naar 2700 bruto en netto 1400 + 661 = 2061
Dit valt mee toch ?
Helaas wordt het voor de lagere inkomsten een ramp omdat die in verhouding veel minder netto gaan overhouden.
Voor de hogere inkomes wordt het beter die gaan netto meer overhouden.
Alle huidige uitkering ontvangers die hun uitkering terecht ontvangen en niet kunnen werken, kunnen dan niet meer rond komen. Alle uitkering ontvangers die ten onrecht een uitkering krijgen moeten gaan werken.

Dus het model gaat de rijken bevoordelen en de 'lage inkomens' vanaf modaal benadelen.

Ik ben nog steeds voorstander jij ook?
( sorrie het is flauw, ik zou erop vooruit gaan, maar het zou de grootste groep in onze maatschappij benadelen, ik zal er niet veel aan hebben en die grote groep zou er wel echt last van krijgen. Ik ben 'ervoor' omdat het systeem toch naar de klote aan het gaan is en dit het enkel versnelt)

Dit netto effect voor de lagere inkomens komt trouwens omdat je het BI omlaag hebt getrokken naar een bijstands niveau ( effectief zit je er onder maar goed) en in de links die je hebt gepost wordt dit ook netjes uitgelegd en is de beredenatie dan ook dat het BI enkel kan werken als het in de buurt komt van de genoemde 60% van modaal.
Als je die getallen neemt komen de lagere ineens wel beter uit dan nu, echter dan wordt de balans inkomens en uitgaves van de overheid weer heel negatief.

Dus ik zal mijn stelling aanpassen:
Ja het kan, begrotings technisch, maar dan worden de 'rijken' er rijker door en de minima gaan het slechter krijgen.
Nee het kan niet, begrotings technisch, en dan gaan de rijken en de minima er opvooruit (goed effect jammer dat het niet kan).

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
Drent
Posts: 52
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:12 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Drent »

FincaInSpanje wrote:Volwassen krijgen per maand 661€ (13,3 miljoen x € 661,77 x 12: €105,6 miljard)
Kinderen krijgen per maand 251€ (3,5 x € 251,47 x 12: € 10,6 miljard)
Totale kosten basisloon € 116,2 miljard[/u][/b]
Bijstand alleenstaande zonder kinderen is hoger ivm toeslag. Ga uit van ong. 900 euro in 2013 (of 924,06 in 2016).

Forse verlaging van de huren zou inderdaad een heleboel kosten en ellende oplossen en een hoop fraude met toeslagen (ook omdat je die dan kan afschaffen) schelen. Je betaald nu zelf in elk geval 260, rest is toeslag. Bv Huur als percentage van het inkomen zou dus een hoop schelen qua toeslagen, etc. Met het principe van passende woningen wordt al veel langer gewerkt, zodat je niet als alleenstaande voor zeg 200 een 6 kamer woning kan huren.

Toeslagen is trouwens ook zo'n rare vestzak-broekzak operatie, want het verschil tussen bruto en netto inkomen krijg ik via de toeslagen weer binnen.

BI zal zeker mogelijk zijn, maar dan denk ik eerder aan een soort lokale munt (misschien zelfs enkel digitaal) enkel binnen NL uit te geven (goed voor de lokale economie) en je krijgt er geen hypotheek/of andere lening mee afgesloten. Je zal dus of moeten gaan werken of moeten sparen voor dingen als een huis, etc. Contant geld of aankopen buitenland blijven dan euro, wisselen kost bv 10%.

Met BI is werken wel weer interessant, aangezien je niet meer zit met problemen over hoe genoeg te verdienen om je vaste lasten te betalen. Je weet wat er zeker binnen komt en je hebt dus in elk geval een dak boven je hoofd en je verzekeringen rond zonder dat je schulden maakt zodra er iets mis gaat. Je zal wel een stuk meer informele economie krijgen en dat is voor de overheid lastig zowel ivm belasting als macht. Deel is op te lossen door creatie van de lokale munt tot overheidstaak te maken ipv private sector en dus geen rente, etc. overheid mag niet meer geld maken dan nodig is om BI te betalen en aangezien het geen schuld is, en er geen rente betaald hoeft te worden kan dat ook zo. Inflatie forceren om schuld te kunnen aflossen is immers niet van toepassing. Deze munt zou dus lijkt mij stabiel van waarde moeten blijven (koppeling aan goud misschien?) en buiten de valutamarkten gehouden worden zodat er ook niet mee gespeculeerd kan worden.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by ghostwhiper »

@kans en stel dat je het basisinkomen inkomensafhankelijk maakt?
boven zeg 50K dop je je eigen boontjes bijvoorbeeld.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Kans »

ghostwhiper wrote:@kans en stel dat je het basisinkomen inkomensafhankelijk maakt?
boven zeg 50K dop je je eigen boontjes bijvoorbeeld.
Dat is de moeilijkheid, we kunnen het werkend maken, maar dan gaan we fors aan het princiepe sleutelen.
Niet iedereen even veel bv of sommige niks, en dan komen we al snel op iets uit wat we nu hebben, het wordt complex, veel overheid overhead tbv controle en wetten enz..
Dus dan blijven de gootste voordelen ook niet meer overeind..

De overheid heeft inkomsten nodig om iets uit te kunnen geven.
Die inkomsten zijn redelijk principieel in een paar groepn op te delen:
Extern, we 'halen' geld uit het buitenland Amerika is daar het voorbeeld van.
Intern uit exporten dan denk ik aan grondstoffen of olie/gas, Sommige landen kunnen daar decenia op teren maar het is altijd eindig en helaas zijn de meeste olie exporterende landen, ondanks dat daar soms zelfs een riant BI beschikbaar wordt gesteld aan de bevolking nog steeds geen situatie is die ik beter vind dan wat we nu in Nederland hebben.
En daarna blijft de bevolking over.

Ik sla hierbij even bewust over wat we nu aan het doen zijn: de overheid is bezig met een hypotheek te nemen op de toekomst door extra geld-creatie en opbouwen van schulden.
Dit is de reden dat ik prep omdat dit niet houdbaar is en op zijn einde aan het lopen is.
Ik hoop dat de meeste hier op het forum prepper zijn en dat zijn omdat zo of dit aspect snappen ofwel niet helemaal snappen maar de gevolgen en de ontwikkelingen wel zien en beseffen dat het fout gaat.
(De reden dat ik dit onderwerp heel serieus neem en zwaar aan til, het is geen oplossing, het is een mooie theorie, maar een prepper zou geen niet werkbare theorieen moeten nalopen, we zitten hier omdat we een kleine groep zijn die de realiteit onder ogen kunnen zien, ik wordt er redelijk onpasselijk van als die kleine groep zich vervolgens op een andere onhoudbare situatie gaat richten en zijn hoop op gaat vestigen. Dat is met name zo omdat het mijn kansen nog verder verkleint op een mogelijk overleven. Die is al moeilijk genoeg met die keine groep. Als die kleine groep nog kleiner wordt omdat een deel ervan de volgende verleiding gaat achterna lopen of op gaat vertrouwen dan wordt mijn situatie daar direct minder houdbaar door. sorrie het is dus voor een groot deel puur eigenbelang)

Ik bazeer me enkel op die interne bevolking omdat ik, geld halen uit het buitenland misbruik vind en ten koste gaat van de bevolking elders, een soort moderne plundertocht, de landen die voldoende tot ruim voldoende welvaart kunnen inporteren door het exproteren van goederen neem ik zelfs graag als voorbeeld dat zelfs als er een overschot van welvaart is het nog steeds geen gegarandeerde oplossing is voor oets dat goed is voor de bevolking.
Zweden heeft het redelijk voor elkaar, maar het zal tijdelijk zijn en omdat het generatie overschrijdend is vind ik dat nog geen reden om die welvaard zo makkelijk op te souperen door het verstrekken van een BI (persoonlijke opvatting).

Dus als ik het zo mag versimpelen door enkel de interne bevolking te nemen dan wordt het voor mij makkelijk.
De overheid kan niet meer uitgeven dan wij met zijn allen betalen.
Dus als we allemaal 500 euro betalenen krijgen we allemaal maximaal 500 euro (tenzij we vinden dat de een meer mag krijgen ten koste van een ander)
Ik baseer me daarbij op het gegeven dat overheden geen welvaard kunnen creeren, dat kan enkel de bevolking door meer te produceren dan te consumeren.
Sterker de overheid soupeert welvaart, een deel van de inkomsten wordt aan salarissen uitgeven enz, en daar door krijg je als burger bij een eerlijke verdeling zelfs altijd minder terug dan wat je inbrengt.

Dit gegeven gaat dan ook terug komen in elke berekening die je gaat maken.
En waardooor ik daar zo op hamer.
En dan worden we heel creatief: bv huren moeten lager, wat dus niks anders is dan iemand zijn inkomsten verminderen waardoor eiemand anders meer te besteden heeft.
Dit aspect zou door een normale marktwerking goed werken, het werkt niet goed door overheidsbemoeienissen en dan denken we dat te verbeteren door nog meer overheidsbemoeienissen, nee minder overheid daar ben ik echt wel een voorstander van
De btw verhigen is ook gewoon een ander manier van de inkomsten voor de overheid te vergroten, het is iets beter verborgen dan directe loonsbelasting maar het is uiteindelijk hetzelfde, wij moeten het betalen en we krijgen er altijd minder van terug tenzij we aan herverdeling willen doen.

De conclusie is en blijft altijd hetzelfde, we willen geld herverdelen, dat nemen we weg bij mensen die meer hebben en we willen dat geven aan de mensen met te weinig.
Dit is een redelijk nibel princiepe zolang het te dragen is.

Ik ben daarom ook voorstander van versimpeling.
Maak een groep van 10 of 100 of 1000 personen, en ga er aan rekenen.
Dan kom je er snel achter dat je per x personen die werken een heel klein percentage hulpbehoevende kunt ondersteunen. En als die groep te groot wordt of als het verschil in welvaart tussen de werkende en hulpbehoevende te klein wordt dan krijg je problemen.
De maatschappij gaat wrijving krijgen en zal uiteindelijk of opbreken of een redelijk evenwicht weten te bereiken.
Door hier een overheid boven te zetten bewijst de geschiedenis dat we altijd op een onhoudbare situatie uitkomen.

Ik maak de fout door niet enkel de discussie tot getallen te beperken.
Dit is voor mij een gepasseerd punt en bewezen onmogelijk te realiseren met enkel de interne bevolking als uitgangspunt en zonder herverdeling (en die herverdeling wordt door een BI voor een groot deel juist uitgesloten).

Ik ben veel meer geintereseerd in het psychologische aspect, waarom mensen vinden dat ze ergens recht op hebben dat ten koste gaat van anderen.
Daarvoor moet je natuurlijk wel over dat eerste wiskundige aspect gegaan zijn dat die velvaart die je weggeeft ten koste van een ander moet gaan en dat zijn we duidelijk "niet allemaal".
Ik denk dat het antwoord even simpel als confronterend is, en daarom ook geen nu heeft als ik het opschrijf, het heeft enkel zin of effect als mensen dat zelf realiseren, en iets mee gaan doen.

In een kleine samenstelling wordt dit aspect juist keihard duidelijk.
In een geisoleerd dorpje van 100 mensen zal je niet 1 hulpbehoevende horen "eisen" dat ze ergens recht op hebben.
Ze kunnen zichzelf op de een of ander manier staande houden, of worden staande gehouden door vrijwillige hulp.
Als er een situatie voordoet, natuurlijk of bewust, dat de groep van hulpbehoevende te groot wordt dan is de uitkomst simpel, de gemeenschap ontbindt zich omdat de ondersteunende groep weg trekt, of de groep hulpbehoevende verkleint, door natuurlijke of andere invloeden, of de groep hulpbehoevende weet een manier te vinden om de ondersteunende groep met dwang te laten werken om die groep hulpbehoevende te laten overleven.
Er is in zo'n situatie gewoon geen evenwicht mogelijk waarbij elke groep vrijwillig aan zal mee werken.

In onze moderen samenleving is de hele structuur zo complex geworden dat we deze basis princiepes verhullen.
Maar die complexiteit kan enkel verhullen, tijd rekken, en verslechteren maar helaas niet verbeteren.

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by FincaInSpanje »

We krijgen @kans nog wel zover dat hij op de tafel gaat staan om te dansen voor het basisinkomen. :lol:

De reden waarom ik voor ben is dat mensen hun "vrijheid" om te beslissen hoe te leven weer terug kunnen krijgen. Je kunt het prima vinden en niet meer willen werken. Je kunt minimaliseren en van het inkomen een redelijk leven opbouwen. Je kunt je ontwikkelen en of iets op willen bouwen voor jezelf. Gaat het mis dan heb je in ieder geval nog je basisinkomen, Je kunt ook gewoon blijven werken, wat de meesten zullen doen. In Canada heeft men jaren geleden al een proef gedaan en de uitkomst was juist dat mensen meer gingen doen en zich meer ontwikkelden. Vele kleine bedrijfjes schoten uit de grond en mensen investeerden in zichzelf.

Ik wil even wat links plaatsen met zowel voor als nadelen, volgens de links dan.

http://financieel.infonu.nl/geld/130098 ... komen.html
http://delangemars.nl/voordelen-van-een-basisinkomen/
http://www.volkskrant.nl/opinie/basisin ... ~a4037179/
http://www.globalincome.org/Nederlands/ ... komen.html
http://www.earth-matters.nl/108/8838/in ... uarie.html
http://basisinkomen.nl/een-groot-voorde ... n-burgers/
http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/06/bas ... isinkomen/
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/01/bas ... an-luieren
http://driegeleding.blogspot.com.es/201 ... komen.html

Lees maar eens een paar van die links.

Tot slot ben ik van mening dat de voordelen, bijkomende effecten\besparingen en zgn. aannames een keer goed doorberekend moeten worden. En dan niet door het CPB met hun sterk verouderde rekenmethodes. Die zitten er standaard al naast omdat de rekenaars de maatschappij niet begrijpen, dus de gevolgen niet kunnen overzien. Ik stel voor het te laten doen, onafhankelijk, door universiteiten en bureaus met goede demografen in dienst. Ook moeten er mensen bijzitten die de technische ontwikkelingen i.c.m. arbeid goed begrijpen. Een basisinkomen is dan volgens mij prima haalbaar zonder al die nutteloze verspillengen waarmee we momenteel in het systeem te maken hebben. :FS
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Jobs »

FincaInSpanje wrote:Je kunt het prima vinden en niet meer willen werken.
Dit kan niet de algemene norm worden daar dit `inkomen` ergens vandaan moet komen...
En dan bedoel ik niet uit de magische printer van Super Mario maar in een klassieker systeem waarin geproduceerd en verdiend wordt, belasting geheven wordt, etc.
De effecten op 'niet meer willen werken' moeten zeker onder de loep genomen worden!
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
Drent
Posts: 52
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:12 pm

Re: Een basisinkomen voor iedereen

Post by Drent »

Jobs wrote:Dit kan niet de algemene norm worden daar dit `inkomen` ergens vandaan moet komen...
En dan bedoel ik niet uit de magische printer van Super Mario maar in een klassieker systeem waarin geproduceerd en verdiend wordt, belasting geheven wordt, etc.
De effecten op 'niet meer willen werken' moeten zeker onder de loep genomen worden!
In zo'n klassiek(er) systeem zouden dingen die nu met machines gebeuren handwerk zijn en dat heeft een hoger prijskaartje en dus inkomen. Waar de ouderwetse ambachtslieden, handwerkers, etc. nu vastlopen is dat hun kunde niet genoeg inkomen kan genereren om de vaste lasten te dekken. BI zou dat kunnen opvangen omdat de vaste lasten die vroeger wel gedekt werden door inkomen of er niet waren (huis in eigendom, bepaalde rechten op bv brandhout via erfrecht/lokatie huis, enz.) opvangt. Het zou dus de opstap kunnen zijn naar een nieuw economisch model (wat we gezien het falen van het huidige model nodig hebben), aangezien een actie als iedereen schuldenvrij eigenaar van het huis waar hij/zij volgens de gemeente in woont niet kan. Dat zou nl ook dicht bij zo'n effect komen, nl goede moestuin incl. kleinvee + ruilhandel en/of een ambacht voor wat van import moet komen is genoeg voor kleding. een volle buik en bezig zijn. Zat mensen die niet op kantoor willen werken, etc., maar moestuin doen, of iets anders tastbaars wat dichtbij is wel. De beunhazen die klussen naast een uitkering doen vaak wat je ook wel betaald vrijwilligerswerk kan noemen. Bij tante moeten de muren gewit, bij nichtje de tuin gespit, bij zusje wat draden vervangen, ... "werk" waar het nut meteen van duidelijk is, niet het cijfertjes schuiven op afstand wat inderdaad veel geld op de bank oplevert, maar waarvan het nut voor de samenleving niet zichtbaar of zelfs uit te leggen is. Het is eigenlijk het vrijwilligerswerk wat de samenleving draaiende houd en gezien de bezuinigingen wordt er steeds zwaarder op deze vorm van arbeid geleund. Ook daarom een BI, want die mensen zijn onmisbaar, maar er is geen geld om ze voor dat werk genoeg te betalen om de vaste lasten te betalen.
Post Reply