Spreid uw risico's topic

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Post Reply
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Spreid uw risico's topic

Post by FincaInSpanje »

We kennen het allemaal wel de volkswijsheid om risico's te spreiden. Vaak wordt het gebruikt in de beleggingswereld, maar eigenlijk geldt dit voor alles in het leven en al helemaal wanneer het preppen aan gaat. :oops:

Het is de bedoeling dat we dit topic gezamenlijk gaan vullen met risicospreiding op allerlei gebieden. In een aantal topics geeft @Lewieke al wat goede tips, ook over besparingen. Ik zal de aftrap doen m.b.t. financiën en banken. :!:

Denk verder aan PM, Gear, BOL, BIL, Voorraad, Medicijnen, etc.
Last edited by FincaInSpanje on Tue Feb 02, 2016 7:36 am, edited 1 time in total.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Spreid uw risico's topic

Post by FincaInSpanje »

Banken en het zgn. garantiestelling van onze overheid.

Het klinkt gek dat de overheid een garantie afgeeft voor een commercieel bedrijf voor wanneer ze in gebreke blijven, maar hieraan kun je al zien dat het systeem niet gedekt is door bijvoorbeeld voldoende activa (goud, onroerende goederen, eigen vermogen etc.). EU breed hebben de banken een potje gemaakt die alle banken verplicht de schulden op zich te nemen, maar wanneer er een paar grote jongens omvallen dan is dat potje een wassen neus natuurlijk.

Wanneer nu een bank failliet zou gaan dan krijgen burgers hun tegoeden tot 100.000€ (tijdelijk want dat was voor de crisis 20k). Dat lijkt een mooie garantie, maar vergeet niet dat:

1. het uitgekeerde geld van alle burgers van het land komt.
2. dit niet bijdraagt aan het vertrouwen dat banken de burgers moeten geven om ONS geld te mogen beheren. Wanneer deze garantiestelling er niet was zouden mensen wel 3x meer nadenken welke bank te nemen.

Maar goed de meesten van ons beschikken niet over 100k dus die denken, waarom zou ik me druk maken? :?: Echter kijken deze mensen vaak uitsluitend naar hun cashflow\bank tegoed. Veel mensen in NL hebben met als excuus vaak alle zaken bij dezelfde bank geregeld (groot risico). Dus lijfrente, spaargeld, hypotheek, verzekeringen, sparen kinderen etc. etc. Vergeet deze cijfers daarom niet mee te nemen in je berekeningen.

Stel ik heb een Hypotheek bij de Rabobank, mijn lijfrente pensioen en ook mijn (spaar)rekening. Dan kan het dus gemakkelijk zo zijn dat de waarde mijn tegoed over de 100k gaat. Ik kijk even naar onze lijfrentes (niet bij de Rabo overigens hoor). We hebben ook al 18 jaar aan de hypotheek betaald en hierin zit ook een soort "verzekering"\waarde. Dan hebben we ook nog de levensverzekering die uitbetaald wanneer iemand dood gaat en anders bij leven op onze 65e een uitkering doet. Verder zijn er in ieder geval in NL vele vormen van sparen mogelijk geweest, denk aan banksparen, spaarloon en levensloop regelingen. Tel dit eens goed bij elkaar op.

Ook al zijn je bezittingen veel minder dan 100k zou ik altijd aan risicospreiding doen. Zoek voor jezelf een gezonde mix van financiën, gear, pm en spreid het risico. :roll:
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Spreid uw risico's topic

Post by JJenA »

Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie.
Overleven in tijden van Crisis door JJenA
Door deze tips kun je veel geld overhouden, in combinatie met bovenstaande tips, moet het helemaal goed komen.
Een kleine bijdrage van mij er bij.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Post Reply