Review: Foodsaver vacuümmachine

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Review: Foodsaver vacuümmachine

Post by DonTor »

Na lang wikken en wegen, zoeken, reviews bekijken en testen (da's één van de voordelen van in een elektro winkel te werken 8-) ), is de knoop doorgehakt welke vacuümmachine te kopen.
Eerst had ik het idee om een horeca-model aan te kopen in 2de hands, maar die hebben het nadeel dat ze relatief veel onderhoud nodig hebben (weet ik uit een ver verleden) en dat ze groot en lomp zijn.
Het is de Amerikaanse Foodsaver V3840 geworden.
foodsaver.jpg
Toegegeven, niet de goedkoopste op de markt, wel prijs/kwaliteit volgens mij de beste.
Na testen van die "El Cheapo" toestelletjes die je in de doorsnee elektrohandel kan vinden was dit volgens mij het beste besluit.

Voordelen tegenover de "El Cheapo's":

- Opslagruimte voor grote rollen in het toestel
- Werkt met zowel gladde als geribbelde zakken (merken zoals Domo en Braun die hetzelfde beweren liegen, die sealen geen gladde zakken of de het verwarmingslint is kapot na 2 zakken)
- Dummy-proof: Als je de zak in de vacuümgleuf schuift start het toestel automatisch
- Kan zowel vaste als vloeistoffen vacuüm trekken
- Heeft een marineer-functie
- Kan adhv een slang en speciale kop ook flessen en bokalen vacuüm trekken (moet ik nog eens uitvogelen hoe dat precies in z'n werk gaat)

Nadelen:
- Duurdere prijs: €229
- Grotere afmetingen

Eerste zakken zijn gedaan en het toestel werkt vlot, relatief stil en snel. Het duwt de producten niet kapot, iets wat bij de zwaardere modellen wel eens anders durft zijn. Zo maakte ik ooit pannenkoeken van gehakt door hamburgers te vacumeren.

Het belangrijkste doel is om plaats te winnen de in de diepvries, producten langer te kunnen bewaren en meer oogst te kunnen verhandelen op het moment dat ze rijp zijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Review: Foodsaver vacuümmachine

Post by FincaInSpanje »

Ik heb ook een foodsaver, maar gebruik hem uitsluitend nog als ik wat kleding wil samenpersen zodat er meer in de koffer past.

De enige echte goede vacuum machine is een Henkelmann Jumbo. Daar betaal je voor, maar het is kwaliteit voor het leven.
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

Re: Review: Foodsaver vacuümmachine

Post by janc »

FincaInSpanje wrote:Ik heb ook een foodsaver, maar gebruik hem uitsluitend nog als ik wat kleding wil samenpersen zodat er meer in de koffer past.

De enige echte goede vacuum machine is een Henkelmann Jumbo. Daar betaal je voor, maar het is kwaliteit voor het leven.
Kan ik maar beamen , meeste huishoudtoestellen hebben een plastic vacuümpomp . Henkelman gebruik - degelijke- busch pompen waar er nog aan gewerkt kan worden ( bij huishoudelijk gebruik amper nodig ). Olie verversen , filtertje vervangen .
Ook hebben huishoudelijke toestellen een enkele las . Meer kans op vacuumlek Maw .
Echt vacuum trekken die huishoudtoestellen ook niet , elke waarde boven de 5 mbar is eigenlijk niet Ok . Geeft je geen meerwaarde aan langer bewaren .
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Review: Foodsaver vacuümmachine

Post by Lewieke »

Zelf zie ik de meerwaarde van een dergelijk (duur) toestel eigenlijk niet. Ik probeer het op grootmoeders wijze (en eerlijk, dat heb ik ook uit ondervinding, vaak is dat nog het lekkerste ook ;-) Intussen heb ik een weckketel, de potten ontbreken nog maar tik ik wel ergens op de kop.

Daarnaast heb ik een giga diepvriezer waarvan ik vaststel dat hoe meer plaats je hebt, hoe meer je er gebruikt. Een beter voorraadbeheer dringt zich dus op, daar ga ik ook werk van maken de komende tijd.

Omdat mijn gezin in principe kleiner is geworden, mag de voorraad ook kleiner worden al zal ik wel wat meer aanhouden dan strikt nodig, je weet maar nooit!

Wat ik uitspaar aan het apparaat wil ik besteden aan energiebesparing door te opteren voor betere en slimmere vormen van energieproductie en -opslag.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Review: Foodsaver vacuümmachine

Post by Peerke »

@Lewieke

Na het overlijden van mijn vorige vrieskast heb ik een kleiner model gekocht.

In plaats van 60*60*85 is het nu 50*50*85. En van A naar A++ gegaan.

Voor mij als single groot genoeg. Handig genoeg voor wat voorraad.

Stukjes vlees pak in in boterhamzakjes in, die ik ik ziplock zakjes doe en nagenoeg vacuum verpak.

Het sleutelwoord is coderen. Wat en wanneer in de vriezer.

Zo bleek namelijk eens de pasta, een maaltje chili con carne te zijn....
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply