Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by SurfEasy »

Hoe ver over datum kunnen we nog de geprepte voedsel eten.
Smaakte het nog wel goed, en de keur was die ook veranderd.

De ervaringen en kennis kunne goed van pas komen met een langdurige SHTF.
Want dat komt die kennis wel van pas, wat je nog wel kunt eten en wat niet, want je hebt misschien niet de nodige medicatie nog, en arts moet je dan waarschijnlijk zelf wezen.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by SurfEasy »

Niet echt over datum maar on gekoeld bewaard en de volgende dag gegeten.

Ik heb net de bami die we gisteren in de super hebben gekocht met diepvries state koud in de verpakking op gegeten, het rook niet goed meer en de smaak was er wat af en was wat zuur, maar vond het zonde weg te gooien, het was nog een halve pak, Alie heeft er niets van gehad, die vind het niets, daarom niet verhit.

(Maar ik had nog royal club tonic kinine gehalte en limoen extract voor mijn longen) dat heb ik er bij gedronken met veel limoen er in helpt misschien tegen voedsel vergiftiging.

Limoen en citroen zijn bacterien dodend en doet nog veel meer.
https://vitaalenfit.wordpress.com/2013/ ... limoensap/

Even Off Topic
Waarom ik dit in huis heb.
Ik heb een keer zo ontzettend verschrikkelijk moeten lachen om Alie ik kwam echt niet meer bij en hoestte me daarna kapot, tot ik bloed op hoestte, sinds dien piepten en kraken mijn logen en hoest heel hard en veel tot ik er achter kwam dat kinine kan helpen en dat doet het ook, ik gebruik nu minder tonic maar met aardig wat limoen er in en heb geen last meer van de heftige kriebel die ook plots kan beginnen en heb wel het eten eens uit mijn mond gehoest.
Last edited by SurfEasy on Fri Jul 31, 2020 8:13 am, edited 1 time in total.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by Hulstkoning »

Als ik geen zin heb om te koken pak ik af en toe een blik nasi, bami of ravioli van mijn voorraad. Sommigen zijn ruim 6 jaar oud. Smaak en kleur is nog steeds goed.
Wat in blik zit maak ik me niet ongerust om. Zolang ze niet bol staan wordt het gewoon gegeten. Dat geldt helaas niet voor tomatenpuree. Ik heb er daar een 300 blikjes van op voorraad. Het zuur wat in de puree zit tast helaas de binnenzijde van het blik aan wat zich naar buiten werkt. Dat gebeurde ruim 2 jaar nadat de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken was.
Tien jaar na Nieuw Guinea verlaten te hebben heb ik hutspot met klapstuk en erwtensoep uit blik gegeten. Die blikken hebben overigens eerst jaren in loodsen in de hete tropenzon gestaan. Smaak en kleur was uitstekend. Geschatte ouderdom, een jaar of 15.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by SurfEasy »

Hulstkoning wrote: Thu Jul 30, 2020 1:00 pm Die blikken hebben overigens eerst jaren in loodsen in de hete tropenzon gestaan. Smaak en kleur was uitstekend. Geschatte ouderdom, een jaar of 15.
Vraag aan de anderen.
Is 15 jaar uitzonderlijk? en dan nog van zo'n kwaliteit?
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by SurfEasy »

Update.

Ik heb totaal geen last gehad dat de bami niet meer goed was,
Heel waarschijnlijk door de tonic met aardig was limoen de wel bekende flacon van de Aldi.

De Lidl heeft het ook.
Lime Juice.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by Peerke »

Over blikvoer zou ik me niet zoveel zorgen maken, behalve met tomatenpuree in blik.
Aldi en Lidl hebben af en toe partijen vleesstukken die "tenminste houdbaar zijn tot".
Daar ben ik wel wat voorzichtiger mee geworden en dan geldt het motto kijk, ruik en proef of het nog goed is.
Lies live on, and the truth is the victim.
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by Hulstkoning »

Ik weet van mijn moeder dat ze nog een reep chocolade in huis hadden die voor de oorlog was aangeschaft. Ruim 5 jaar oud dus. Om de bevrijding te vieren werd deze verorberd. Ondanks dat de chocolade witte uitslag vertoonde was de smaak nog goed.
Zelf heb ik ook deze ervaring. Een jaar of zes geleden waren een dag na Sinterklaas de chocoladeletters afgeprijsd naar € 0,25. Ik heb er honderd meegenomen. Recentelijk een aangebroken. Die was ook aan de buitenkant wit verkleurd. De smaak was echter nog uitstekend.

Graanproducten, mits droog opgeborgen en ongemalen zijn ook vele jaren houdbaar. Vacuum sealen in plastic zakken durfde ik niet aan met het oog op mogelijke condensvorming waardoor schimmelvorming kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb jute zakken geïmpregneerd met langdurig werkende insecticide waarna ik de zakken met tarwe- en roggekorrels vulde. Deze hing ik vervolgens op aan de nokbalk op zolder. Na enkele jaren toch een mottenplaag omdat de insecticide zijn werking verloren had.
Een betere optie lijkt me om graan te bewaren in afsluitbare plastic emmers. Ik ontdekte dit per toeval nadat ik in de garage nog een emmer met ongepelde haver had staan die jaren geleden daar was neergezet en vergeten was. Dit gebruik ik bij voorkeur om er ratten- en muizenvergif van te maken. Na al die jaren was de haver nog droog en zag eruit alsof het net geoogst was.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by SurfEasy »

Gebruik nooit insecticide die krijgen we al teveel binnen.

Zakjes geregenereerde silica gel bij het graan stoppen.

Op een zonnig dag op tijd de graan op een goed ventilerende onder grond uitspreiden.

Misschien een *anti worteldoek* spannen, het daar verspreid over het doek strooien, wel goed als de zon nog wel wat op het doek komt waar door de warmte stijgt voor een snellere droging nog beter een vierkant op recht hoek van hout te maken en daar het doek op te spannen, met daar op een "Gegalvaniseerd Betongaas" dan draai je het geheel om doet de graan er op en dan een thermopane "glasplaat" er op leggen om de temperatuur te verhogen, ventilatie schuifjes in houten raamwerk zijn waarschijnlijk ook goed.

Wil je een uitgebreide beschrijving van de droogbak hebben, geeft het aan dan schrijf ik een vollediger beschrijving.

Wil je weten of de graan goed droog is doe het nog wat warm in een emmer, leg daar een dik stuk spiegel op die een tijd in de koelkast heeft gelegen, even kort op het graan zit er dan geen condens op dat is je graan top gedroogd, dan verscheidene zakjes geregenereerde silica gel bij doen, de goed sluitende deksel er op en dan verschillende keren de emmer rond draaien, zodat de zakjes wat verdeeld door de graan heen komt.
((Wel de deksel goed vasthouden tijdens het draaien, daar mee geef ik ook de draai omwenteling mee aan.))

Heb je nog vragen aan ons schrijf het er bij.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Jou ervaring met voedsel over datum eten.

Post by Peerke »

Ik heb de afgelopen tijd zoveel gegeten wat over de THT datum was. Blikken moten zalm in saus die 3 jaar over de THT datum waren, en ik kan dit nog schrijven.

Nog geen bol blik gezien, wel een blik met een deuk en die vertrouwde ik dus niet. Voor de meeste ingeblikte spullen geldt dat ze 3 jaar na de THT toch aan smaak gaan inboeten. Desondanks gewoon veilig om te eten na grondig verhitten.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply