Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Lewieke »

We hebben in de tuin enkele klein fruitboompjes. Die schandelijk werden verwaarloosd omdat we er niets van kennen en te weinig tijd hadden. Dit jaar worden we door de natuur beloond met een uitzonderlijk mooie oogst. De boompjes moeten dringend gesnoeid worden, dat wel, daarvoor heb ik al een buurman aangesproken. Ook onze voortuin willen we 'nuttiger' gaan inrichten. En zo onze oogst vergroten, onze beschikbare ruimte optimaler benutten en onafhankelijker, gezonder en prettiger leven.

De oogst zal te groot zijn voor onze consumptie en te klein voor investeringen in duur materiaal. Ik vertik het om de appelen weg te gooien en niet alles kan in de vriezer. Wecken willen we voorlopig nog niet doen, al zal dat er wel van komen in de toekomst.

De meest voor de hand liggende oplossing is het recupereren van het sap uit de appels. In de winkel kost biologisch appelsap om en bij de 2.5-3€ per liter. Ik rekende even na en ik vermoed dat je uit 1 kg appels/peren ongeveer 600 ml sap haalt. Een fruitpers zou logisch zijn maar daarvoor is onze oogst te klein. Daarnaast heb je dan nog eens een breker nodig. Die is nauwelijks tweedehands te vinden en kost nieuw minstens 200€.

Voor de kleine hoeveelheden die wij momenteel hebben kan ik gebruik maken van de sapextractor van mijn ouders. Het is een apparaat dat ze niet meer gebruiken en dat werkt met warmte en stoom. Het voordeel is dat het sap warm is. Als je het onmiddellijk in opgewarmte glazen flessen met deksel doet, hoef je het niet meer te pasteuriseren. Het sap zou 2 jaar te bewaren zijn, al gaat de kwaliteit na een jaar achteruit. Aangezien dit een gratis oplossing is en de glazen flessen van vruchtensap kunnen gebruikt worden zal ik hiervoor kiezen. Ik moet alleen nog een gasbek voorzien om de ketel op te kunnen plaatsen omdat dit wellicht niet zal werken op onze inductieplaten. Ik test dat eerst eens uit voor ik wat bijkoop.
stoomextractor.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Lewieke »

Omdat ik vind dat te veel van de appel wordt weggegooid, ben ik begonnen met een testje waarbij ik 5l appelsap wil vergisten tot appelwijn van ongeveer 12°. Het voordeel is dat die kan bewaren. Eerst wil ik proberen met wijn, nadien wil ik een appelchampagne produceren.

In de toekomst wil ik de uitgeperste appelprut laten vergisten door er water en gist aan toe te voegen. Op die manier wil ik alle suikers uit de appels halen en gaat er niets verloren. Wat overblijft gaat in het compostvat.

De eerste 5 liter staat hier in de woonkamer te pruttelen. Als deze test lukt, heb ik nog wat spectaculairders in petto.Om een en ander tot een goed eind te brengen doe ik een beroep op vrienden met brouw-ervaring én kan ik een beroep doen op een paar chemici en biologen.

Een beeldje van de eerste test. De bolfles is voor een deel gevuld, het kleine flesje zal ik gebruiken om de vloeistof over te hevelen. Fascinerend om water in wijn te zien veranderen. Nog een reden om suiker te preppen. Je kan 'm omzetten in alcohol.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Repelsteeltje »

Na een jaar gaat de kwaliteit achteruit. Dit komt omdat je het vanuit de extractor direct in de fles pompt. Het sap is dan nog te veel vermengt met stoom (water). Laat de gewonnen appelsap eerst in een pan verder indikken. Zo verminder je het water en verhoog je de suiker%. Dit verlengt de houdbaarheid en verbeterd de smaak.

Doordat het dan nog steeds zéér heet is kan je nog steeds direct vanuit de pan verwerken.

Van het afval kan je ook appelazijn maken en zelfs nog appelstroop maken.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Lewieke »

Intussen is mijn idee geëvolueerd. Ik kocht een semi-professionele pers (en verkocht die weer om een groter model aan te schaffen). Intussen heb ik een appelpletter én een pers van 18l, het werkt voortreffelijk voor grote hoeveelheden appels !
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Repelsteeltje »

Da's het betere werk!
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Lewieke »

Ik heb al een aantal keren appelsap gebrouwen. Daarbij loop ik tegen enkele problemen aan :

- Het is een erg tijdrovend werkje om appelsap te maken.
- Ik had al enkele flessen waarin schimmel ontstond en de inhoud dus weggegooid moest worden.
- Het precentage sap dat ik uit de appels krijg is te laag. Op 25 kg appels krijg ik ongeveer 10l sap.

Om deze moeilijkheden te tackelen wil ik het volgende aanpassen :
- Appels wassen en in stukken snijden. Daarna gaan de appels in de vrieslade. De appels wil ik laten ontdooien in een emmer van voedingskwaliteit met deksel. Het sap zal ik met een slangetje overhevelen in een andere emmer. Daarna gaat de 'pulp' in de pers.

Hierdoor zal ik allicht :
- minder werk hebben om de appels te persen.
- meer sap uit de appels krijgen omdat de cellen stukvriezen.
- de appels vooraf niet meer moeten verhakselen wat ook tijdrovend is.

Verder wil ik de sapflessen beter ontsmetten door ze te steriliseren in een weckpot. Hiervoor kocht ik vandaag een tweedehands (nooit gebruikte!) elektrische weckketel van 36l. Het toestel kost nieuw 110€, ik kocht het voor 35€. Door de flessen niet meer in de oven te ontsmetten zal ik minder schade hebben aan de flessen en bacterieveiliger werken. Ook de deksels zal ik in de toekomst koken. Bovendien heb ik nu dus ook een weckketel. In de toekomst nog wat weckpotten op de kop tikken en we hebben er weer een hobby bij... .

Verder zal ik de flessen tot de rand toe vullen, zodat er geen lucht tussen het deksel en het sap zit. Door het krimpen van het sap onder invloed van de afkoeling ontstaat er volgens mij wel een klein luchtlaag (of vacuum?)
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by FincaInSpanje »

@lewieke, ik zou graag wat pixies willen zien van je apparatuur. [emoji106]
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by Lewieke »

Die maak ik de volgende keer dat ik ze gebruik.

L.

@fincainspanje
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Appelsap

Post by JJenA »

Lewieke wrote: Ik moet alleen nog een gasbek voorzien om de ketel op te kunnen plaatsen omdat dit wellicht niet zal werken op onze inductieplaten. Ik test dat eerst eens uit voor ik wat bijkoop.
stoomextractor.jpg
Lewieke misschien is een "stalen roti bakplaat" wel de oplossing die word behoorlijk heet wat je daar dan weer op zet word ook heet dat kan de oplossing zijn voor verschillende dingen.

Ja je wel toch dat ik vindingrijk ben, hahaha :D ;)
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Post Reply