Pagina 1 van 1

Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Di Mei 17, 2022 7:37 pm
door Peerke
Ik weet dat @Carismo er ervaring mee heeft.

Zelf ben ik er ook mee begonnen aangezien het zwemseizoen nog maar net is begonnen.

Waar ik vorig zwemseizoen eindigde met 60 baantjes, daar begin ik nu het zwemseizoen mee. Ik heb geen idee waar het mee eindigt.

Fiets nu 30 km per dag, zwem 1,5 km per dag. Heb gemerkt dat het lichaam schreeuwt om brandstof en eiwitten om op te bouwen. Gewone voeding schiet tekort, dus moet aanvullen.

Overigens is het ritueel:
- smorgens eten. multivitamine, quercetine, guarana, Zink/ Magnesium/ Calcium preparaat
- smiddags eten: echinacea, propolis, guarana,
Tussendoor: fruit en schoon water en soms een laag suikerhoudend drankje.

Ik eet voor 2. Die shakes zijn een aanvulling maar hebben ze ook tekorten ?

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Wo Mei 18, 2022 9:38 am
door wodan
Het gezondste in mij ogen is puur whey eiwit concentraat of als je geld over hebt of het slecht verteert, isolaat
en dit dus zonder smaakjes, zoetstof en andere zooi, gewoon puur en dat gemxt met melk/water, een banaan, haver(meel),
rauwe eitjes enz... aanvullen naar smaak en gedacht dus.
Dit is volgens mij de beste koop in naturel: https://www.powersupplements.be/whey-te ... bulk-4500g
Ik kocht er vroeger de 20 en 25kg zakken, die hebben ze echter niet meer, maar ik gebruik het ook minder nu,
dus dat heft elkaar wat op ;)

Dus shakes BOVENOP wat je normaal eet is prima, ga je het in de plaats van gaan eten, dan ben je verkeerd
bezig, niets mis met een pak verse groenten, in tegendeel.
Wil je echt giga hoeveelheden eten verwerken, is mixen tot dikke soep je beste optie, want op den duur gaat kauwen
ook wel vervelen :D
Vergeet vooral niet genoeg gezonde vetten te nuttigen en vermijd transvetten!

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Wo Mei 18, 2022 7:56 pm
door Peerke
Ik merk door een uur zwemmen afkoeling en een verbranding van 500-700 Cal. X4,6 kom ik uit op 3500 KJ. Die pizza is amper voldoende om in alles te voldoen. Daarom neem ik een shake mee.

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Do Mei 19, 2022 3:46 pm
door wodan
Niet bang zijn om spiermassa kwijt te geraken door wat sport... zolang je even sterk blijft,
kan het geen kwaad wat dunner te worden...

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Do Mei 19, 2022 7:41 pm
door Peerke
wodan schreef:
Do Mei 19, 2022 3:46 pm
Niet bang zijn om spiermassa kwijt te geraken door wat sport... zolang je even sterk blijft,
kan het geen kwaad wat dunner te worden...
Na 2,5 jaar niet op de weegschaal te hebben gestaan en geen tabak te hebben aangeraakt was ik toch eens benieuwd.
Het is nog steeds 84,8 kg.
De pest is alleen dat mijn lijf na 1 uur zwemmen schreeuwt om brandstof en ik eet voor 2.
Eiwitten enzo moeten ergens vandaan komen.

1 uur zwemmen kost ongeveer 1000 calorieën. Dit is 4,2 KJ wat de helft is van de energie die een volwassen man dagelijks nodig heeft.

Ik ga het niet trekken met een takje brandnetel en heb daarom extra brandstof nodig. Iets aan gewicht (vet) verliezen is, welkom, als de spiermassa maar groeit. Dat is het laatste wat het lichaam verbrandt.

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Do Mei 19, 2022 9:11 pm
door wodan
Wanneer vet of eiwit wordt verbrand, hangt van meerdere factoren af... Je moet echt wel heel lang inspanningen doen eer
ketonen gebruikt gaan worden ipv opgeslagen glucosereserves... Met een uurtje zwemmen ga je nog niet veel vet verstoken...
1KG vet is 9000Kcal... Dus stel dat je direct je vet zou gaan aanspreken (wat dus NIET zo is) dan verdwijnt er in het beste geval
een 100gr ... Stel je hebt een vetpercentagen van 16% op 80Kg massa, dat is 12.8kg vet, daar 100gram van is 0.8% maw,
verwaarloosbaar. Je verliest meer gewicht aan zweet dan aan verbrand vet.
Eiwit- en vetrijk eten na een inspanning helpt om opgelopen schade weer te herstellen. Wil je echter afvallen, is langdurig
vasten veel handiger, veiliger en beter controleerbaar dan fysieke inspanningen gaan leveren...

Re: Eiwit shakes - onzin ?

Geplaatst: Za Mei 21, 2022 7:30 pm
door Peerke
wodan schreef:
Do Mei 19, 2022 3:46 pm
Niet bang zijn om spiermassa kwijt te geraken door wat sport... zolang je even sterk blijft,
kan het geen kwaad wat dunner te worden...
Na 2,5 jaar gestopt zijn met roken zelfs 2 ons afgevallen toen ik laatst weer eens de weegschaal vond. Ik wil wel afvallen - dat buikje blijft lastig als je van bier en lekker eten houdt. De rest is na 3 weken inmiddels massief beton geworden. Ik heb geen aanleg om 'breed' te worden zoals een bodybuilder. Dat vereist weer veel anders. Een goede vorm, goede conditie, en souplesse is me meer waard.