Werken aan onafhankelijkheid: Kiemen

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan onafhankelijkheid: Kiemen

Post by Lewieke »

Je kweekt al tuinkers maar je wil een keer iets anders? Een beetje afwisseling? Verse groenten maar je hebt een beperkt budget dan kan je gaan kiemen. Alleen zijn niet alle kiemen lekker. Zelf kocht ik het volledige assortiment van een Nederlandse leverancier : de peulenschil. Sommige kiemen vind ik lekkerder dan andere. Bij wijze van experiment probeerde ik de meeste al een keer. De kleinere zaden kiem ik in stapelbare kiemschaaltjes. Elke dag snoepen we van een schaaltje. Kiemen zijn bijzonder gezond, rijk aan vitamines en een aanvulling op verse groenten.

De winkel hierboven levert prima materiaal maar sommige dingen kan je in de handel veel prijsgunstiger vinden. Daar ben ik nu naar op zoek.
http://www.depeuleschil.nl/

Wat met het beste bevalt zijn de kleinere zaden, de meeste van die zaden kosten voor 140g ongeveer 2.5€.

- alfalfa (luzerne) Intussen gevonden in een biowinkel tegen 3.3€/250g
- koolzaad
- mosterdzaad
- gemengde kiemen
bakjes recht.jpg
IMG_3790.jpg

Ik zoek nog andere leveranciers die grote hoeveelheden (kg verpakkingen) kunnen leveren tegen een schappelijke prijs. Bij een groothandel vond ik al heel grote verpakkingen, het blijkt moeilijker om er te kopen.

Daarnaast zijn er ook de peulen :

- adukibonen
- dupuisbonen
- linzen
- kikkererwten
- taugébonen

Deze bonen zijn mij te groot om gewoon te kiemen. Die kiem ik in een afgedankte weckpot. (Eentje met een beschadigde rand) 2 keer daags spoel ik de groenten die na maximaal een week zijn de kiemen eetbaar. Om de bovenrand van de pot plaats ik een stuk vliegengaas (let wel in plastic en niet chemisch behandeld). Dat gaas kan je gewoon op een rol kopen en kost bijna niets. De pot plaats ik in een schaaltje onder een hoek van ongeveer 458 graden zodat het overtollige water weg kan.

De peulen kosten tussen 2 en 2.5€ per 140g. Ze zijn in de gewone handel goedkoper te krijgen. In mijn winkel Colruyt betaal ik voor linzen 500g 1.69€, maar liefst 5x goedkoper. Ook Delhaize heeft een aantal van die peulen op voorraad. Ik heb het geprobeerd van enkele winkels en de meeste peulen spruiten gewoon. Natuurlijk mag je geen gebroken peulen nemen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply