Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Lewieke »

Je kent het wel, het is winter, niet alleen het weer is koud maar ook je giro nadert het vriespunt. De groenten zijn reteduur, je hebt geen tijd om naar de winkel te lopen of je wil wel eens wat anders en liefst iets wat boordevol voedingsstoffen zit.

Als je er een beetje moeite voor wil doen, dan heb ik alvast een oplossing voor je :
cressonnette.jpg
En dat leg je tussen je boterham, met of zonder een sneetje kaas. Ziet er lekker uit he.
boterham met cressonnette.jpg
Wat heb je nodig ?
- Een plastic schaaltje met dekseltje. (gewoon een gebruikt schaaltje waarin de slager pittavlees of kipblokjes of goulashvlees doet)- hoef je niet te kopen.
- Een stukje dampkapfilter (Action) +/- 2.00€, goed voor een 40-tal matjes= 0.05€
- Een blaadje keukenrol 0.01€
- Een handvol zaadjes (5g à 3.35/150g)= 0.11€
Totale kost per portie : 0.17€ Winkelprijs voor 1 portie tussen 1€ en 1.5€, afhankelijk van de winkel. Besparing ongeveer 1€/portie. Wil je elke dag iets lekkers op je bord/brood, maak dan voor elke dag een schaaltje.

Met minder dan 6€ maak je 40 porties.

Hoe pak je het aan.

Je snijdt een gat in het deksel zodat de plantjes lucht krijgen, je legt een stukje dampkapfilter in het schaaltje, je legt er 1 blaadje keukenrol op en je giet er een beetje water op zodat alles mooi vochtig is maar niet te nat. Het dampkapfiltermatje zorgt ervoor dat je maar 1 keer per dag water hoeft te geven om je zaadjes optimaal te laten kiemen. Het open deksel zorgt er voor dat je niet elke keer het dekseltje moet afhalen én je kan de plastic bakjes stapelen.
Je strooit er de zaadjes op en geeft elke dag een beetje water. Na een week heb je een schaaltje cressoonnette/tuinkers.

De matjes was je gewoon netjes af, de tuinkers knip je met de schaar af, het papiertje gooi je in het compostvat. Je spoelt de matjes af (ik kook ze ook even in een beker in de microgolf, je wil geen besmetting op je tuinkers), het plastic schaaltje was je gewoon af.
IMG_3786.jpg
De kinderen vinden het lekker en maken ruzie om de zaadjes te mogen zaaien. Super toch ! En berelekker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Lewieke »

Vandaag ook weer begonnen met kiemen. En wat rondgebeld ivm voorraad. Ik heb een lotje alfalfazaad gevonden à 8.75e/kg. Iemand interesse om wat kilo's af te nemen? @dontor

L.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Repelsteeltje »

ipv een dampkapfilter is het ook mogelijk andere vocht absorberende materialen te gebruiken zoals watten of luiers/maandverband (mijn persoonlijke voorkeur zal uitgaan naar ongebruikte uiteraard).

Wil je het nog langduriger kan je zelfs handdoeken, theedoeken ed gebruiken. Zolang het water maar geabsorbeerd word en dit afgeven kan worden aan de zaden.

@Lewieke
8,75 per kilo is niet duur voor alfalfazaad. Preppers uit jouw omgeving zouden hier zeer goed gebruik van kunnen maken.
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Bobo »

Heb laatst geprobeerd tuinkers te kiemen op geelvaatdoekje. Eerst batch ging goed, 2e alleen maar schimmel en 3e bakje ontkiemde niets.

Toch maar kijken wat ik fout deed want het was wel erg lekker op brood.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Peerke »

Bobo wrote:Heb laatst geprobeerd tuinkers te kiemen op geelvaatdoekje. Eerst batch ging goed, 2e alleen maar schimmel en 3e bakje ontkiemde niets.

Toch maar kijken wat ik fout deed want het was wel erg lekker op brood.
Misschien teveel vocht in het begin toegevoegd ?

Ze moeten licht vochtig staan en niet in een moeras.
Lies live on, and the truth is the victim.
Drent
Posts: 52
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:12 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Drent »

Volgens mij moet het mogelijk zijn om net als het kiemen van graan voor veevoer dit zonder mat oid te doen zodat je enkel plant hebt en dus hele plantje kan eten. Iets met pot en lapje katoen er over?
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by DonTor »

Vandaag de eerste oogst kiemen op de boterham gedaan.
Man wat waren die lekker, je smaakt de natuur en het zelfgekweekte!
De nieuwe bakjes zijn ondertussen in gang gestoken, elke dag een nieuw verdiepje in gang om de oogst mooi te spreiden.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Lewieke »

Ook weer de bakjes in gang gezet. Hopelijk geen mislukking dit keer. De broccolikers heb ik op aangeven van @dontor aan de kant gezet.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Lewieke »

Ik probeerde een aantal kiemzaden uit mijn voorraad om vast te stellen dat de zaden niet meer kiemkrachtig zijn. Een groot deel wordt naar het compostvat verwezen, de rest ga ik nog testen. Intussen zijn alvast nieuwe zaden besteld. Moraal van het verhaal : kiemzaden zijn beperkt houdbaar.

Op aangeven van @wodan ga ik proberen een deel van de zaden te bewaren. Het procédé plaats ik nog een keer online.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Lewieke »

Het lijkt er op dat de aanvoer van verse groenten en fruit begint te vertragen. Ik zie minder aanbod in de winkels maar misschien is dat plaatselijk. De vriezers daarintegen zijn zo goed als leeg.

Een oplossing om toch voldoende verse groenten binnen te krijgen op korte termijn is het kiemen van groenten. Heb je geen kiemzaden, dan kan je eventueel online bestellen bij de bolster.nl
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Repelsteeltje »

Lewieke wrote:Het lijkt er op dat de aanvoer van verse groenten en fruit begint te vertragen. Ik zie minder aanbod in de winkels maar misschien is dat plaatselijk. De vriezers daarintegen zijn zo goed als leeg.

Een oplossing om toch voldoende verse groenten binnen te krijgen op korte termijn is het kiemen van groenten. Heb je geen kiemzaden, dan kan je eventueel online bestellen bij de bolster.nl
Zie hier het belang van zelfvoorzienendheid! Niet iedereen kan overal zelfvoorzienend in zijn, maar wees in ieder geval zelfvoorzienend in iets!
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Cressonnette / Tuinkers

Post by Peerke »

Repelsteeltje wrote:Zie hier het belang van zelfvoorzienendheid! Niet iedereen kan overal zelfvoorzienend in zijn, maar wees in ieder geval zelfvoorzienend in iets!
Bieslook groeit hier in grote getallen langs de kant van de weg. In het bos komen de brandnetels en zevenblad ook alweer ten tonele. Van beiden zijn heerlijke recepten te maken. Voordeel: alles kost niks behalve de moeite van het plukken en klaarmaken.

Soms moet je in deze tijden net iets slimmer zijn dan de schapen.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply