Vacuummachine

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Vacuummachine

Post by Hulstkoning »

Ik heb een Vacuummachine, caso, 'VC100' besteld. Heeft iemand ervaring met dit soort machines. Het gaat mijn voornamelijk om de diverse zakken die ik dien aan te schaffen. Je hebt ze in zoveel maten. Zakjes peulvruchten van 500 gram wil ik vacuüm trekken. Indien er eitjes aanwezig zijn zullen eventuele larfjes die nog kunnen uitkomen geen overlevingskansen meer hebben.
Rogge en tarwe wil ik niet in grote balen bewaren maar per kilo insealen. Ook vanwege voorraadaantasters. Daar heb je dus weer grotere zakken voor nodig.
En baal melkpoeder van 25 kilo heb je weer kleine zakjes voor nodig. Ik dacht aan 250 gram, want per kilo levert het 20 liter melk op. 5 liter per keer lijkt me voldoende.
Suiker en zout zou in principe niet nodig zijn. Vanwege de hygroscopische werking ervan wil ik dit wel doen. Puur preventief om te voorkomen dat indien je ze nodig hebt een grote klomp suiker of zout uit de verpakking haalt.
Aardappelpuree vind ik niet nodig om extra te verpakken. Die aluminiumfolie zakjes waar ze in verpakt zijn lijkt me voldoende om jaren lang te bewaren.
En voor gedroogd vlees heb ik helemaal geen idee. Het hoeft natuurlijk niet perse ingesealed te worden, maar ik speel liever op zeker. Ik heb hier al ruim 5 jaar twee grote gerookte hammen hangen. Die zien er nog perfect uit, al zijn ze inmiddels enorm hard geworden. Desondanks hoeft er maar een insect eitjes in of op te leggen en je hele ham is binnen not time helemaal weg.

Advies inzake de diverse maten is welkom. Ook waar je de meeste van nodig hebt. Te grote zakken aanschaffen is niet erg, maar vanwege de extra plaats die dit inneemt blijf ik toch liever een beetje aan de maat. De zakken gaan daarna in grote afgesloten plastic bakken. Voor het gemak plaats ik de link met de maten er even bij.

https://www.allpax.nl/verpakken/vacuuemzakken.html
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Vacuummachine

Post by FincaInSpanje »

Ik ken de machine niet maar heb een paar keer een goedkoop exemplaar gekocht bij winkels als de Lidl. ik ben er niet echt tevreden over. Het lijkt erop dat de goedkope machines echt pikkepoeliepap zijn. Mocht ik ooit overdenken een machine aan te schaffen, dan ga ik kiezen voor een (semi-)professionele machine.

Jouw keuze lijkt wat meer professioneel volgens de reviews.

http://vacuum-apparaat.welke-kiezen-kop ... -vc100.php
http://vacuummachine.orienteer.nl/produ ... review.php

Misschien kun je jouw eerste ervaringen op het forum laten weten.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Vacuummachine

Post by Repelsteeltje »

Vacumeren is en prima oplossing maar houd er wel rekening mee dat je producten hygiënisch (zga steriel) moet steriliseren alvorens ze te vacumeren. Er zijn heel wat bacteriën die het prima doen in een luchtdichte/vacuum omgeving.

Alleen vacumeren zorgt wel voor een langere houdbaarheid maar deze valt in het niets bij andere conserveringsmethodes als wecken, drogen, vriezen, inmaken etc. Persoonlijk vacumeer ik uitsluitend datgene wat in de vriezer word bewaart. Zo blijft het voedsel mooier qua structuur en neemt het minder ruimte in in de vriezer. Mooi meegenomen is dat je dan ook makkelijker herkent wat er in het zakje zit.

Vacumeren kan ook een mooie aanvulling zijn in de keuken voor intensere smaaksensaties. Stukje vlees in en zakje, marinade erbij en vacumeren maar. 2-3 dagen later is de marinade volledig door het vlees opgenomen. Daarna langzaam in zakje Bain Marie laten garen (45 graden) en voila! Het meest intense stukje vlees wat je ooit hebt weggekauwd!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Vacuummachine

Post by Flos »

Ik weet niet waar het grote verschil in prijs in zit maar die machine van mij kost 1000€ meer .
Ik heb een Henkelman mini jumbo .
Lees , schrijf en prep verder .
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

Re: Vacuummachine

Post by janc »

Flos wrote:Ik weet niet waar het grote verschil in prijs in zit maar die machine van mij kost 1000€ meer .
Ik heb een Henkelman mini jumbo .
Henkelman maakt dan ook top toestellen . Als service technicus is henkelman een van de merken waar ik aan werk . Op tijd de vacuumolie vervangen Flos , liefst door originele Busch - olie .Dan heb je zeker jaren lang plezier aan je toestel .
Post Reply