Streven naar onafhankelijkheid: Klaaskoeken van eigen deeg.

Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Streven naar onafhankelijkheid: Klaaskoeken van eigen deeg.

Post by Lewieke »

De Sint mét zwarte pieten was wee in het land. Een gepaste traditie zijn hierbij klaaskoeken. Om het een beetje comfortabel te houden, wil ik die maken met de broodmachine. Momenteel ben ik aan het experimenteren met volgend recept :

5 theelepels droge gist
water 200 g
melkpoeder 4 theelepels
een snuifje kaneel
80 gr boter + 5 gram
1 ei
70 gr suiker + 5 gram
1 zakje vanillesuiker
500 gr bloem

Alle ingrediënten in de bakmachine doen, de machine haar werk laten doen op het programma deeg maken. Daarna 30 min laten rusten en rijzen. Daarna 15 min op 50 graden laten rijzen in de oven. Instrijken met lauwe melk (of eigeel?) en 14 minuten afbakken op 220°.

Zodra ze klaar zijn, post ik een foto. Het is mogelijk dat het recept nog moet aangepast worden.

Ik schat dat de kostprijs ongeveer 1.5€ is tov 10€ in de winkel. Een besparing van 85%
IMG_3810.jpg
En het resultaat.

Ook de smaaktest bevalt goed. Ik heb kaneelstokjes gebruikt, wat geen goed idee is, dus dat maar vervangen door kaneelpoeder. Ook mag er een ietsepietsie meer suiker in en iets meer boter.(daar doen we dus 5 gram bij).
Het werkt prima met eigeel. Dat doe ik er volgende keer op zodra ik de broodjes laat rijzen in de oven, geen idee of dat even goed werkt.

Het recept kan je zonder kaneel gebruiken voor sandwiches.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Streven naar onafhankelijkheid: Klaaskoeken van eigen deeg.

Post by Lewieke »

Dit weekend weer klaaskoeken gebakken, het is de periode van het jaar. De echtgenote en kids zijn er gewoon gek van. En het kost nauwelijks meer dan brood. Het lijkt me overigens een voedzaam recept voor SHTF waarbij je met weinig meer dan een paar basisingrediënten iets feestelijks klaarmaakt.
Post Reply