Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Peerke »

Basisnasi.

Kook 3 kopjes rijst met zout en ve-tsin net niet gaar. Laat deze uitlekken en verder in de pan verder garen, afkoelen en drogen.

1 grote prei in halve ringen, 3 tenen knoflook fijngehakt, 1.5 ons ham in snippers. 4 eieren gebakken en in stukjes gesneden.
-----------
Roerbak de prei toe. Pas op het laatst knoflook toevoegen. Voeg de ham en ei toe. Samen met de afgekoelde rijst.
Roer alles door, en voeg gemberpoeder en komijnpoeder naar smaak en behoefte toe.
Eventueel tijdens bakken sambal of trassi toevoegen.
Blijf roeren totdat het heet genoeg is.
Lies live on, and the truth is the victim.
Skuld
Posts: 26
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:42 pm

Re: Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Skuld »

Ik vind de bak nasi bij de Aldi perfect smaken ...kilopak voor weinig, sate bijvoegen of kipfilet met sate saus...en wij(2 personen) eten er echt 2 dagen goed van, skattie voegt er altijd van die zoetzuregroenten bij en ik gewoon veel satésaus met soms een gebakken ei eroverheen gemetseld
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Peerke »

@Skuld

Die Aldi nasi is zeker niet slecht, sterker nog, in diverse testen komt hij er goed vanaf.
Maar de mijne is toch lekkerder of beter gevuld :) En zelf koken is ook leuk.

Voor de variatie kun je de rijst met kerriepoeder e.a. kruiden koken voor de kleur en de smaak.
Tijdens het bakken een bak kastanjechampignons, blikje ananasblokjes en gesnipperde spaanse peper toevoegen geeft een andere dimensie.
Pittig, zoet en fris.
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Repelsteeltje »

Voor de liefhebbers (zoals ikzelf). In China word vaak reuzel gebruikt om mee te roerbakken. Geeft veel meer smaak dan roerbakken met een beetje olie.
Skuld
Posts: 26
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:42 pm

Re: Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Skuld »

Zelf koken is ook leuker en vaak smaakvoller, ik als oud-Barbaar ben niet zo kieskeurig, nooit geweest ook.
Als het vroeger maar warm en veel was, ging gewoon naar binnen...
Mijn skattie zegt ook nu nog na al die jaren wat een vreselijke barbaar ik soms ben qua eten, ik flikker vaak alles door elkaar en maak er een grote hete brei van ...tja!
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Basis nasi, beter dan van de Chinees

Post by Repelsteeltje »

Skuld wrote:Zelf koken is ook leuker en vaak smaakvoller, ik als oud-Barbaar ben niet zo kieskeurig, nooit geweest ook.
Als het vroeger maar warm en veel was, ging gewoon naar binnen...
Mijn skattie zegt ook nu nog na al die jaren wat een vreselijke barbaar ik soms ben qua eten, ik flikker vaak alles door elkaar en maak er een grote hete brei van ...tja!
Eten wat de pot schaft mentaliteit. Daar houd ik wel van :)
Post Reply