appeltaart zonder pakje

Post Reply
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

appeltaart zonder pakje

Post by EVA »

Het is tegenwoordig bijna abnormaal als je gerechten klaar kunt vanuit 'niets'. dwz, zonder kant en klare pakjes...
ik ben geen keukenwonder maar ik vind dat het toch wel handig is om zelf dingen te kunnen maken.

hier een recept voor een appeltaart waar niemand nee tegen zegt...

de ingrediënten heb ik onderstreept.
de bastogne koeken zijn optioneel maar wel erg lekker!

Vulling:

1 kilo Appels, liefst goudrenetten maar het kan met alle appels.
Kaneel naar smaak. zo'n twee drie theelepels is wel voldoende.
60 gram licht bruine basterdsuiker.
handje krenten en of rozijnen

Schil de appels en snijd ze in plakjes. voeg de suiker, rozijnen en de kaneel toe,
sluit het geheel af en laat een nacht staan.


Korst:
1 ei
theelepel zout

100 gram lichtbruine basterdsuiker.
200 gram koude boter
300 gram Bloem
Bastogne koeken


Gooi het hele zwikje behalve de bastogne bij elkaar en meng het tot een samenhangende bol deeg.
laat het deeg minimaal 15 minuten in de koelkast afgedekt rusten.

bekleed de springvorm met bakpapier
bekleed het dan met een laagje deeg, vooral de bodem moet heel dun.
leg op de bodem bovenop het deeg de bastogne koeken.
zorg dat de boden zoveel mogelijk bedekt is.
vul gelijkmatig met het appelmengsel.

rol de rest van het deeg uit en snijd er stroken van.
leg ze kruiselings op de appels.
druk even aan.

klop een ei los en smeer lekker veel over de taart.
je hebt ongeveer een kwart tot een half ei nodig.

bak de taart op 180 graden in ca 1 uur klaar

heerlijk met slagroom...smullen maar!
Last edited by EVA on Tue Dec 22, 2015 4:15 pm, edited 2 times in total.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: appeltaart zonder pakje

Post by ghostwhiper »

heb 2 vragen @eva.
waarom doe je geen citroensap door de appels? dan "roesten" ze namelijk niet
waarom heb je bakpoeder in het recept staan?

overigens nog een algemene tip, verdubbel het recept rustig een paar keer en vries het deeg in, het blijft langer dan een jaar goed.
ook kun je de bodem gewoon maken en een laagje appels tot halverwege de hoogte van de springvorm doen en basis cake beslag er over gieten voor appel cake.
vervang 20 gram suiker in de appels met 30 gram honing in de appels en/of 20 gram suiker in het deeg voor 20 gram honing, geeft een hele andere appeltaart.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Plaag »

Perfect voor feestelijkheden.
TOLERANCE IS SUICIDE
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Repelsteeltje »

De Bakpoeder is wat @Ghostwhiper zegt een onnodig ingrediënt. Voegt eigenlijk helemaal niets toe. In plaats van basterd kan ook gewone kristal worden gebruikt. Ook bij de vulling. De Bastogne onder op is ook niet nodig, deze is er alleen maar om het sap van de appels op te vangen zodat deze niet doordringt in het deeg. Een heel dun laagje paneermeel doet hier ook wonderen en scheelt een hoop geld (en onnodige ingrediënten die je binnen krijgt middels de kant en klare Bastognekoeken).

Vulling hoef je ook niet een nacht te laten staan. Door de warmte van de oven mengen de smaken uit zichzelf. Oftewel, vulling maken (wij maken meestal grove blokjes), deegje maken en direct de taart opmaken om af te bakken. Persoonlijk maken wij ipv een ruit er liever een kruimel van. Klein beetje deeg overhouden, mengen met wat extra bloem en verkruimel het over de appels door het tussen de handen te wrijven.

Overigens heet het deeg wat je beschrijft een Wienerdeeg. Beter bekent als een 1-2-3 met een ei deegje.

Variatietip: Voeg eens wat walnoten, rozijnen of iets dergelijks toe aan de appels. Heerlijk!
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: appeltaart zonder pakje

Post by ghostwhiper »

restjes van het deeg uitollen tot 5 a 6 mm dik, vormpjes uitsteken, amandel er op en met ei bestrijken.
20 tot 30 minuten bij de appeltaart in de oven en je hebt zandkoekjes.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Flos »

@EVA en zo hebber er hooguit 3 gereageerd en jou recept helemaal omgetoverd. Je hebt nog een geluk dat het geen pruimentaart geworden is . Ik heb een getuigschrift van bakker maar die bastogne koekjes ken ik niet . Zal wel aan mij liggen .
Lees , schrijf en prep verder .
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Repelsteeltje »

Flos wrote:@EVA en zo hebber er hooguit 3 gereageerd en jou recept helemaal omgetoverd. Je hebt nog een geluk dat het geen pruimentaart geworden is . Ik heb een getuigschrift van bakker maar die bastogne koekjes ken ik niet . Zal wel aan mij liggen .
Ook lekker is om er eerst een laagje custard onderop te doen en daar bovenop de appeltjes :D

Iedereen zijn eigen recepten he :P
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: appeltaart zonder pakje

Post by ghostwhiper »

nee @repelsteeltje banketbakkersroom ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: appeltaart zonder pakje

Post by EVA »

Flos wrote:@EVA en zo hebber er hooguit 3 gereageerd en jou recept helemaal omgetoverd. Je hebt nog een geluk dat het geen pruimentaart geworden is . Ik heb een getuigschrift van bakker maar die bastogne koekjes ken ik niet . Zal wel aan mij liggen .
zonder gekheid...het recept kan ook met pruimen.
Maar jongens, hij HOEFT niet aangepast te worden hoor, het is zo gewoon een heel lekkere appeltaart!

de bastogne is iets wat ik ooit bij een andere taart gelezen heb en is (inderdaad) om het sap op te vangen.
werkt prima maar is natuurlijk optioneel. ik vind de smaak uitstekend bij appels passen...
je kunt natuurlijk koekkruiden gebruiken voor de smaak en paneermeel oid om het sap op te vangen.

ghostwhiper wrote:heb 2 vragen @eva.
waarom doe je geen citroensap door de appels? dan "roesten" ze namelijk niet
waarom heb je bakpoeder in het recept staan?

overigens nog een algemene tip, verdubbel het recept rustig een paar keer en vries het deeg in, het blijft langer dan een jaar goed.

ook kun je de bodem gewoon maken en een laagje appels tot halverwege de hoogte van de springvorm doen en basis cake beslag er over gieten voor appel cake.

vervang 20 gram suiker in de appels met 30 gram honing in de appels en/of 20 gram suiker in het deeg voor 20 gram honing, geeft een hele andere appeltaart.
ik doe er geen citroensap bij omdat het niet nodig is. de appels worden toch wel wat bruin door de kaneel en de bruine suiker. mag best...:D

Bakpoeder....waarom dat erin zit? geen idee, ik heb het zo geleerd...als dat niet nodig is schrap ik het uit het recept!
Je tips vind ik super. ga ik doen!
Repelsteeltje wrote:De Bakpoeder is wat @Ghostwhiper zegt een onnodig ingrediënt.
In plaats van basterd kan ook gewone kristal worden gebruikt. De Bastogne onder op is ook niet nodig
Vulling hoef je ook niet een nacht te laten staan.
Persoonlijk maken wij ipv een ruit er liever een kruimel van.
Overigens heet het deeg wat je beschrijft een Wienerdeeg. Beter bekent als een 1-2-3 met een ei deegje.

Basterdsuiker geeft een andere smaak dan kristalsuiker. ik vind het lekkerder :D
ik laat het altijd een nachtje weken...daar worden de appels lekker zacht van en ik vind wel dat de smaken dan beter mengen.
vergeten om te melden maar ik doe er ook altijd krenten of rozijnen in.
ik gebruik altijd huismerk bastogne koeken. scheelt in prijs. een zelfgemaakte appeltaart is sowieso goedkoper dan een gekochte...
je kunt de taart ook opleuken door er amandelen op te doen maar walnoten zijn ook lekker.
Kruimeldeeg nee bah! maar dat is persoonlijk...
ik heb nog nooit van wienerdeeg gehoord...leer ik ook weer eens wat!
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Repelsteeltje »

@EVA
Appels worden dan inderdaad zachter, maar persoonlijk houd ik wat meer van de "bite". Te zachte appels vind ik net appelmoes. Welke appels gebruik je eigenlijk? Het beste kan je een mix van verlopen appels hebben, die zijn ook al wat zachter van zichzelf.

Niet alleen met pruimen maar ook nectarines, abrikozen, peren etc zijn goed te doen. Zelfs een combinatie is lekker. Lekker gebruiken wat er in huis is aan fruit wat iets begint te verlopen. Elke keer een andere smaaksensatie!

De kruimel maken wij er allen maar van omdat wij te "lui" zijn er reepjes deeg van te snijden :D
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Lewieke »

Knap recept, ga ik zeker eens proberen.

L.
Dreutel
Posts: 6
Joined: Tue Dec 08, 2015 8:20 pm

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Dreutel »

Dit draadje wordt een appeltaart-encyclopedie, en dan mag de tip van mijn oud-tante zaliger niet ontbreken: een scheutje rum door het beslag! Jammie!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: appeltaart zonder pakje

Post by Flos »

Appeltaart bakken? Zoveel mensen zoveel wensen .
Lees , schrijf en prep verder .
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: appeltaart zonder pakje

Post by EVA »

Repelsteeltje wrote:@EVA
Appels worden dan inderdaad zachter, maar persoonlijk houd ik wat meer van de "bite". Te zachte appels vind ik net appelmoes. Welke appels gebruik je eigenlijk?

ja, smaak is persoonlijk...ik ben gek op appelmoes:D in appelflappen gebruik ik zelfs alleen mijn eigen appelcompote!

ik gebruik meestal goudrenetten maar het kan met allerlei appels...
dit jaar had ik een grote oogst van de golden delicious.
eigenlijk te zacht en te zoet maar daar heb ik al twee keer de verlopen appels van gebruikt.

Grappig dat dit een appelmoes encyclopedie geworden is. er staan nu best leuke tips in!
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: appeltaart zonder pakje

Post by ghostwhiper »

overigens kan ik de notarisappel de hemel in prijzen.
oud (1890) beetje vergeten ras omdat het niet echt een mooie appel is en niet commercieel geschikt vanwege de hoogte maar wel een zeer lekkere appel voor moes of taart.
mijn vader vond dit een heel mooi ras om appeltaarten mee te bakken en het heeft me een uur gekost om er achter te komen welke appel het precies was :)

@eva leuk toch? zo leren we van elkaar :)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Post Reply