confituur

Post Reply
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

confituur

Post by janc »

Deze morgen ging ik in de tuin wat frambozen plukken en na een half uur hadden we er ruim 2 kg . Iets teveel om zo op te smikkelen en daarom hebben we er confituur van gemaakt . Zo ging ik te werk :
* Vruchten wassen ( dit jaar eens zélf gedaan ,want een van m'n kinderen heeft ooit nog eens confituurfruit met dreft gewassen .Leek hem een strak plan ) :roll:
*Confituurbokalen / deksels gekookt in grote ketel zodat ze steriel waren ( of dit écht nodig is weet ik niet , hebben dit al altijd zo gedaan )
*fruchten gemixt
*Sap geperst in neteldoek ( hebben het hier niet voor pulp in confituur , maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak )
*vruchtenpulp afgemeten en in functie van het aantal liter confituursuiker bijgedaan (http://www.tiensesuiker.com/static/nl/p ... nut-suiker)
* het geheel 4 minuten laten inkoken , hierbij niet vergeten te roeren .
*de confituur gieten in de nette bokalen , deksel erop én niet vergeten de potten op z'n kop te zetten zodat ze luchtledig zijn .
*Laten afkoelen
* mevrouw hangt er ook steeds een label aan met datum aanmaak en wat voor vruchten het zijn ( heb nog potten gegeten die 2 jaar oud waren en smaak
, kleur en geur was nog perfect) .

Verder maken we nog confituur van appels , vlierbloesem (aanrader !) , jeneverbessen , bramen , ....
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: confituur

Post by Repelsteeltje »

Confituur, of zoals wij in Nederland zeggen: Jam :)

Paar kleine op/aanmerkjes wat absoluut niet opgevat moet worden als zijnde kritiek.

Voor iedereen: @janc heeft hier heldere jam, zonder stukjes of pulp. Vind je een wat grovere jam wél lekker (zoals wij bijvoorbeeld) doe de vruchten na het wassen dan geheel in de pan (eventueel naar wens stampen tot de juiste structuur) en laat het uitpersgedeelte achterwege.

@janc :

Uitkoken hoeft niet persé. Goed afwassen en naspoelen met heet water volstaat. Echter is, net als bij elke andere voedselbereiding, steriel werken het uitgangspunt. Het hoeft dus niet, maar het word wel aangeraden. Het kan de houdbaarheid met jaren ten goede komen.

Heb je potten met schroefdeksels gebruikt? Indien ja, geen probleem maar houd er rekening mee dat deze deksels maar 2-3 keer te gebruiken zijn. Het beste kan je inmaakpotten gebruiken als deze https://www.glazenflessenenpotten.nl/gl ... maakpotten . Deze potten zijn tientallen keren te gebruiken en gaan dus langer mee. Ter aanvulling: Dit betreft dus geen weckpotten maar inmaakpotten.

Je hebt confituursuiker gebruikt, iets dat in Nederland bekend staat als geleisuiker. Dit spul kan je achterwege laten! ELK soort fruit bevat pectine (de ene meer dan de andere) en dit zorgt uit zichzelf al voor een gelering. Kook de vruchtensap (al dan niet met pulp) en suiker. Zet een schoteltje in de koelkast en laat deze koud worden. Tijdens het koken van de jam/confituur zo nu en dan het koude schoteltje pakken, scheef houden en een druppel erop laten vallen. Loopt de druppel uit moet de gelei langer doorkoken. Stolt de gelei zo goed als onmiddellijk is de confituur/gelei gereed om ingemaakt te worden.

Voor wat ongeduldige mensen is geleisuiker/confituursuiker uiteraard een geweldige oplossing. Voor deze mensen is het ook mogelijk om ipv geleisuiker wat pectine, agar-agar of gelatine toe te voegen aan de kokende fruit/suiker massa. Er zijn dus 3 manieren om de gelering te creëren waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat van de schoteltjesmethode daar deze dan puurder word.

Rest mij alleen jou nog een mooi stukje brood toe te wensen om deze tezamen met de heerlijke zelfgemaakte confituur te nuttigen.

Eet smakelijk!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: confituur

Post by Flos »

Ik maak jam confituur of gelei hoe je het ook mag noemen. Allen die van rodebessen haal ik door een neteldoek. Vaak mix ik verschillende fruit soorten.
Lees , schrijf en prep verder .
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by EVA »

janc wrote:
Verder maken we nog confituur van appels , vlierbloesem (aanrader !) , jeneverbessen , bramen , ....
jeneverbessen?? hoe doe je dat?
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: confituur

Post by Peerke »

EVA wrote:jeneverbessen?? hoe doe je dat?
En vlierbloesem kun je thee van zetten, maar confituur ? Misschien de vlierbessen ...
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: confituur

Post by Repelsteeltje »

Peerke wrote:En vlierbloesem kun je thee van zetten, maar confituur ? Misschien de vlierbessen ...
Van de bloesem kan ook. Dan eerst en pot vullen met bloesen (liefst gekneust) en overgieten met kokend water tot het net bedekt staat. Poosje laten trekken. Van deze (zo sterk mogelijke) thee maak je dan weer een jam/confituur. Hierbij moet echter wel geleermiddel worden toegevoegd. Dus óf geleisuiker gebruiken óf gelatine oid gebruiken.

Op een zelfde manier kan je van andere bloesems ook jam maken en zelfs van elke gewenste soort thee die jij lekker vind.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by Lewieke »

Confituur gemaakt van kweepeer. Best wel lekker, maar 'n beetje dik uitgevallen. Benieuwd wat de kids er straks van vinden. Een stuk of 20 potjes, kan ik weer even mee verder.

L.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: confituur

Post by Roel »

Mijn vrouw maakt van vlierbloesem elk jaar een aantal flessen siroop.
Zeven delen water op een deel siroop. Mmmmmjummmie... :)
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by Lewieke »

Morgen probeer ik kweepeergelei te maken, dat lijkt me leuker dan de confituur. Ik zal de hoeveelheid geleisuiker halveren en zo de kost fors naar beneden halen. Kwee bevat heel veel pectines.
L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by Lewieke »

Een experimentje aan het doen met 25 kg kweepeer. Ik wil het sap extraheren en daar dan morgen de smaak-, geur-, en kleurstoffen uithalen. Nadien ga ik de pectoenzymen afbreken om er een wijntje van te brouwen. Van een deel wil ik gelei maken. Een combinatie van twee ideeën die ik al een tijdje had en uitlegde aan @dontor. Zaterdag wil ik nog 30 kg kweepeer behandelen en misschien ga ik er in de namiddag dan nog wat plukken.

Om een en ander geregeld te krijgen heb ik 30 potjes 350 ml en 400 dekseltjes aangekocht. De dekseltjes wil ik niet hergebruiken, maar ik heb hier thuis nog behoorlijk wat gebruikte en afgewassen potjes staan.

L.
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: confituur

Post by Bazzym »

Afgelopen zomer heel veel vijgen geoogst, daar wilde ik ook eens wat mee maken, los van het feit dat ik ze erg lekker vind in een salade, of gewoon bij de borrel zijn vijgen toch ook wel gezond (veel kalium en calcium, daarnaast zit er veel mucilage aan een stroperig stofje dat de keel smeert).

Na wat rondstruinen op het www en wat proberen ben ik wel blij met het resultaat, van het volgende recept;
2 delen Vijgen : 1 deel aardbeien : 1 deel rosebier (allemaal op de weegschaal)
per kg fruit het sap van een citroen
suiker volgens verpakking van de gelei-/confituursuiker of volgens eigen recept (pectine en citroenzuur zijn de toevoegingen die voor de binding zorgen, de suiker is vooral voor het conserveren, kan dus niet helemaal ontbreken maar absoluut wel minder!)

Resultaat is een fris zoete jam, die ook lekker is op een toastje bij een glaasje wijn of bij wat kaas.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by EVA »

@Bazzym
begin dit jaar een klein vijgenboompje in mijn moestuin geplant....
kan haast niet wachten totdat hij echte vijgen gaat krijgen!
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: confituur

Post by Bazzym »

Eva, reken maar dat je er plezier van gaat hebben, staat hier nu een jaar of 3-4.
Het eerste jaar geen oogst, vrij normaal, tweede jaar een paar vijgen per week gedurende het seizoen.
Even twijfelde ik om er een aantal bij te planten (ruimte genoeg), nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb, dit jaar heb ik vanaf eind juli t/m begin oktober kunnen oogsten en er zaten weken bij dat er van deze enkele boom meerdere kilo's kwamen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by EVA »

Bazzym wrote:Eva, reken maar dat je er plezier van gaat hebben, staat hier nu een jaar of 3-4.
Het eerste jaar geen oogst, vrij normaal, tweede jaar een paar vijgen per week gedurende het seizoen.
Even twijfelde ik om er een aantal bij te planten (ruimte genoeg), nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb, dit jaar heb ik vanaf eind juli t/m begin oktober kunnen oogsten en er zaten weken bij dat er van deze enkele boom meerdere kilo's kwamen.
wow...zal ik dan toch maar een paar meer planten?
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: confituur

Post by Bazzym »

Net hoeveel opbrengst je wenst, wij zijn hier 2 ouderwordende volwassenen, hebben het hele seizoen zoveel vijgen gegeten als we maar wilden.
Ik maak jam in potten van >300cc en producten als chutney in potten van rond de 250cc.
Al met al heb ik van de vijgen 27 potten jam gemaakt en 11 chutney. Daar komen alle andere variëteiten nog bij.
Verwachte houdbaarheid is enkele jaren, toch zie ik het als een probleem dat ik teveel opbrengst heb.

Bij SHTF wil ik zelfvoorzienend zijn/blijven en anders wegwezen, een voorraad voor >5 jaar is praktisch onzinnig.
Voedsel verhandelen is riskant dus wil je ook liever niet.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by EVA »

Bazzym wrote: Bij SHTF wil ik zelfvoorzienend zijn/blijven en anders wegwezen, een voorraad voor >5 jaar is praktisch onzinnig.
Voedsel verhandelen is riskant dus wil je ook liever niet.
als de shtf zou ik niets meer verhandelen maar tot die tijd vind ik het niet erg om op beurzen mijn
extra kruidenmengsels én jammetjes etc te verkopen
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: confituur

Post by Bazzym »

Valt zeker wat voor te zeggen, dan denk ik dat een jammetje met vijgen een hele fijne is, ook niet echt iets standaards wat je zo in de supermarkt koopt. Zo heb ik er nooit over nagedacht alleen voel ik niet zozeer de noodzaak om tijd te investeren voor wat bijverdiensten.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: confituur

Post by EVA »

Bazzym wrote:Valt zeker wat voor te zeggen, dan denk ik dat een jammetje met vijgen een hele fijne is, ook niet echt iets standaards wat je zo in de supermarkt koopt. Zo heb ik er nooit over nagedacht alleen voel ik niet zozeer de noodzaak om tijd te investeren voor wat bijverdiensten.

ach, dan wordt ik jou afnemer toch gewoon? :mrgreen:
Post Reply