Verbouwing BOL in het buitenland

verkenner
Posts: 104
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:47 pm

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by verkenner »

Verdorie moest het zo ver niet zijn,ik stond morgen om 7 uur klaar met mijn truweel.Baai de weej scherp opgemekt van Wodan ivm die sloef onder de stalen ligger,had het direkt opgemerkt.

grtn verkenner.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Hahaha, thanx @verkenner dit is inderdaad echt jouw business. Dan had die laatste etage er zo op gestaan.[emoji12]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Eergisteren steeds wat regen dus besloten we onder het balkon de eerste scratch stuc laag aan te brengen. Gisteren de eerste laan stenen gelegd en de deuren uitgezet. Vanaf vandaag zal het wel weer wat sneller gaan, want nu is het een kwestie van blokken stapelen.
IMG-20161026-WA0001.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by Flos »

Of te wel heeft @FincaInSpanje het geweldig druk met mortel hijsen. Of hij is van de stijger gevallen. Omdat hij zijn topic niet aan vult. Ik ben toch wel razend benieuwd hoe het daar verder gaat in het verre Spanje.
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

U vraagt wij draaien. Ik kon tussendoor nog 2 bomen kopen van 23 jaar oud. De bomen moesten er uit en ik wilde ze wel hebben. Op een foto zie je er een volop in de takken, dus deze moest eerst gepruimd worden.

De bouw ging deze week niet rap maar gisteren heb ik met een maat toch nog wat stenen erin gekregen. Ook vandaag gaan we nog een paar laagjes doen. We zitten momenteel op raamhoogte en morgen ga ik mijn bouwer vertellen dat we komende week op hoogte moeten zijn voor de ringbeam\betonnen ring. Verder heb ik nog een verassing voor hem want ik ga het plan aanpassen voor het dak. Dat doe ik voor de zonnepanelen. Ik hoop dat tegen die tijd @Kans wat tijd vrij kan maken of iemand anders. Maar dat lijkt nog ver weg.

Eerst maar wat pixies.
IMG-20161029-WA0003.jpg
IMG-20161029-WA0006.jpg
IMG-20161029-WA0012.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by Flos »

Hopelijk blijven de bomen groeien. En de bouw krijgt vorm.
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Image

Nog niet zo lang geleden bouwde een vriend van mij deze trap naar het dakterras van de garage. Mijn vrouw was er deze zomer erg blij mee, net als de Kids.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
changingthemindset
Posts: 65
Joined: Sat Oct 17, 2015 8:16 pm

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by changingthemindset »

Mooie verslagen! #kwijl#
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

In mijn bouwtekening die ik in mijn hoofd heb, had ik een terras dak gepland aflopend naar de achterkant van het huis. Dat had ik als reden omdat ik dan makkelijker regenwater kon opvangen naar de cisterna. Die staat nu eenmaal achter het huis.

Doordat ik toch direct een tweede etage erop bouw, krijgen mijn zonnepanelen meer schaduw. Dit weekend de knoop doorgehakt en nu laat ik het dak schuin de andere kant oplopen.

Iets lastiger met de opvang van regenwater, maar straks plenty ruimte de zonnepanelen en straks zonneboiler een plek te geven, de hele dag in de zon.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Vanmorgen stonden we er zo voor. Langzaam komen we ook omhoog. Mijn hoop is gevestigd op een vriend en of hij me een paar dagen kan komen helpen. Die bouwt rap en goed. Het is niet anders soms moet je gewoon doorgaan en roeien met de riemen die je hebt.

Image

Op naar de volgende laag.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by Lewieke »

Mooi gemaakt. Het wordt een knappe finca. Zijn de ramen bewust klein gehouden om de warmte buiten te houden ?

L.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Ja maar voor Spaanse begrippen zijn het nog redelijk grote ramen. Ze zijn 150x115.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by Jobs »

Zijn er nog aparte maatregelen genomen voor warmte-management? (dus de ramen klein om zon naar binnen te beperken maar wel te ventileren, oversteekje helpt, wellicht nog andere zaken?)
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Ik heb een kachelpijp voorbereid voor een enorme houtkachel van 25kw. Daarnaast komt er later een zonneboiler met watervat van 800-1000 liter die eventueel ook verwarming kan ondersteunen.

Helaas ligt de bouw even stil en kan ik alleen wat kleine dingen afmaken. Al ben ik de komende dagen weinig op de finca. Ik ben ff elders nodig.



Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Ook raakt het budget op door de langzame bouwers dus die heb ik ff op vakantie gestuurd. Anders moet ik het straks beetje bij beetje afmaken. Het liefst kom ik deze rit wel waterdicht.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by Flos »

Dus vandaag geen stenen geplaatst?
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Nee vandaag in de ochtend kippenhok/vogelhok afgewerkt en de vogels geplaatst in hun nieuwe ruimte. En de rest van de week help ik elders in Catalunya.

Mogelijk zondag weer wat klussen met een vriend die mij dan weer een paar dagen helpt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by DonTor »

Vol bewondering kijk ik naar je project.
Cool man!
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Er zijn wat problemen met de vergunning van de aanbouw. Het probleem is dat het oude huis niet in het kadaster staat dus bestaat het formeel niet. Dus wordt verbouwen lastig in theorie. Omdat het huis wel in de papieren van de notaris staat en het oudste deel al sinds 1968 er staat, is het wel geaccepteerd.

Ik ben dus bij de burgemeester geweest van de week om te vragen of ik het huis mag aanpassen en verbouwen naar mijn smaak. Die gaat een oplossing zoeken met de dorpsarchitect en binnen twee weken weet ik exact waar we staan.

Om een huis netjes in het kadaster te krijgen moet het af zijn. Daarop gooi ik het dus. Ik ben het aan het afmaken en eerdere problemen aan het oplossen. In principe staat de gemeente aan mijn kant maar moeten er mogelijk wat regels verbogen worden.

Ik heb dus een vriend geholpen de laatste paar dagen en morgen ga ik hem weer helpen. Zodat hij mij weer helpt als de papieren rompslomp is verholpen.

De zaterdagen en zondagen werk ik hier dus wat verder maar niet aan de hoofdbouw. Gisteren metselde ik samen met een vriend de nieuwe strontput en vandaag nog wat afwerken met beton en veel grond en puin in de put storten. Natuurlijk even getest met water en het loopt allemaal prima door.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Image



Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

De put is ruim 2 meter lang, 1.70 breed en 2 meter diep. Er zit een over loop naar een nog lager gelegen terras waar een tweede put zit. Dat is voor wanneer er teveel vloeibaar materiaal in zou staan.

We gebruiken hier geen chemische stoffen dus het wordt puur natuur en de bacteriën mogen het werk opknappen. Mijn vader gooide vroeger een dood konijn of ander beest in de put.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Image

Eindelijk gelukt om ook deze foto te uploaden.[emoji12]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by DonTor »

FincaInSpanje wrote: Mijn vader gooide vroeger een dood konijn of ander beest in de put.
Hier in BE (om het hoekje waar ik vroeger woonde) gooide ooit een vrouw haar man in de beerput ;-)
Sorry kon het niet laten, dit terzijde dus ...
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

Dan was het zeker een "beer" van een vent.[emoji23]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Verbouwing BOL in het buitenland

Post by FincaInSpanje »

De strontput zal vandaag onder de oppervlakte verdwenen zijn. Handmatig ongeveer 8m3 rotsachtige grond erin lopen scheppen de laatste dagen.

Top is uiteraard afgedekt met laagje beton. Niet alleen tegen eventuele stank. We kunnen er straks ook gewoon overheen rijden als het zou moeten.

Zware training dus de laatste dagen.

Nog niets gehoord van de burgemeester maar in Spanje gaat alles langzaam. Ik ga dus vandaag zelf polshoogte nemen bij de dorpsarchitect. Die heeft volgens mij vanmiddag spreekuur.

Ik moet me erbij neerleggen dat ik dus niet zover ben gekomen als gewenst. Dus de volgende trip na uitkomst van overleg met de gemeente moet het dan maar gaan worden.

Het is een beetje tegen mijn aard in allemaal. Liever ga ik pas naar huis als het werk gedaan is, maar ik ben al weer ruim een maand van huis en de kids en de grote baas beginnen me ook te missen.

Als gezin hebben we ook dingen geleerd van deze trip. Het is zwaar voor mijn vrouw alleen geweest met 3 kids maar ze heeft zich er goed doorheen geslagen.

Al met al we zullen binnenkort zien waar we staan. Ik hou jullie op de hoogte.

In mijn kop heb ik nog een trukendoos die ik mogelijk ga gebruiken om snel de vergunning te krijgen waarmee ik de 'rurals' van me af kan houden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Post Reply