koud weer ? draag laagjes.

Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

koud weer ? draag laagjes.

Post by Peerke »

Het is winter, ahum, voor zover wij van winter kunnen spreken.
Hier is het -5, in Ojmjakon is het -47.

Grote verschillen in temperatuur. Weinig verschil in kleding. Draag in lagen. Katoen is niet het beste.

1. Onderlaag.
2. Tussenlaag.
3. Winddichte en waterafstotende buitenlaag.

1. Onderlaag. Gewoon standaard ondergoed
2. Tussenlaag. Voor de benen Helly Hansen dryfit of Patagonia lightweight/ midweight. Of geen, afhankelijk van de broek, en temp.
2. Tussenlaag. Voor bovenlichaam. Fleecy pully met een fleece trui. Running shirt met t-shirt of blouse kan ook.
3. Buitenlaag. Voor de benen. Gevoerde winterbroek of skibroek
3. Buitenlaag. Voor het bovenlichaam. 3-in-1 jas. Buitenjas uiteraard winddicht en waterafstotend.

Schoeisel: Gore tex, of WTX, danwel gevoerd. Goede sokken zijn een must. Badstof is uit den boze.

Handschoenen: pasgeleden bij Aldi winddicht- en waterafstotend gekocht. Diverse handschoenen afgestemd op het weer.

Draag in laagjes. Dit voert vocht beter af, en isoleert beter.

Katoen is dodelijk. Dit neemt vocht op, wordt zwaar en onttrekt warmte aan het lichaam. Wol en fleece nemen weinig vocht op. Rubberen zolen isoleren dus je zul je tijdelijk moeten ontladen.

(Ik las ergens een stukje over SHC, Spontaneous Human combustion, spontane verbranding door opgebouwde lading. Ik kom hier nog op terug. Misschien dat dhr. @Vheeswijk al een introductie kan maken ? )
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: koud weer ? draag laagjes.

Post by Peerke »

Met het koude weer zie ik vooral kraagjes. Bontkraagjes wel te verstaan ...
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply