Stroomverbruik

Post Reply
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Stroomverbruik

Post by Hulstkoning »

Gisteren heb ik op verzoek de meterstanden doorgegeven. Mijn gasverbruik is het probleem niet, maar de electriciteit. Ik verbruik als alleenstaande evenveel als een gezin die uit vijf personen bestaat. Naar mijn idee ga ik er echter zuinig mee om. Wat de oorzaak is dat ik toch weer op 4500 Kw op jaarbasis zit, is mij een raadsel.

Televisie heb ik niet. Radio staat nooit aan. CV heb ik niet, dus ook geen pomp wat draait.
Mijn waterbed bestaat uit 2 matrassen. Twee jaar geleden heb ik daar energiezuinige verwarmingselementen onder geplaatst. 's-Avonds brandt in de keuken een lamp. In de kamer ook een lamp (40 watt). Verder een energiezuinige combi koelkast - diepvries. In de kelder staat een verouderde koelkast.
De PC wordt aangezet als ik opsta totdat ik naar bed ga. Kleine apparatuur zoals electrische fritesketel en magnetron die kortstondig gebruikt worden tel ik gemakshalve even niet mee. Ik heb wel 4 camera's aan mijn huis hangen plus harde schijf die altijd aan staan.

Eventuele tips zijn welkom.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Stroomverbruik

Post by ghostwhiper »

Zou als eerste het waterbed de deur uit doen en de PC minder aan gaan zeggen (behalve als je hem ook daadwerkelijk gebruikt).
Daarnaast even langs de action en wat led lampen met E27 fitting halen dat scheelt ook al een beetje.
Daar win je al het een en ander mee.
Je kan tevens een verbruiks meter aanschaffen en die eens tussen de apparaten gaan plaatsen om zo de boosdoeners op te sporen.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Stroomverbruik

Post by FincaInSpanje »

Hulstkoning laat je meter nakijken. Een vriend van mij in een kleine woning moest ruim 300 per maand gaan betalen. Terwijl de buren op minder dan de helft zaten.

Dien een klacht in bij je netbeheerder dat het onmogelijk is. Dan sturen ze een onafhankelijke meter die wat testen bij je doet. In eerste instantie moet je die zelf betalen, ongeveer 200€.

Blijkt dat jouw meter net als bij mijn vriend niet goed is, dan krijg je alles terug. Ook als je vorige jaren te hoog zijn geschat.

Mijn vriend gaat over de laatste 3 jaar dus een paar duizend terug krijgen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Stroomverbruik

Post by Lewieke »

De grote slokop is wellicht je oude koelkast. Als ze niet meer voldoende koelt, dan blijft de compressor draaien en dat vreet energie. Zet er gedurende een dag een meter op en reken het om naar een volledig jaar. Veel kans dat het ding 2500 kwh per jaar verbruikt. Daarmee is je oude goedkope koelkast een dure slokop geworden. Als ik hier zo'n ding heb, verkoop ik het voor een prikje aan een minder begaafde (meestal allochtoon). Die zal blij zijn dat ie een koopje doet, tot hij net als jij zijn afrekening krijgt.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Stroomverbruik

Post by Peerke »

4500 kWh op jaarbasis ????
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Stroomverbruik

Post by Peerke »

Mijn vorig jaarverbruik was:
1.190 kWh Elektriciteit
256 m3 gas

Er is iets wat vreselijk stroom bij je lurkt @Hulstkoning. Check de pc en oude apparaten met een meter. Vervang het waterbed door een fatsoenlijke matras met evt. een electrische deken. Vervang gloeilampen door LED verlichting. Vervang de PC met monitor voor een laptop. Etc ...
Lies live on, and the truth is the victim.
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Re: Stroomverbruik

Post by Hulstkoning »

Ik ga om te beginnen van de week zo'n metertje aanschaffen. Het eerste wat ik ga meten is de oude koelkast. Zou me niets verbazen dat die veel weg slurpt zoals Lewieke al aangaf. Waterbed zal ik ook doormeten. De matrassen zijn pas een jaar of 6 oud. De verwarmingselementen zijn van die zuinige keramische uitvoeringen. Die heb ik vanwege het mindere stroomverbruik 2 jaar geleden bewust om deze reden geplaatst. Maar inderdaad, meten doet weten. Als het verbruik buitenproportioneel is komt er weer een normale matras.
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Stroomverbruik

Post by Peerke »

@Hulstkoning

mijn jaarverbruik is inderdaad ongeveer 1/5 van jouw verbruik. En ik ben ook single. Goed om alles nog eens na te lopen.

Als er hier een apparaat oud wordt, of kapot gaat, dan wordt dit vervangen door een A+++ apparaat. Overigens zijn koelkast, vriezer en wasmachine alweer 12 jaar oud en A++ als ik het goed herinner.

TV kijk ik weinig.

PC en monitor is 400 watt. Laptop slechts 60.

Ik heb hier alles met LED verlicht. 50 watt totaal.

Simpel om zo energie te besparen. Maar op kwaliteit van leven bespaar ik niet. Lekker eten en drinken.
Lies live on, and the truth is the victim.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Stroomverbruik

Post by FincaInSpanje »

http://www.ad.nl/binnenland/tot-honderd ... ~a1af6b52/

Steeds meer fouten in rekeningen. Ofwel je betaalt teveel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Post Reply