Weersextremen

Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Weersextremen

Post by Peerke »

https://www.bndestem.nl/buitenland/torn ... ~a81d5370/

Ongeveer dertig woningen in het Duitse dorp Roetgen, op enkele tientallen kilometers ten zuiden van Aken en het Nederlandse Vaals, zijn door een tornado beschadigd. De Duitse brandweer meldde dat tien van die huizen voorlopig onbewoonbaar zijn.

Hier in West Brabant hadden we de afgelopen dagen al te maken met een zware storm. Tornado's hebben we nog niet gezien.

Zoals op ZT al lang is voorspeld, verschuiven de extremen. Droogte waar nat was. Warm waar koel was,

Ik hoop op een ouderwetse Hollandse zomer van 20 graden, schapenwolken, en weinig wind. En af en toe een bui.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Weersextremen

Post by DonTor »

Zijn tornado's in de Benelux weerextremen?

Naar wat ik na wat opzoekwerk via het KMI kan vinden zijn er sinds het begin van de metingen jaarlijks 3 tot 5 tornado's in BE alleen al.
Niet dat ik de klimaatverandering wil ontkennen, maar zo spectaculair is dat nu ook niet.

Om nog maar te zwijgen over het aantal valwinden die onterecht tornado worden genoemd, mr tornado klinkt beter natuurlijk
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Peerke
Posts: 4030
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times

Re: Weersextremen

Post by Peerke »

DonTor wrote:Zijn tornado's in de Benelux weerextremen?

Naar wat ik na wat opzoekwerk via het KMI kan vinden zijn er sinds het begin van de metingen jaarlijks 3 tot 5 tornado's in BE alleen al.
Niet dat ik de klimaatverandering wil ontkennen, maar zo spectaculair is dat nu ook niet.

Om nog maar te zwijgen over het aantal valwinden die onterecht tornado worden genoemd, mr tornado klinkt beter natuurlijk
In mijn jeugd waren er Hollandse zomers. Gematigd. 20 graden en met een flauw windje.
Hete dagen werden bestraft met onweders.
En daarna was alles weer gewoon.

Het is hier nu een week storm. Met een straffe ZW wind, waar deze vorig jaar NO was en we liepen te klagen over de Siberische beer.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply