Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Lewieke »

Het eerste echte artikeltje uit de reeks duurzaam leven.

Eigenlijk denkt iedereen bij duurzaam wonen alleen aan de woning, de gekozen materialen, technische uitrusting, grootte, ... . Wij gingen daar anders mee om. We zochten de beste deal en de beste locatie. En vonden die ook. In 1998. Een riante woning met voor die tijd uitstekende voordelen : goede isolatiewaardes, dubbel glas, in winddicht stadium. We konden er nog alle kanten mee uit en veel keuzes maken. Soms ook wel de verkeerde.
woning.jpg
[/align]

We hadden een beperkt budget en wilden daar het maximum uit halen. Achteraf gezien was dat een goede zet. Alleen ging het niet gemakkelijk. 6 maanden lang gingen ik en mijn echtgenote op zoek naar een geschikte woning. We bestreken een regio van 600 km2 en wisten elke woning die te koop stond ook daadwerkelijk staan. We gingen élke dag 3 woningen bekijken. Uiteindelijk vonden we er een. Op 200m van onze toenmalige woonplaats.

De locatie vonden we belangrijk. Geen grote stad, daar wilden we onze kinderen niet opvoeden. En niet het platteland, want dat ligt dan weer te ver weg van alles. Een kleine stad of gemeente leek ons het best. Liefst in de streek waar we nu wonen.

We vonden een woonplaats met mogelijkheden voor vlot vervoer : een station op 1km, een oprit van de snelweg op 500m, fietsmogelijkheden, ... .

Daarnaast wilden we een aantal centrumfuncties van de stad binnen handbereik omdat het spaart op transport én nog belangrijker op tijd. Tijd die je niet verliest kan je gebruiken voor andere en leukere dingen. Een kleuter- en lagere school op minder dan 1 km, een middelbare school op 250m, een sportcomplex op 500m, een natuurdomein op 300m, een warenhuis op 100m, ziekenhuis op 3 km, oprit snelweg op 500m, apotheek 300m, huisarts 1 km, bibliotheek 1 km.

De bereikbaarheid van onze jobs vinden we belangrijk. We kozen -bewust- voor een lager loon. Dat krijg je in Vlaanderen in de grote steden : Gent, Antwerpen, Brussel. Daar zitten de meeste grote bedrijven die wat beter betalen. En dan sta je 2 uur per dag in de file. Toch maar niet. Ik veranderde van job alhoewel mijn carrière flink in de lift zat. Mijn hartritme ook. Geen eenvoudige keuze maar achteraf gezien, in vergelijking met vrienden die andere keuzes maakten, toch wel goed. Minder geld maar meer levenskwaliteit en minder stress. Mijn vrouw werkt 8 km ver en gaat met de auto. Ik werk 14 km ver en ga met de fiets. Door deze keuze konden we de tweede (en derde) auto van de hand doen.

Rijk zijn we niet, maar het ontbreekt ons nergens aan. We besparen fors op transportkosten zonder dat het ons raakt in onze levenskwaliteit. Op vandaag leggen we met de auto nog 12000 km per jaar af met het hele gezin. Dat was enkele jaren geleden wel anders. Is dat 'preppen' ? Niet echt. Maar toch een beetje.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Repelsteeltje »

Helemaal mee eens dat de woonplaats een belangrijke keuze is. Wij zijn net verhuist vanuit het Noorden naar het Oosten des lands.
De kinderen zijn hier veel gelukkiger, de familie zit veel dichterbij en zelfs de vrouw (geboren en getogen Friese) wil hier na 2 maanden wonen al nooit meer weg.

Ja, wij hebben ook veel achter moeten laten zoals een kleine kleinvee stapel en prima moestuinen, maar dat word hier vanzelf weer opgebouwd. Het geluk van mijn gezin is belangrijker dan wat dan ook.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Roel »

Wij kochten hier ons boerderijtje met 1.2 Ha land en willen nooit meer weg. We hebben hier alles wat ons hartje begeert, grote moestuin, bos, vijver van 25 m rond, 70 jr oude hoogstam appels, Kippen in de wei, een kas van 3 x 7, schuur van 6 x 12 en een smidse in aanbouw, wat kan een mens nog meer wensen. Nou ja, ik wil in het bos achter nog een knus boscafé bouwen, dan is het af...
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Lewieke »

En in welke regio ligt hier ?
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Plaag »

Lewieke wrote:En in welke regio ligt hier ?

Achter de Bache Kuppe haha
TOLERANCE IS SUICIDE
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by janc »

Plaag wrote:Achter de Bache Kuppe haha
Bedoel je : bachten de kupe ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bachten_de_Kupe
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Roel »

@Lewieke", "Hier" is in de Groninger Veenkoloniën, een gebied dat door de meeste mensen op z'n best als marginaal wordt beschouwd.
En dat wilden we graag zo houden... :P
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Lewieke »

Strak plan, straks een van de achtergebleven gebieden waar Nederlands de voertaal is.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by Flos »

Het huis waar ik in woon heb ik eigenhandig gebouwd. Jaren geleden . In de loop der tijd is er aan de buitenkant niet veel veranderd. Enkel een dakkapel op gezet dat een velux vervangt . Maar binnen heb ik het al meerdere keren verbouwd. Vooral de keuken. En na een brand van mijn tuinhuisje heb ik er een stenen neergezet. Dat brand niet zo snel .
Lees , schrijf en prep verder .
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Duurzaam leven : keuze van je woonplaats.

Post by EVA »

wat had ik graag een boerderijtje gehad zeg....
maar ja, daar had ik mijn man doodongelukkig mee gemaakt. dat is echt een stadsmens.
dus we hebben een compromis. aan de rand van de stad. ik sta in 2 minuten in het weiland, hij in 5 minuten in het centrum.
Mijn moestuin met zelfgebouwde tuinhuis staat gelukkig wel tussen de weilanden (en het kanaal in). lucht en ruimte!
met de kano ben ik binnen 5 minuten in een natuurgebied waar ik veel van mijn guerrilla moestuin planten heb staan.
met de fiets ben ik binnen 10 minuten bij een ander natuurgebied alwaar de rest zo ongeveer staat.
De voertaal is hier nederlands en fries ... ik heb met beide geen probleem:-)
Post Reply