BOL in het buitenland

Post Reply
Flex
Posts: 15
Joined: Wed Dec 09, 2015 7:49 am

BOL in het buitenland

Post by Flex »

Wellicht een terugkerend onderwerp, BOL in het buitenland, maar het blijft actueel, en ik denk zelfs steeds belangrijker in de toekomst

Waarom? Je wilt graag
* rust en ruimte
* (relatieve) veiligheid, althans niet te veel mensen, en nog goede communities
* mensen om je heen die zichzelf kunnen bedruipen (en elkaar daardoor helpen)
* schone lucht, lage kosten en mooi land
* niet teveel overheidsbemoeienis
* goed/mooi weer en toegang tot schoon water (ook als publieke watervoorziening wegvalt)
* echte natuur en dieren om je heen
* niet een steeds grotere groep niet-werkenden als een last op je schouders via belastingen, maar directe support is wel dragelijk
(niks tegen niet-werkenden overigens, en solidariteit en steun aan de minder gelukkigen is goed, maar het moet wel nog te dragen zijn)
* goed werkende communities waar mensen nog echt in elkaar zijn geinteresseerd en elkaar helpen (zie ook vorig punt)

Is dit in NL of Belgie te vinden, misschien wel, maar het staat onder druk, dus het buitenland roept. Veel mensen willen dit wel, maar denken dat dit niet te veroorloven is, of vinden dat ze daardoor familie & vrienden in de steek laten. Ook kan weerstand ontstaan tegen het opbouwen van een nieuw bestaan in een andere cultuur. Deels ongetwijfeld valide redenen, maar deels ook angst of onwetendheid.

Uit ervaring, wij hebben dit 9 keer gedaan (elke keer in een andere regio), en daardoor een goede ervaring hiermee op gebouwd:
a. Je bent in den beginne meer op elkaar aangewezen, dus een sterke relatie is noodzakelijk, je hebt elkaar hard nodig om een nieuw bestaan op te bouwen
b. Je moet flexibel zijn, nogal duidelijk wellicht, maar ik heb mensen gezien die alleen maar klagen als ze ergens aankomen, dat werkt natuurlijk niet
c. Leer de taal, vooral als je er lang blijft. Taal = cultuur, je leert erdoor de mensen kennen, je nieuwe buren
d. Het is altijd spannend, je gaat veel meer onderzoeken, je leert veel meer (ook over jezelf en je partner) en vindt totaal nieuwe contacten in het leven, erg waardevol in deze tijd
e. Je gaat veel meer de verschillen in de wereld waarderen, meer begrip dus voor elkaar, maar er zijn grenzen (voor een andere keer)
f. Je komt altijd op je pootjes terecht, er zijn altijd mensen die je helpen, zolang je er maar voor open staat
g. Je gaat gek genoeg consuminderen, wellicht omdat je je op andere dingen richt in het leven dan het hebben van een beter huis, auto of andere zaken
h. Conclusie, een verrijking, alhoewel ik mij realiseer dat dit niet voor iedereen zal gelden

Daarnaast, financieel gezien, weest gerust, je hebt niet veel nodig. Zie de video alhier van een familie die met 400m2 land een zelfvoorzienend leven heeft kunnen opbouwen. Dit kan iedereen, en er zijn vele manieren op je te bedruipen:
http://www.freedomunity.pw/deze-familie ... aar-ermee/

Je leeft maar 1 keer, en als je terugkijkt vanuit je sterfbed op een goede of slechte dag, dan kan je in ieder geval zeggen, ik heb zoveel mogelijk uit het leven gehaald
Sirius
Posts: 89
Joined: Fri Dec 04, 2015 8:48 pm
Location: Vlaanderen

Re: BOL in het buitenland

Post by Sirius »

Er zijn SHTF scenario's denkbaar waarbij transport ernstig beperkt is.
Vliegverkeer dat wordt lamgelegd, wegblokkades, monsterfiles agv algehele exodus...

Als je de bui ziet hangen en je kunt op tijd vertrekken, dan zit je goed natuurlijk.
Als je BOL op een veilige locatie is.
Flex
Posts: 15
Joined: Wed Dec 09, 2015 7:49 am

Re: BOL in het buitenland

Post by Flex »

Ah, sorry, ik had moet aangeven, dat een dergelijk BOL idee wellicht in het begin op afstand is, maar ter zijner tijd, permanent verblijf gaat worden, dus dan wordt transport minder belangrijk
Post Reply