Vuurmakers en tondel (tinder)

vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Aanstekers:
Ik prep aanstekers met flint en wieltje. De electronische weigeren bij mij vaak en de flint kun je ook gebruiken als het gas op is.
Ik heb ook een ZIPPO voorzien van een ringetje gemaakt uit een fiets-binnenband (week gemaakt met een beetje lampolie) tegen verdamping.
Een ZIPPO werkt altijd als ie niet leeg is . Voordeel: de vlam waait niet gauw uit met wat wind.
Ik heb ook een zippo-like als sleutelhanger. Tot mijn aangename verrassing verliest deze absoluut geen zippo-fluid !

Lucifers:
Ik heb een voorraad normale lucifers die ik watervast heb gemaakt met heldere nagellak van de HEMA. Deze zijn samen met wat droogmiddel (Bison Vochtvreter) en een strijkvlakje verpakt in goed sluitende ZIP-lock bags. Ideaal voor beneden NAP.
Stormlucifers zijn interessant omdat ze net zoals de ZIPPO aansteker niet gauw uitwaaien.
Erg tevreden ben ik met de "Strike Anywhere" matches waar je niet meer afhankelijk bent van een normaal strijkvlak op een lucifersdoosje. Deze heb ik per 2 stuks waterdicht verpakt in dichtgesmolten rietjes. Een zo'n rietje zit altijd op de bodem van mijn portemonnaie en is van alle opties om vuur te maken de lichtste en kleinste unit.

Alle hierboven vuurmakers en hun modificaties zijn weergegeven in de onderstaande foto.
Fire.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Charcloth (verkoold katoen) Google: Charcloth
Vuur maken. Ik bezit verscheidene opties om vuur te maken. Experimenten met vuur maken met direct zonlicht en een loupe, fresnel lens of met een gepolijste holle spiegel (gepolijste achterkant van een bier-blikje) waren erg bedroevend. Zéér succesvol echter was het vuur maken met een stukje verkoold katoen-weefsel, `charcloth` (google: charcloth) en een fresnel lens. Dit gaat nagenoeg onmiddellijk. De gloeiende charcloth plaatsen in een klein `vogelnestje` van katoen (watten) of jute en blazen en u heeft vuur!
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Firesteel ferrocerium krabber
Ik heb verschillende firesteels en mijn ervaring is dat het even belangrijk is wat voor striker je gebruikt voor het creëren van vonken. Ik heb drie ferrocerium rods gekocht bij (niet lachen) de ACTION voor een paar euro. Deze geven uitstekende resultaten als ik als striker de rugkant van een carbon steel Opinel (6 & 9) mes gebruik. Zie mijn review Opinel messen op dit forum. Met de bijgeleverde striker van ACTION doet ie niks. Misschien is ie daarom zo goedkoop. Ik ben erg tevreden met de combinatie ACTION-firesteel en Opinel Striker. Je krijgt daarbij nog een uitstekend mes bij kado! Andere uitstekende krabbers zijn de losse mesjes van Stanly (Stanly Blades), deze kun je in een keyring label plaatsen en dan beter zonder jezelf te snijden vasthouden. (Zie posting hieronder).
Last edited by vheeswijk on Fri Oct 30, 2015 3:47 pm, edited 1 time in total.
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Keyring label met Stanley mes Vuur maken

Inleiding
De "Keyring labels" en Stanley mesjes lijken wel voor elkaar gemaakt. Dat nodigt uit tot experimenteren. De mesjes kunnen, met enige moeite, in de Keyring labels worden geschoven. Enige voorzichtigheid is hierbij wel geboden en voor een dergelijk karwij wordt dringend het dragen van stevige handschoenen aangeraden. Voorzichtig iets verwarmen met een aansteker van het werkstuk kan deze handeling vergemakkelijken. Deze mesjes vinden gemakkelijk plaats in uw survival tin.

Keyring Labels (zie foto)
Voor het maken van de minimesjes werden keyring labels gebruikt verkrijgbaar bij de ACTION en FIXIT. De labels kunnen worden versneden of geknipt (zie foto) om tevens een schede voor de mesjes te fabriceren.

Stanley blades (zie foto)
De Stanley (reserve) mesjes (FIXIT) hebben twee schuine zijden, in de foto side A en side B genoemd. Deze schuine zijden gedragen zich verschillend als krabber bij ferrocerium staal (firesteel) afhankelijk of u links of rechtshandig bent. U moet er voor zorgen dat de goede kant uit het handvat steekt als u het product op uw manier ook als krabber voor de vuurstaal wilt gebruiken. Indien goed gemonteerd heeft u werkelijk een geweldige vuurstaal-krabber. Het scherpe mesje kan worden gebruikt voor het maken van krulletjes van 'Fatwood' (Google 'Fatwood') of met maken van schraapsel uit de SAMBA aanmaakblokjes (posting volgt nog). De schuine kant wordt gebruikt als krabber (genereren van vonken).

Integratie met uw firesteel (zie foto)
Voor veilig manipuleren met uw mes en integratie met uw firesteel kunt u ook een schede maken om het mes te kunnen bevestigen aan uw sleutelring of koord. Het mes heeft twee "Lanyard holes": aan het mes en aan de schede van het mes. Bevestig uw product aan de schede-kant van het mes/krabber, zodat u de krabber kunt lostrekken uit het geheel en niet meer gehinderd wordt door het koord. Als het mes/krabber té vast klemt in de schede kan een beetje vaseline uitkomst bieden.
Stanley.jpg
Het venster in de mesjes kan tenslotte worden afgeplakt met een passend stukje strijkvlak.
Het product is nu tri-functioneel: (1) het scherpe snijvlak van het Stanley mes, (2) een krabber voor uw ferrocerium staaf (firesteel) en (3) een strijkvlak voor uw (storm)- of (watervaste)- lucifers. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
3functions.jpg
Happy scraping,
@vheeswijk (prutser)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Samba aanmaakblokjes en firesteel

Algemeen bekend zijn de aanmaakblokjes van Samba die regelmatig aangeboden worden bij tankstations, Action, Blokker en tal van andere winkels. Deze komen in 2 soorten: (#1) de witte blokjes en (#2) de bruine aanmaakblokjes op basis van natuurlijke materialen (plantaardige vezels en wassen). Deze laatste soort (#2) kan men niet direct aansteken met een ferrocerium staaf (firesteel). Het lukt gewoon niet. Het blokje is echter opgebouwd in 3 lagen waarvan de binnenste laag vezelachtig is. Het blokje is gemakkelijk te spijten met een mes precies dwars door de binnenste laag. U krijgt 2 halve blokjes met elk een harde laag en een vezelachtige zachte laag. Deze zachte vezellaag kunt u met uw mes of met zo'n Stanley mesje (post hierboven) afkrabben waarbij een goede opbrengst aan vlokken van los vezelmateriaal wordt verkregen.
Het een en ander wordt gedemonstreerd in de foto hieronder.
Samba1.jpg
Het vlokkige binnenmateriaal van het bruine Samba aanmaakblokje 'pakt' zeer gemakkelijk een vonk van een ferrocerium staaf (firesteel), waarna de rest van het aanmaakblokje aan het ontstane vuurtje wordt toegevoegd zoals in de volgende foto wordt getoond.
Samba2.jpg
Een pakje Samba bevat 32 blokjes en u gebruikt steeds volgens bovenstaand voorschrift een half blokje waardoor u voor weinig geld 64 flinke vuurtjes mee kunt maken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Tondel op basis van hout en lampolie

Ik kan het niet laten! Fikkie stoken. :D Ik zocht een tondel dat gemakkelijk met een ferrocerium staaf is te ontsteken, fel en lang brandt, en in flink grote hoeveelheden is aan te maken.

Deze heb ik gevonden in met lampolie geïmpregneerde houtsnippers.

Bereiding
Een 340 ml HAK-potje wordt voor de helft gevuld met houtsnippers (voor kattenbakvulling). Hieraan wordt in porties ca. 30 ml lampolie toegevoegd en de inhoud goed doorgespateld. De houtsnippers voelen dan vettig aan. Het HAK-potje wordt gesloten en voor een week weggezet liefst op een warme plaats: In de zomer in de volle zon of 's winters op de centrale verwarming. Tussendoor regelmatig omspatelen. Het hout kleurt daarbij donkerder. Na ongeveer 1 week is de lampolie nagenoeg volledig in het hout opgenomen en het hout voelt dan nauwelijks meer vettig aan. Dan is het product goed.

Performance
Deze tondel ontbrandt gemakkelijk met een ferrocerium firesteel (even gemakkelijk als katoen) en brandt fel en tamelijk lang en laat nauwelijks een residu achter. De tondel wordt zelfs beter naarmate deze veroudert, waarschijnlijk door een betere herverdeling van olie over het hout middels de dampdruk in een gesloten pot. Met meer olie dan hierboven aangegeven wordt de performance weer slechter.

Het een en ander is in onderstaande foto weergegeven.

Image
@vheeswijk (pyromaan)
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Staalwol als vuurstarter

Staalwol is een goede vuurstarter en is te vergelijken in gebruik met charcloth (Google: Charcloth).
Men kan dit materiaal op 2 manieren gebruiken:

Met een 9 Volt batterij:
leg een klein stukje staalwol uit elkaar getrokken zo groot als een muntje op jutevezels, katoen, met lampolie geïnpregneerde houtvlokken (zie hierboven), etc.
Druk voorzichtig de polen van de 9 Volts batterij op het stukje staalwol. Het gaat dan gloeien. Blaas bovenop de gloeiende staalwol waardoor de vonken de andere tondel raken en u heeft vuur.

Met de ferrocerium firesteel:
Idem als hierboven beschreven. Gebruik wat meer staalwol om een groter oppervlak te bekomen.
Zie hiervoor de volgende links:

Steel Wool an Incredible Alternative to Char Cloth
Tuesday, October 27
http://beforeitsnews.com/survival/2015/ ... 90284.html
VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?v=X-p2xGGZVIk

Gebruik een zo fijn mogelijke staalwol (zonder zeep).
Last edited by vheeswijk on Sat Oct 31, 2015 1:06 am, edited 2 times in total.
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Knutselen met Fatwood (harshout)

Dit draadje gaat ook over fikkie stoken. In de academicus zit ook een jongetje dat graag wil meedoen vaarvan hier akte.
Mijn laboratorium, de garage, is steenkoud en nodigt niet uit tot het doen van langdurige wat serieuzere experimenten, maar een enkele keer, zoals met de jaarwisseling is het wat minder bar en wil ik nog wel knutselen (spelen).
De voor de bushcrafter bekende `Fatwood`, een goed Nederlands/vlaams woord hiervoor zou `harshout` kunnen zijn, werd het onderwerp van mijn onderzoek.
Sommige stokjes van harshout, ook wel `Maya sticks` genoemd hebben een hoge mechanische sterkte, vergelijkbaar met hardhout en men kan erin zagen, fresen en boren.
Een geschikt stokje werd aan de kopse kant ingeboord en in het gat werd de ferrocerium staaf van een vuurmaker van de ACTION geplaatst en verlijmd met een druppeltje hout-constructielijm (polyurethaan) van de FIXIT. Het gebruik van 'fatwood` als handvat voor een ferrocerium `rod` is niet nieuw en is al eerder op het internet gemeld.
Het resultaat is getoond in de foto hieronder. De vuurmaker ligt prettiger in de hand dan de foto doet vermoeden. Je zou het voorste deel van het handvat ook kunnen omwikkelen met dun Jute-koord (tevens een goede tondel) en licht inwrijven met vaseline, zodat de `grip` wat prettiger is en beter waterafstotend.

Bij o.a. de HEMA is een puntenslijper verkrijgbaar voor ook dikke potloden tot 12 mm doorsnede, i.p.v. de gebruikelijke 8 mm doorsnede. Kleinere stokjes harshout werden bijgesneden tot zij geschikt waren voor de 12 mm puntenslijper. Gebruik van de puntenslijper geeft ook met harshout de bekende flinterdunne krullen met een relatief groot oppervlak bij klein gewicht zoals we dat kennen van het slijpen van potloden. Door het relatieve grote oppervlak van de krullen is de kans dat dit een vonk `pakt` wat groter dan bij splinters en snijsel met een survival mes. Ook dit idee is niet nieuw maar komt van het internet. Een openings diameter van 12 mm van de puntenslijper is wél veel praktischer dan de 8 mm doorsnede. Deze vinding is wél nieuw. Helaas heb ik verzuimd de harshoutkrullen mee te fotograferen. Zie hieronder.

Image

Overigens vind ik harshout (fatwood) een moeilijke tondel. Het ontbrandt wel met een extreem hete vonk. Ik gebruik dan toch liever watten (katoen) of jute voor het `pakken` van een vonk. Ook is er sprake van een roetende vlam. Het harshout is wél zeer geschikt om het eerste vlammetje snel aan te jagen. Over in de handel zijnde `maya dust` of harshout-poeder hoor ik toch negatieve geluiden. Vers geschraapt harshout-poeder en vooral deze flinterdunne krullen werken beter.
In de foto is de 'lanyard' aan de achterkant van van het stokje geplaatst. In de praktijk blijkt dat niet goed te werken, want daar snijdt je juist je krullen af. Beter is de 'lanyard' te plaatsen direct achter de ferrocerium-staal (aan de voorkant). Hier heb ik helaas geen foto van.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

D.I.Y fatwood

sommige mensen (zoals ik) hebben geen dennenbomen in de buurt staan ,
iedereen weet dat Fatwood van de den afkomstig is ....

hier een manier om een soort Fatwood zelf te maken:

nodig heb je : witte kaarsen (kleur mag ook)
Wasco krijtjes oude van zolder O.I.D
Ruw timmerhout in sticks hakken 1 cm dik en 4 of 5 cm lang
een blikje
aanmaakblokjes (kwantum fire-up BV )
oude krant
oude tang of schaar
en iets om het blikje op 4 punten te verhogen.

werkwijze :
neem het blikje zonder deksel en zet dat op 4 hoeken op een verhoging (5/6 cm)
steek een aanmaakblokje aan en zet dat onder het blikje

neem de brokken kaarsvet en laat dat in het bakje smelten ,
als het blikje 1/3 gevuld is gooi je wasco naar je eigen smaak toe (rood ,blauw ,groen,etc )
gooi nu nog wat kaarsvet brokken erbij en ga dit langzaam roeren ,
je zult zien dat de witte kaarsvet een kleurtje krijgt

als het blikje iets over de helft gevuld is dan gooi je 4/5 van de sticks in het blikje ,
het hout gaat borrelen en bruisen blijf de sticks langzaam en rustig door het blikje heen en weer bewegen ,
na een tijdje stopt het bruisen en haal je de sticks eruit,
die leg je te drogen op een oude krant en gooi meteen nieuwe sticks erin
dit herhaal je tot je genoeg sticks hebt gemaakt.

presto je hebt je eigen fatwood gemaakt in je eigen kleur

have fun !!!
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Lewieke »

Omdat ik elk jaar gigantische hoeveelheden aanmaakblokjes nodig heb, probeer ik de afhankelijkheid hiervan ook te verkleinen. Tegenwoordig maak ik steeds vaker de inbouwhaard aan met pluisjes uit de droger waarbij ik dan een waxinelichtje plaats (zonder houdertje). Dit werkt vrij goed. Om de kachel aan de gang te krijgen kocht ik wat geperste houtblokken in de winkel. Met 20€ heb ik genoeg om de hele winter de kachel aan te maken.

's Nachts tijdens de winter gebruik ik 2 blokken bruinkool die ik boven elkaar in de inbouwhaard leg voor we gaan slapen. Dan is er 's morgens nog net genoeg vuur, daalt de temperatuur in de woning niet te ver en krijg ik de haard snel weer op gang. Om dat op te lossen heb ik ruim twee jaar moeten experimenteren voor ik een oplossing had. De aard kan niet genoeg afgesloten worden om de ganse nacht vuur te houden.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Peerke »

En wat is er mis met de tondel van de lisdodde en paardebloem of de schilfers van berkenbast ?
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Repelsteeltje »

@Peerke

Tondel van de Lisdodde mag officieel niet gepakt worden daar deze plant beschermd is. Werkt overigens wel als een tierelier!
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

deze is een beetje half on-topic maar het heeft met vuur te maken ,
dus ik dacht laat ik deze maar delen ,het is wel een mooie :)
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... _JIMIVWft4

het is een tactisch vuurtje Sere "H" Fire .....

enjoy :P
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

deze variant van een swedish log fire is een hele goede :)

https://www.youtube.com/watch?v=kFKzvWDeiFc
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vheeswijk »

Peerke wrote:En wat is er mis met de tondel van de lisdodde en paardebloem of de schilfers van berkenbast ?
Ik heb heel goede ervaringen met berkenbast. Heb ik zelfs in huis in ZIP-lock bag en droogmiddel.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

als je ervaring hebt met het aftappen van berkenwater kan je ook berkenteer maken een bruin zwart goedje
wat onwijs goed fikt heb je wel veel berkensap nodig om het in te koken kijk eens op youtube daar staan wel wat filmpjes
over het maken van dit spul.....
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Peerke »

Daarom heb ik in mijn jachtjas waar een patronenhouder inzit, de patroonhouder aan de ene kant gevuld met tampons, en aan de andere kant met aanstekers, labello stift en neusinhalator.

Even een tampon uitpluizen, met een vonkje van een aansteker of een firesteel heb je zo iets brandends.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Flos »

Ik was vandaag wat aan het experimenteren.
Omdat ik soms eens een kaars maak heb ik ook afval van kaarsvet stukjes oude lont en dergelijke.
Nu ik smelt oude kaarsen in een frituurpan. Het model waar geen verwarmingselement in het vet hangt.
Vandaag dus de rotzooi van oude kaarsen in de frituurpan gedaan ik had er zo voor de pan te vullen 1 cm onder het min. Daarbij heb ik houtschaafsels gedaan van die dan gebruikt worden voor ik konijnenkooien . Ongeveer een emmertje van 3l .
Alles goed door elkaar geroerd. Dan heb ik op een plaat uitgestort. Met als bedoeling na het drogen daar mooie stukken te kunnen van breken om het te gebruiken als aanmaakblokjes. Maar het staat nog niet op punt. Alles kleefde aan de plaat . Bij het afschrapen heb ik een soort van müsli.
Ik noem het müsli aanmaak spul .
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
Jarv
Posts: 488
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:27 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Jarv »

Ik mis in het lijstje nog leuk en gratis aanmaakspul:
De stof uit het stoffilter van je droger .... dat spul brand als een malle.

Staan behoorlijk leuke en handig tips van jullie hier in dit topic trouwens :)
Last edited by Jarv on Fri Nov 13, 2015 6:32 pm, edited 1 time in total.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by vleermuis »

distel pluis is gratis en verzamel er een flinke pluk van en het fikt als de neten :P
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
Rifleman
Posts: 35
Joined: Tue Nov 03, 2015 9:48 am
Location: Nijmegen

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Rifleman »

Hallo ik heb even een vraag.
betreft het snel ontbranden van kaliumpermangaat??
Nu heb ik al meerdere keren meegemaakt dat deze stof veel sneller ontbrand met (breakfluid) remfloeistof als met glysol . glyceryne , antivries.
Ik heb zelfs de glycerine bij een goed bekend staat bedrijf gekocht als 100%
en ja alles zet het spul in brand maar niets zo snel als remvloeistof
dus graag n reactie van onze @vheeswijk
en @Wodan ik krijg t niet voor elkaar om filmpjes van de pc hier naar toe te krijgen
sorry voor het kapen van het draadje ;)
Last edited by Rifleman on Fri Nov 13, 2015 1:11 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Peerke »

KMnO4 is leuk spul. Ik had tijdens mijn laboratoriumstudie en later in diverse laboratoria wat moeten meenemen ...
Achteraf gezien stom van me, dat ik dat niet gedaan heb.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by wodan »

Uploaden als bestand?
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
Rifleman
Posts: 35
Joined: Tue Nov 03, 2015 9:48 am
Location: Nijmegen

Re: Vuurmakers en tondel (tinder)

Post by Rifleman »

Dat probeer ik al de hele tijd.Wodan zal komen door de nieuwe site even wennen en proberen.
Niet schrikken als er links of rechts ineens foto s of filmpjes verschijnen is geen hack of spam :shock:
Post Reply