Page 1 of 1

Is dit de toekomst ?

Posted: Fri Dec 04, 2015 7:46 pm
by janc
Neen , Tesla heeft het warm water niet heruitgevonden ,het concept bestaat al langer .Maar het feit dat grote jongens beginnen mee te denken aan een off grid oplossing stemt me hoopvol voor de toekomst . Prijzen zullen betaalbaar worden , kwaliteit zal verbeteren , ...

Wat denken jullie hierover ?

https://www.teslamotors.com/nl_BE/powerwall
http://www.egear.be/tesla-powerwall/

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Fri Dec 04, 2015 8:39 pm
by wodan
Het is een stap in de goede richting.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Tue Dec 08, 2015 9:13 pm
by janc
Blijkbaar is eneco de 1° verdeler van de powerwall :

http://www.demorgen.be/wetenschap/eneco ... -bff43fee/

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Tue Dec 08, 2015 9:21 pm
by Lewieke
Een beetje te vroeg en nog wat te duur. Ook nog even wachten hoe de nieuwe tariefstructuur vanaf 2017 in elkaar zit, dan overweeg ik de aankoop.

L.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Tue Dec 08, 2015 9:26 pm
by ghostwhiper
vraag me af wat voor accu techniek er gebruikt word, loodaccus vallen nog te recyclen maar lithium is gewoon kliko bij wijze van spreken.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 7:06 pm
by janc
Nog wat info ivm de powerwall van tesla
http://www.express.be/articles/nl/colum ... 213297.htm

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:09 pm
by Lewieke
Een quote die een duidelijk antwoord geeft op jouw vraag.

'Voorlopig zullen de batterijen dus niet gebruikt worden door Jan (met de pet.)' Hoeveel persoonlijker wil je het nog?

Volgens mij moeten we nog even wachten. En out-of-the-box denken. Een Powerwall, eventueel gecombineerd met een aggregaat op gas, of nog beter, een generator die draait op frituurolie. Wellicht is @wodan daar beter in thuis.

L.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:13 pm
by ghostwhiper
Lithium ion mag wel compact en licht zijn maar een fatsoenlijke loodaccu gaat nog steeds veel langer mee en is goedkoper als ik dit goed inschat.

ben inmiddels heel benieuwd naar de exacte specs van het ding om het eens precies uit te rekenen wat er goedkoper is.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:21 pm
by Lewieke
Het verwondert mij dat er geen LifePo4 batterijen worden aangeboden voor opslag. De batterijen zijn dan wel erg zwaar maar voor een stationaire batterij speelt dat nauwelijks een rol. Het aantal herlaadcycli ligt veel hoger dan voor Li-batterijen. Op mijn elektrische fietsen gebruik ik dat spul en het doet het na intussen 5 jaar nog altijd uitstekend. De collega's die mijn batterij veel te zwaar vonden, hebben intussen hun batterijen al minstens een (en sommigen) al twee keer vervangen. Daarmee zijn ze intussen véél meer kwijt aan kosten.

L.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:39 pm
by ghostwhiper
@lewieke dat is puur een centenkwestie.
lifepo is duurder dan lipo en lipo weer duurder dan lion.
tevens is lifepo niet zo zwaar te belasten dan lipo en lion.
lifepo hoef je daar in tegen niet op te slaan op 80% lading zoals lipo, dat is de reden dat de lipo's sneller kapot gaan.
ook moet je lipo direct weer opladen naar 80% en vlak voor gebruik afpieken en lifepo kan wat langer op een lage lading staan.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:48 pm
by wodan
Het gaat inderdaad bijna altijd over de centen ... Een accu systeem is in mijn ogen enkel leuk als je de accu's spotgoedkoop kan vast krijgen
en je stroom over hebt. Aggregaten, dat is als al de rest plat is of je echt kort veel vermogen nodig hebt en lawaai geen probleem is ;)

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Wed Dec 23, 2015 11:19 pm
by Rodin
Nedap in Groenlo (NL) verkoopt de Powerrouter, al eerder dan Tesla. Maar het ding schijnt nog geen onverdeeld succes te zijn.

http://www.powerrouter.com/nl/#products

Video: https://www.youtube.com/watch?v=H2y805-T840

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 12:07 am
by ghostwhiper
@rodin mensen zien het nut er niet van in omdat het grootste deel van de mensen lekker aan het net levert.
de meeste mensen in NL bellen de nuon met hoeveel subsidie krijg ik of krijgen van de gemeente een flyer met kijk eems hoe groen met als reactie gooi maar op het dak.
ben eigenlijk beniewd of die powerrouter netstroom afhankelijk is en hoeveel ampere opslag die heeft maar denk dat een batterij loodaccus goedkoper is.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 5:58 am
by Jobs
Hoeveel kost zo'n accu-bak?
Hoe lang gaat 'ie mee?
En wat kan ik er bij de nederlandse situatie mee uitrichten? (dag/nacht tarief, panelen, etc, etc)
Is zelfbouw niet beter of goedkoper?

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 8:11 am
by FincaInSpanje
@Janc,

Het is een begin van de toekomst naar lithium batterijen, maar ik denk dat het een mager systeem is voor de prijs die je betaald. De Tesla kan een continue vermogen van 2kw leveren en 3,3kw piek. Een zwaarder apparaat gebruiken tijdens de nacht is dan niet mogelijk. Verder levert het systeem 7000 watt bij 230V. dat komt neer op 30Ah wat je 's nachts kunt verbruiken.

Mijn offgrid vol tractie set heeft 620Ah (80% is ongeveer 500Ah) bij 48V. Omgerekend naar 230V beschik ik dus over 24000 watt of wel 104Ah. Dat is dus 3x dikker dan de Tesla voor minder geld. Tesla geeft 10 jaar garantie, maar ik denk dat een solar installatie die redelijk goed wordt onderhouden ook wel 10-15 jaar mee zal gaan. F150 van DAF had een offerte liggen van batterijen nagenoeg onderhoudsvrij geproduceerd in Luxemburg die 20 jaar mee kunnen.

Mastervolt heeft voor boten ook al een Lithium accu beschikbaar.
http://www.mastervolt.nl/producten/li-i ... a-24-5000/

Tesla doet goede zaken en ik weet dat alle accu's voor de komende jaren al zijn verkocht, terwijl ze nog geproduceerd moeten worden. Ik denk wel dat het systeem voor als je echt offgrid wilt een stuk groter moet zijn en de prijs per watt een stuk lager.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 8:34 am
by ghostwhiper
ben het echte probleem van lithium accus nog vergeten namelijk in brand vliegen en exploderen bij opladen of gebruik.
laad mijn 3 cellen 2.2 amp lipo en lion accus voor modelbouw in een brandveilige container met de brandblusser er bij en het gaat soms gewoon mis.

tesla auto spontaan in brand gevlogen en bij de lion accu begonnen.
heres-a-smart-explanation-of-why-that-car-fire-is-not-a-big-problem-for-tesla.jpg

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 8:52 am
by Rodin
FincaInSpanje wrote:Mijn offgrid vol tractie set heeft 620Ah (80% is ongeveer 500Ah) bij 48V. Omgerekend naar 230V beschik ik dus over 24000 watt of wel 104Ah. Dat is dus 3x dikker dan de Tesla voor minder geld.
Kun je eens een foto plaatsen van die opstelling? Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 9:45 am
by Jobs
FincaInSpanje wrote:Dat is dus 3x dikker dan de Tesla voor minder geld.
Over wat voor bedragen hebben we het dan?
Met die info kan er een use-case berekend worden voor de Nederlandse situatie zonder panelen.
Dus naast noodstroomfunctionaliteit wil je er ook wat aan kunnen verdienen. (is het nachtstroom tarief te hoog?)
Daarnaast kunnen er panelen worden aangesloten; wat wordt het plaatje in dat geval?
Met wat voor verbruik gaan we rekenen in een (nood)situatie?
100W continu bij 230V? Of draaien we dan noodverlichting etc op een lagere spanning?

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 9:57 am
by ghostwhiper
dit is wel een interessant artikel.
http://www.offgridenergy.com.au/index.p ... ssies.html
Why is this an issue for off-grid hopefuls? Well there are currently very few solar inverters capable of operating off-grid (in “island mode”), and those that can require significant additional hardware to do so – including compatible battery inverter/chargers and grid isolation technologies. Also, a 2kW output capacity may not be a concern when mains power is also available, but on its own (off-grid) this is clearly not sufficient to run a home.

So at this stage, the Powerwall is not much good for off grid applications. That being said, Tesla certainly won’t stop here. They are already working on the next evolution, and these bottlenecks will be soon be nothing more than the distant grumblings of Tesla’s competitors.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 12:37 pm
by FincaInSpanje
Jobs wrote:Over wat voor bedragen hebben we het dan?
Met die info kan er een use-case berekend worden voor de Nederlandse situatie zonder panelen.
Dus naast noodstroomfunctionaliteit wil je er ook wat aan kunnen verdienen. (is het nachtstroom tarief te hoog?)
Daarnaast kunnen er panelen worden aangesloten; wat wordt het plaatje in dat geval?
Met wat voor verbruik gaan we rekenen in een (nood)situatie?
100W continu bij 230V? Of draaien we dan noodverlichting etc op een lagere spanning?
Ik kocht 2 jaar geleden 24 tractiecellen van 2 volt 620Ah in twee bakken, compleet met bekabeling 50 kwadraat en een zuurweger voor 3300€. Ik weet dat je in Luxemburg voor rond de 7500€ een nagenoeg onderhoudsvrije set kunt bestellen van 910Ah die volgens opgave 20 jaar mee moet kunnen.

Zelf blijf ik gewoon op 230 volt werken omdat alle apparaten hiervoor het goedkoopst zijn. Moet je eens een 12-24v led lamp kopen of een 230v led lamp. Dan weet je genoeg.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 12:43 pm
by FincaInSpanje
ghostwhiper wrote:dit is wel een interessant artikel.
http://www.offgridenergy.com.au/index.p ... ssies.html
Precies, zo denk ik er ook over. Zelfs nu komt het soms voor dat ik in Spanje 2-3 dagen bewolkt weer heb in de winter. Dan draai ik al geen zware apparaten, zoals de wasmachine om toch met mijn accubank rond te komen.

Tesla maakt een goede stap in de richting maar mensen die het systeem aanschaffen zullen al snel een tweede erbij willen hebben omdat ze te kort komen aan een enkele power wall. Dan gaan de kosten helemaal meespelen.

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 12:52 pm
by FincaInSpanje
Rodin wrote:Kun je eens een foto plaatsen van die opstelling? Ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet.
2.JPG
1.JPG


Dit zijn wel oudere foto's van destijds toen ik deze door Kans liet installeren, omdat ik momenteel niet in Spanje ben.

Links de Studer omvormer met daarnaast 2x Outback flexmax 80A laadcontrollers. Inmiddels heb ik 3 extra omvormers erbij draaien, zodat ik in totaal over 4 Electra groepen beschik. Ik kan er nog 15 panelen bijhangen.

PS @Wodan kun je de foto's verkleinen?

Re: Is dit de toekomst ?

Posted: Thu Dec 24, 2015 1:31 pm
by Rodin
Dank voor de foto's. Ik zal ze eens aan mijn elektrotechnisch onderlegde zwager laten zien.