verwarming door middel van bierblikjes

dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Om even te delen met jullie.... Gratis warmte.....

Enkele jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar alternatieve verwarming, met name voor in de lente, herfst en winter. Als eerste heb ik gekeken naar windenergie. Dit leek me wel wat, maar na wat onderzoek bleek dit ff wat te lastig te zijn om dat zo even op te zetten :( .

Dus iets anders gaan zoeken en ik kwam op een zogenaamde solar heater van blikjes.
Hier ben ik mee aan de gang gegaan.... Bier zuipen tot en met... :), helaas het hielp niet want ik drink bier uit het flesje, dus andere opties opgezocht en een cafeetje bood uitkomst.

Hier veel blikjes weg kunnen halen. Ik had er op den duur rond de 400 liggen. Deze blikjes allemaal schoon gemaakt en gaten er in gemaakt

Image

Nadat alles schoon was (de schimmel stond er in bij sommige blikjes) de eerste testen gaan uitvoeren

Image

Image
16 graden aan de onderkant er in blazen met een computer fan

Image
32 graden uit met zelfs nog een x aantal blikjes uit de zon

Dus een winst van 200%. Toch wel goed leek me

Dus aan de slag met een grotere bak 2m x 1m.... Een flink oppervlakte dus

Image

Blikjes allemaal tot kolommen gemaakt en in de bak gestopt. Uiteraard de blikjes wel allemaal zwart gespoten om er voor te zorgen, dat de zon er goed de warmte op af kan geven....

Image

In de luchtkamer aan de bovenkant (warme lucht gaat naar boven) een ventilator gemaakt die de warme/hete lucht het huis in zou blazen.

Image

Een plexiglas plaat er voor et voila... Gereed was de bak....

Image

Na uitgebreid testen, aanpassen en laten lopen heb ik op den duur deze bak aan mijn huis bevestigd en hij draait nu al bijna 2 jaar. Dit jaar heb ik nog wat aanpassingen gedaan om de bak automatisch aan en uit te laten gaan zodat ik niet elke keer de stekker er in en uit hoef te doen.. De ventilator loopt nu ook op mijn zonnepaneel / accu. Dus lekker gratis.

Resultaat: Mijn woonkamer wordt met een volledig zonnige dag (in de winter) 2-3 graden verwarmt. De bak zuigt koude lucht aan (buitenlucht) en verwarmt deze en blaast 40-60 graden hete lucht mijn huis in....
Dit wil ik nog verbeteren door de aanvoer van lucht uit mijn huis te halen, dan wordt het rendement nog groter. Dat wordt een project voor volgend jaar :)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Mooi dingetje en inspirerend. Simpel, goedkoop en zeer effectief! Mijn complimenten!

Gezocht: Bierdrinker om blikjes leeg te drinken. Blikjes moeten in perfecte staat blijven :P
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Plaag »

McGyver is er niets tegen, prachtig gewoon.
TOLERANCE IS SUICIDE
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

@repelsteeltje: haha, Blikjes in perfecte staat.... ROFLOL.... :)

@plaag: Dit is ontstaan uit het zoeken naar gratis energie... Interessante materie...
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Staan die blikjespijpen gewoon parallel aan elkander of zijn ze serieel aan elkander geschakeld met u bochtjes?

Bij een seriële schakeling zou de lucht langer opgewarmd kunnen worden om zo het rendement te verhogen. Of zou je dan ook een zwaardere ventilator moeten inzetten?
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Ze staan als kolommen geschakeld.

Dus je hebt in deze bak te maken met ongeveer 10 kolommen van 12 blikjes hoog geloof ik.
Doordat er aan de boven en onderkant van de bak een luchtkamer zit zijn ze weer aan elkaar gekoppeld.
Als je een groot luchtkanaal zou maken, heb je een nogal stevige ventilator nodig om de lucht aan te zuigen of rond te stuwen. Misschien dat het dan warmer wordt, maar je hebt maar 1 kanaal terwijl je in deze configuratie er 10 hebt.

Ik weet dus niet of dat systeem werkt. Heb het niet geprobeerd.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Ik ben totaal niet technisch op dit gebied en probeer dus alleen maar mee te denken. Zeg ik iets doms of onzinnigs wees niet gevreesd het te zeggen :D

Je hebt een fan aan het uiteinde zitten. Qua luchtverplaatsing zou het dan niet veel uitmaken of alles door 1 lange pijp komt of door 10 pijpen. Als de pijpen horizontaal geplaatst zouden worden en serieel geschakeld van beneden naar boven, zodat de lucht langzaam naar boven doorstroomt, zou dat ook niet een hoger rendement kunnen opleveren?

Onderaan in de pijpen is het kouder. Verticaal geschakeld zou logischerwijs niet rendabel(er) zijn daar warme lucht dan steeds weer door de koude lucht onderin de volgende pijp getrokken moet worden.

Nogmaals, ik ben niet technisch op dit vlak maar ben er wel zéér in geïnteresseerd en zit er aan te denken dit ook te maken voor eigen gebruik.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Flos »

Als je een door stromende pijp wilt van maken moeten de blikjes horizontaal liggen denk ik .
Lees , schrijf en prep verder .
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

het enigste wat ik zo weet, is dat warme lucht naar boven gaat en als je de lucht horizontaal wilt laten opwarmen zal aan de bovenkant van de pijp de lucht heet zijn en aan de onderkant van de horizontale pijp de lucht lauw/warm afhankelijk hoe dik je de pijp maakt.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Kans »

Leuk project.
Even wat aannames en rekenen:
Ventilator(tje) zal ongeveer 40m^3 per uur verplaatsen .
Gemiddelde computerventilator die vrij draaid, in deze opsltelling moet de lucht door de blikjes met gaatjs dus 40m^3 zal iets te optimistisch zijn.

Bij computerventilatoren wordt de luchtverplaatsing meestal aangegeven in CFM. Cubic Feet per Minute. Een kubus van 30 x 30 x 30 cm dus. 1 CFM is dus 27 liter luchtverplaatsing per minuut, oftewel 0,027 m3 per minuut, oftewel 1.62 m3 per uur.
Een moderne a-merk ventilator verplaatst ongeveer 23 CFM. Dit geeft de ~40 die ik noem.

Een kubieke meter lucht met 10 graden op warmen zal 11,96 kJoule aan energie vergen (Q = 1,1881 x 1.007 x 10 = 11,96 kJoule) is gelijk aan 0,378 liter aardgas.

Neem aan een luchtstroom van 40 m3 per uur, per seconde is dat 40 [m3 / uur] / 3600 [seconden] = 0,0111 m3 / seconde

De warmtestroom wordt dan de warmte nodig om 1 m3 lucht 10 graden te verwarmen x het aantal m3's per seconde =

= 11,96 [kJoule] x 0,0111 [m3 / s] = 1,329 kJoule / seconde = 132 Watt

Stel luchttemp is 0 graden ingeblazen lucht in je huis is 40 graden ?

Dan levert je paneel dus ongeveer 528 Watt (4 x 132).

Dit komt overeen met ~ 0,8 m3 aardgas per 12 uur:
528 [Watt] / 31,65 [MJ/m3] x 3600 x 12 x 4 ~ 0,8 m3

(Sorrie voor eventuele rekenfouten, zit op een i-pad dus moet eea uit mijn hoofd doen)

Toch best leuk voor zo iets simpels.
Wil je het nog simpeler maken dan vervang je de rijen blikjes door dunne houtlatjes.
Daar span je vervolgens aluminiumfolie overheen die je ook zwart spuit.
Minder werk en ik vermoed ongeveer hetzelfde rendament.
Zorg voor een dun luchtlaagje tussen de aluminiumfolie en plexiplaat zodat je de warmte overdracht naar buiten zo klein mogelijk houd.

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
DRD28
Posts: 32
Joined: Tue Nov 17, 2015 7:05 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by DRD28 »

prachtig!
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

@Kans,

Een flinke berekening.... Als ik het zo doorkijk schijnt het te kloppen :).

Alleen om de blikjes te vervangen door latjes en dan met alufolie te bedekken zag ik even niet zitten. Ik heb geprobeerd om dit zo goedkoop mogelijk te houden en de blikjes hebben me niets gekost. Ik drink geen bier uit blik :)
Misschien wil iemand anders dit met die latjes proberen... wie weet

@DRD28
Bedankt voor je reactie :)
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Misschien dat ik voor volgend jaar dit verhaal nog ga koppelen aan de verwarming van mijn zwembad.
Ik heb het idee dit te doen door cv pijp door de kolommen te maken en wel zodat de blikjes allemaal contact maken met de cv pijpen...
Door de warmte van de blikjes zouden deze pijpen ook warm worden en als ik hier dan zwembadwater doorheen laat stromen, zou dit kunnen helpen het zwembad op te warmen...

Ik weet niet of dit gaat werken, maar dat is zo een gedachte van me

Image
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Kans »

Uhmm, gewoon zwarte slang kopen (zal heel wat meters moeten zijn om iets uit te maken op je zwembad temp.), in de zon leggen en zwembadwater door pompen met bv goedkoop cv-pompje?

Heb je een platdak over:
image.jpg
Of tuinhuisje:
image.jpg
Prep ze,
K a n s
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Grappig. Dat is net hetzelfde als ik ook heb

Image
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by FincaInSpanje »

Mooi topic dit, zou het ook werken met cola blikjes? :lol:
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Ik denk het niet, ik zou niet weten hoe ik het water door de blikjes zou moeten laten stromen...
Maar misschien als je het goed afsealed, dat het dan zou werken. Ik heb geen idee, ik doe het net als Kans met tyleenslang
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by ghostwhiper »

zou kunnen doormiddel van (hard) solderen maar met thyleenslang kun je meer oppervlakte creeëren wat het water raakt en dus sneller opwarmt.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Als je echt blikjes zou willen solderen zou ik hier eens kijken. Op deze website verkopen ze spullen die nodig zijn om aluminium te solderen. Kost wat en misschien heb je wat.. Geen idee :D

Wat ik heb gedaan is geen water maar lucht er doorheen laten stromen. De blikjes kunnen dan met kit aan elkaar worden gemaakt.

Waar ik aan zat te denken om water te verwarmen in de zomer is het volgende:

Image

Ik weet niet of dat gaat werken, de eigenaar van deze video geeft ook geen reactie meer.



en anders deze....



Alleen zit je aan die koperpijp die zo duur is.. Daarom wilde ik zelf gebruik maken van CV pijp, maar ik weet niet of dat gaat werken.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Vele ideeën en vele mogelijkheden. Maar over 1 ding zijn wij het allemaal eens: De kracht van de zon moet gebruikt worden. Te kostbaar om te verspillen.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Ja inderdaad.... Alleen is het nu nog uitzoeken hoe dit te implementeren in het normale leven...

Ik kan niet mijn hele tuin gaan ombouwen tot een of ander solar-collecting system... Ik moet ook een beetje aan de buurt denken... :)

Als het aan mij lag.... Maar dat ligt het helaas soms niet :(
Sirius
Posts: 89
Joined: Fri Dec 04, 2015 8:48 pm
Location: Vlaanderen

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Sirius »

Damn, toch wel jaloers op de handigheid van sommigen.
Echt knap.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

@Sirius...

Gewoon proberen.. het gaat goed of het gaat mis... Dat gebeurt iedereen.
Ik heb ook wel dingen verprutst.. Maar daar leer je weer van :)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

dreezy wrote:Ja inderdaad.... Alleen is het nu nog uitzoeken hoe dit te implementeren in het normale leven...

Ik kan niet mijn hele tuin gaan ombouwen tot een of ander solar-collecting system... Ik moet ook een beetje aan de buurt denken... :)

Als het aan mij lag.... Maar dat ligt het helaas soms niet :(
Als je esthetiek meteen in een ontwerp meeneemt ziet het er vaak zeer gelikt uit. Dan is het zo weggewerkt dat niemand er over kán klagen :)
Ergste wat dan kan gebeuren is dat anderen het ook willen hebben. Kan je weer een paar knaken verdienen.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

@repelsteeltje,

daar ben ik het mee eens, maar zoals op de foto te zien is, is het werkend maar niet echt mooi. Ik bedoel die thyleenslangen onder glas
Post Reply