Welke brander ?

Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Welke brander ?

Post by Peerke »

Omdat kampvuur in het wild stoken eigenlijk niet is toegestaan, heb ik de beschikking over 3 branders.

(uiteraard kan ik kampvuur maken als de beste :) )

1. Het iedereen welbekende Esbit brandertje met de blokjes
Voordelen: klein en compact. Leuk voor in de BOB of andere rugtas.
Nadelen : blokjes zijn vrij duur en ze stinken. Leuk voor een mok water, maar niet echt om serieus op te koken.
Ook niet echt geschikt voor binnengebruik.

2. Een grote Primus gascartridge met pootjes en branderkop. Vermogen ca. 2,5 kW
Voordelen: gas verbrandt reukloos, vrij groot vermogen. Serieus kooktoestel. Ook geschikt voor binnen indien shtf of leidingbreuk.
Nadelen : vrij grote gasbus al zijn er kleinere. Geschikt voor een grote(re) rugzak. Gas bevriest bij koude. Gascartridges kosten 10 euro en niet
navulbaar. Tijdens shtf zijn er geen gasbusjes te koop

3. Een Coleman F442 benzinebrander. Vermogen ca. 2,2 kW
Voordelen: de complete brander is zo groot als alleen 1 gascartridge van Primus. Dus handiger om mee te nemen. Een serieus kooktoestel.
Benzine zal er voorlopig nog wel voldoende aanwezig zijn, ook in diverse auto's. Benzine brandt ook bij koude of grote hoogten.
Nadeel : Door de benzinedampen zul je het toestel buiten moeten gebruiken. Want je wilt je huis niet vol met die damp hebben.

Ik heb ook nog een 1-pits petroleumbrander van mijn ouders gekregen, maar die is voor de nostalgie.
Uiteraard zijn er meer branders en type brandstoffen beschikbaar, maar daar kan ik niks over zeggen.
Wat de beste brander is, is voor iedere situatie weer anders.
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Welke brander ?

Post by Repelsteeltje »

Ik ben geen scheikundige maar om gas te bevriezen zijn toch wel heel wat koudere temperaturen nodig dan je hier in de winters tegenkomt.
Is niet gewoon de koppeling oid dan bevroren om de fles onbruikbaar te hebben?
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Welke brander ?

Post by Peerke »

De meeste gasbusjes hebben een mix van butaan en propaan. Butaan bevriest al bij o °C. Een gasbusje zal het in de winter dus veel slechter doen dan in de zomer.

Overigens, na een nacht van -20 in de Ardennen, deden mijn gasaanstekers het ook niet meer.
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Welke brander ?

Post by Repelsteeltje »

Ik zat met propaan in gedachten. Na wiki er even op nagekeken is butaan dan inderdaad de boosdoener. Heb je zuiver propaan kan er geen probleem zijn.
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Welke brander ?

Post by Schatkist »

Oud topic, maar misschien nuttige info, ik heb een gasbrander waar de aanvoer lijn door de gasvlam heen loopt, door eerst de brander aan te steken (brand slechter) wordt de aanvoerleiding warm en daarna kan je de gasbus omdraaien waardoor het vloeibare gas uit de cartridge loopt en in het buisje van vloeibaar in gas wordt omgezet door de warmte.

Ps de brander is een Primus spider maar er zijn er meerdere met deze techniek.
In Omnia Paratus
RDNK76
Posts: 37
Joined: Wed Dec 09, 2015 8:03 am

Re: Welke brander ?

Post by RDNK76 »

Ik heb een Emberlite stove, een esbit brandertje in de auto, een inklapbaar brandertje van CampingGaz die je rechtstreeks op een gaspotje schroeft en een trangia die ik met fire dragon cupjes gebruik (kan natuurlijk ook spiritus zijn tijdens SHTF)

Jammer alleen dat ik nergens meer de rode bussen van CampingGaz vindt met Wintergas (andere samenstelling)! Al een paar keer in de Ardennen met bevroren bussen gezeten, vandaar ook steeds andere opties bij als ik in de Winter weg ga
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Welke brander ?

Post by ghostwhiper »

@rdnk76 ik gebruik zelf alleen benzine branders en weet niet of de aansluiting van primus op campinggas past maar misschien is dit mengsel iets.
http://www.hiking.be/primus-winter-gas-review/
http://www.outdoorgouda.nl/eten-drinken ... fcart.html
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Welke brander ?

Post by Flos »

Ik heb een beetje van alles .
Van simpel 1 pit gasbrander tot turbo benzine brander .
Ik heb het een keer na gekeken deze zomer en ik kan op 14 verschillende manieren koken wat branstof betreft of de verpakking van brandstof ( vb. Andere soorten gas flessen )
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Welke brander ?

Post by Jobs »

Hier kan ik petroleum stoken met de Alladin BFH's of in een petroleumstel.
Spiritus gaat in de Trangia brandertjes.
Ik overweeg nog een multifuelbrander (primus e.d.); de voor/nadelen luisteren hier nauw.
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
RDNK76
Posts: 37
Joined: Wed Dec 09, 2015 8:03 am

Re: Welke brander ?

Post by RDNK76 »

ghostwhiper wrote:@rdnk76 ik gebruik zelf alleen benzine branders en weet niet of de aansluiting van primus op campinggas past maar misschien is dit mengsel iets.
http://www.hiking.be/primus-winter-gas-review/
http://www.outdoorgouda.nl/eten-drinken ... fcart.html
Tof! dat kon inderdaad wel eens dezelfde schroefaansluiting zijn! Ik ga erachteraan, dank je voor de tip
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Welke brander ?

Post by Kans »

ik heb een collectie van branders, maar deze zijn enkel voor kampeer gebruik en hebben niks, meer, met preppen te maken.

Dit heeft alles te maken met hoe ik de bugout ben gaan zien.
Een bugout heeft, een uitzondering daargelaten, enkel nut als je een alternatief hebt om naar toe te gaan.
Dit kan een bol zijn of een bekende waarmee je dit soort zaken van te voren hebt afgesproken enz.
Ik zou met deze redenatie ook meteen willen stellen dat je kansen recht evenredig toenemen met het verkleinen van de afstand tussen je (bil)locatie en het alternatief (al zal enige afstand niet ongewenst zijn en is een buur denk niet vaak een beter alternatief...).

Mijn idee is dat je de meeste kansen hebt in een omgeving die je kent en waar je zelf gekent bent.
Dus dat zal de plek zijn waar je normaal je tijd doorbrengt.
Aangezien de meesten niet de middelen zullen hebben een tweede woonstand er op na te houden en daar een wezelijk deel van hun tijd door te brengen, zal de huidige woonstand dus ook meteen de bil zijn.
Daar heb je de meeste spullen staan, ken je de omgeving het beste, de mensen en zij kennen jou.

Bij een bugout doe je dus ook alleen als het echt moet, en als het echt moet zal het dus vaak snel moeten en zal wat je mee kunt nemen beperkt zijn en dus zal de te overbruggen afstand/tijd kort moeten zijn.
Wie af en toe autonoom kampeert weet hoe weinig je effectief kunt meenemen als je alles zelf moet dragen.
Als je dan ook nog kinderen mee wilt nemen wordt die balans nog slechter.
Moet je vanaf vertrekmoment ook nog al het benodigde water meenemen houd het al snel bij een paar dagen op....
En dan moet je ook nog de tijd/kans hebben om dat allemaal te pakken en dus rustig te vertrekken (probeer maar eens met volle bepakking een sprintje van een paar honderd meter te trekken en ondertussen wat schuttingen te beslechten, een slootje over te springen en daartussendoor nog wat defensief spervuur te plaatsen....
Heb je geen nieuwe locatie om naar toe te gaan zal de bugout vaak enkel een langere weg worden naar het onvermijdelijke die gelijk is aan de poging om je bil blijven verdedigen tegen alle kansen in....
Uitzonderingen zijn natuurlijk giframpen, nucleaire rampen een brand en andere zaken waarbij in je bil blijven totaal geen zinnige optie is en er wel redelijke alternatieven of hulp mogelijk is/zijn.

Mijn conclusie is, in het kort, dan ook dat ik liever de beladingscapaciteit aan andere zaken spendeer dan een kookuitrusting die ook nog verre van gewenst is qua levensuur en gebruiksgemak.
Al dat lichtgewicht, brander, pannen, bestek enz, is leuk voor een campeertrip maar gaat het bij intensief gebruik niet lang volhouden en daarnaast gaat het nogal eens mis, omvallen van je brander, pannetje enz.
Over aanbranden, in die context is zo'n rot gasbrandertje met altijd te weinig vermogen nog niet eens een slechte oplossing, en problemen met schoonmaken nog maar niet te spreken.
En ik ga er ook nog vanuit dat ik hulp of mijn bestemming kan bereiken voordat ik omkom van de honger omdat ik niet kan koken...

Ik heb dus voor minder geld dan de gemiddelde goede benzine brander een tweepits gietijzeren gasbrander, die stabiel staat, en dus ook voor grote pannen geen enkel probleem geeft, en een grote gasfles waar ik ruim een jaar op kan koken.
Dat wordt gecomplimenteerd door een hoogvermogen wokbrander die snel veel water kan koken (wassen, drinkbaar maken, enz).
Een gasbrander kan ook zonder al te veel risico binnen gebruikt worden.
In combinatie met een dutchoven kun je zelfs nog baken als dat nodig is maar dat is toch wel behelpen en verbruikt veel gas.
Gas is lang houdbaar itt benzine, petroleum enz.
Ook een houtfornuis is een geweldig, langetermijn, alternatief, hiermee kun je zowel verwarmen als op koken als in bakken. (Wel wat logistiek nodig en kettingzaag/kloofmiddelen/opslag en dus moeilijkere opsec)
En je laat dus de wijde omtrek weten dat jij verwarmt, kookt en bakt...
Heb je een goede zonne installatie en grote accubank zou je natuurlijk ook heel goed electrisch kunnen koken.
(En zou zo'n tien-twintig jaar mee moeten gaan, ijzer nikkel accu)
Als noodoplossing kun je ook koken op waxinelichtjes maar dan is een voorraad van duizend(en) stuks al snel minimaal om een jaar lang simpel te kunnen 'koken'. Verwarmen van waswater of koken van water om drinkbaar te maken dan heb je al snel een veeel meer waxinelichtjes nodig om een jaar uit te zingen. Je pannen zullen tov gas of houtfornuis ook veel meer roetaanslag krijgen, de warmte is lastiger te regelen, dus niet echt optimaal.

Als ik het vergelijk met een militaire stituatie is de bugout zo'n beetje het terugtrekken van het leger.
Het kan een bewuste tactische beweging zijn maar meestal is het domweg; redden wat er te redden is, en dat is vaak niet veel, het komt ook wel een beetje in de richting van: "we zinken, vrouwen en kinderen eerst" waarbij heden ten dagen de kapitein dan meestal eerst voor zichzelf heeft gezorgd......

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
hslot4
Posts: 11
Joined: Tue Dec 08, 2015 3:56 pm

Re: Welke brander ?

Post by hslot4 »

User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Welke brander ?

Post by Jobs »

Op het gebied van de multifuel branders:

http://www.voorzekeren.nl/winkel/noodra ... uel-detail
Deze heeft één sproeier voor alles maar doet geen kleine pannen

Dan de primus omilite (omnifuel) en de msr whisperlite, vergelijking zie: http://adventuresinstoving.blogspot.nl/ ... rlite.html en handelaar voor msr: http://www.bever.nl/msr-whisperlite-int ... olour=5806

Als ik nu een brander wil voor één persoon, liefst zonder sproeier-gedoe en ook kleine pannen, kan ik dan iets regelen m.b.t. de Optimus of moet ik toch een MSR of Primus?
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Welke brander ?

Post by ghostwhiper »

ik zou voor een coleman multifuel gaan voor een persoon.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Welke brander ?

Post by Schatkist »

De poten niet zo ver uitklappen of is hij dan nog te groot?
Eventueel een goed roostertje er op gebruiken?
Ik zit zelf ook te kijken naar de Polaris ivm zijn ene sproeier en het eenvoudig reinigen waardoor dieselgebruik weer een stuk makkelijker is omdat je tijdens het gebruik van de brander zelfs kan schoonmaken.
In Omnia Paratus
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Welke brander ?

Post by Flos »

Die staat nog op mijn verlanglijstje.
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Welke brander ?

Post by Schatkist »

Zeker een mooi ding, alleen ik probeer de meeste aankopen te verantwoorden voor trekking en dan is deze wel behoorlijk zwaar(kleinste 0.75kg) en zal ik denk ik nog een woongas stove er bij halen al is de Kettle een beter alternatief voor je basislocatie.
In Omnia Paratus
Post Reply