De moestuin

EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Peerke wrote:Zaterdag bij Aldi (NL) slakkendoder in de aanbieding.

http://www.aldi.nl/aldi_slakkendoder_48 ... 33842.html
thanx, ga ik halen :D
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: De moestuin

Post by Peerke »

Heineken schijnt ook heel goed te werken ... Is het nog ergens nuttig voor, dat 'bier'...
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:voor alle soorten geldt natuurlijk '' hoe meer ruimte hoe meer oogst''

hoe staat het met de madeira vine en de aardamandel?
de aardamandel is hier nog niet wakker....maar gooi ze nooit weg (in je compost oid) want ze kunnen wel 10 jaar sluimeren...
Ik zal er een lading emmers bijhalen om een en ander wat over te poten om ze meer ruimte te geven. Ik kan nu wel prima zien welke goed en hard gaan en welke wat rustiger aan doen.

De madeira vine neemt rustig de tijd. Is veel van opgekomen en de eerste slagen om het rijshout zijn aanwezig. De aardamandel begint sinds gisteren eindelijk zijn koppie boven het zand te steken.

Zo leuk nieuw spul. Je weet niet wat je precies te wachten staat en elke dag kan dan óf een teleurstelling óf een grote verrassing zijn :)

Overigens staat hier de achtertuin ook vol. Op de emmers met pootgoed na staan er hier 2 kassen met paprika's, pepers, tomaten, komkommer, courgette en zelfs een meloen. Daarbij een verticaal kruidentuintje van oude pallets (dit dus: https://www.bing.com/images/search?q=ve ... ajaxhist=0 ) met diverse kruiden, lavendel en calendula (laatste 2 zowel voor de kleur als voedsel/medicinale redenen). Tevens een klein stukje moestuin voor de jongste. Hij vind het geweldig om de plantjes te verzorgen. Staat niet veel bijzonders hoor, wat sla, een paar kooltjes, wat prei en uiteraard aardbeien. Aan het huis zelf heb ik plantenbakken gemaakt van oude planken die ook nog vol staan met aardbeien. Een derde kasje die diende voor de opkweek is inmiddels al weer weggehaald.

De voortuin is nog 1 grote chaos. Krijgt op geen enkel moment van de dag zon en vangt veel zwerfafval op van de straat. Waarschijnlijk deze maar compleet bestraten met een extra hekkentje op het muurtje tbv wat extra verhoging en bescherming tegen zwerfafval.

Nog wat anders. Op ons complex heeft iemand een waarschuwing gehad ivm niet onderhouden van zijn tuin. Dit tuintje is naar alle eerlijkheid dan ook erg onkruidgevoelig. Nu zit ik er over na te denken om te verzoeken of ik dit stukje grond erbij mag hebben om er een fruittuin van te maken met een lading kleine fruitboompjes/struikjes etc. Misschien zelfs er wat sterke vaste planten in te zetten als rabarber, asperge etc. Om de fruitboompjes/struiken heen gewoon gras zaaien tbv makkelijk onderhoud (beetje verticuteren en maaien is dan al het werk). Zou jij deze mogelijkheid aannemen? Dit betreft wel een stuk van 200m2.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

@Repelsteeltje--zou ik absoluut doen. het is maar 200m2!
als het beplant is, is het een kwestie van maaien en klaar!
en zo hoef je op je andere tuin geen struikjes etc. te planten en kun je die volledig voor de productie gebruiken.
ook handiger met spitten en evt freezen....
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:@Repelsteeltje--zou ik absoluut doen. het is maar 200m2!
als het beplant is, is het een kwestie van maaien en klaar!
en zo hoef je op je andere tuin geen struikjes etc. te planten en kun je die volledig voor de productie gebruiken.
ook handiger met spitten en evt freezen....
Zelf ben ik aardig overtuigd hoor. Tis meer de vrouw. Kans bestaat dat einde van het jaar huidige tuin naar 300m2 groeit en hopelijk zelfs naar 500m2. Zij vind 700m2 erg veel. Is het natuurlijk ook, maar om er op deze wijze een fruittuin van te maken scheelt het heel veel tijd en kan het heel veel opleveren.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Repelsteeltje wrote:Zelf ben ik aardig overtuigd hoor. Tis meer de vrouw. Kans bestaat dat einde van het jaar huidige tuin naar 300m2 groeit en hopelijk zelfs naar 500m2. Zij vind 700m2 erg veel. Is het natuurlijk ook, maar om er op deze wijze een fruittuin van te maken scheelt het heel veel tijd en kan het heel veel opleveren.
tja, als je een tuin van 700 m2 hebt, hoeveel tijd houd je dan over voor vrouw en kids ;)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

@EVA en daarom wou ik die 200m2 omzetten in een grasperkje met struiken en boompjes. Vergt niet zoveel werk :)
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De moestuin

Post by ghostwhiper »

had wel een keer foto's verwacht van een groene moestuin.
Ik heb bijvoorbeeld even het gras gemaaid naast en onder de appelboom ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

ik zat er vandaag nog over na te denken...
niet om een foto te posten maar over de vraag wanneer er gezeurd zou worden over foto's :lol:

als je me vertelt hoe ik hier een foto kan plaatsen dan zorg ik voor een camera en wat kiekjes.... :D

oh, btw, je tuin ziet er niet uit ;)
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

ik heb morgen hulp op de tuin!
twee of drie keer in het jaar mag ik manlief inschakelen om me even te helpen :mrgreen:
dit keer mag hij helpen met het overbrengen van de laatste planten en rotzooi van de tuin afvoeren en weggooien.
dat scheelt me een hoop werk...

Morgen gaan ook de laatste plantjes en zaadjes in de tuin...
dan is het alleen nog een kwestie van netjes houden! :D

Er zijn nog een aardig aantal zaden nog helemaal niet boven gekomen. eerst was het te koud, toen was het te droog...
De bonen, worteltjes, pastinaak, uien, mais, zonnebloemen, winterprei en bietjes moeten nog kiemen.
de mais zaai ik morgen nog maar een keertje, waarschijnlijk zijn die opgevreten door de muizen of duiven.
zodra de bonen boven zijn zaai ik nog een bedje en dan is m'n tuin zo goed als vol.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De moestuin

Post by ghostwhiper »

EVA wrote: als je me vertelt hoe ik hier een foto kan plaatsen dan zorg ik voor een camera en wat kiekjes.... :D

oh, btw, je tuin ziet er niet uit ;)
U vraagt, @wodan draait en ik wijs er naar :D
viewtopic.php?f=4&t=23#p131

Mooi geworden hè? Gras stond hoog dus bosmaaier er door, hark er door en dan nog even een kleine 20m2 aan tegels er in en klaar.
Ohja moet ook nog een boomstronk wegzagen/graven en een aanhanger of 2 zand afvoeren.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Lazarus
Posts: 50
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:52 pm

Re: De moestuin

Post by Lazarus »

Zou leuk zijn om wat meer foto's te zien van jullie moestuinen!

Hierbij een deel van onze moestuin (ca 400m)
Op de voorgrond aardappels (Parel) die ik vanochtend heb aangeaard.
Op de achtergrond links, Aardpeer.

Image
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by Lewieke »

Vandaag een kilo aardbeien geoogst. Ook de salade is op volle kracht, de radijzen groeien als ... radijzen, een paar dingen zijn behoorlijk mislukt :

- kolen vernield door rupsen
- bonen niet opgekomen
- erwten niet opgekomen

Door tijdsgebrek heb ik dit jaar veel minder soorten gezaaid dan vorig jaar.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: De moestuin

Post by Peerke »

Lewieke wrote:Vandaag een kilo aardbeien geoogst. Ook de salade is op volle kracht, de radijzen groeien als ... radijzen, een paar dingen zijn behoorlijk mislukt :

- kolen vernield door rupsen
- bonen niet opgekomen
- erwten niet opgekomen

Door tijdsgebrek heb ik dit jaar veel minder soorten gezaaid dan vorig jaar.

L.
En je sla heeft duikles gekregen :P
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by Lewieke »

De sla komt er bovenop. De meeste is verdronken, de sla die kon zwemmen houdt het hoofd boven water.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Hier in het noorden juist erg veel last gehad van de droogte....maar gelukkig zit ik op de klei en die houd vocht vrij lang vast.
dat wil zeggen dat sommige zaden zonder bewatering helaas niet zijn bovengekomen maar dat de soorten die lange wortels hebben het prima overleefden.

ook al had ik door de koude natte grond in de lente alles laat gezaaid en geplant, heb ik toch inmiddels al sla, rabarber en aardbeien geoogst.
de kolen zijn hier nu flink aan de groei (ondanks de eerste aanval van duiven)

Bonen zijn goed bovengekomen en ik heb inmiddels de tweede en derde zaai al gedaan. zo heb ik een extra lang seizoen met sperziebonen...

aardappels bloeien allemaal al. dinsdag tegen aardappelziekte spuiten.

winterwortelen zijn niet bovengekomen dus die heb ik vorige week nog maar een keer gezaaid.

De peulen zijn een drama. het is geen goed jaar voor peultjes, sugarsnaps en erwtjes.

In de serre thuis staan de paprika's en pepertjes te bloeien.
tomaten, aubergine en meloenen ook. ik moet eigenlijk het een en ander nog even goed opbinden.

de eerste komkommer al geoogst (en opgegeten) :D

In de achtertuin heb ik ook bakken vol groenten en kruiden.
de kruiden heb ik altijd al thuis gehad dus dat is niets nieuws maar de hoeveelheid gewone groente ben ik stevig aan het uitbreiden.
het in bakken kweken doe ik voornamelijk om er, met het oog op preppen, meer ervaring in te krijgen. het werkt toch altijd op een andere manier dan in de volle grond. ik kijk vooral naar het bemesten, hoeveelheid zonlicht, de ruimte in de bak, recyclen van de aarde en natuurlijk het bewateren.

per ongeluk klimmende ipv stam-sperziebonen gezaaid...dus die moeten ook nog wat klimmateriaal hebben...
De bak pluksla is al een aantal keren erg handig gebleken...voor een fijne kleine salade, bij de hamburger, uitsmijter en de shoarma. erg lekker!
straks zijn de tomaten rijp, en kan ik boontjes, sla, andijvie en worteltjes etc ook gewoon uit m'n achtertuin plukken!
altijd iets vers uit de tuin.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

vandaag even naar de tuin geweest om de schade te bekijken...
er is niets verzopen dus het valt heel erg mee dacht ik.
Maar helaas zijn de slakken door het natte weer wel stevig aan de slag gegaan.

er is ook het een en ander door alle nattigheid in elkaar gezakt. ff opbinden dus.

er zitten ook maar weinig peren, pruimen en kersen aan de boompjes. waarschijnlijk er ook afgeregend en gewaaid.
maar dat kan ook eerder gebeurd zijn.

mijn uien hebben er nog nooit zo mooi bijgestaan. die vinden al die nattigheid prima dus :?
aan de andere kant, ze staan dit jaar wel op het meest verhoogde bed op de tuin dus ze hebben de beste drainering...

m'n jostabes groeit uit z'n voegen. na de oogst maar flink terugsnoeien.
mijn kruisbessen staan op ongeveer dezelfde plek maar zijn er nog niet goed gesetteld. de kruisbesjes zijn klein en er is een struikje die het waarschijnlijk niet gaat redden.

morgenochtend ga ik gewapend met de schimmelspuit bezig want die schimmels liggen met die natte broeierigheid natuurlijk flink op de loer!
ik ga ook nog wat as tussen de aardappels, wortels en bietjes gooien. goed voor de wortel/knolvorming.
de prei en kool krijgen nog wat extra koemestkorrels. dat zijn de ergste vreetzakken op de tuin...
en speciaal voor de bosbessen; hortensia voeding. voor de ontwikkeling van de bessen. raar maar waar, dat werkt fantastisch!
voor de winter krijgen ze trouwens wilgenblad en houtsnippers en voor de lente compost, as en wat koemestkorrels.

de eerste winterprei is klaar om uitgeplant te worden. ik heb alleen geen plaats meer...
ik heb één bed van 8 meter niet in gebruik omdat daar mijn oude tunnelkas staat. die wil ik verbouwen. misschien toch maar snel ergens anders neerzetten...maar waar? :?

thuis nog maar wat nieuwe andijvie, ijsbergsla en wat kruiden zoals dille en basilicum zaaien. dat blijft altijd doorgaan.
ook wil ik nog wat bloemkool voor de winterteelt proberen. heb ik nog nooit gedaan maar al doende leert men toch?

in de serre kas hadden enkele planten last van een warmte-flauwte. dan gaan de planten slap hangen terwijl ze toch genoeg water hebben.
het gebeurt vaker als de temperatuur nogal fluctueert zoals gisteren en vandaag.
snel de deur en raam open gezet. als het niet snel bijtrekt dan leg ik een laken over de serre heen.

vanavond ga ik al mijn zaden sorteren. alles wat oud is gaat samen in een zak. daar maak ik volgende lente zaad ballen van.
ik gebruik daar dikke slootdrek voor, dat plakt lekker samen.
en dan gooi ik ze in het bos, aan slootkanten etc.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De moestuin

Post by ghostwhiper »

EVA wrote:m'n jostabes groeit uit z'n voegen. na de oogst maar flink terugsnoeien
jostabes?
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/josta.html

een kruising tussen zwarte bes en kruisbes
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Door die !@#$%^-handen momenteel ben ik nauwelijks in staat de moestuin degelijk te onderhouden. Er word daarom momenteel allen maar geoogst en bij een leg bed zal er zwart zeil gelegd gaan worden om de grond onkruidvrij te houden tot volgend jaar. Helaas, het is niet anders.

Morgen zullen de kruisbessen geoogst gaan worden. Een kilotje of 10-12 zit zeker wel aan die struiken! Dat word smullen geblazen en jam maken. Misschien zelfs een paar kilotjes gebruiken om een wijntje mee te maken. Je moet toch wat met het spul ;)

Kruisbestakken moeten na de oogst terug worden gesnoeid om de struik te beschermen tegen de winter. In het voorjaar loopt het weer uit. Er stonden en aantal struiken vanuit de vorige eigenaar en deze hebben een zéér goede smaak. Een aantal takken zal ik dan ook niet snoeien maar afleggen om zo te vermenigvuldigen. Mochten er liefhebbers zijn voor een stek later in het jaar geef het dan even door. Dan leg ik alvast meer takken af.

En voor het geval er mensen zeuren van: "Ik heb geen ruimte" oid, een kruisbes kan ook heel goed in een pot gehouden worden ;)
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: De moestuin

Post by DonTor »

Vandaag bonen kunnen oogsten, de oogst is zo'n kleine kilo geworden.
Ook 6 grote mooie wortelen, ik had er niet meer geplant bij wijze van test.

Voor volgend jaar komen bonen en wortelen dus zeker ook op de lijst.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: De moestuin

Post by DonTor »

Vandaag 2 grote emmers van 25L bewerkt om er aardbeien in te zetten, een acht-tal gaten kriskras in de emmer en de plantjes verplaatst in de emmers.

Onderstaande nog gezaaid:

- Bloemkool
- Snijsla
- Kropsla meikoningin
- 3 rijen radijzen witpunt en 3 rijen volledig rode radijzen
- Kervel
- Veldsla
- 9 lookteentjes bij wijze van test (zou iets te vroeg zijn, mr de anderen gaan in pot
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by Lewieke »

Winterbloemkool @dontor ?

Sla gaat nog lukken, radijzen ook.
Je kan plantjes winterbloemkolen aanschaffen en in maart-april heb je dan verse bloemkolen.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: De moestuin

Post by DonTor »

Lewieke wrote:Winterbloemkool?
Vroege bloemkool. Moet nu gezaaid worden onder glas en zou dan rond feb/maart geoogst kunnen worden (volgens het zakje althans)
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by Lewieke »

Dat is ook een mogelijkheid. Staan ze onder glas? Hoeveel aardbeiplanten heb je nodig? Zoek je even op wanneer het beste moment is om ze te planten ?

L.
Post Reply