wodan wrote:Grin, en Bing minder of zo? Bing is van M$, weet je wel?
Bing slaat momenteel nog minder op dan Google. Maar de zoekresultaten zijn voor specifieke zaken iets minder.
En Google is van...tja, Google. Dan weet je het ook wel. Google heeft zijn gehele imperium opgebouwd uit metadata opslaan en resultaten gebruiken tbv reclames die op gebruiken zijn toegespitst. Oftewel, Google heeft zelfs een langere historie en meer ervaring van data opslaan.
Waar het op neer komt is dat elke searchengine eenzelfde ellende heeft in meer of mindere mate. Hoe meer ze opslaan hoe beter de resultaten zijn. Hoe minder ze opslaan hoe slechter de resultaten. Ook engines als Ixquick heeft hier onder te lijden.
2de probleem is dat de "gratis" engines toch ergens van betaald moeten worden en op den duur een verdienmodel moeten zien te realiseren. Ook Ixquick zal op den duur dus een verdienmodel moeten zien te realiseren gebaseerd op metadata of uit abonnementvormen. De laatste zal dan wellicht geen searchsdata opslaan, maar die heeft wél weer jouw persoonlijke gegevens ten behoeve van onder andere facturering.
Onder de streep kan dus slechts 1 ding geconcludeerd worden: Iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij op internet doet. Indien je de kennis hebt (waar nodig) via proxi's werken en laat zo weinig mogelijk data bewust achter. Negeer (anti)social-media en meng je vooral nergens in openbare discussies. Pittige, op het scherpst van het mes, gesprekken op gespecialiseerde fora zijn prima, maar onthoud dat ook daar altijd nog geïndexeerd word door diverse zoekmachines.