Machetes

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Machetes

Post by kwakster »

Mijn mening: eigenlijk zou elke prepper een goede machete in zijn of haar bug-out bag moeten hebben, en een tweede naast het bed kan heden ten dage ook geen kwaad.
Zelf ben ik een overtuigd fan van deze nuttige gereedschappen, zowel vanwege de veelal uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, alsook vanwege het feit dat machetes met eenvoudige middelen gemodificeerd kunnen worden voor meer specifieke doeleinden.
Zelf gebruik ik allerlei machetes voornamelijk voor trail clearing (het enigszins beloopbaar houden van bospaden e.d), maar ook het modificeren & slijpen ervan heeft mijn interesse.
In deze thread wilde ik een aantal voorbeelden tonen, wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

De Cold Steel Black Bear machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een fors uitgevallen bowie.
Vanwege de klingdikte & het gewicht gedraagt dit model zich echter meer als een groot mes dan als een machete, en qua hakwerk is het daarom ook beter geschikt voor (dikkere) takken & kleinere boompjes dan voor licht kreupelhout of braamstruiken.

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

Image

Deze machetes zijn gemaakt van zeer goed gehard 1055 koolstofstaal dat vooral bekend staat om zijn extreme taaiheid.
Niet alleen zijn ze vrijwel onverwoestbaar, ook kennen ze eenmaal goed nageslepen een onverwacht goede standtijd van de snede.
Af fabriek zijn ze echter stuk voor stuk extreem bot, en wat er aan "snede" op zit is tevens compleet verbrand door ongekoeld machinaal slijpen.
De originele greep is zowel te dik als te glad waardoor je weinig grip hebt, een serieus nadeel wanneer je met zo'n ding aan het werk gaat.
Er gaat aardig wat tijd & ellebogenvet in zitten om de werkelijke kwaliteit naar boven te halen, maar dat is het mijns inziens alleszins waard.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

Modificaties:

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & grip.
- Hoofdsnede handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)
- Swedge handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)


Specificaties van dit exemplaar:

Totale lengte: 45,2 cm
Klinglengte: 30,6 cm
Klingdikte: 2,88 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Guard: polypropyleen met staal er onder.
Gewicht: 511 gram
Schede: Cor-Ex
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

De Cold Steel Bowie machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een lang slank bowiemes.
Door die slanke bouwwijze en het feit dat het gewicht meer naar achteren ligt kun je met dit model gemakkelijk een hoge tipspeed ontwikkelen, hetgeen deze machete bij uitstek geschikt maakt voor licht kreupelhout en bijvoorbeeld braamstruiken.
Vanwege de snelle wendbaarheid gecombineerd met een vrij starre kling leent dit model zich ook uitstekend voor home defense.

Deze machetes zijn gemaakt van zeer goed gehard 1055 koolstofstaal dat vooral bekend staat om zijn extreme taaiheid.
Niet alleen zijn ze vrijwel onverwoestbaar, ook kennen ze eenmaal goed nageslepen een onverwacht goede standtijd van de snede.
Af fabriek zijn ze echter stuk voor stuk extreem bot, en wat er aan "snede" op zit is tevens compleet verbrand door slordig en ongekoeld machinaal slijpen.
Er gaat aardig wat tijd & ellebogenvet in zitten om de werkelijke kwaliteit naar boven te halen, maar dat is het alleszins waard.
De originele greep heeft een oppervlaktestructuur die gauw blaren oplevert en toch weinig grip biedt, een serieus nadeel wanneer je met zo'n ding aan het werk gaat.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en zoals gezegd home defense.

Modificaties:

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & een zeer goede grip.
- Hoofdsnede gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 30 en 35 graden inclusief)
- Swedge gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 35 en 40 graden inclusief)

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

Specificaties van dit exemplaar:

Totale lengte: 44,1 cm
Klinglengte: 29,5 cm
Klingdikte: 2,74 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Gewicht: 372 gram
Schede: Cor-Ex
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Machetes

Post by Peerke »

@kwakster

Jij bent echt heel goed in het slijpen van alles waar een rand aan zit !
Mijn complimenten daarvoor, die welgemeend zijn.

Ik heb de wereldberoemde CS Kukri in bezit. Nageslepen, en nooit gebruikt.
Te groot, te zwaar en te opzichtig om te dragen.

Daarom heb ik dus SOG Field Knife gekocht.
Klein, lichtgewicht, verborgen te dragen, makkelijk te slijpen. En relatief goedkoop. Ik vind hier in West Brabant geen jungles mee.

"Size doesn't always matter".

Al ben ik met je eens dat een machete handig is voor grovere taken.
En om ongewenste personen op afstand te houden heb ik een wallhanger om het zo maar te zeggen.
Tevens is een bokken nog altijd zwaar onderschat.

Botbreuken helen langzamer dan snijwonden; al zijn snijwonden meestal wel vaker fataal.
Lies live on, and the truth is the victim.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Machetes

Post by Roel »

Ik zou, zelfs al is het prijstechnisch te verantwoorden, nooit een bot product kopen. :(
Als ik goed geld betaal wil ik een kant en klaar mes waar ik geen verbetering meer aan wil en kan aanbrengen.... tenminste...niet meteen na aanschaf. ;)
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

@Peerke

Slijpen is al jaren een soort nuttige hobby van me, en tevens een stukje ontspanning.
En het komt ook altijd wel van pas, is het niet voor mijn eigen messen dan is het wel voor iemand anders.

Zo'n Cold Steel kukri past gemakkelijk in een dagrugzakje, en dat is ook een van de criteria waarop ik mijn eigen gebruiksmachetes uitzoek.
Het langste model dat nog net in mijn rugzakje past heeft een totale lengte van 54 cm, en dat is een Condor Eco Golok machete.
Daarnaast zit er nog een vaststaand mes in (dit kan van alles zijn, van een simpele Mora Bushcraft tot een vintage Puma), en in mijn broekzak zit meestal een Spyderco Military of Endura.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

@Roel

Bij veel machetes heb je geen keus; de fabrikant geeft deze meestal slechts een rudimentaire snede mee omdat veel serieuze gebruikers in de landen van herkomst er toch meteen na aanschaf een eigen snede op zetten specifiek voor hun gebruik.
Met een wat kleinere of juist wat grotere slijphoek, en wat meer gepolijst of juist wat grover, al naar gelang het te verwachten werk.
Daarnaast houdt e.e.a de aanschafprijs zo laag mogelijk, hetgeen van belang is voor de vaak laagbetaalde kopers in Zuid-Amerika en Afrika, alwaar een machete zo'n beetje het belangrijkste stuk gereedschap is.
Slijpen van de wat minder harde machetes doet men gewoon met een vijl, de slijpsteen wordt enkel gebruikt voor machetes van hardere staalsoorten waar een vijl niet in komt.

Geldt trouwens ook voor diverse Japanse koksmessen, ook daar gaat de fabrikant er vanuit dat de koper het mes toch meteen zelf naar eigen smaak & voorkeur zal naslijpen.
Maar de fabriekssnedes van die messen zijn tenminste wel bruikbaar rechtstreeks uit de winkel, iets wat je van machetes meestal niet kunt zeggen.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Deze Cold Steel Magnum Kukri Machete heb ik met enkel een korrel 120 diamantvijl voorzien van een convexe snede waarvan de apex +/- 30 graden inclusief meet, met op de rugzijde een eveneens convex geslepen swedge (zit er normaal niet op), hetgeen het penetratievermogen van de machete sterk verhoogd.
Door het gebruik van die grove vijl hebben beide snedes als het ware zgn "microtandjes" welke enigszins naar achteren gericht staan voor maximale bite in die richting.
Tevens is het oppervlak van de PVC greep veranderd van "sterk blaarvormend" naar "handpalmvriendelijk" d.m.v. het aanbrengen van een zgn "fuzzy finish".
Zgn "home defense" uitvoering.

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

Specs van dit exemplaar:

Totale lengte: 56,5 cm
Klinglengte: 43,0 cm
Klingdikte: 2,93 mm (vrij star en weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal (niet roestvast, wel uitermate taai)
Hardheid: +/- 56 HRC
Greepmateriaal: PVC (goed schokdempend)
Gewicht zonder schede: 546 gram
Gewicht met schede: 674 gram
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Vintage Incolma No.131 luxe kwaliteitsmachete uit de jaren '60, gemaakt in Manizales te Colombia met gebruikmaking van technologie & machines afkomstig van de Gebroeders Weyersberg, zwaardmakers van oudsher in Solingen, Duitsland.
Kenmerken van deze kwaliteitsmachetes zijn het beduidend hardere & slijtvastere staal vergeleken met de meeste moderne machetes, de dunner uitgesmede & verchroomde kling, en de fraaiere afwerking met metalen greep voorzien van houtinleg en deels vergulde etsing op de kling.

Met een gewicht van 420 gram valt deze machete in de middengewicht klasse, waardoor breed inzetbaar voor allround gebruik, van braamstruiken & struikgewas tot niet al te dikke boomtakken.
Omdat het staal te hard bleek om te vijlen heb ik de machete met de hand op diamant geslepen tot een licht convexe, en armhaar scherend scherpe snede met een apex van +/- 30 graden inclusief.
NB: alle zgn "microtandjes" van deze snede staan naar achteren gericht voor maximale bite.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

ImageImage

ImageImage

ImageImage

ImageImage

Image

Specs:

Totale lengte: 58,5 cm
Klinglengte: 45,7 cm
Klingdikte: deze verjongt zich van 1,85 mm net voor de greep tot 0,9 mm net voor de punt, maar niet of nauwelijks van rugzijde tot snede. (zgn enkele taper)
Staalsoort: verchroomd koolstofstaal (harder dan een F.Dick basterdvijl)
Greepmateriaal: verchroomd metaal met houtinleg en messing klinknagels
Gewicht: 420 gram
Geen schede.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Machetes

Post by Peerke »

Mooie 'gravure' op die machete @kwakster
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Machetes

Post by Carismo »

leuk topic

ik heb er zelf verschillende. van gewone latins tot parangs, kukris tot goloks. alsook zo'n heavy plamuurmes achtige hakker... en wissel graaf af tussen verschillende ook naargelang de te doene taken.

Voor all round vind ik tegenwoordig de budget highlander kukri wel te doen 3 tientjes ook herslepen in mirror micro convex en dat ding gaat echt door takken als boter.

andere merken tops, condor, cold steel, esee...

zelf wil ik ooit nog een gurka kukri sk5 van cold steel maar dan meer op om te ruilen omdat ze iets te veel kosten. (de sanmai series helemaal)
If it's stupid and it works... it ain't stupid
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Machetes

Post by Peerke »

O
M
G

https://www.youtube.com/watch?v=Kdp0GRRYdD0

Stelletje nitwits die willen weten hoe haarscherp een machete is. Het ding is verdomme bedoeld om grove taken mee te doen en niet voor snijtaken. Als ik iets wil zagen ga ik toch ook geen bijltje pakken ?

Ja, ook ik heb die CS kukri en het is een waardeloze rand die er geslepen is. Maar het voldoet voor haktaken en daar gaat het toch om ?
Lies live on, and the truth is the victim.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Met een beetje ellebogenvet valt er een uitstekende chopper van zo'n CS kukri machete te maken, en het is een van mijn favoriete machetes voor daadwerkelijk gebruik.
Hier een link naar een thread van me op een Amerikaans messenforum:

https://www.bladeforums.com/threads/opt ... t-17968792
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Machetes

Post by Carismo »

Veel van die elcheapo's hebben een primaire hollow grind en die dingen zijn dan wel goed voor kleine takken echter voor dikkere takken zou je idd die holle grind moeten wegslijpen naar een convex...
If it's stupid and it works... it ain't stupid
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Momenteel bezig met het aanpassen & testen van een Condor Eco Golok machete & een Condor Bushcraft Parang.
Thread alhier op een Amerikaans messenforum: https://www.bladeforums.com/threads/fin ... s.1662592/
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Machetes

Post by Carismo »

heb zelf een eco parang (zelfde als de bushcraft parang met oranje handvat maar daarond heb ik een fietsband omgewikkeld voor meer grip.
If it's stupid and it works... it ain't stupid
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Thread over twee onherkenbaar gemodificeerde Cold Steel Heavy Duty machetes:
https://www.bladeforums.com/threads/mod ... e.1564991/
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Machetes

Post by SurfEasy »

Echt een mooie topic Kwakster.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Jarv
Posts: 488
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:27 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Machetes

Post by Jarv »

Hej hej,

Persoonlijk vind ik een machete of een parang meestal wat dun en flexibelig en eigenlijk ook niet echt veelzijdig.
Ik ben dan ook als een blok gevallen voor de Terävä Skrama van Varusteleka.

https://www.varusteleka.com/en/product/ ... teel/30189

Op youtube staan genoeg filmpjes over dit fantastische mes (ja, ik ben een zwaar bevooroordeeld fan ja :D )

Ik ga absoluut het bos niet meer in zonder. Hou je 'm kort bij het mes vast weegt hij bijna niets en kan je er fijn mee snijden. Hou je 'm aan het eind vast zit ie tussen een parang en een hakbijl.

(Foto is de mijne naast mn becker bk7)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kwakster
Posts: 97
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 16 times

Re: Machetes

Post by kwakster »

Machetes en ook parangs bestaan in een veelheid aan klingdiktes.
Hoe dunner hoe flexibeler is zeker waar, maar een dunne kling doet het wel veel beter op twijgen, braamstruiken en ander dun spul waarbij een hoge tipspeed vereist is.

En wanneer je een slechts 2 mm dikke kling van praktisch onverwoestbaar 1055 koolstofstaal combineert met een uitgekiende klingvorm en een daarbij passende convexe slijping wordt het toepassingsgebied ineens een stuk groter, zoals onderstaande compleet verbouwde Cold Steel Heavy Duty machete laat zien met een polsdik berkenboompje.
In 1 x er moeiteloos dwars doorheen, en dat gaat echt niet lukken met een 4,2 mm dikke Skrama (en de meeste andere choppers)

Image
Image
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
FCO
Posts: 4
Joined: Thu Oct 22, 2020 4:16 pm

Re: Machetes

Post by FCO »

Neem voor beveiliging geen machete maar eerder een tactische tomahawk, Je gaat er jezelf niet mee verwonden (als je met een machete swingt en het raakt niets dan komt die terug naar jou (momentum) en bestaat er een kans dat je jezelf verwond (door het lange lemmet van een machete).
Een tomahawk is preciezer en stabieler in de hand, heeft 2 kanten (breed en smal) voor mogelijk letale immobilisatie, een vlakke kant voor niet-dodelijke immobilisatie en mits een beetje oefening kan je die makkelijk een 10-tal meter werpen.
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Machetes

Post by Carismo »

FCO wrote: Thu Nov 19, 2020 3:28 pm Neem voor beveiliging geen machete maar eerder een tactische tomahawk, Je gaat er jezelf niet mee verwonden (als je met een machete swingt en het raakt niets dan komt die terug naar jou (momentum) en bestaat er een kans dat je jezelf verwond (door het lange lemmet van een machete).
Een tomahawk is preciezer en stabieler in de hand, heeft 2 kanten (breed en smal) voor mogelijk letale immobilisatie, een vlakke kant voor niet-dodelijke immobilisatie en mits een beetje oefening kan je die makkelijk een 10-tal meter werpen.
ieder z'n voorkeur ik ben zelf geen bijlen of tomahawk man

Een tomahawk is voornamelijk een werp wapen geen hak tool voor hout daar is het lemmet te klein voor. (meer kans om te missen of de steel te raken hetgeen je niet te veel moet doen) Tactische tomahawks hebben vaak een punt aan de achterkant om stenen te chippen om er een mes van te maken. Er zijn er ook met een hamergedeelte maar ik heb al enkele bijna ongelukken gezien waarbij men een vastzittende tomahawk uit hout wil trekken en bijna dat hamervlak of spike in het gezicht kreeg... :shock:

Een machete met heel de arm en momentum opbouwen geeft idd meer kans op verwondingen maar dat is door de foute techniek.
mits correct gebruik (hoek rond de 45°) en vooral met de polstechniek. heb je juist meer controle door een langer snijvlak (ook zijn bepaalde technieken enkel voor gevorderden)

Beetje uitleg van joe flowers van bushcraft global en ontwerper van verschillende messen en machetes voor Tops en Condor
If it's stupid and it works... it ain't stupid
Red
Posts: 11
Joined: Wed Mar 11, 2020 1:06 pm

Re: Machetes

Post by Red »

FCO wrote: Thu Nov 19, 2020 3:28 pm Neem voor beveiliging geen machete maar eerder een tactische tomahawk, Je gaat er jezelf niet mee verwonden (als je met een machete swingt en het raakt niets dan komt die terug naar jou (momentum) en bestaat er een kans dat je jezelf verwond (door het lange lemmet van een machete).
Een tomahawk is preciezer en stabieler in de hand, heeft 2 kanten (breed en smal) voor mogelijk letale immobilisatie, een vlakke kant voor niet-dodelijke immobilisatie en mits een beetje oefening kan je die makkelijk een 10-tal meter werpen.
Als jij goed slaat met een manchete dat komt hij niet terug? (tis geen boemerang) Maar het is misschien sws handig om een paar vechtlessen te nemen met een wapen als je jezelf ermee wilt verdedigen. Te hard slaan (of steken) met een wapen is nooit goed, want dat betekend dat je eerder lomp dan gecontroleerd bezig bent dat is met doorhakken en vechten niet verstandig ;) Een manchete is door zijn draaipunt heel erg makkelijk zonder momentum te verliezen weer in te zetten voor een nieuwe hak/slag (of dat nu in een struik is of persoon)
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Machetes

Post by Carismo »

Nu na de post ben ik beetje met mijn eigen tomahawks aan de slag gegaan en ik begrijp wel ergens de multi use maar een goed kapmes vervangen doet het imo toch niet. Het is een goede back up maar geen prio voor mij als ik zou moeten kiezen..

Maar de aloude discussie betreft kiezen tussen tussen bijl of machete... Een voorbereide happy camper heeft beide (of meerdere overlappende tools) mee... 8-)
If it's stupid and it works... it ain't stupid
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Machetes

Post by Peerke »

Een bijltje kan geen machete vervangen. Ze zijn een aanvulling op elkaar. Soms is een klapzaagje weer handiger dan een bijltje of machete.

Met een hamer kun je niet boren. Met een schroevendraaier kun je geen spijkers nieten. Soms is te groot te onhandig. Soms ook te klein.
Een kipfilet snijden met een machete is no go. Een bos bamboe snoeien met een zakmes evenmin.

Het doel bepaalt het gereedschap.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply