Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

WWM (NL)

Post by Peerke »

Huidige situatie (20 februari 2024)

Artikel 2 365
1Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

1°.stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

2°.andere opvouwbare messen, indien:

a.het lemmet meer dan een snijkant heeft; of

b.de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

3°.boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;

4°.blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;

5°.pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;

6°.katapulten;

7°.andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

------------------------------------------------------------------

Ik hou eventuele wijzigingen aangaande de WWM in de gaten, en zal wijzigingen c.q. veranderingen z.s.m. rapporteren. Inzake de huidige situatie is het gewoon legaal om een zakmesje te dragen. Wat eronder wordt verstaan, zie hierboven. Een machete valt dus niet onder een zakmesje. Uiteraard is er ook common sense. Je neemt geen (zak)mes mee naar het café of een voetbalwedstrijd. En daarnaast geldt er de APV (Algemene Plaatselijke Verordeningen) van de desbetreffende gemeente waar U zich aan dient te houden. In sommige (NL) gemeente kunt U preventief gefouilleerd worden ! Indien u afstand doet van Uw mes, heeft U geen enkel recht meer tot reclamatie ! Er is een groot verschil tussen afstand doen, of afgifte. In het laatste geval kunt U alsnog in beroep gaan tegen de inbeslagname.

In het kader van bovenstaande DRAAG ik mijn goedkoopste Ganzo G727 die ik voor 13 ekkies op Gearbest heb gekocht. Het was destijds mijn 1e ervaring met gearbest, om hun service te testen en ik denk niet dat ze nog bestaan. Ze hadden enige tijd later moeite met verscheping van scherpe objecten <policy kwestie>

Ik had jurist moeten worden ... door de regels de mazen in de wet te vinden.

En in datzelfde kader. Kijk goed uit wat je bij Aliexpress besteld. Er zit wel goeds bij, maar ook een hele hoop wat kwalitatief slecht is, of niet door de beugel kan, of zelfs levensgevaarlijk is. Met merknamen nemen ze het niet nauw. Beter een goede kloon dan een slechte kopie.

Ter referentie.

Ganzo G727 in 9CrMoV15 is gelijkwaardig aan Ontario RAT 1
BM bugout 535 clone is beter dan de echte BM 535, alleen het handvat is slechter.
Wat betreft de laatste. De kloon is 15 euro, de echte ruim 250

Vaak wordt er aan staal alles aangegeven, maar voor 15 euro krijg je geen 3CPM mes. Vaak is dit 440 wat gehard is en scherp geslepen. Het gaat niet lang mee. Kies liever voor een fabrikant die D2 garandeerd en gebruikt. De meeste China messen makers zijn erop over gestapt. Voor de prijs kun je het niet laten; verliezen en/of inbeslagname ook niet.

Een en ander is na te lezen op:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2024-01-01

Wat ik daaruit kan opmaken, is dat een groot vaststaand mes zoals SOG Daggert 2 niet onder de wapens valt, en ik het vrij zou mogen dragen, net zoals een simpele mora of sanremu 708. De mazen in de wet. Indien ik het verkeerd heb, verneem ik dat graag @kwakster. Hoe zijn de wetten bij onze zuiderburen @wodan ? Ik wil niet conflicteren met de bij jullie geldende regels aangaande van. Het is wel fijn dat er 1 Europa is, en in elk land nog steeds andere regels en wetten gelden.

Duidelijkheid is verschaft inzake straffen en vervolging !
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Post by SurfEasy »

Misschien met enige humor,
Hoe zit het als je ingeschreven staat als bescheiden messen handelaar, misschien mag je dan wat van de regels afwijken.
Het is maar een idee.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Post by SurfEasy »

Ik hoop zo dat ik mijn setje ook in de toekomst mag blijven dragen, dat doe ik al ruim 30 jaar, en je kan amper zien dat het redelijk veel gebruikt word.

Dit is mijn oude gereedschap setje.
Victorinox.JPG
Mes Kopie 1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Post by SurfEasy »

Ik heb de oude leren hoes geheel opnieuw genaaid met visdraad haast onverwoestbaar, ook heb ik de extra vakjes er op genaaid van gewapende dekzijl leger materiaal.
Het geheel kan mij dan overleven.
Mes 5.JPG
Mes 3.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Post by SurfEasy »

Deze setje heb ik gekregen als garantie, voor een erf setje die goed door mijn vader was gebruikt waar te veel aan moest gebeuren.
Dit heb ik ook altijd in mijn broekzak in een leren hoesje.

Victorinox Evolution 23 functies.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Welke mes(sen)/multitools hebben jullie?

Post by Peerke »

Zwitsers mesje is handig door al die functies, en toch redelijk lichtgewicht om te dragen. Afhankelijk van wat ik ga doen, maar vooral bij het vissen stop ik mijn Ganzo G202 in de rugzak. Het schaartje is zo verrekt handig voor het doorknippen en afknippen van vislijn. Met bit-kit is het 270 gram. Niet iets wat ik graag aan mijn riem wil hebben.
G202.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

WWM (NL)

Post by Peerke »

Addendum.

Categorie IV

1°.blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;

Dat wil zeggen dat een zakmes met 2 snijdende zijden niet is toegestaan. Hetzelfde geldt voor mijn SOG Daggert 2. Dragen is verboden; deugdelijk transporteren is toegestaan. Het is een fors apparaat, maar verboden te dragen volgens de huidige wetgeving. Volgens dezelfde wetgeving is het toegestaan om een klein kapmes wel te kunnen dragen. Vandaar dat de jeugd er in Rotterdam zuid mee op stap loopt.

Het is dezelfde jeugd die niks weet, of niets wil weten van wet en regelgeving en het verpest voor een meerderheid van de goedwillende bevolking voor wie een zakmes een stuk gereedschap is, en geen wapen.

Als martial artist is me het volgende geleerd. Handen zijn wapens, al het andere is gereedschap.

Overigens heb ik deze.

https://www.sanrenmuknives.com/product/s708/

Voor 12 euro kan ik niet lijden. Full flat grind ipv scandi grind. Voor mij beter dan mora. Mocht het inbeslag genomen worden, dan zal het me worst zijn.

Nu slijp ik al heel lang zelf mijn messen, maar ik ben geschrokken hoe scheermes scherp dit mes uit de doos komt. En ik schrik niet snel... dit is op het waanzinnige af.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Sanremu S708

Post by Peerke »

Sindskort als all rounder Sanremu S708-3 gekocht via alie voor de schokkende prijs van wel 12 euro

Review op youtube, nou ja review.



Voordelen:
- 12c27 roestvrij Sandvik staal
- full flat grind en geen scandi grind zoals bij mora
- vast mes voor de lengte van een zakmes
- zeer lichtgewicht met 78 gram
- spotgoedkoop voor 12 euro
- schede heeft enorme retentie zonder te rammelen
- gaatje voor koordje (lanyard) - who needs that ?
- bevestiging voor meerdere messen (is 1 niet genoeg)
- clip van de schede is groot genoeg voor de meeste riemen.
- vinger grooves aanwezig op voorzijde van heft
- het heft is groot genoeg voor mijn klauwen.

Nadelen:
- geen deep carry clip
- geen soft handvat maar hard plastic.
- geen vinger grooves op begin van het lemmet.

Ik heb het nog niet in de praktijk gebruikt en misbruikt, maar de algehele indruk is zeer goed. Ik ben gewoon onder de indruk wat een "China mesje" voor krap 10 euro kan bieden, waar USA "proud is" op een log en lomp exemplaar van vele malen duurder. Geheel persoonlijk, verkies ik dit boven een Mora. Ganzo heeft een vergelijkbaar exemplaar wat me meer aansprak, maar door de vorm en de keuze van staal heeft dat mes issues.

De vorm van het lemmet doet me denken aan Ontario RAT 1/2 en/of Ganzo G727. Soort van afgeronde Japanse tanto. IMHO hadden ze er een soort van Japanse tanto van moeten maken om er echt een verschil mee te kunnen maken. Het lemmet is recht in plaats van licht glooiend om over te gaan in een ronde punt Japanse stijl tanto is zeldzaam, Amerikaanse stijl tanto is gebruikelijk maar agressiever door een recht punt met een spitse punt om te doorboren of als beitel te gebruiken zoals in M16-02KS. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Ik geef het nu een overall score van 9/10.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply