Een nieuw messenstaal DC53

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Een nieuw messenstaal DC53

Post by Peerke »

Zoals de titel al zegt, een nieuw messenstaal DC53. Het is mij nog onbekend dus waag ik me er niet aan, want onbekend maakt onbemind. Meer info is te vinden op:

https://www.chinatoolsteels.com/product ... ork-steel/

@kwakster ken jij dit ? Het lijkt wel enige potentie te hebben.

Ik zocht eens een al mar sere vast-staand, maar was out of stock. Zelfs broertje kon er in de States niet meer aankomen. Zag er 1 bij Ali voor 20 euro. Kan het wat zijn ? Of is die Sanrenmu voor 12 net zo goed ? Overigens is die Sanrenmu 12C27 staal. Hetzelfde als de Mora's dus gewoon goed. Personlijk geef ik de voorkeur aan flat grind ipv scandi grind.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Een nieuw messenstaal DC53

Post by Peerke »

Net wat meer info gevonden:

Higher hardness (62-64 HRc) than D2 after heat treatment.
Twice the toughness of D2 with superior wear resistance.
Substantially higher fatigue strength compared to D2.
Smaller primary carbides than D2 protect the die from chipping and cracking.
Secondary refining process (DLF) reduces impurities.
Machines and grinds up to 40% faster than D2.
Less residual stress after wire EDMing.
Lies live on, and the truth is the victim.
kwakster
Posts: 101
Joined: Sat Sep 22, 2018 3:08 pm
Been thanked: 24 times

Re: Een nieuw messenstaal DC53

Post by kwakster »

Het is in elk geval een Chinese staalsoort, maar ik heb er nog geen enkele ervaring mee.
Veel zo niet alles hangt ook af van de hittebehandeling die het staal meekrijgt, als dat goed gebeurt kan het best wat zijn.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Een nieuw messenstaal DC53

Post by Peerke »

kwakster wrote: Sat Apr 13, 2024 7:12 am Het is in elk geval een Chinese staalsoort, maar ik heb er nog geen enkele ervaring mee.
Veel zo niet alles hangt ook af van de hittebehandeling die het staal meekrijgt, als dat goed gebeurt kan het best wat zijn.
Klopt wat je zegt @kwakster

Hoewel 420HC van Buck maar een hardheid van 58 ? Rc heeft, is het een prima staal. O, die 110 titanium roept weer herinneringen op. Ik ben altijd wel in voor iets nieuws om te proberen en kijken wat het is.

Die gasten van DBK snappen er niet veel van. Met misbruik krijg je alles gesloopt.

Moet eerlijk bekennen dat Ganzo met hun '440C' een prima product heeft geleverd ! Mijn goedkoopste G727 is ideaal voor al het sloopwerk. 12 euro mesje. Hun D2 is wel hard maar ook erg gevoelig voor roest. Op papier 60 rc, in de praktijk 62. Vandaar die goedkope diamanten slijpschijven.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply