Ben nu al een paar weken aan het testen in onze keuken thuis met een uiterst goedkoop tweedehands Thais Kiwi-mes samen met een nieuw gekocht Zanussi polyethyleen snijplank.
Het mes kreeg ik cadeau van een van de koks voor wie ik slijp, en de punt was een beetje krom van het wrikken.
Hij kocht het mes tijdens een vakantie in Thailand voor enkele dollars, maar hoewel het prima sneed, vond hij het niet echt fijn werken omdat zowel het lemmet als het handvat te klein voor zijn kolenschoppen waren (plus hij houdt meer van dure Japanse messen).
Hij zei echter wel dat deze Kiwi-messen een trend worden bij een groeiend aantal van zijn professionele collega's.
Dit Kiwi-mes is echt goedkoop (regelmatig voor minder dan 10 euro op internet alsmede Aziatische toko's), uitermate roestvrij, heel licht van gewicht, zeer dun lemmet (1,18 mm) en de snede kan gemakkelijk angstaanjagend scherp worden geslepen & gehouden met enkel een goed aanzetstaal en/of een keramische staaf, maar de ongeglazuurde rand van een porseleinen bord of mok werkt ook prima.
Het eenvoudige houten handvat is niets bijzonders, maar tot nu toe werkt het gewoon goed.
Het staal van het lemmet zelf is niet bepaald hard (~50-52 HRC), maar eenmaal voorzien van een dunne snede (mijn exemplaar meet nu ~20 graden inclusief) en een zgn microbevel van ~30 graden inclusief gemaakt op een rode DMT Diafold diamantslijper (fijn), slaagt de snede erin om armhaar scherend scherp te blijven op huidniveau gedurende meer dan een week gebruik in onze keuken.
Wat de scherpte compleet ruïneert is om slechts één vers brood met harde korst te snijden, dan ziet de snede eruit alsof ik door een baksteen heb proberen te zagen, en moet ik de hele snede op de Tormek opnieuw aanbrengen.
Als ik echter niet probeer om te hard voedsel op deze manier te snijden, lijkt de snede het prima te houden.
Momenteel breng ik de microbevel aan met een Spyderco fijn wit keramisch staafje voorzien van een beetje WD40 om te zien hoe een iets fijnere snede presteert en scherp blijft.
Een belangrijk onderdeel van dit alles is overigens de snijplank, dit omdat het oppervlak ervan goed snedesparend moet zijn om de maximale levensduur van de snedes van deze Kiwi-messen te behalen.
Tot nu toe denk ik dat ik een zeer goed presterende plank heb gevonden, gemaakt van HDPE (high density polyethyleen) van het merk Zanussi (op E-Bay voor 16 euro inclusief verzendkosten van Engeland naar Nederland).
Kiwi mes & Zanussi snijplank
- Peerke
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 156 times
Re: Kiwi mes & Zanussi snijplank
Zacht staal is makkelijk te slijpen, maar wordt ook snel bot. Met een lemmet van een santoku van deze "dikte" is het makkelijk zeer scherp te krijgen.
Gelukkig is die kunststof snijplank ook erg geschikt voor zacht materiaal. Ik heb sinds kort een bamboe snijplank en denk dat die funest zou zijn voor dat mes.
Gelukkig is die kunststof snijplank ook erg geschikt voor zacht materiaal. Ik heb sinds kort een bamboe snijplank en denk dat die funest zou zijn voor dat mes.
Lies live on, and the truth is the victim.
Re: Kiwi mes & Zanussi snijplank
Minder harde staalsoorten zijn inderdaad vaak niet al te moeilijk om te slijpen, maar het verwijderen van het braampje wil nog wel eens merkbaar lastiger zijn vergeleken met hardere staalsoorten.
Bamboe is bepaald niet snedesparend voor messnedes, zowel vanwege het relatief hoge gehalte aan silica in de plant zelf, alsook door de lijm die nodig is om de snijplanken te fabriceren en welke zeer abrasief is voor messnedes.
Glazen en marmeren snijplanken zijn natuurlijk nog slechter voor je messen, maar bamboe zal ik ook niet kopen.
In de betaalbare prijsklasse heb ik het liefst HDPE kunststof of een goede kwaliteit kops gezaagd beukenhout.
En er bestaan wel degelijk verschillen in kwaliteit.
In een hogere prijsklasse kun je nog kijken naar Hinoki oftewel Japans cypressenhout; zeer licht van gewicht, sterk antibacteriologisch en tevens zeer goed snedesparend), en in de hoogste prijsklasse bestaan er nog de eveneens Japanse Hi-Soft snijplanken (meer voor de professionele markt, en in Nederland vrijwel niet te vinden)
Bamboe is bepaald niet snedesparend voor messnedes, zowel vanwege het relatief hoge gehalte aan silica in de plant zelf, alsook door de lijm die nodig is om de snijplanken te fabriceren en welke zeer abrasief is voor messnedes.
Glazen en marmeren snijplanken zijn natuurlijk nog slechter voor je messen, maar bamboe zal ik ook niet kopen.
In de betaalbare prijsklasse heb ik het liefst HDPE kunststof of een goede kwaliteit kops gezaagd beukenhout.
En er bestaan wel degelijk verschillen in kwaliteit.
In een hogere prijsklasse kun je nog kijken naar Hinoki oftewel Japans cypressenhout; zeer licht van gewicht, sterk antibacteriologisch en tevens zeer goed snedesparend), en in de hoogste prijsklasse bestaan er nog de eveneens Japanse Hi-Soft snijplanken (meer voor de professionele markt, en in Nederland vrijwel niet te vinden)
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.