Horizontaal dragen van vast mes

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
Peerke
Has thanked: 38 times
Been thanked: 157 times

Horizontaal dragen van vast mes

Post by Peerke »

Ik zag vanavond op youtube een video met een geniale trick om vaste messen horizontaal aan de riem te dragen.

Uiteraard moet de schede wel voorzien zijn van gaatjes aan de rand.

Door er met ty-raps of een stukje paracord er een lus in te leggen, kun je het horizontaal en concealed aan de riem dragen door er kleding over te doen.

Erg handig, want een folder heeft toch beperkingen en soms heb ik liever een klein vast mes bij me.
horizontaal.gif
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
Peerke

Re: Horizontaal dragen van vast mes

Post by Peerke »

Het vereist in dit geval een Kydex sheat die met holle nagels aan elkaar gepopt zit.

Mijn Ganzo FH805 heeft te weinig ogen om het ermee te kunnen maar is klein genoeg om het aan de riem te kunnen hangen.

Ik heb al zitten kijken naar de Cold Steel Kyoto. Een mini katana in een kydex schede maar zonder belt loops.

Misschien maar toch, omdat ik hem leuk vind en niet duur is. Wordt vervolgd.
Peerke

Post by Peerke »

Paar keer geprobeerd om zelfs een klein mes horizontaal te dragen, maar ik vind het echt niet lekker zitten. Door de ronding van het lichaam steken beide uiteinden mij veel te ver naar buiten uit.

Dan draag ik liever een klein mes met een lage clip aan de riem, of gewoon aan de rugzak of in een jaszak.
kwakster
Been thanked: 69 times

Post by kwakster »

Deze Chinese Bastinelli Piccolomako kloon in prima gehard D2 staal met G10 greepdelen draag ik regelmatig horizontaal of verticaal aan de riem dankzij een hele simpele constructie van electriciteitsdraad.
Uitstekende en onopvallende SD mesjes (zeker voor het geld), maar de fabriekssnede ervan is vaak gewoon ruk, dus dit exemplaar heb ik even opnieuw geslepen op de Tormek.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
Peerke

Post by Peerke »

Ik vind het dus helemaal niks om een groot vast mes horizontaal te dragen. Misschien leuk voor in een speciaal vak in de jas of aan een (MOLLE) uitsparing aan de rugzak.

Daarentegen heb ik liever een klein vast mes, zoals Ganzo FH805, met een aangepaste hoge clip voor aan de broekriem.
Peerke

Post by Peerke »

Foto's volgen nog.
kwakster
Been thanked: 69 times

Post by kwakster »

De Bastinelli kloon meet 19,0 cm, en in zijn Kydex schede meet het geheel 21,0 cm
Is volgens mij horizontaal nog goed te doen, maar dan wel aan voor- of achterkant, niet aan de zijkant.

Een andere optie is zo'n vintage Artus Flex mes (totale lengte 24,5 cm zonder schede, en 25 cm inclusief schede), die kun je vrijwel perfect horizontaal aan de riem dragen.
Probleem is om er vandaag de dag nog eentje te vinden in goede staat.
Ik heb nog 1 rose exemplaar, en die hou ik zelf.
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
Peerke

Post by Peerke »

Ganzo FH805.jpg
Mijn Gnazo FH805. Totale lengte 21 cm. Door de hoge plaatsing van de (vervangende) clip is dit makkelijk vertikaal aan de riem te dragen zonder dat het opvalt of irriteert met dragen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply