Vraagje over mazout kachel

Post Reply
Candyman
Has thanked: 12 times
Been thanked: 11 times

Vraagje over mazout kachel

Post by Candyman »

Ik heb een mazout kachel op mijn rookkanaal aangesloten en gevoed met petroleum.
Maar ik krijg geen optimale vlam uit het ding.
Het is een Peeters 317 volgens de sticker.
Iemand ervaring met die kachels?
SurfEasy
Has thanked: 194 times
Been thanked: 5 times

Re: Vraagje over mazout kachel

Post by SurfEasy »

Candyman wrote: Tue Feb 18, 2025 3:32 pm Ik heb een mazout kachel op mijn rookkanaal aangesloten en gevoed met petroleum.
Maar ik krijg geen optimale vlam uit het ding.
Het is een Peeters 317 volgens de sticker.
Iemand ervaring met die kachels?
Kan je ook een paar foto van de kachel plaatsen.

Hoe is de kwaliteit van de kachel, zijn er vergelijkbare kachels om zo een nog beter idee te krijgen.
Zat er al voorheen een kachel op de pijp aan gesloten en deed die het perfect ook bij slechter weer? Dus minder trek.
We sluiten tegenwoordig steeds meer toch mogelijkheden af, maar daar mee ook de toevoer voor een verbrandingskachel, kan daar misschien iets aan verbeterd worden, maakt het met de verbranding ook uit waar de wind vandaan komt, heb je iets dergelijk opgemerkt?

De achtergrond info is belangrijk om een goed beeld te verkrijgen, en kunnen wij je nog beter bijstaan, ook al hebben we misschien niet de mazout kachel.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Hulstkoning
Been thanked: 10 times

Post by Hulstkoning »

1. Is de schoorsteen open en schoon?
2. Is er voldoende trek? Haal de kachel weg en houdt een brandende krant voor het schoorsteengat. Een joelend geluid duidt op voldoende trek.
3. Een oliekachel moet zo kort als mogelijk tegen de schoorsteen staan om trekverlies te voorkomen.
4. Is er voldoende aanvoer van verse lucht? Als alle naden en kieren goed afgedicht zijn creëer je een vacuum waardoor de kachel niet optimaal kan
branden. Controleer dit door een raam open te zetten als de kachel brandt.
5. Zit er geen verstopping of knik in de olieleiding van het voorraadvat naar de kachel?

Als deze punten gecontroleerd zijn en de verbranding is nog steeds niet goed, controleer dan de carburateur door deze van boven los te draaien. Stroomt er onvoldoende olie in? Maak hem dan goed schoon. Ook de kleine onderdeeltjes goed schoonmaken en doorblazen. Oliekachels zijn namelijk erg gevoelig voor vuiltjes in de carburateur. De toevoer voor meer of minder olie is af te stellen d.m.v. een stelschroef op de carburateur.

En om geen vertekend beeld te krijgen: een oliekachel krijgt pas een mooie blauwe vlam als deze goed opgewarmd is. De koude olie moet namelijk eerst verwarmd worden zodat hij verdampt en vervolgens ontbrandt. Bij een nog koude kachel is de verbranding nog niet optimaal wat te zien is aan een onregelmatige gele vlam.
Candyman

Post by Candyman »

Schoorsteen is open en schoon en heeft voldoende trek.
Is afgelopen zomer geveegd en er stond een allebrander voor en die deed het perfect.
Heb wat wasbenzine in de mazout kachel gegooid en toen kreeg ik een mooie boogvlam.
Nu aleen een gele vlam op de bodem.
Dus ik denk dat de kachel niet voldoende brandstof krijgt of de kachel vindt petroleum niet leuk.
Volgende week eens de carburateur na gaan kijken, bedankt voor de tips.
Peerke
Has thanked: 39 times
Been thanked: 161 times

Post by Peerke »

Een gele vlam is een onvolledige verbranding, dus misschien te weinig zuurstof of een verstopping zoals al geschreven.

Maar wasbenzine is anders dan gewone benzine en is een mengsel met een heel uiteenlopend kookpunt traject.

Probeer het eens met gewone benzine. Ethanol heeft sws een veel te laag kookpunt en vlampunt en amper calorische warmte.
Lies live on, and the truth is the victim.
Candyman

Post by Candyman »

Ik heb de luchtgaatjes schoongemaakt en nagekeken door er met een zaklamp op te schijnen, licht kwam er door heen.
Maar de kachel heeft jarenlang stilgestaan bij de vorige eigenaar en bij mij staat hij ook al 5 jaar stil.
Dus als ze zo gevoelig zijn voor verstoppingen dan zal het dat wel zijn.
Wel fijne kachel verder, heerlijk warm.
En in m'n houtopslag kwamen allemaal beestjes, als ik een IBC met petroleum neerzet verwacht ik daar geen beestjes in :D en bij een SHTF kan er ook diesel in.
Hulstkoning

Post by Hulstkoning »

@ Dus ik denk dat de kachel niet voldoende brandstof krijgt of de kachel vindt petroleum niet leuk. @

De juiste brandstof is zeker een belangrijke factor. Petroleum is anders van samenstelling dan stookolie (mazout). Petroleum is vettiger en heeft een hoger brandpunt dan stookolie. Hierdoor zal er geen goede verdamping ontstaan wat weer leidt tot onvolledige verbranding. Hopelijk is het probleem opgelost als je stookolie gaat gebruiken.
Candyman

Post by Candyman »

Bedankt @Hulstkoning hier kan ik wat mee.
Zal eerst de carburateur gaan reinigen en nakijken en als ik dan nog niet het gewenste resultaat krijg zal ik er wat diesel in doen.
Hulstkoning

Post by Hulstkoning »

Verwar diesel niet met stookolie (mazout). De samenstelling is toch weer net even iets anders. En dat net iets anders kan een optimale verbranding in je kachel daarbij in de weg staan.
Peerke
Has thanked: 39 times
Been thanked: 161 times

Post by Peerke »

Candyman wrote: Thu Feb 20, 2025 4:41 pm Ik heb de luchtgaatjes schoongemaakt en nagekeken door er met een zaklamp op te schijnen, licht kwam er door heen.
Maar de kachel heeft jarenlang stilgestaan bij de vorige eigenaar en bij mij staat hij ook al 5 jaar stil.
Dus als ze zo gevoelig zijn voor verstoppingen dan zal het dat wel zijn.
Wel fijne kachel verder, heerlijk warm.
En in m'n houtopslag kwamen allemaal beestjes, als ik een IBC met petroleum neerzet verwacht ik daar geen beestjes in :D en bij een SHTF kan er ook diesel in.
Let wel op of die IBC voorzien is van een UN keurmerk waaruit blijkt dat die geschikt is voor de opslag van diesel ...
Lies live on, and the truth is the victim.
Candyman

Post by Candyman »

Deze kachel heeft wat onderhoud nodig waar kosten bij komen kijken.
Geen probleem verder maar ik vraag me af of er ook mazout kachels met speksteen zijn.
Lijkt me leuk om te proberen, het mazout systeem bevalt me goed.
Post Reply