Geen voorzieningen test

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
phaelin
Posts: 45
Joined: Fri Nov 13, 2015 11:53 pm
Contact:

Geen voorzieningen test

Post by phaelin »

Ik heb een tijd terug op dat andere forum een verslag gepost van een test die ik gedaan heb door 7 dagen lang m'n gas, elektra en water dicht te draaien en te zien hoe eea ging. Ging vrij goed, maar dat was niet in een koude periode. Nu hoop ik op een dag of 10 temperaturen onder nul om dit opnieuw te proberen. Ik kan helaas de elektra niet volledig uitzetten, m'n alarmcentrale interpreteerd dat als sabotage. Dus ik zet alles uit wat betreft verlengsnoeren en draai 't water en gas dicht. Moet 't wel wat kouder worden wat met dit weer heeft 't weinig zin, heb ik al eens getest. Ik zal in dat geval een uurtje per dag vals spelen en online zijn om een verslag te posten maar meer ook niet. Verwarming via m'n zibro kacheltje en fleece dekens. Koken op petroleum stelletjes en ethanol. Licht van olielampjes en hoofdlampjes op batterijen, op te laden via zonnecellen (Goal Zero).
Heeft iemand daar ervaring mee (met een buitentemperatuur onder nul) en waar moet ik op letten?

grx.
“Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.”
― Sun Tzu, The Art of War
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Geen voorzieningen test

Post by ghostwhiper »

hou je accus zo warm mogelijk die haten lage temperaturen.
verder gewoon zoals je vorige test doen en zo veel mogelijk de deuren dichthouden van ongebruikte ruimtes zodat je de warmte van je zibro niet te veel verliest.
eventueel je leefruimte doormiddel van een zeil kleiner maken scheelt ook een hoop stoken.

wens je alvast succes ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: Geen voorzieningen test

Post by Lewieke »

Zorg dat je niet het loodje legt door CO vergiftiging. Het risico bestaat dat je te weinig verlucht en hoeveelheden van 5% co in de lucht zijn dodelijk. Vanaf 3% is er ernstig risico. Installeer een co-melder.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Geen voorzieningen test

Post by Peerke »

@Lewieke @Phaelin

Uiteraard is een CO-melder in dit geval erg nuttig.

Maar bij verbranding komt voornamelijk CO2 vrij. Bij een te hoge concentratie CO2 leg je ook het loodje.

Je zal regelmatig je appartement moeten luchten.

Volgens wikipedia onderstaande info:

Koolstofdioxide heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:

0,039%: koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15%: binnenlucht [12]
0,3%: MIC-waarde
0,5%: MAC-waarde
1%: slecht geventileerde drukke (werk)ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5%: versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2%: licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5%: koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[13] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8%: hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20% en hoger: bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
phaelin
Posts: 45
Joined: Fri Nov 13, 2015 11:53 pm
Contact:

Re: Geen voorzieningen test

Post by phaelin »

CO melder heb ik. CO2 melders zijn vrij duur. Ik dacht een waxinelichtje aan te steken, als 't vlammetje te laag wordt - probleem. Kanarie en koolmijn idee. En ik had al 't idee om een fleece deken om de deur van m'n woonkamer (meest centrale kamer waarin ik dan ook zou gaan slapen) een beetje te isoleren. Klapraampje op een kiertje, zibro'tje aan om 't boven de 8 graden te houden en dan zou 't moeten lukken.

Edit: M'n opladbare batterijtjes moeten dan maar de rond de 8 graden doorstaan. Kan daar niet meer aan doen.
“Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.”
― Sun Tzu, The Art of War
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Geen voorzieningen test

Post by Bobo »

Wel eens een schooltrip gehad in vergelijkbare temp en kapotte verwarming op het onderkomen. Laagjes, laagjes, laagsjes en tot slotte een laagje. Ondergoed, pyjama, joggingspak, bivakmuts, muts, slaapzak. Stonden 2 ramen open ivm ventilatie (en geur van 30 leerlingen) en buiten sneeuwde het lekker. De bivakmuts ging na een uur ofzo uit want ik kreeg het te warm.

En denk aan de ventilatie. Je zal niet de eerste zijn die onwel wordt in een vergelijkbare situatie.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Geen voorzieningen test

Post by Plaag »

Veel succes.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Geen voorzieningen test

Post by Schatkist »

Ik weet niet of je een slaapzak heb en misschien klinkt het raar om thuis in je slaapzak te gaan liggen, maar deze zorgt er voor dat je rondom goed geisoleerd ben. Een dekbed doet dat ook, maar tijdens het draaien verlies je veel warmte. Niet te warm aan kleden maar naar gevoel anders ga je zweten waardoor je het weer koud gaat krijgen.

Succes, veel plezier met je ervaring en ik zal je verslag zeker gaan volgen!

ps. ik slaap altijd met het raam open dus ik heb misschien ook makkelijk praten :)
In Omnia Paratus
Post Reply