verwarming door middel van bierblikjes

Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

@dreezy

En daar moeten wij met zijn allen onze hersens over gaan kraken. Zodat het functioneert én mooi word.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Ja, inderdaad... Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar met limited resources is het af en toe wel moeilijk om de touwtjes aan elkaar te knopen :(
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Om eerlijk te zijn vind ik het juist veel leuker om alles met limited resources te doen. Als je veel geld hebt koop je gewoon de créme de la créme en kan je direct pochen. Nu moet je gewoon weten wat je doet en heb je tevens een leerproces, en juist dat leerproces is vele malen bevredigender in mijn ogen.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by dreezy »

Daar gaat het mij inderdaad ook juist om... Leren, aanpassen en gebruiken.....
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Peerke »

Ook toevallig. Vandaag kwam ik dit tegen in de krant:

http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/ ... ierblikjes
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Lewieke »

En waarom zou je geen van die vacuumtubes aanschaffen? Die kosten echt niet erg veel.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by FincaInSpanje »

Lewieke wrote:En waarom zou je geen van die vacuumtubes aanschaffen? Die kosten echt niet erg veel.
Zo denk ik er ook over. Natuurlijk is knutselen leerzaam en vermakelijk maar het blijft rommelen binnen de marge en veiligheid en dergelijke die fabrikanten verplicht zijn in te bouwen ..... :?: Voor een paar centen koop je al heatpipes tegen een redelijke prijs. Die gaan ook langer mee als het geknutselde.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Lewieke »

36€ voor 1 heatpipe. Perfect werkend. http://www.groene-energiewinkel.nl/zonn ... tpipe.html
brommer
Posts: 111
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:16 pm
Location: ZH

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by brommer »

Hans Scholtze wordt slapend rijk, naar eigen zeggen. Hij knutselde in een week een eigen warmtepaneel van op elkaar gestapelde drankblikjes in elkaar, die sindsdien de temperatuur in zijn woonkamer heerlijk op peil houdt – zonder stookkosten. In de video laat hij zien hoe hij te werk is gegaan.


https://www.youtube.com/watch?v=dtcDSf2qWxY

http://www.radartv.nl/consumentenhulp/h ... mtepaneel/
Alblasserwaard
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Lewieke wrote:36€ voor 1 heatpipe. Perfect werkend. http://www.groene-energiewinkel.nl/zonn ... tpipe.html
En uitgaande van SHTF. Deze buis gaat kapot. Valt hij zelfstandig te repareren?

Wat zouden 20 blikjes kosten? En stel dat er een blikje kapot gaat? Wat kost dat om te repareren? Zelfs als er geen blikjes meer in de wereld zouden zijn valt er misschien nog wel iets te knutselen met wat alufolie oid.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by FincaInSpanje »

Repelsteeltje wrote:En uitgaande van SHTF. Deze buis gaat kapot. Valt hij zelfstandig te repareren?

Wat zouden 20 blikjes kosten? En stel dat er een blikje kapot gaat? Wat kost dat om te repareren? Zelfs als er geen blikjes meer in de wereld zouden zijn valt er misschien nog wel iets te knutselen met wat alufolie oid.
Die buizen zijn okay en hagel en storm proof, maar je kunt er natuurlijk wat reserve nemen. Afvullen met soort antivries en hoppa erin klikken en het werkt. Het systeem is veilig en ook als enkele heatpipes niet meer zouden werken, dan werkt het systeem gewoon door met de nog goede heatpipes. Zo'n heatpipe gaat misschien 15-25 jaar mee maar die blikjes geef ik nog geen 2 jaar. Tel daarnaast de uren en energie die het je kostte om ze aan elkaar te knutselen.

Voor een klein vlucht hutje tijdens een SHTF is het mooi, maar om de veiligheid en die van je kinderen te waarborgen, neem ik liever een CE gekeurd product.
brommer
Posts: 111
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:16 pm
Location: ZH

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by brommer »

Last edited by brommer on Sun Jan 10, 2016 10:53 am, edited 1 time in total.
Alblasserwaard
brommer
Posts: 111
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:16 pm
Location: ZH

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by brommer »

Of geribbelde buis!
De ribbels voorkomen dat de lucht te snel naar boven gaat.

http://www.ventilatoren-expert.nl/nl/Sp ... slang.html
Alblasserwaard
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Ok, nu ga je voor de heatpipes. Uitgaande van eenzelfde systeem als TS en je hebt bent sowieso al bezig met het bouwen van de bak. Daar ontkom je niet aan. Net als instalatiekosten ed.

TS heeft er 12 pipes in hangen voor helemaal niets. 12 heatpipes kopen kost toch weer 468 euro.

Het is SHTF: De heatpipes gaan kapot. Moet je dus weer nieuwe kopen. O wacht, niet te koop. Dus je hebt alweer 15 jaar oude heatpipes op voorraad liggen... Ze liggen er dus al net zolang als dat de levensduur zou kunnen zijn. Kans is dus reeel aanwezig dat ze binnen 2 jaar weer kapot gaan.

De blikjes daarentegen. Ze kosten niets in aanschaf, ze kosten niets in onderhoud en mochten blikjes niet meer te vinden zijn, zijn er misschien wel andere type blikjes of een rol folie te verkrijgen. Ten alle tijden dus een betere aankoop.

Veiligheid: Wat voor gevaren zie jij met een stapel blikjes vs een stapel glas? Jaja, de vacuümbuizen zijn gekeurd op veiligheid. Joeppie, maar wat voor gevaar kan de blikjesheater van TS opleveren? Ik zie namelijk geen enkel mogelijk gevaar, ook niet voor mijn kinderen.

CE-keuring weet je overigens dat dat vaak stierenpoep is he? Of had je dit nog nooit gezien https://www.youtube.com/watch?v=7Xf---UO6UA
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Lewieke »

Repelsteeltje wrote:En uitgaande van SHTF. Deze buis gaat kapot. Valt hij zelfstandig te repareren?

Wat zouden 20 blikjes kosten? En stel dat er een blikje kapot gaat? Wat kost dat om te repareren? Zelfs als er geen blikjes meer in de wereld zouden zijn valt er misschien nog wel iets te knutselen met wat alufolie oid.

Door een handigheidje van mij, heb ik een stuk of 8 van die heatpipes in reserve. Ik bestelde een ongewoon formaat, de heatpipes werden meegegeven in dozen. Er zaten gewoon 8 stuks te veel bij. Die hou ik netjes bij voor als er breuk is.

L.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Repelsteeltje »

Als je wenst te gaan voor een grotere uitgave gewoon doen. Wie ben ik om je dat te ontzeggen. Dat je er ook nog 8 gratis bij kreeg is helemaal mooi.

Maar ondanks dit alles kan je niet zomaar zeggen dat ze "maar 39 euro per stuk kosten" en dat dat een betere aanschaf is. Het is een makkelijkere aanschaf die direct een hoger rendement oplevert. Maar het zal iom nooit een betere aanschaf zijn door de aanschafkosten en het onvermogen tot reparatie.
Drent
Posts: 52
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:12 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Drent »

Lewieke wrote:36€ voor 1 heatpipe. Perfect werkend. http://www.groene-energiewinkel.nl/zonn ... tpipe.html
Dat is enkel de glazenbuis.
Burg High Power Pro vacuumbuis, excl heatpipe
dus zonder het binnenstuk wat de warmte maakt.

Maar zou een oude radiator in zo'n bak niet net zo goed werken? Die kom ik nl in de knutselvariant ook wel eens tegen en lijkt mij een stuk duurzamer dan kwetsbare blikjes. Daarnaast worden die ook nog wel eens gratis aangeboden op marktplaats.
brommer
Posts: 111
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:16 pm
Location: ZH

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by brommer »

Maar heeft dit systeem wel zin?
Het werkt alleen als de zon schijnt, maar dan krijg ik vaak al voldoende warmte door het raam heen.

Eigenlijk krijg je de warmte op een verkeerd moment!
Toch?
Alblasserwaard
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by ghostwhiper »

in de winter kan het best wel schelen, helemaal als je zoals ik dubbelglas met uv blokkerende laag er in hebt zitten.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Lewieke »

Ik heb een zonneboiler staan. Ondanks het feit dat het inderdaad niet zou koud is, ligt de cv vaker aan dan andere jaren. Als de kachel aangaat is het gelijk te warm. Toch verbruiken we merkelijk minder. Het maakt wel degelijk een verschil. Voor ons ongeveer 200m3 per jaar, ofte 2000 kwh à +/-10ct levert dit ongeveer 200€ op. Bij de huidige energieprijzen. Die hebben de neiging alleen maar te stijgen. Let wel dat de investering vrij groot was.

De boiler was stuk en moest vervangen worden, we kregen ook wat subsidie. De nettokost van het systeem na aftrek van het bovenstaande is wel ongeveer 5K. Bij gelijk blijvende prijzen kost het 25j om het systeem terug te verdienen. Het voordeel is dat de besparing blijvend is en de prijs van de energie logischerwijze stijgen. Ik hou in mijn prognose rekening met een terugverdientijd van 10j.

L.
Scratch
Posts: 64
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Scratch »

ghostwhiper wrote:in de winter kan het best wel schelen, helemaal als je zoals ik dubbelglas met uv blokkerende laag er in hebt zitten.
Misschien moet je dit systeem niet inzetten om de kamer te verwarmen, maar de spouw, vliering en kruipruimte!

Helpt altijd ;)
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by ghostwhiper »

Scratch wrote:spouw, vliering en kruipruimte!
spouw is geisoleerd, kruipruimte zit ook tempex tegen het beton aan en de cv ketel komt voldoende warmte vanaf om de geisoleerde zolder te verwarmen en warm te houden terwijl de radiatoren dicht zitten ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
brommer
Posts: 111
Joined: Tue Dec 08, 2015 9:16 pm
Location: ZH

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by brommer »

Dus dit systeem heeft weinig zin ?!
Alblasserwaard
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by Bobo »

brommer wrote:Dus dit systeem heeft weinig zin ?!
In het geval van ghostwhiper waarschijnlijk wel. Maar dat ligt meer aan zijn persoonlijke situatie. Ik heb zitten denken om het voor mijn schuur te doen tegen vorst.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: verwarming door middel van bierblikjes

Post by ghostwhiper »

@bobo bij mij in de huiskamer zal het wel schelen zoals ik schreef.
het dubbelglas zit een uv werende laag in, in de winter mis je die warmte wat het uv licht normaal met zich mee brengt.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Post Reply