De moestuin

Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Zoals velen weten heb ik al lange tijd een moestuin ter beschikking. Eigenlijk mijn gehele leven al gehad. Een eigen moestuin is heerlijk. Verse onbespoten, gezonde groenten van rassen die vele malen meer smaak hebben dan de troep die je in de winkel en zelfs vaak op de markt koopt.

Wij zijn 2 maanden geleden verhuist en hebben het geluk om vriendjespolitiek in te zetten om zo toch snel een moestuin te krijgen. Al binnen een week had ik zo en moestuin ter beschikking. Helaas was er iemand in het bestuur hier niet helemaal mee eens (schijnt wel vaker roet in het eten te gooien). Gelukkig was er plan 2. Een "partnerschap" aangaan met een ander op een tuintje. Dit betekend hier officieel dat je dan met zijn 2en een tuintje hebt en deze gezamenlijk onderhoud. In de praktijk komt het er in mijn geval op neer dat de beste man stopt maar op papier het tuintje aanhoud en ik dit tuintje volgend jaar helemaal solo mag hebben. Het is dus gewoon mijn tuintje.

Waarom dit topic?

In dit topic wil ik een beetje bijhouden wat ik zoal doe in mijn moestuintje. Dit om zodoende voor anderen een motivatie of zelfs inspiratie te kunnen zijn om ook een moestuintje te beginnen. Een eigen moestuin is een privé-supermarkt, een psycholoog, een sportschool, een sociaal netwerk en gezelligheid in 1! Er is dus eigenlijk geen enkele reden om géén moestuin te beginnen. Maar vaak rijst bij mensen de vraag: Wat moet er in hemelsnaam allemaal gebeuren? Er is veel info beschikbaar en niet altijd even betrouwbaar. Nu zeg ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar kan wel mijn ervaringen hier oppennen en eventuele vragen beantwoorden zoals ik het doe.

Veel leesplezier in de toekomst en hopelijk heb je er wat aan :)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Hoe tuinier ik?

Ik tuinier middels een natuurlijke combinatieteelt en wisselteelt.
Natuurlijk houd in dat ik geen kunstmatige meststoffen en chemicaliën gebruik.
Combinatieteelt betekend dat ik planten op dermate wijze bij elkaar plant dat er zo een natuurlijke balans word bereikt qua bodemgebruik maar ook dat er een natuurlijke afweer tegen schimmels en ongewenste insecten word gecreëerd.
Middels wisselteelt optimaliseer ik de opbrengst. Het ene plantje word geoogst en de volgende komt erop.

Alle plantenresten uit de tuin gaan in een compostbak om te composteren. Sommige zaken komen echter niet op de composthoop. Kapotte aardappelen, aardappelloof, tomatenloof ed neem ik mee naar huis. Hier verbrand ik deze eerst en de as gaat daarna weer op de composthoop. Dit omdat deze planten gifstoffen bevatten.

Overigens vind ik de huidige aanwezige compostbak niet zo mooi. Hier zal dan ook op den duur (wanneer ik er geschikt hout voor kan vinden) een nieuwe bak voor in de plaats komen. Het oog wil ook wat :P

Welke gereedschappen gebruik ik?

Ik gebruik maar weinig gereedschap. Ik heb een schop, een greep, een schoffel en een bladhark. Tja, dat was het :) Verder heb ik 2 gieters (heeft de vorige eigenaar 1 van laten staan), een paar emmers (normale emmer en wat kleine bakjes) en een degelijk mes. Ook heb ik een paar regentonnen ingegraven om een voorraadje water te hebben (wederom vanuit vorige eigenaar). De buurman heeft een pomp en vanuit daar kan ik ze snel aanvullen voor een voorraadje. Ook heb ik 1 regentonnetje met draaideksel zelf ingegraven. In het deksel heb ik een gat gemaakt van ca 1 cm2. In dit vat word de "moesthee" gemaakt. Elk voorjaar gaat hier een paar scheppen verse koemest in en word aangelengd met water. Dit spulletje is heerlijk om de plantjes rondom mee te begieten (water geven doe je nooit rechtstreeks op de plant) omdat je dan meteen bemest. Wel voorzichtig zijn hiermee. Heb je een wondje aan je handen en je krijgt dit erover heen gaat het binnen no-time zweren en ontsteken als een gek. Het is en blijft namelijk stront :D

Er staat vanuit de vorige eigenaar een gereedschapskist op de tuin. Ook deze zal vanuit esthetisch oogpunt op den duur worden vervangen. Ook omdat deze niet degelijk af te sluiten valt.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

De winter is op handen. Dat betekend de moestuin winterklaar maken.

Er staat op dit moment nog wat boerenkool, andijvie, knolselderij, sla, wortels, prei en wat bleekselderij op de tuin. Meer dan voldoende om nog zeker 20 x van te kunnen eten. Qua fruit was de vorige eigenaar geen groot liefhebber. Hij had er wel 3 kruisbesstruiken staan. Ook stonden er nog wat bonenstaken in.

De rest van de grond is mooi zwart gemaakt en onkruid groeit nu toch niet zo hard meer. Dat word dus lekker makkelijk bijhouden :) Voor de echt luie mensen onder ons kan je ook een zwart stevig zeil spannen strak over de grond heen. Door het gebrek aan licht zal er dan helemaal niets meer groeien.

Het slechte weer is in aantocht. Het kan volgende maand gaan stormen, maar dat zal morgen ook al kunnen. Tijd dus om fragiele (tijdelijke) werken van de tuin te halen. Bonenstaken uit de grond trekken, schoonmaken en opbergen. Kleine "kasjes" van plasticfolie kan je nu ook beter weghalen. heb je er nog wat laatste tomaten/paprika's in hangen dan kijken hoelang je het kan uitstellen maar houd er vast rekening mee. Daarna snel naar huis om het zaaischema voor volgend jaar te maken onder het genot van een bakje koffie.

Thuis aangekomen pak ik pen en papier. Ik teken daar het tuintje schematisch op uit en deel het in 4en. 3 gedeeltes om groentes te telen en 1 gedeelte om fruit te telen. Het achterste 1/4 gedeelte van de tuin word dan ook een fruitgedeelte met langs het hekwerk een lading frambozenstruiken. Tevens zullen er aan de voorzijde langs het hekwerkje ook frambozen komen. En dan bedoel ik ook echte frambozen met doorns tot wel 5cm lang! Buiten vruchtwerping zal dit ook gaan dienen als anti-inbraak tegen rovers. De zijkanten van mijn tuin worden geflankeerd door andere tuinders. Die hebben de voor en achterzijde ook "beschermd". Tussen de tuinen in wil ik geen frambozen zetten. Dit omdat anders het tuintje wel heel erg opgesloten word. Dat komt de sociale gesprekken niet ten goede.

Fruitstruiken zijn overwegend winterhard. Zo ook frambozen. Deze had ik in mijn eerdere tuintje al aangeplant maar haal ze daar uiteraard wel weer weg. Vanuit mijn oom komen er nog een aantal mooie stronkjes bij. Die poot ik straks ca 15 cm van het hekwerkje af in 2 rijen die 20 cm van elkaar af staan en 20 cm uit elkaar. Hiertussen in plaats ik een aantal paaltjes waar ik wat horizontale klimdraden aan bevestig op 50, 90 en 120cm hoogte. Dat zal een mooie dichte haag worden met heel veel fruit (opbrengst ca 3-5 kilo frambozen per strekkende meter)! De 5 kruisbessenplanten (3 die er al staan en 2 die ik al had) plaats ik vlak na de frambozen op ca een meter er van af en ca een meter uit elkaar. Daarvoor komen nog 3 blauwe bessenstruiken. Het geheel word wel zo neergezet dat over deze struiken (en ruimte voor nog 7 nader te bepalen struiken) volgend voorjaar een voliere geplaatst kan worden om de vogels buiten te houden. Gewoon een houten framewerk met fijnmazig gaas. Netjes spannen kan ook :) Maar deze voliere zal volgend jaar pas komen. Tenzij het hout mij één dezer dagen makkelijk tegemoed komt...

Bij het aanplanten van de frambozen en het herplanten van de struiken zal er tevens een schepje rijpe mest in het gat gaan. Koemestkorrels uit de winkel kan ook. Heb je struiken of stronken die je ergens anders wilt hebben staan is het nu de tijd om dit te doen. Struiken en stronken in het najaar aan- of verplanten geeft een betere wortelstructuur dan struiken die gepland worden in het voorjaar.

Nog genoeg te doen dus voor een mooie fruitoogst volgend jaar :)
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: De moestuin

Post by Peerke »

Leuk topic en goed bezig. Hou ons op de hoogte van de vooruitgangen, veranderingen en verbeteringen.
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

De moestuin is samen met wat koeienmest, een flinke lading konijnenmest en het oude compost van vorig jaar omgespit (het is mooi weer dus waarom niet). De mest heeft zo nog mooi wat tijd om te rijpen in de grond. De eerste zaden zijn voorgezaaid en staan in de vensterbank, op het zuiden, om zo voldoende licht te bemachtigen.

Momenteel heb ik gezaaid: doperwten, bloemkool, habarneropepers (erg heet), paprika en tomaat. De erste 2 zullen over ca anderhalf a 2 maanden al de volle grond in gaan. De laatste 3 kweek ik binnenshuis verder op tot het al mooie planten zijn om dan vlak voor de zomer alsnog de volle grond te betreden.

Om voor te zaaien kan je zakken met moestuingrond, potgrond ed kopen. Ik maak het overigens altijd zelf in grote afsluitbare emmers. Om het te maken werk ik als volgt. Ik schep de emmers (dit zijn van die ronde voerbakken a 50 liter) aan het einde van het jaar voor ca 60% vol met grond uit de moestuin. Hier voeg ik ca 20% compost aan toe en ca 20% konijnenmest. De kinderen laat ik flink wat wormen zoeken en die gooi ik er ook bij. Even hutselen en laten staan. Wekelijks even verder omgooien, en een beetje bevochtiging indien nodig, en na een paar maand heb je geweldige rijke grond om de zaden in te zaaien. Voor gebruik wel even zeven anders heb je straks de wormen door je huis heen kruipen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

voor het zaaien van de habanero's ben je vrij laat....die moet je eigenlijk eind december-begin januari al zaaien op een temperatuur van 28 graden.
de meeste peper kwekers laten de zaden kiemen in een propagator. ik laat mijn peperzaden kiemen op de deno methode op de cv...
nadat ze zijn opgekomen kun je ze wat koeler zetten zodat het niet van die lange slungelige sprietjes worden.
ik deed ze dan in een met tl verlichte kast met een blowertje erop. net alsof ik wiet kweekte...
het blowertje zorgde ervoor dat de planten sterke stelen kregen en de rouwvliegjes en ander ongedierte bleven dan langer weg..
om de zoveel tijd verplantte ik ze want peperplanten houden er niet van om meteen in een grote pot te worden gezet.

ik weet niet of ik de haba's in mei nog in de volle grond zou zetten.
het is hier in het noorden toch vaak een paar graden kouder. ik zou ze in een grote pot zetten en dicht bij huis houden.
bij mij staan de hete soorten altijd in mijn (onverwarmde) serre. zelfs als ik ze in december al heb gezaaid.
spaanse pepers zijn veel vroeger met vrucht dragen dus die kunnen altijd wel in de volle grond maar zelfs die heb ik op mijn tuin in een koude kas.
vorig jaar heb ik nog verschillende hete en DE heetste pepers gekweekt...dit jaar geen één...
tja...pepers zijn een hele poos mijn hobby geweest :oops: zelfs nog een tijdje mod op een peperforum geweest :ugeek:
ieder jaar toch zeker honderd verschillende soorten kweken is best wel een rare tic...


Je kunt beter een arme grond gebruiken om (wat voor zaden dan ook) in te zaaien anders kunnen de kiemen verbranden of zich kapot groeien... in ieder geval hebben ze minder weerstand. de eerste voeding zit al in het zaadje. later kun je ze wel verpotten in voedzame aarde.
ik gebruik 50% tuingrond(zit amper voeding in) en 50 % zand.(zit helemaal niets in.)
nadat ze gekiemd zijn en 2 of 4 échte blaadjes hebben verpot ik ze in perspotjes of van die vierkante plastic potjes.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De moestuin

Post by ghostwhiper »

EVA wrote: net alsof ik wiet kweekte...
Daar zat ik net aan te denken toen ik het las :lol:
toiletpapier tussen 2 schoteltjes, zaad er tussen en vochtig houden.
zit te wachten op ijsheiligen om te beginnen met kiemen ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

@EVA

Ik heb juist goede ervaringen met habanero (alle pepers eigenlijk) eind januari zaaien in rijke potgrond. De zaailingen zitten volledig afgesealt (keukenfolie eroverheen) en staan gewoon op de vensterbank boven de verwarming. Na een 2 weken komen ze gemiddeld op en verspenen doe ik meestal als ze een maandje gestaan hebben. Dan gaan ze gewoon in de koude kas in de tuin en in juni-juli zet ik ze in de volle grond weg onder een afdakje.

Het leuke van moes tuinieren. Iedereen doet het op zijn eigen wijze en discussies zijn eindeloos vermoeiend of interessant :)

Maarre...100 soorten pepers? Waarom :?:
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Repelsteeltje wrote:@EVA

Ik heb juist goede ervaringen met habanero (alle pepers eigenlijk) eind januari zaaien in rijke potgrond. De zaailingen zitten volledig afgesealt (keukenfolie eroverheen) en staan gewoon op de vensterbank boven de verwarming. Na een 2 weken komen ze gemiddeld op en verspenen doe ik meestal als ze een maandje gestaan hebben. Dan gaan ze gewoon in de koude kas in de tuin en in juni-juli zet ik ze in de volle grond weg onder een afdakje.

Het leuke van moes tuinieren. Iedereen doet het op zijn eigen wijze en discussies zijn eindeloos vermoeiend of interessant :)

Maarre...100 soorten pepers? Waarom :?:
als je goede ervaringen hebt ....nooit veranderen ;)
daar zal ik echt niet om in discussie gaan...

100 soorten is een tic. bijna een verslaving...ik was al lang blij dat ik het kon reduceren naar 12 soorten maar dit jaar is een dieptepunt!
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

ghostwhiper wrote:Daar zat ik net aan te denken toen ik het las :lol:
toiletpapier tussen 2 schoteltjes, zaad er tussen en vochtig houden.
zit te wachten op ijsheiligen om te beginnen met kiemen ;)
waarom dan pas? die plantjes doen het ook prima in een tl kast hoor... ;)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

@EVA

Meteen maar even onbeleefd zijn: Heb je ook zeldzame rassen?

Ik weet overigens niet eens welke rassen ik allemaal heb qua groenten ed hoor. Zijn zaden waarvan sommige al ruim 50 jaar (!) in de familie zijn.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: De moestuin

Post by JJenA »

Beste Reep,

Vast wel gedacht aan paddenstoelen te kweken: http://www.homegreen.nl/?gclid=COe8-d3S ... wwodAO0OcQ
De shiitake is onder ander heel goed, gedroogd lang te bewaren. (Word in Japen veel gebruikt bij kanker)
Eetbare paddenstoel kweken, gaat er ook weer een wereld open.
Er valt trouwen veel te vertellen over de werking van paddenstoelen voor de gezondheid van de mens, en genezingen, daar kan vast EVA veel over vertellen.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Repelsteeltje ja, dat soort zaden heb ik ook...er valt geen naam meer aan te geven :lol:

maar zeldzame groente rassen of tomaten of pepers?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De moestuin

Post by ghostwhiper »

EVA wrote:waarom dan pas? die plantjes doen het ook prima in een tl kast hoor... ;)
Wetgeving, onder kunstmatig licht in een kast opkweken ben je met een "commerciele" kweek bezig en dat mag niet zoals ik het begrepen heb.
na het kiemen in stekgrond voor het raam tot een cm of 15 in goed veel zonlicht opkweken en dan naar buiten toe.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Zeldzame rassen van alles eigenlijk. Ik vind het mooi als mensen juist kiezen voor zeldzame, meestal zéér oude rassen om deze in ere te houden. Zelf wil ik op den duur ook een kleine zadenbank aanleggen van oude rassen die nauwelijks meer worden geteeld.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: De moestuin

Post by JJenA »

Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

ik heb zeldzame soorten en zeldzame rassen...
de traditionele rassen die ik heb zijn vrijwel allemaal bonen...
wieringer boontjes, heilig boontjes, woudgeeltjes, reade krodde, trail of tears, boerentenen, fryske pronkbonen etc
vaak ben ik er via via aangekomen.
de zeldzame soorten zijn vrijwel allemaal andes knollen, pepers of tomaten.
de soorten die jj hierboven opnoemt heb ik natuurlijk ook allemaal maar die zie ik niet meer als zeldzaam of traditioneel, dat zijn meer de vergeten groentesoorten.
verder heb ik bijvoorbeeld al 30 jaar lang dezelfde soort aardbeien en gele spekbonen. ik heb ze van mijn moeder geërfd.
zo zal ik vast veel meer hebben maar ik moet echt nodig eens inventariseren...

Hoeveel meter tuin heb jij Repel?
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Vergeten groentes zijn gewoon lekker en kan ik iedereen adviseren aan te planten. Maar het echte "goud" zijn toch de zeldzamere rassen van groenten die het in ons klimaat goed doen. Opbrengsten zijn dan vaak wat minder, maar de resistentie van deze rassen gecombineerd met de unieke smaak zorgt ervoor dat er je er heel zuinig op moet zijn.

In het verleden heb ik normaliter altijd tussen de 300 en 500m2 grond gehad als moestuin.

Qua tuin ben ik er flink op achteruit gegaan door de recente verhuizing. Momenteel heb ik "slechts" 100m2 ter beschikking op het complex. Ik had een 2de stuk van 150m2 maar daar was een doos van het bestuur het niet helemaal mee eens. Die aasde namelijk zelf op mijn huidige stuk grond en vond dat voor iemand die zo kort bij de vereniging was 1 stuk voldoende is en ik maar moest kiezen. Helaas voor haar ben ik geen nipwit en koos ik strategisch en ging voor dit stuk grond en ligt het andere stuk van 150m2 nog steeds overwoekerd :D Overigens mag ik dan nog steeds niet klagen daar er een wachttijd is hier van ca 3 jaar en ik had binnen een dag al een stuk grond. Lang leve vriendjespolitiek.

Dit jaar komt er naar alle waarschijnlijkheid een stuk van 100m2 direct naast de mijne vrij en zal ik ook deze overnemen middels een "samenwerking". Tevens zal ik waarschijnlijk eind van het jaar nog een 3de stukje van ca 100m2 erbij kunnen krijgen die 2 tuintjes verderop ligt. Al wel zeker is een stuk van 200m2 die mijn oom momenteel ter beschikking heeft. Zodra hij ermee moet stoppen gaat die grond naar mij. Dat is het enigste stukje grond van alle complexen die een schuurtje mét vergunning heeft staan!
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

helemaal mee eens...de oogst van de oude rassen is idd wat minder maar ze zijn ijzersterk.
en ze smaken naar vroeger :D

ja ik ken dat soort dozen :D tot voor kort was ik er ook een...ik heb na een jaar gedag gezegd. dat doe ik nooit weer!
ik ben benieuwd wie nu de beheerder van het complex wordt...die is vast ook getikt.

ik heb in dat jaar wel de mogelijkheid gehad om een stel probleemgevallen weg te werken.
ik snap sommige mensen niet. vol enthousiasme komen ze 2 keer naar de tuin,
dan komen ze erachter dat het écht werk is en doen vervolgens niets meer.
na een paar maanden komen ze kijken wat er met hun groente gebeurt is.
niet snappend waarom ze geen volle bloemkolen hebben :roll:
en als de buurman wat zegt over het (bloeiende en zaad zettende) onkruid gaan ze nog ruzie maken ook!
en dan vliegen de tegels over en weer :roll:
maar zelf de tuin afzeggen doen ze niet. nee hoor, het jaar erop gaat het precies hetzelfde.
gun dan in hemelsnaam iemand anders die tuin! iemand die er wél raad mee weet...


wij hebben hier ook een wachttijd...van hooguit een jaar. :lol:
hier mag je het eerste jaar niet meer dan een stuk van 85 m2 hebben. als dat goed gaat kun je er misschien nog een stukje bij krijgen.
in de tijd dat ik op dit complex kwam waren er minstens 20 tuinen leeg.
het eerste jaar had ik 85 meter, het jaar erop 480 m2 :mrgreen:
als er tóch in mei nog een tuin leeg lag dan pakte ik die ook op en plantte ik daar pompoenen.
dat hebben ze hier liever dan dat er een tuin overwoekerd wordt met onkruid...
ik betaalde daar ook niet voor want ik leverde hem het volgende jaar netjes op.
de afgelopen twee jaar heb ik dat maar niet gedaan want mijn gezondheid stond me alleen het onderhoud van mijn eigen tuin toe.
als het zo blijft sta ik volgend jaar heel misschien 85 m2 af aan mijn buurman.
maar ik neem aan dat het binnenkort beter gaat :D

jij bent blijkbaar ook het liefst 'grootgrondbezitter' zie ik...
als je je ogen en oren openhoud en je bent een goede tuinier komt het vanzelf naar je toe.

fijn dat je uiteindelijk de tuin van je oom kan overnemen! ik zou niet weten wat ik zou moeten doen zonder mijn tuinhuisje!

wat voor grond heb je daar?
en hoeveel betaal jij per jaar?
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Tuinhuisje zou erg fijn zijn, maar met mijn beperkte gereedschap neem ik het gerust gewoon mee op de fiets. Het is maar 5 minuten fietsen. De grond hier is een humusrijke lichte kleigrond. Het zijn oude veengebieden.

Lidmaatschap is hier 11,- per jaar. Bij toewijzing grond is er 50,- borg ongeacht de oppervlakte en bij een 2de stuk grond hoeft er geen borg bijbetaald te worden. Verder 0,15 cent per m2 grondhuur. Het zijn dus erg acceptabele prijzen. De wachttijden zijn hier zo hoog omdat veel mensen die financieel terug zijn gevallen de afgelopen jaren het op de wijze willen opvangen. Echter nemen ze vaak geen genoegen met iets minder mooie stukken tuin en liggen er toch nog aardig wat te wachten op een nieuwe eigenaar.

Ik houd inderdaad van grotere stukken grond omdat ik niet ervan houd alles hutje mutje te proppen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ook een klein stukje van slechts 100m2 een gezin veel extra's kan geven. Zowel op vlak van lekkerdere, gezondere groentes maar ook zal het gezinnen financieel helpen. Je moet dan alleen even prioriteiten stellen van welke groenten wel en welke niet. Bij kleinere oppervlakten kan je beter gaan voor wat minder variatie maar wat meer volume per soort. Ook ben ik net als iedereen lui. Niet in de negatieve zin maar je moet het jezelf wel zo makkelijk mogelijk maken. Plant wat mooie fruitstruiken en je hebt al aardig wat oppervlakte in gebruik terwijl je er maar weinig aan hoeft te doen. Wat frambozen, kruisbessen, blauwe bessen ed en je tuin is al voor een flink gedeelte gevuld en je hebt al een haast gegarandeerde smaakvolle en gezonde oogst tegen minimale inspanning :)

Vooral de kruisbessen. Ik ben gek, helemaal verzot op kruisbessen en gelukkig zijn ze perfect voor mij ivm de diabetes 2. Voor de mensen die het niet weten: Kruisbessen stimuleren de aanmaak van insuline! Zelfs ingemaakt verliezen ze nauwelijks iets van de werking. Meteen aanplanten dus als je diabetes hebt.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

Dan is de yacon misschien ook wel wat voor jou!
jouw grond is in ieder geval al heel geschikt....

http://superfoodleven.nl/yacon-de-zoete-genezer/

ik verbouw de yacon nu al zo'n 5/6 jaar en met wat toevoeging van zand en humus krijg ik hier knollen van bijna 2 kilo!
en aan elke (volwassen) plant die ik heb zitten meestal 5 grote knollen...
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

De Yacon ziet eruit als een heel interessant plantje. Ik had er wel vaker over gehoord maar nog nooit in verdiept of enige werking over gelezen. Deze gaat er zeker komen!

De knollen zijn goed te bewaren voor vers gebruik en de bladeren zijn eenvoudig te verwerken tot thee. Raffineer jij deze knollen ook tot poeder en stroop? Ik heb namelijk gelezen dat ze niet echt goed tegen hitte kunnen wat raffinering wat uitdagender kan maken.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

de Yacon kan wel 2 meter hoog worden...dus ik zou het geen plantje willen noemen :D

nee, ik weet dat je er siroop van kunt maken maar dat heb ik nog nooit gedaan.
ik pureer en vries ze in. ze gaan in smoothies en ik gebruik ze af en toe als verdikkingsmiddel.
maar het liefst eet ik ze rauw...uit het handje.

de yacon is verkrijgbaar bij 'yacon gezond'' deze man verbouwd ze al een paar jaar langer dan ik en via hem ben ik aan mijn eerste planten gekomen.
ik geloof dat vreeken ze ook heeft tegenwoordig. maar ik zou voor de eerste optie gaan.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin

Post by Repelsteeltje »

Zelfs een oude, dikke eik is voor mij een leuk plantje :)

Ik zal mij dan wel snel moeten toeleggen op het fabriceren van poeder of siroop. Ik heb wel 2 vriezers, maar wil zo weinig mogelijk in vriezers hebben liggen (ook al zijn de huidige vriezers afgeladen). Ik ben namelijk een groot voorstander van de klassieke bewaarmethodes zonder stroom :)
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: De moestuin

Post by EVA »

daarom gebruik ik opkuilen... heel effectief en komt geen stroom of gas aan te pas.
Post Reply