Straks is er geen keuze meer.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Straks is er geen keuze meer.

Post by Lewieke »

Economische motivatie

De tijd van goedkope olie is voorbij. Definitief. Ondanks het feit dat de prijzen aan de pomp momenteel een dipje kennen. Een meevallertje zeg maar en een extra kans om je voor te bereiden én daarvoor ook het nodige budget te krijgen. Maak er gebruik van want de prijzen blijven met zekerheid niet op dit niveau.

Waarom ?

Om nu al te voorspellen dat brandstof voor de meesten van ons binnenkort onbetaalbaar wordt, moet ik vertrekken van een paar aannames, vanzelfsprekend beaseerd op feiten.

1/ We mogen verwachten dat de dollar nog stijgt in waarde tov de Euro. De ECB doet er ook alles aan om de Euro onder druk te zetten. De QE die gestart werd heeft nu al gevolgen. Als je de grafiek bekijkt, dan mogen we verwachten dat de Euro naar pariteit gaat met de dollar. Een verhouding 1/1 dus. Dit is slecht nieuws voor de import van brandstoffen omdat die op de internationale markten genoteerd worden in dollar. Merk op dat onze Euro in korte tijd al ongeveer 20% van haar waarde verloor. In maart 2013 kostte 1 euro pakweg 1.35 dollar. Vandaag nog nauwelijks 1.15 dollar. Zelfs bij de huidige koers van de Euro raken we in de knoei als de olieprijs weer normaliseert.
euro dollar.PNG
2/ De olieprijs staat op een historisch laag niveau. Het is niet realistisch om te verwachten dat de prijzen op dit niveau blijven en wel om volgende redenen : het aanbod verschraalt, er zijn diverse conflicthaarden én de markt wordt momenteel gemanipuleerd.

De winning van dure teerzandolie en olie uit 'fracking' wordt stilgelegd als dit niet meer rendabel is. Investeringen in nieuwe olievelden worden beperkt, moeilijk bereikbare bronne worden niet meer ontgonnen en een aantal leveranciers gaan failliet.

In Irak, Libië, staan verschillende opslagplaatsen en bronnen in brand of ze zijn in handen van IS. Bovendien gaat Rusland steeds meer akkoorden met China aan voor het leveren van gas. Dat is allemaal brandstof die niet meer onze kant op komt. Het is een kwestie van tijd voor dit impact zal hebben op de markten.

Momenteel pompt Saoudi-Arabië nog onverminderd olie op. Wellicht is het de bedoeling om een aantal andere spelers uit de markt te drukken. De strategie blijkt succes te hebben omdat een aantal zwakke spelers nu al in de knoei zitten. Als we de grafiek bekijken, dan zouden we kunnen stellen dat 85 usd een normale prijs is voor een barrel. Het duurt nog wel eventjes maar de markt zal zeker normaliseren. Bij 85 usd (en dan spreken we nog niet over hogere prijzen) zal de prijs aan de pomp skyhigh zijn.
oilprices.png
3/ Combineer de bovenstaande grafieken en maak op basis van de gegevens die we kennen een extrapolatie en dan komen we tot het volgende schokkend reslutaat. :

De huidige evolutie.
brandstofprijzen.PNG
Lichtblauw : benzine
Donkerblauw : diesel
Geel : Huisbrandolie

In maart 2013 kostte een liter diesel pakweg 1.50€, toen stond de dollar aan 1.30€, een barrel olie kostte toen 95 usd. Nu kost diesel 1.15€ aan de goedkoopste pomp (normaal 1.2€/l) met een olieprijs van 55 usd en de euro aan 1.15 usd

Stel dat we rekening houden met een olieprijs van 95 usd/barrel, en een dollar van 1 usd = 1 eur, dan mogen we aannemen dat de prijs voor een liter diesel aan de pomp minimaal 2.50€/liter bedraagt. Voor benzine gaan we dan gelijk door de grens van 2.75 €/liter. Gaat de prijs van 1 barrel naar 110 usd/vat, dan mogen we verwachten dat een liter benzine vlotjes 3€ kost. Nog iemand en tankje vullen ?

En dat de Euro om gaat is zeker realistisch http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... __1__.html

Kan vervoer duurzaam zijn ?

Door zo veel mogelijk duurzame keuzes te maken kunnen we minder vervuilen, minder energie verbruiken, minder CO2 uitstoten én besparen.

We willen ons verplaatsen of dingen bijslepen en daar hebben we transportmogelijkheden en - middelen voor nodig. We kunnen veel doen en toch nog een redelijke mate van comfort behouden al vraagt het wel een mentaliteitswijziging. Er zijn echt wel andere mogelijkheden dan de auto. Bovendien bespaar je er ook nog mee, waardoor je minder hoeft te werken om je (dure) transportmiddelen te betalen. Een win-win situatie dus.

Ik gebruik het STOP-principe, zonder evenwel de economische afweging uit het oog te verliezen. De keuze die ik maak, doe ik in onderstaande volgorde.

Stappen voor afstanden van 1 à 2 km
Trappen voor afstanden van 2 à 20 km
Openbaar vervoer vanaf 10 km
Privé vervoer met het hele gezin, moeilijke trajecten of voor het halen van boodschappen.

Transporthacks.

- Ik bouwde een paar standaardfietsen met een elektrische kit om. Hierdoor vergroot de actieradius én het comfort gevoelig. We moeten wel rekening houden met de steeds strengere regelgeving waardoor dit soort projecten steeds moeilijker wordt en de technische uitdagingen aanzienlijk. Ik heb me ingewerkt in de materie (wetgeving en techniek) waardoor ik mijn fietsen binnenkort conform de regelgeving kan krijgen.

- Moet je nù echt naar de winkel om spullen bij te halen of kan het nog wel even wachten ? Als je een voorraad en een boodschappenlijstje aanlegt kan je je wel zo organiseren dat je niet gelijk naar de winkel hoeft zodra de suiker of eieren op zijn. Met ons gezin van 4 personen gaan we om de twee weken winkelen. Brood kopen hoeft niet omdat we dat zelf bakken en fijne vleeswaren halen we bij de plaatselijke slager. Met de fiets.

- Combineer transporten. De kinderen naar de sportclub of muziekvereniging brengen ? Bekijk je traject en combineer dat met boodschappen die je toch moet doen. Vermijd ritjes met slechts één doel.

- Iets kopen dat je niet in de buurt vindt ? Er zijn mogelijkheden om prijs gunstig te laten leveren. Zelf maak ik dikwijls gebruik van Kiala. Bij online aankopen kan je gebruik maken van de postdiensten. In Vlaanderen is de Nederlandse post vaak heel prijs gunstig. Veel pakjes worden geleverd tegen een prijs waar je zelf nog niet van kan dromen.

- Doe eens een beroep op anderen : je familie, ouders, collega's, ... . Het is vaak een kleine moeite voor je bekenden om iets mee te brengen. Gewoon vragen is vaak al genoeg. Zelf kan je ook aanbieden om dingen mee te brengen, daarmee krijg je een beetje goodwill.

- Koop lokaal. Moet je écht naar dat ver afgelegen shoppingcentrum ? Liggen de prijzen in jouw streek hoger ? Bekijk het eens. Er is veel kans dat je tegen een vergelijkbare prijs in jouw buurt koopt. Sinds kort halen wij bijna al onze boodschappen uit een winkel die grenst aan onze tuin. Voor groenten en fruit steun je bovendien ook nog de lokale economie én je bouwt een relatie op met de handelaar waardoor hij soms geneigd zal zijn om je te laten genieten van een koopje, een seizoensaanbieding, een extra service, ... . Met klantentrouw en een vriendelijk praatje krijg je veel voor elkaar !

- Vraag een collega/vriend uit je buurt om mee te rijden naar het werk of naar je vereniging. Als je aanbiedt om een deel van de brandstof kost te helpen betalen word je niet afgeschilderd als 'profiteur'.

Mijn eigen ervaringen:

Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Straks is er geen keuze meer.

Post by JJenA »

Lewieke wrote: - Vraag een collega/vriend uit je buurt om mee te rijden naar het werk of naar je vereniging. Als je aanbiedt om een deel van de brandstof kost te helpen betalen word je niet afgeschilderd als 'profiteur'.
Een deel onkosten vergoeding is beter, en redelijk.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: Straks is er geen keuze meer.

Post by Lewieke »

Ja natuurlijk, daar heb je gelijk in !
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Straks is er geen keuze meer.

Post by FincaInSpanje »

@Lewieke, het is niet voor niets dat olie momenteel erg laag staat. Jarenlang zijn we als consument zwaar benadeeld door een markt die door en paar partijen gereguleerd werd. De echte reden waarom olie momenteel zo laag staat is niet de vraag of de economische crisis. De echte reden is dat de partijen door verdeeldheid en oorlog elkaar niet meer vertrouwen. Ten tijde van oorlog staat olie altijd laag, ondanks dat er een grote vraag is. Kijk maar naar de geschiedenis van grote oorlogen. De kaarten worden momenteel opnieuw geschud en landen als SA, Rusland, Iran, Irak etc. vechten voor hun marktaandeel. Het financiële systeem staat ok nog eens op kraken\omvallen.

Daarnaast is er nog iets interessants aan de gang nl. dat duurzaamheid straks goedkoper of gelijkwaardig gaat worden aan de traditionele energiebronnen. De efficiëntie en verbetering elke 2 jaar is nog zo groot, dat het straks geen keuze meer is.

http://www.duurzaamnieuws.nl/vpro-tegen ... -duurzaam/

Uitzending: zondag 13 maart 2016 om 21.05 uur bij de VPRO op NPO 2
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Straks is er geen keuze meer.

Post by ghostwhiper »

@fincainspanje, de productie is eerder te hoog, liggen ruim 60 tankers voor de nederlandse kust voor anker vol olie omdat er geen opslag ruimte meer voor is.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Post Reply