Zelfvoorzienend: brood bakken

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by Hulstkoning »

Zoals ik in mijn introductie heb aangegeven ben ik niet afhankelijk van gasleveranciers inzake verwarming. In de wintermaanden brandt hier een kolenkachel 24 uur per dag, ca. 7 maanden lang. In deze periode wordt er ook grotendeels op gekookt. Op een lage en zuinige stand heb ik in de kamer een temperatuur van ongeveer 23 graden. Als het te warm word zet ik de kamerdeur open zodat ik boven op ongeveer 18 graden zit.

In een noodsituatie wil ik daar brood op gaan bakken. Het gietijzeren bovenblad heeft een afmeting van 63 bij 21 cm. Op de zuinige stand bereikt deze plaat een temperatuur van gemiddeld 140 graden. Voor brood te bakken heb ik een begin temperatuur nodig van ca. 230 graden. Na 10 minuten heb ik aan 180 graden voldoende.

Op deze plaat wil ik een op maat gezaagd stuk natuursteen of chamotsteen plaatsen om een gelijkmatige warmteverdeling te creëren. Daarover heen wil ik dan een afgesloten metalen deksel van ca. 25 cm hoog plaatsen nadat ik twee bakblikken gevuld met deeg op de voorverwarmde chamotsteen geplaatst heb.
Door dit deksel te plaatsen hoop ik dat de binnentemperatuur in het "oventje" oploopt tot ruim 200 graden. Eventuele stoom perst hij maar weg tussen de naden van de chamotplaat en het deksel. Indien het veel te heet word, wat ik nu nog niet kan beoordelen, dan kan ik altijd nog een verstelbare uitlaapklep in het deksel aanbrengen om de temperatuur te temperen.

Klopt mijn theorie, met name die om de temperatuur op te krikken? Verbeteringen en/of aanvullingen hoor ik dan ook graag.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by EVA »

waarom pas in een noodsituatie?
kun je niet het beste al wat gaan experimenteren?
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by Flos »

Het is mogelijk om zo een bakoven zelf te maken. Tot zover zit je goed.
Maar.
Om brood te bakken heb je BOVEN verwarming nodig . De metalen plaat kan nooit genoeg warmte vast houden om een brood te bakken.
Je zou bv. vuurvaste stenen kunnen opwarmen in jou oven en deze dan op jou metalen koepel leggen om warmte van boven af te hebben op jou brood. Of dat de volle tijd van het bakproces zal werken moet uitgetest worden.
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by FincaInSpanje »

@hulstkoning, Tom666 heeft een mooi verslag gemaakt van een zelfbouw broodoven. Zoek op het woord broodoven en je vindt een geweldig verslag. [emoji5]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by Lewieke »

Hulstkoning
Posts: 195
Joined: Wed Feb 24, 2016 12:40 am
Been thanked: 6 times

Re: Zelfvoorzienend: brood bakken

Post by Hulstkoning »

EVA wrote:waarom pas in een noodsituatie?
kun je niet het beste al wat gaan experimenteren?
Dat kan altijd nog Eva. In eerste instantie wilde ik niet gelijk een poging wagen om het wiel opnieuw uit te gaan vinden. Ik wacht nog even af of er nog ideeën komen.
FincaInSpanje wrote:@hulstkoning, Tom666 heeft een mooi verslag gemaakt van een zelfbouw broodoven. Zoek op het woord broodoven en je vindt een geweldig verslag. [emoji5]
Ik heb het verslag gelezen Finca. Een prachtige oven. Zover wil ik voor mij alleen niet gaan. In mijn situatie moet ik eruit kunnen komen om de energie die ik toch al gebruik volledig te benutten. Al weet ik nog niet direct hoe.
Flos wrote:Het is mogelijk om zo een bakoven zelf te maken. Tot zover zit je goed.
Maar.
Om brood te bakken heb je BOVEN verwarming nodig . De metalen plaat kan nooit genoeg warmte vast houden om een brood te bakken.
Je zou bv. vuurvaste stenen kunnen opwarmen in jou oven en deze dan op jou metalen koepel leggen om warmte van boven af te hebben op jou brood. Of dat de volle tijd van het bakproces zal werken moet uitgetest worden.
De BOVEN verwarming is dus het probleem? Dan moet ik toch een chamot- of spekstenen plaat op de kop tikken om te kijken hoelang ze de warmte na voorverwarming vast kunnen houden.
Post Reply