Page 1 of 1

Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:27 pm
by Lewieke
En als we zelf voor brandstof zouden zorgen ?

Er bestaan mogelijkheden om zelf biobrandstof te maken. Er bestaat apparatuur die gemakkelijk te kopen is in het UK. Ik heb voldoende technische interesse om het procédé te leren en er zijn vast ook wel scheikundigen op het forum die het proces kunnen bestuderen. We zouden in groep kunnen frituurolie verzamelen, de verzamelde olie verwerken in een gezamelijke veresteringsinstallatie en die dan weer mengen met gewone diesel.

Aangezien er geen kleurstoffen in biodiesel zitten en de biodiesel ook al toegevoegd wordt aan gewone diesel lijkt het me wel een haalbare kaart. De achilespees van een dergelijk plan is het verkrijgen van de frituurolie.

Daarvoor zouden we een netwerk kunnen opbouwen door deze op te halen bij rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, bedrijven met keuken, frituren, ... in ruil voor een kleine vergoeding voor degene die ons helpt.

Op die manier nemen we ons eigen lot in handen, zorgen we voor onafhankelijkheid, dragen bij aan het milieu, ... . Als we de productie scheiden van het verbruik en eventueel de installatie mobiel maken kunnen we op diverse plekken de processing doen en de brandstof maken waar we ze gebruiken.

Aangezien frituurolie wordt gebruikt en dit geen gevaarlijk afval is, kan die gewoon vervoerd worden zonder bijzondere veiligheidsmaatregelen.

Wie ziet hier iets in ?

Volgens mij kan dat al met een bescheiden budget. Een goede en automatische installatie waarmee we per keer een paar honderd liter kunnen maken kost volgens mij niet meer dan een paar duizend euro. Als we een soort vereniging maken zouden we de diesel onder de leden kunnen verdelen tegen kostprijs.

http://www.biodiesel-kits-online.com/

Re: Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:39 pm
by wodan
Voor Biodiesel:
Productie van biodiesel op basis van plantaardige olie (bestaande uit triglyceride moleculen) vindt in twee stappen plaats. In de eerste stap worden de esterverbindingen verbroken door bijvoeging van een base (veelal KOH en soms NaOH). Hierbij ontstaan glycerol en vrije vetzuren. De vetzuren worden vervolgens veresterd met de alcohol. Dit gehele proces wordt ook wel transesterificatie, of omestering, genoemd. Omdat de-esterificatie met base ook de verzeping bevordert wordt de transesterificatie in moderne installaties in 1 stap gedaan met ethanol of methanol en het kaliumzout ervan als katalysator.
Beide reacties zijn evenwichtsreacties. De reacties zijn dus niet volledig.
De olie wordt hierdoor minder visceus en geeft tevens minder roet bij verbranding. Glycerol kan als bijproduct worden afgescheiden en doorverkocht aan de voedingsindustrie of andere bedrijfstakken.
De base doet mee aan de reactie, maar wordt niet verbruikt en werkt dus als katalysator. Vaak wordt een loog eerst opgelost in de methanol alvorens deze twee componenten toegevoegd worden aan de olie. Bij de oplossingensreactie ontstaat methoxide, natrium-ionen en water. De methoxide is de reactieve stof die ervoor zorgt dat het vetzuur loslaat van de glycerol. Ook is hier sprake van een evenwicht. Het is daarom ook belangrijk dat watervrije loog gebruikt wordt om het evenwicht zo veel mogelijk naar rechts te laten lopen.
Na het produceren van de biodiesel zijn 2 lagen ontstaan. De polaire laag en de apolaire laag. De apolaire laag bestaat uit biodiesel en eventueel niet weggereageerde olie. De polaire laag bestaat uit glycerol, de katalysator en het overgebleven methanol. Deze lagen moeten van elkaar gescheiden worden.
Vervolgens is het belangrijk dat de biodiesel gewassen wordt. De reden hiervoor is dat de laatste verontreinigingen verwijderd moeten worden. Het nadeel bij deze stap is dat er een klein deel water oplost in de biodiesel.
Als laatste stap moet de biodiesel worden gedroogd.

Re: Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:41 pm
by wodan
Bij Biodiesel pas je de brandstof aan aan de wagen.
Bij puur plantaardige olie pas je de motor van het voertuig aan aan een andere soort brandstof.

Beide mogelijkheden hebben hun voor- en nadelen.

Met de huidige lage brandstofprijs is het sop de kool niet waard financieel, maar dat kan in de toekomst anders zijn.

Alle relevante info kan je vinden op het forum van http://www.ppo.nu

Re: Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:55 pm
by JJenA
Hoe ziet het met de belastingen.

Re: Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 8:01 pm
by wodan
JJenA wrote:Hoe ziet het met de belastingen.
Ik vermoed dat je accijnzen bedoelt?

In Belgie is het zo dat er in principe accijns moet betaald worden op brandstof welke voor vervoer van personen of goederen over de openbare weg en dit aan 0.39€ / liter...
Europese regelgeving stelt echter dat biobrandstoffen moeten gepromoot worden, dus accijnsvrij (was een tijdje zo, maar men is vergeten het decreed te 'verlengen') of met zeer lage accijns belasting zou moeten verrekend worden.
De Douane instanties hanteren echter geen vervolgbeleid, omdat het eenvoudigweg zeer lastig te bewijzen is.

In Nederland is tanken (vullen) van je brandstoftank enkel toegelaten op een accijnsgoederenplaats en dient er accijns betaald te worden.
Qua vervolging geldt dat er in principe niet vervolgd wordt... maar je moet goed weten waar je mee bezig bent. Voor details, verwijs ik door naar ppo.nu.

Re: Zelf voor brandstof zorgen?

Posted: Wed Oct 28, 2015 8:12 pm
by JJenA
Bedankt voor je reactie Wodan, ik zie weer uit naar een goede samenwerking, heb even een dipje gehad, je weet wel.