Transport
Posted: Wed Jun 21, 2023 5:20 pm
Transport wordt steeds meer een probleem en wel op verschillende vlakken :
- aankoopkosten
- onderhoudskosten
- Belastingen
- verzekering
- brandstofkosten.
Een 5-tal jaar geleden kocht ik een auto met stevige benzinemotor 1.6l en liet die ombouwen tot lpg. Daar ben ik super tevreden over. Maar ... het ding heeft intussen 150k km en er beginnen wat mankementjes te komen. De onderhoudskost liep het voorbije jaar stevig op. Nieuwe banden, waterpomp en distributieriem vervangen, airco laten herstellen, ... en nog wat akkefietjes. Eigenlijk zou ik een nieuwe moeten kopen om weer jaren verder te kunnen. Alleen zijn er ook weer een paar moeilijkheden om juiste beslissingen te nemen. Niet in het minst de fiscaliteit en de aankoopprijzen die de pan uit swingen.
Intussen besloot ik om mijn bestaande voertuig helemaal op te gebruiken en er wel zo zuinig mogelijk mee te zijn. Om dat geregeld te krijgen moet ik dus minder km's gaan afleggen met het ding. Dat kan met de fiets, dat is het goedkoopste maar dat gaat dan weer hemeltergend traag.
In september kocht ik een nearly new Super Soco TC max, Een elektrische motor equivalent 125cc van chinese makelij. Het ding wordt opgeladen met mijn zonnepanelen. Voor woon-werkverkeer een prima oplossing. Bij mooi weer ronduit aangenaam en razendsnel en vlot in het verkeer. Het dingetje rijdt 85-90 km/u. Ruim voldoende voor secundaire wegen. Niet geschikt voor de snelweg. En niet geschikt voor echt lange afstanden. Het rijbereik is max 100km als je een beetje snelheid wil halen. Je kan wel naar zee maar niet terug. Nou ja... Intussen heb ik sinds september 3000km bijgeschreven op de teller. Km's die mijn auto dus niet meer aflegt. Verzekeringskost 30€/jr. Geen belastingen wegens elektrisch.
Omdat ik ondervond dat het elektrische dingetje ook beperkingen heeft kocht ik ook nog een adventure-touringmotor voor een budgetprijsje. Een Benelli TRK 502x, met volledige motoruitrusting, zijkoffers die ik tweedehands aankocht (jawel hoor op marktplaats) en nog wat toeters en bellen. Bovendien verplaats ik me tegenwoordig meestal alleen, dan kan je van de nood evengoed een deugd maken. Deze exacte motor is het : https://www.motormeiden.tv/motortest-be ... d-plezier/
Ik weet het. Motormeiden. Niet goed voor mijn imago. Interesseert me geen ruk. Het is een superfijne, zuinige, robuuste, betaalbare motor. Ik kocht 'm en beleef er 'n hoop plezier aan. Bovendien lijkt me dit nu ook nog eens een perfecte bug out vehicle. Daar kan je al wat mee, zelfs als je even off-road moet.
Als je interesse hebt in nog een tekstje, geef me dan een likeje.
- aankoopkosten
- onderhoudskosten
- Belastingen
- verzekering
- brandstofkosten.
Een 5-tal jaar geleden kocht ik een auto met stevige benzinemotor 1.6l en liet die ombouwen tot lpg. Daar ben ik super tevreden over. Maar ... het ding heeft intussen 150k km en er beginnen wat mankementjes te komen. De onderhoudskost liep het voorbije jaar stevig op. Nieuwe banden, waterpomp en distributieriem vervangen, airco laten herstellen, ... en nog wat akkefietjes. Eigenlijk zou ik een nieuwe moeten kopen om weer jaren verder te kunnen. Alleen zijn er ook weer een paar moeilijkheden om juiste beslissingen te nemen. Niet in het minst de fiscaliteit en de aankoopprijzen die de pan uit swingen.
Intussen besloot ik om mijn bestaande voertuig helemaal op te gebruiken en er wel zo zuinig mogelijk mee te zijn. Om dat geregeld te krijgen moet ik dus minder km's gaan afleggen met het ding. Dat kan met de fiets, dat is het goedkoopste maar dat gaat dan weer hemeltergend traag.
In september kocht ik een nearly new Super Soco TC max, Een elektrische motor equivalent 125cc van chinese makelij. Het ding wordt opgeladen met mijn zonnepanelen. Voor woon-werkverkeer een prima oplossing. Bij mooi weer ronduit aangenaam en razendsnel en vlot in het verkeer. Het dingetje rijdt 85-90 km/u. Ruim voldoende voor secundaire wegen. Niet geschikt voor de snelweg. En niet geschikt voor echt lange afstanden. Het rijbereik is max 100km als je een beetje snelheid wil halen. Je kan wel naar zee maar niet terug. Nou ja... Intussen heb ik sinds september 3000km bijgeschreven op de teller. Km's die mijn auto dus niet meer aflegt. Verzekeringskost 30€/jr. Geen belastingen wegens elektrisch.
Omdat ik ondervond dat het elektrische dingetje ook beperkingen heeft kocht ik ook nog een adventure-touringmotor voor een budgetprijsje. Een Benelli TRK 502x, met volledige motoruitrusting, zijkoffers die ik tweedehands aankocht (jawel hoor op marktplaats) en nog wat toeters en bellen. Bovendien verplaats ik me tegenwoordig meestal alleen, dan kan je van de nood evengoed een deugd maken. Deze exacte motor is het : https://www.motormeiden.tv/motortest-be ... d-plezier/
Ik weet het. Motormeiden. Niet goed voor mijn imago. Interesseert me geen ruk. Het is een superfijne, zuinige, robuuste, betaalbare motor. Ik kocht 'm en beleef er 'n hoop plezier aan. Bovendien lijkt me dit nu ook nog eens een perfecte bug out vehicle. Daar kan je al wat mee, zelfs als je even off-road moet.
Als je interesse hebt in nog een tekstje, geef me dan een likeje.