Kruiden

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4122
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 31 times
Been thanked: 151 times

Kruiden

Post by Peerke »

Zoals bekend sta ik graag in de keuken. Kruiden en specerijen zijn daar onmisbaar. Ze geven gerechten extra smaak, zijn ideaal voor een marinade of peppen flauwe gerechten gewoon op.

Peterselie is vrij universeel te gebruiken, waar dille typisch bij visgerechten hoort. Bloemkool en broccoli gekookt in water met een lepel kerrie smaakt een stuk beter.

Zelf maak ik een kruidenmengsel van zeezout, rozemarijn, oregano, thijm, wat knoflook- en paprikapoeder voor de kleur. erg lekker over de gebakken aardappelen of kip in te marineren.

Zo kun je zelf shoarma- of donerkruiden maken door diverse kruiden en specerijen te combineren. Er valt genoeg op het net te vinden.

In ieder geval, ik kan niet zonder kruiden aangezien het meeste me te flauw is. En zo kan ik ook niet zonder goede messen in de keuken.

Nog een tip. Haal je kruiden en specerijen in de Islamitische supermarkt of buurtsuper. Daar zijn ze spotgoedkoop !
kruiden.jpg
messen-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 720
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 156 times
Been thanked: 4 times

Re: Kruiden

Post by SurfEasy »

Je hebt het keurig voor elkaar beste @peerke,

Ik houd al zo'n ruim vijftig jaar de messen vlijmscherpe met slagers aanzet, het veel dingen er mee scherp gemaakt.
Zelfs gekartelde messen slijp ik vlijmscherp, door de aanzet in de kartels redelijk stevig rond te draaien, en op het einde nog even aan de platte kant van het mes even met beleid de fijne braam er af te halen en dat weer de binnen kant van de kartels dat wissel ik dat een aantal keren tot de mes scheerscherp is.
Het duurt een tijd voor dat ik dat weer moet herhalen.

Schermafbeelding 2024-10-21 144715.png
https://www.manufactum.nl/slijpstaal-a31487/?
Dit is de ovale uitvoering, wij hebben de ronde uitvoering.


Het is met het blote oog vrijwel niet te zien dat het mes scherp gemaakt is, ja het is zeker een geduld werkje.

Ik heb toen ik een tijd in de auto bivakkeerde, heb ik heel wat shoarma kartel messen geslepen voor diverse shoarmazaken gelukkig kreeg ik het goed betaald, want mensen zijn toch minder betrouwbaar dan vroeger naar mijn gevoel.
Boter bij de vis is toch de beste werkwijze.

Hoe het begon.
Ik haalde zo nu en dat bij een vaste zaak een broodje shoarma en een elektrische groenten snijmachine en een koffiemaalmachine waren stuk, en het was op een tijd dat ze ook geen reparateur konden laten komen, dus ging ik naar de auto toe om gereedschap op te halen, en kreeg het vrij vlot voor elkaar dat de toestellen het weer deden, gelukkig hoefden er geen onderdelen worden vernieuwd want die had ik uiteraard niet bij mij, toen ik klaar was wilde ik weg gaan zonder geld te vragen, de man riep mij na kom terug, hoef je geen geld, nee had ik gezegd ga dan wat eten en drinken, en ik kreeg van alles, daar mee had ik vertrouwen gewonnen, Tja het was een gok van mij om het zo te doen, dus vanaf dat moment vroegen ze mij allerlei dingen te doen maar dan wel tegen betaling haha en wat eten er na, dus het ging dubbel op, het werd ook onderling door verteld en zo had ik de meeste zaken in Groningen waar ze graag wilde dat ik messen voor hen ging slijpen, heb er leuk aan verdient een meestal met eten na het terug brengen van de messen.

Ook een paar buitenlandse winkeltjes werd ik wel gevraagd dingen voor hun te doen.

Ook heb ik een tijdje in Leeuwarden vertoeft en ook daar heb ik een paar keren wat voor een zaak gedaan, ook een metalen deur die niet goed sloot heb ik was geslepen met een flex om het passend te krijgen, maar die wilde na afloop niet betalen, toen ben ik er ook mee opgehouden, ik was niet van het geld afhankelijk want door een briefadres ging mijn uitkering gewoon door.

Ja het gaf mij wat afleiding en voldoening ik ben geen persoon om niet te doen, ik zit echt nooit een tijdje niets te doen, vanaf vroeger als jonge knaap al niet.
Zo hebben jullie weer een stukje over mij zelf gelezen :) ;) .

Zijn het merk kruiden die jij hebt, zijn die lekkerder dan kruiden van een onbekend merk.

Beste @peerke mooi dat je af en toe wat van je huisje laat zien, mooi dat je het zo goed voor elkaar hebt een dikke pluim en een knuffel van een Olifant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4122
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 31 times
Been thanked: 151 times

Re: Kruiden

Post by Peerke »

Grappig om je verhaal te lezen van die shoarma zaken. Ik vond het vermakelijk om te lezen.

Zelf slijp ik mijn messen sinds mijn 15e ofzo, en sinds een tijdje scharen. Messen slijpen ging me al goed af gezien het litteken in mijn linker middelvinger die er sinds mijn 16e al zit. Het mes was vlijmscherp.

Ik heb nogal een verzameling slijpstenen in soorten en maten, maar tegenwoordig vind ik die diamanten slijpstenen erg lekker werken.

Ik koop ze voor een paar euro in de choice sale op aliexpress, en als ze op zijn gooi ik ze weg en bestel ik weer nieuwe.

Vind het eigenlijk prettiger slijpen dan wet- en waterstenen.

Kruiden enzo haal ik voornamelijk bij de Islamitische supermarkt. Daar zijn ze en goed, en spotgoedkoop. Silvo en Verstegen zijn afzetters met een paar gram voor 2 euro. Daar heb ik er veel en veel meer voor. Doe er je voordeel mee !
slijpstenen.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply