Lang houdbaar voedsel : gierst

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Lang houdbaar voedsel : gierst

Post by Lewieke »

Tijdens mijn zoektocht naar lekker, lang houdbaar, prijsgunstig en voedzaam voedsel heb ik al een aantal dingen geprobeerd. Er zijn altijd wel enkele nadelen :

- pasta, relatief goedkoop maar gaat op den duur ook vervelen.
- rijst, hebben we al staan.
- quinoa, relatief duur

Ik kwam hierbij uit op gierst, een graangewas, dat gemakkelijk houdbaar lijkt. Een zak van 25 kg kost voor de particulier ongeveer 50€. Wat is je mening/ervaring hierover ?

Het voldoet aan alle voorwaarden die ik stel aan prepfood.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=668
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Lang houdbaar voedsel : gierst

Post by Kans »

Ikzelf koop spelt, ook een alternatief voor tarwe, tarwe bevat veel gluten en is redelijk gamanipuleerd.
Spelt is nog meer een oergraan.

Ik maal het zelf om brood van te bakken met het idee als het echt fout gaat ik spelt zelf ga zaaien.
Ik koop het meestal per 100Kg en maak dan een goede deal met de molenaar (ik moet het even opzoeken maar ik dacht iets meer dan euro/kg dus bijna inkoopsprijs)
Zo heb ik elk jaar verse spelt met voldoende voorraad om een flink veld te kunnen zaaien igv nood.

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: Lang houdbaar voedsel : gierst

Post by Lewieke »

Heb je dan voldoende grond om de spelt te zaaien? Ik koop zelf ook spelt maar dan gemalen. Ik hou ongeveer 100 kg meel als voorraad aan. Mijn echtgenote heeft als instructie om in geval van nood onmiddellijk naar onze leverancier te rijden en de auto vol te stouwen met meel. Dat kost 17€/25kg. Voor een paar honderd euro kan je dus maanden in je eigen voeding voorzien.

Daarnaast voeg ik aan al mijn brood 5% soya toe. Dat maakt het zachter en luchtiger en bovendien bevat het heel veel eiwitten en is bijgevolg puur krachtvoer.
Post Reply